Економија
77 години квалитет посветен на здравјето, прашајте го фармацевтот за „Галеника“
Грижата за здравјето и справувањето со болеста е комплексен процес, кој не почнува или завршува меѓу лекарот и пациентот. Исклучителнo важeн во оваа комуникација e и фармацевтот. Него го препознаваме како лицето што го издава препишаниот лек во аптеката, но фармацевтот е специјалист што има знаење за лековите, неговите особини и контраиндикации и може да помогне да се избере соодветната терапија за болниот. Велат дека еден фармацевт поседува знаење за неколку стотици лекови.
Фармацевтите и фармацевтските техничари имаа незаменлива улога и во битката на здравствениот систем со пандемијата на Ковид-19 во изминатите две години. Застанаа со другите здравствени работници во првите редови со цел да му се помогне на секој пациент што ќе побара поддршка и во директна комуникација со пациентите да споделат совет и препорака за потребниот лек. Впрочем, тие се дел од штитот што може да му помогне на пациентот да ги препознае симптомите и да го советува да посети лекар.
Иако во македонскиот здравствен систем фармацевтот не може да пропишува лекови, како што е тоа случај во САД или некои европски држави, сепак може да помогне да го направите вистинскиот избор кога избирате лек. Големите фармацевтски компании значајно внимание посветуваат и на лекарите и на фармацевтите да ги запознаат со лековите, како и ОТЦ-лековите што се издаваат без рецепт, а се одобрени од надлежните институции на македонскиот пазар.
Директорот на „Галеника Македонија“, м-р фарм. Даниел Јаневски, нагласува дека комуникацијата меѓу потрошувачот или пациентот со фармацевтот е особено важна за запознавање со особините на лековите, начинот на кој влијаат, употребата, независно дали е лек или ОТЦ-производ што се издава без рецепт.
„За потрошувачот на македонскиот пазар, ‘Галеника’ нуди загарантиран квалитет на производите. Во понудата имаме лекови на рецепт, лекови без рецепт (ОТЦ), козметички производи и додатоци во исхраната. Тоа се производи креирани во согласност со современите барања на потрошувачите и пациентите затоа што ‘Галеника’ како стабилен партнер на заедницата носи иновации во својата понуда, но за таа да стигне до потрошувачите, особено важна е и фармацевтската експертиза кога се издава лекот или производот. Ние стоиме зад 77 години традиција и квалитет за секој потрошувач“, вели директорот на „Галеника Македонија“, м-р фарм. Даниел Јаневски.
Изборот за тоа кој лек ќе го користи потрошувачот на македонскиот пазар е одлука на самиот потрошувач. Односно, лекарот го препишува лекот со генерички назив, а потоа во аптеката потрошувачот може да се информира од кои производители е достапен тој лек и во комуникација со фармацевтот да се запознае со особините на лекот и да го направи најдобриот избор.
Според Јаневски, потрошувачот секогаш треба да се потпре на квалитетот и традицијата што се препознатливи не само на македонскиот пазар туку и пошироко во регионот и во Европа независно дали изборот е за лек на рецепт, лек без рецепт (ОТЦ), козметички производ или додаток во исхраната.
Фармацевтот во аптека треба да одговори на прашањата на потрошувачот за препишаните лекови, а тоа се прашања и за можните несакани реакции и интеракции со други лекови или нарушувања. Но, и потрошувачот треба да одговори на прашањата на фармацевтот за неговата здравствена состојба за да може да им го препорача најдоброто.
Фармацевтот може да помогне и кога потрошувачот бара ОТЦ-производ или козметика поради знаењето и можноста да го запознае со особините на производот, начинот на кој влијае, можните несакани ефекти или употребата.
Потрошувачите не треба да ја напуштат аптеката ако сѐ уште имаат нејасни работи во врска со користењето на лекот, начинот на кој се зема лекот или дали треба да се избегнува некоја храна кога го земаат лекот. Некои антибиотици не треба да се пијат со млечни производи, а има лекови со кои треба да се избегнуваат цитрусните овошја. Кога лекот треба да се пие пред оброк, а кога по, се информации за кои фармацевтот треба да ве информира кога ви го дава лекот. Сето тоа е дел од неговата работа и грижата за здравјето што треба фармацевтите да ја обезбедат за потрошувачот. Фармацевтот и фармацевтскиот техничар со нивното знаење и искуство се секогаш достапни за помагање во обезбедување подобар квалитет на живот на пациентите.
ПР
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
УЈП со потсетување до даночните обврзници: рокот за поднесување на ДДВ-04 пријавите е до 27 јануари
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, кои имаат обврска да поднесат ДДВ-04 пријави, дека рокот за поднесување е до 27 јануари 2025 година.
До денес, од вкупно 41.531 очекувани ДДВ-04 пријави, поднесени се 6.253 пријави, што претставува само 15,1 % од вкупниот број. Остануваат уште 35.278 ДДВ-04 пријави, кои треба да се поднесат во преостанатите денови, соопштија од УЈП.
Апелираат граѓани да бидат одговорни даночни обврзници и да ги достават сите потребни документи до сметководителите со цел навремено и точно да се обработат нивните ДДВ-04 пријави за овој даночен период.
Економија
Нови 200 милиони евра задолжувања – власта товари нови долгови врз грбот на граѓаните, велат од СДСМ
„Покрај кредитот од Унгарија од 500 милиони евра, за кој веќе тече камата а парите не се реализирани, владата на Мицкоски и ДПМНЕ се задолжува интензивно на сите страни“, соопшти СДСМ.
„Нови над 200 милиони евра долгови власта натовари на грбот на граѓаните за само неколку месеци. Пред само десетина дена власта се задолжи со 128 милиони евра преку државни записи и обврзници.
Претходно кон крајот на октомври 2024 година кај домашните кредитори власта се задолжи со уште едно големо задолжување од 73,7 милиони евра.
Тоа се 700 милиони евра нови долгови создадени од ВМРО-ДППМНЕ за само 6 месеци. Власта енеромно го зголемува јавниот долг и ја турка државата во должничко ропство.
Во исто време додека се трупаат огромни долгови платите стагнираат , трошоците за живот ратст а граѓаните имаат се помалку пари во своите џебови. Економската политика на ДПМНЕ е катастрофлано лоша и долгорочна опасна за финансиската стабилност и одржливост“, се наведува во соопштението на СДСМ.
Економија
Битиќи: Јавниот долг веќе изнесува 70 проценти од БДП
Пратеникот на СДСМ Фатмир Битиќи од собраниската говорница истакна дека предлог законот за изменување и дополнување на Законот за јавен долг, по скратена постапка, е обид на Владата на мала врата да изврши импровизации и да ги коригира сопствените пропусти и грешки поврзани со реализацијата на кредитот од Унгарија.
Парите се повлекоа, провизиите се платија, каматата почна да тече. 500 и повеќе милиони евра стојат на сметка. Се изнаслушавме за историски најниска камата, но реалноста е поинаква, таа не функционира. Не постои институционален капацитет за нивно ефектуирање, ниту кон стопанството, ниту кон било кој друг. Постои само капацитет за ефектуирање на провизии. Дозволете ми да бидам и малку саркастичен, оваа задолжување е спроведено како некој на кредит да купил луксузен автомобил без да знае да вози. Го плативме автомобилот, плаќаме и за гаражата, но тој стои неподвижен, истакна Битиќи.
Тој рече дека кога беше изгласан законот за задолжувањето претставниците на Владата, како и пратениците од владејачкото мнозинство емотивно зборуваа и аргументираа дека овие пари ќе бидат насочени кон инфраструктурен развој на општините, развој на стопанството итн.
„Но, до ден денес банкарските критериуми за пласирање не само што не се објавени, туку се чини дека не се ни дефинирани, оставајќи го стопанството во состојба на неизвесност и финансиска нестабилност. Компаниите, кои се двигател на економијата, се оставени на милост и немилост, без јасна поддршка од институциите кои треба да ги штитат нивните интереси. Доцнењето на повратот на ДДВ, кое сега достигнува рекордни суми, е само врвот на ледениот брег. Средствата предвидени со Законот за финансиска поддршка на инвестициите се намалија“, нагласи Битиќи, додавајќи дека Владата најавуваше дека средствата од првата транша од 250 милиони евра ќе бидат ефектуирани до крајот на 2024 година.
„Ќе потсетам на еден став на Владата од 25 ноември 2024 година, кога самоуверено најави дека „до крајот на неделата“ 250-те милиони евра од унгарскиот заем ќе бидат достапни на стопанството. Денес е 17 јануари 2025 година, и парите сè уште се мистерија. Очигледно, во Владата календарите функционираат по некоја друга временска зона или можеби овие 250 милиони евра се само мит, приказна“, рече Битиќи.
Тој нагласи дека со предложените измени, владејачкото мнозинство, решило да разоткрие уште една „историска“ димензија поврзана со овој кредит, а тоа е воведувањето на механизмот препозајмување, како нов законски инструмент за финансирање на долгот на јавните претпријатија и на трговските друштва кои се во целосна или во доминантна сопственост на државата, општините, општините во градот Скопје и градот Скопје.
„Она што не се зборува во образложението, а што е прикриена намера со овие измени, е создавање на можност дел од долговите на јавните претпријатија, кои се проценуваат на околу една милијарда евра, да се покријат со нереализираните средства од унгарскиот кредит. Се отвора пат за Владата само да ги префрла долговите од една каса во друга. Оваа политика не е ништо друго освен „финансиско перење раце“ на грбот на граѓаните, кои на крајот ќе го сносат товарот на каматите и скриените трошоци“, порача Битиќи.
Битиќи истакна дека додека парите од унгарскиот кредит стојат, Владата не стои, туку неодамна се задолжи со 128 милиони евра преку државни записи и обврзници, претходно кон крајот на октомври 2024 година, кај домашните кредитори се задолжи со 73,7 милиони евра.
Овде се отвора прашањето за финансиската транспарентност и капацитетот на Владата за управување со јавните пари. Сега е јасно зошто веб страницата „Отворени финансии“, која функционираше како алатка за транспарентност, сега е со нарушена функционалност. Уште поскандалозно е што делот за Јавниот долг – клучен елемент за јавен увид – е целосно исклучен. Овие технички проблеми не се ништо друго освен обид да се сокрие вистината: јавниот долг веќе изнесува над 70% од БДП, со тенденција за дополнително зголемување, рече Битиќи.
Тој нагласи дека ако вратата за влез на корозивен капитал беше подотворена, сега со овие измени таа е ширум отворена.
„Пред нас е обид да се легитимира задолжувањето кое беше извршено во „четири очи“ со Унгарија, без јавна дебата, и да се создаде дополнителна законска рамка која нема да го заштити јавниот интерес, туку ќе штити странските влијанија. Парите од унгарскиот кредит, стануваат алатка за подлабока институционална зависност. Ова е класичен пример за корозивен капитал – финансиски средства кои на површината изгледаат како помош, но всушност создаваат институционална ерозија. Корозивниот капитал е тивок напаѓач на демократските институции, и неговото присуство во економијата значи дека секој граѓанин ќе ја плаќа цената на коруптивните зделки. Но, очигледно, оваа Влада реши да ни покаже како изгледа „одржлив ризик“ – ризик кој ќе го плаќаат идните генерации, истакна пратеникот на СДСМ Фатмир Битиќи од собраниската говорница.