Економија
Прометот повторно на рекордно ниско ниво за ноември

Прометот на македонската берза за хартии од вредност во четврток повторно се спушти на најниско ниво од почетокот на ноември и изнесуваше 8.048.199,74 денари.МБИ10 оствари минимално намалување од 0,08% постигнувајќи вредност од 3.435,16 индексни поени.
Прометот на македонската берза за хартии од вредност во четврток повторно се спушти на најниско ниво од почетокот на ноември и изнесуваше 8.048.199,74 денари.
МБИ10 оствари минимално намалување од 0,08% постигнувајќи вредност од 3.435,16 индексни поени. МБИД се намали за 1,43%, на ниво од 3.473,37 индексни поени. ОМБ падна за 0,36% позиционирајќи се на ниво од 106,39 индексни поени.
Повторно Комерцијална Банка Скопје се најде на врвот од официјалниот пазар со промет од 1.805.503,00 денари. Оваа акција беше помеѓу ретките од најликвидните на пазарот која оствари пораст и тоа од 0,49% при просечна вредност од 3.472,12 индексни поени. Распонот на цените се движеше од 3.455,00 денари до 3.499,00 денари. Истргувани беа 520 акции кои се реализираа преку 16 трансакции.
Втора според ликвидност од официјалниот пазар беше државната обврзница за денационализација од осмата емисија со промет од 1.805.503,00 денари. Просечната цена од 80,00% значеше дневно намалување од 1,19%. Истргувана беше количина од 22.911 обврзници.
Гранит Скопје, иако со скуден промет од 808.098,00 денари беше трета акција според ликвидност од официјалниот пазар. Просечната цена од 889,98 денари значеше намалување за 0,67%. Истргувани беа 908 акции кои беа реализирани преку 10 трансакции.
Од акциите кои котираат на редовниот пазар најтргувана беше Македонски Телеком Скопје со промет од 901.532,00 денари. Просечната цена од 431,56 денари забележа пад од 0,40%. Истргувани беа 2.089 акции. Ценовниот минимум изнесуваше 430,00 денари, а максимумот 435,00 денари.
Тутунска Банка Скопје беше една од најтргуваните на редовниот пазар со промет од 433.500,00 денари. Просечната цена изнесуваше 5.100,00 денари беше без промена на дневно ниво. Истргувани беа вкупно 85 акции.
Макошпед, ОХИС, ТТК Банка и ЗК Пелагонија Битола на интернет страницата на Македонската берза во четврток ги објавија неревидираните биланси на успех за деветте месеци од годинава.
Макошпед Скопје објави неревидиран биланс на успех за период 01.01. – 30.09.2009 година. За првите три квартали од тековната година остварена е нето добивка од 5.503.000,00 денари, додека за третиот квартал од тековната година остварена е нето добивка од 2.479.000,00 денари. Добивката од тековната година е драстично намалена во однос на добивката од претходната година кога истата изнесувала 160.609.000,00 денари, заради забраната за вршење дејности која царинската управа и ја изрече на Макошпед Скопје.
Макошпед објави известување според кое на ден 10.11.2009 год. со одобренијата број 10-24047/2, 10-24291/2 и 10-22492/2 на царинската управа на Р.М. Скопје на ТД Макошпед АД Скопје му се одобрува употреба на царинска постапка царинско складирање во следните магацини: магацин на ул. Перо Наков бб, Маџари, Скопје; магацин на ул. 15-ти Корпус бб, Скопје; магацин на ул. Нов Живот бб, Шуто Оризари, Скопје.
ОХИС Скопје објави неревидиран биланс на успех за период 01.01. – 30.09.2009 година. За првите три квартали од тековната година остварена е загуба од 85.687.000,00 денари, а за третиот квартал од оваа година остварена е загуба од 33.205.000,00 денари. Загубата за првите три квартали од оваа година е за 57,2% поголема од загубата остварена за истиот период за претходната година кога изнесувала 54.495.000,00 денари.
ТТК Банка објави неревидиран биланс на успех за период 01.01. – 30.09.2009. За првите три квартали од 2009 остварена е загуба од 182.400.000,00 денари за разлика од истиот период за претходната година кога беше остварена добивка од 21.503.000,00 денари. За третиот квартал од тековната година остварена е загуба од 11.700.000,00 денари и е за 40,5% помала од загубата остварена за третиот квартал од минатата година кога изнесуваше 19.685.000,00 денари.
ЗК Пелагонија Битола објави неревидиран биланс на успех за период 01.01. – 30.09.2009 година. За првите девет месеци од оваа година остварена е загуба од 128.446.000,00 денари, за разлика од истиот период за минатата година кога оствари нето добивка од 243.904.000,00 денари. За третиот квартал од оваа година загубата изнесува 62.532.000,00 денари, а за третиот квартал од претходната година остварена беше нето добивка од 202.850.000,00 денари. Пет најтргувани хартии од вредност1. Комерцијална Банка Скопје2. Р.Македонија – Денационализација 083. Македонски Телеком Скопје4. Гранит Скопје5. Алкалоид Скопје Хартии од вредност со најголем пораст 1. Макошпед Скопје 11,25%2. Пекабеско Скопје 8,05%3. Текекс Тетово 3,05%4. ЗК Пелагонија Битола 1,51%5. Комерцијална Банка Скопје 0,49%Хартии од вредност со најголем пад1. Арцелормиттал (ХРМ) Скопје 8,00%2. Хотели Метропол Охрид 5,71%3. Стопанска Банка Скопје 4,01%4. Попова Кула Демир Капија 3,23%5. Р.Македонија – Денационализација 08 1,19%
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.