Економија
Во Швајцарија референдум за ограничување на платите
Во недела на 24 ноември, Швајцарците ќе излезат на референдум на кој ќе одлучуваат за предлогот „Иницијатива 1:12“, со кој би се поставил лимит на платите во компаниите. Доколку референдумот помине, најголемата плата во некоја компанија не би можела да биде 12 пати поголема од најниската плата во истата компанија. Иницијативата 1:12 е покрената од Швајцарските млади социјалисти.
Собирањето на потписите за референдумот започнало уште есента 2009 година, а „Иницијативата 1:12“ успешно била регистрирана во април 2011 година. Земајќи во предвид дека парламентот и сојузната влада предложиле иницијативата да се одбие, расправата по овој предлог започнала дури по две години, пишува World Socialist Web Site.
Поголем дел од населението го поддржува ограничувањето на високите плати, а според анкетата која пред референдумот била спроведена од Swiss radio, 44 проценти од граѓаните планираат да гласаат во корист на иницијативата додека 12 проценти се неодлучни, а 44 отсто се против оваа иницијатива.
Економскиот и истражувачки оддел на ETH Zürich (KOF), спровел истражување кое покажало дека со оваа мерка биле зафатени 1200 компании, а поголем дел од нив се наоѓаат во финансискиот сектор, и секторите на трговијата и осигурувањето. Платите на 4400 лица кои најмногу заработуваат, би биле намалени за 1,22 милијарди евра.
Во последните десет години, разликата во платите постојано расте, а платите на водечките лица во банкарскиот сектор, осигурителните куќи и големите интернационални сектори ги пробиле сите бариера, додека од друга страна, поголем дел од швајцарското население ја немало таа среќа. Нивната плата во последните десет години била едвај зголемена, а оние кои имаат најмали примања, доживеале намалување на куповната моќ, и покрај зголемувањето на платата за 5 проценти. За стотици илјади граѓани, нивните плати не им се доволно за плаќање на сметките, а немаат ни никаква заштеда.
Во периодот од 2000 до 2010 година, платите на лицата со високи примања доживеале раст од 19 проценти, а тој раст не бил намален нити од економската криза во 2008 година, и ќе продолжи и оваа година. Иако банката UBS пријавила загуба од 2,5 милијарди франци за 2012 година, сепак уредни ги исплатила бонусите во истиот износ.
Еден отсто од најбогатата популација во Швајцарија контролира неверојатни 39 проценти од вкупното богатство на земјата. 10 проценти од најбогатите поседуваат 74 проценти од богатството, додека останатите 90 проценти контролираат само 26 проценти. Од 1989 година, богатството на 300-те најбогати Швајцарци се зголемило за пет пати, и од 86 милијарди франци, пораснало на 449 милијарди.
Овие бројки покажуваат дека драстичната разлика во платите е голем проблем за швајцарското општество, и дури и да се прифати предлогот на иницијативата, тој феномен не би се променил, нити би ставил крај на оваа општествена нееднаквост, која е длабоко вкоренета.
„Наместо поддржување на слободата на интересите на капиталистите, економијата мора да биде организирана како би придонела за целото општество. Но оваа цел мора да биде поддржана од сите партии во парламентот. Несогласувањето во политичкиот естаблишмент, кога се работи за иницијативата 1:12 покажува несогласување околу најдобрите методи за стабилизирање на капиталистичкото владеење. Оние кои се за иницијативата 1:12 веруваат дека на огорчениот народ некогаш мора да му се попушти, додека оние кои се против иницијативата 1:12 сметаат дека ако сега им се попушти, тоа ќе доведе до нови барања, така што најдобро е ништо да не им се даде“, заклучува World Socialist Web Site./крај/мф/бс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија (SECO) потпишаа меморандум за соработка и јакнење на институционалните капацитети
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија – СЕKО (SECO) потпишаа Меморандум со кој се воспоставува рамка за соработка во периодот 2025 ‒ 2028 година. Меморандумот го потпишаа гувернерот на Народната банка, Трајко Славески и амбасадорот на Швајцарија во земјава, Кристоф Зомер.
Соработката опфаќа обезбедување техничка помош и размена на знаење заради унапредување на истражувачката активност, модернизација на алатките неопходни за водење монетарна политика, зајакнување на стабилноста на финансискиот сектор, како и за понатамошно јакнење на институционалните капацитети на Народната банка.
„Воспоставената соработка претставува значаен поттик за натамошно зајакнување на капацитетите на Народната банка во повеќе важни области на работењето и потврда на долгогодишното партнерство меѓу нашата земја и Швајцарија“, истакна гувернерот Славески нагласувајќи ја улогата на централната банка во обезбедувањето макроекономска стабилност и поддршката на одржливиот економски развој.
„Швајцарија е посветен партнер за развој на Северна Македонија повеќе од 30 години. Преку овој меморандум за соработка, ја потврдуваме нашата поддршка за економските институции и реформите во земјата, како и за силна, независна и кредибилна централна банка којашто ги применува меѓународните и европските стандарди. Швајцарија го почитува ова партнерство и е посветена на унапредување на макроекономската стабилност и на одржливиот економски развој“, истакна амбасадорот Зомер.
Во рамките на Програмата, активностите се насочени кон унапредување на спроведувањето на монетарната политика, промовирање стабилен и сеопфатен финансиски сектор, зајакнување на отпорноста, одржливоста и ефикасноста во работењето. Поддршката опфаќа анализа и спроведување на монетарната политика, макроекономски податоци и статистика, истражувања, финансиска стабилност и вклученост, развивање нови дигитални решенија за модернизација на платежната инфраструктура преку подобрување на пристапот до платежните услуги, еколошката одржливост, управувањето со ризиците, како и управувањето со човечките ресурси и меѓународната соработка.
Соработката се остварува во рамките на Програмата за билатерална помош и градење капацитети за централните банки (Bilateral Assistance and Capacity Development for Central Banks – BCC), финансирана од СЕКО и спроведена од Женевскиот институт за меѓународни и развојни студии. Програмата има за цел да ги зајакне капацитетите на централните банки во земјите во развој преку унапредување на нивната аналитичка и техничка експертиза за водење ефикасна монетарна политика и одржување стабилен финансиски систем. Со потпишувањето на Меморандумот, Народната банка ќе биде дел од оваа мрежа на институции коишто преку оваа програма инвестираат во знаење и напредок.
Економија
Божиновска пред Енергетската заедница: Македонија ја забрзува интеграцијата во европскиот енергетски пазар
Министерката за енергетика, рударство и минерални суровини, Сања Божиновска, се обрати на состанок на Енергетската заедница, каде што ја презентираше реалната и мерлива динамика на напредокот на Северна Македонија во усогласувањето со европското енергетско и климатско законодавство и во јакнењето на регионалната енергетска интеграција.
Во своето обраќање, министерката истакна дека изминатата година била обележана со предизвици, но и со конкретни институционални резултати, пред сè во делот на законодавните реформи и стратешките инфраструктурни чекори.
Како клучна пресвртница, Божиновска го нагласи усвојувањето на новиот Закон за енергетика, со кој во голема мера е транспониран Пакетот за интеграција на електричната енергија. Според неа, Законот создава јасна правна основа за активна интеграција на националниот електроенергетски и гасен систем во регионалниот и во внатрешниот пазар на Европската Унија и претставува најзначајниот чекор кон идното спојување на македонскиот пазар со европскиот пазар на електрична енергија.
„Со овој закон се редефинираат улогите, обврските и одговорностите на институциите, операторите на преносните системи и пазарните оператори – не само во имплементацијата, туку и во активното учество во креирањето на заедничките правила за регионалните енергетски пазари“, беше истакнато во обраќањето.
Дополнително, министерката информираше дека во 2025 година е усвоен и Законот за изменување и дополнување на Законот за енергетска ефикасност, со кој се отстрануваат регулаторните и нерегулаторните бариери за реализација на проекти за енергетска ефикасност, се зајакнува соработката меѓу сите чинители, се поттикнува користењето обновливи извори на енергија кај крајните корисници и се овозможува поефикасно користење на финансиски механизми и стимулации.
Во делот на стратешкото планирање, Божиновска информираше дека Ревидираниот Национален енергетски и климатски план (НЕКП) за периодот 2025–2030 се наоѓа во финална фаза пред усвојување. Јавната консултација со сите релевантни засегнати страни, вклучително и со Енергетската заедница, е завршена, а усвојувањето се очекува во најкраток можен рок.
Посебно беше истакнат и пристапот на МЕПСО кон Заедничката канцеларија за алокација (JAO) – заедничката европска платформа за аукција на прекугранични преносни капацитети, што, како што кажа Божиновска, претставува стратешки исчекор за националниот електроенергетски систем и практична интеграција во најголемата и најтранспарентна европска платформа од овој тип.
Во таа насока, министерката најави дека МЕПСО има намера да номинира еден преносен инфраструктурен проект во рамки на процесот за избор на Проекти од интерес на Енергетската заедница / Проекти од заемен интерес (PECI/PMI) во циклусот за 2026 година, како дел од заложбите за јакнење на регионалната поврзаност и усогласување со европските плански рамки.
На крајот, Божиновска подвлече дека државата паралелно работи на критични инвестиции во регионалните електроенергетски и гасни интерконекции, со цел зголемување на енергетската безбедност, вклучително и проектот за гасен интерконектор со Грција и продолжување на разговорите со Србија.
Економија
Николоски: Се работи на нов просторен план на Македонија, стратешки документ за развој на државата
Изработката на новиот просторен план на Македонија треба да ги даде насоките за просторниот развој на државата со што ќе се овозможат бенефити за целокупното општество. Планот кој го изработува Агенцијата за просторно планирање, а во соработка со надлежни институции треба да понуди нов инфраструктурен концепт за развојот на Македонија, истакна вицепремиерот и министер за транспорт Александар Николоски на настанот по повод 20 години постоење на Агенцијата за просторно планирање.
Како што потенцира тој, Агенцијата има централна улога во обликување на идниот развој на државата.
„Би сакал да ја потенцирам важноста на новиот просторен план од следните причини: Македонија како природна крстосница меѓу Југоисточна и Централна Европа, има геостратешка важност која произлегува од положбата на коридорите Исток–Запад и Север–Југ, односноа Коридорите 8, 10 и 10 – д. Понатаму близината на јужните пристаништа и улогата како транзитна земја за транспорт, енергија и трговијата. Гледаме во овие глобални предизвици колку е важно Македонија енергетски да се поврзува и во таа насока изградбата на интерконекторот кој не поврзува со Грција како и планираниот интерконектор со Србија, ќе значи дека Македонија ќе стане и енергетска раскрсница. А во меѓувреме интензивно се работи и на далноводно поврзување и со Албанија преку далноводот Охрид-Елбасан. Тука се автопатите, железничките поврзувања, логистичките центри, мултимодуларните јазли особено јазолот со вкрстувањето на коридор 10 со коридор 8, подобрување на меѓуграничната поврзанот и др. И затоа сметам дека треба да постои добра соработка со сите институции на изработка на тој документ кој ќе се почитува и со кој ќе се следи развојот на државата”, кажа Николоски.
Тој го потенцира институционалното партнерство со Министерството за транспорт во спроведување на стратешките политики на Владата, а најави дека министерството работи на изработка на софтвер за развој и управување со геопросторни податоци. Вицепремиерот упати честитки за јубилејот на Агенцијата.

