Економија
Време е за редефинирање на моделот на македонската економија

Вистинско време е да се разговара за редефинирање на економскиот модел по којшто треба да се развива Македонија, по многуте успони и падови ги имаше економијата, често погодувана од екстерни шокови.
„На среден до долг рок мислам дека клучно за македонската економија е да може да ги поврзе странските фабрики кои донесуваат повисока технологија, поинакви вештини на организација, на управување со фирмите на лидерство со домашните компании коишто треба да го подигнат својот продуктивен капацитет, да ја подигнат својата економска граница и во даден момент тие да бидат носители на растот, а не тоа да бидат странските фабрики. Меѓутоа таа спојка меѓу домашните фабрики и странските инвеститори треба да биде потпомогната со некаква политика на владата“, рече универзитетскиот професор од Американ колеџ Марјан Петрески, пред почетокот на денешната конференција „Перспективи 2016“.
Одговарајќи на новинарско прашање дали се исплати што странските инвеститори се носат и се привлекуваат со високи субвенции, без даноци, тој вели дека тие потрошени пари ги гледа низ призма на ефектите што ги дале, а еден ефект е во колкава мера тие ќе се поврзат со домашните компании и ќе овозможат така и домашните претпријатија да растат.
„Се чини дека тој ефект во моментов е недоволен. Ако ние и понатаму трошиме на ваков начин тогаш веројатно бенефитот од тоа финансирање на странските инвестиции ќе биде негативен. Затоа мислам дека итно е потребен редизајн на таа политика, значи продолжување на политиката на привлекување странски инвестиции меѓутоа фокусирање на нивно поврзување со домашни претпријатија и целосно да се договориме дали сакаме да го правиме тоа или не“, додаде Петрески.
За тоа што Европската комисија нотира недостатоци во фискалната политика на Македонија, вели дека точно е нотирано, дека сме имале промашена фискалната стратегија, а сега во новата фискална стратегија 2017 – 2019 повторно има заложба за фискална консолидација и тоа е позитивно меѓутоа треба да се опстои во нејзината примена.
„Во оваа фаза од развојот на македонската економија мислам дека е неопходно да генерираме фискални дефицити во Буџетот затоа што суфицитите можат да бидат поопасни. Оваа земја треба да се развива и тој развој од некаде треба да се финансира, вклучително и со генерирање дефицити но, меѓутоа дефицити разумно потрошени. Во таа смисла, долгот нема да може да се намалува, веројатно тој ќе расте, меѓутоа тие пари треба да бидат рентабилно употребени и повторно сметам дека еден елемент на новиот модел на раст да биде токму тоа што ние во општеството ќе изградиме консензус за тоа што сакаме да финансираме и што сакаме да постигнеме и како тоа ќе го финансираме. Значи не можеме да финансираме се одеднаш, а да не зборувам дека треба да прекинеме со ко-финансирање на какви било непродуктивни трошења“, додаде Петрески./крај/мф/бб
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Мицкоски најави нова инвестиција во Штип

Претседателот на Владата на Република Северна Македонија, Христијан Мицкоски денес одговарајќи на новинарско прашање во однос на најавата на директорот на Технолошко-индустриските развојни зони за 4 нови странски инвестиции, изјави:
„Во текот на вчерашниот ден, во разговор со директорот, имаме добра вест, нова инвестиција, потврдена во индустриската зона во Штип. Фабрика којашто ќе вработи до 150 луѓе. Фабрика којашто ќе инвестира некаде околу 35 милиони евра. Којашто во својот пик за три години од денес ќе извезува 300 милиони евра коишто ќе влезат во Бруто домашниот производ и ќе произведува батерии и тоа е добро. И тоа е добро, а за сите овие други, да имаме и потврди и полека ќе ги објавуваме. Ова е веќе договорено со инвеститорот и заради тоа го кажав, инаку фабриката е од земја од Европска Унија, да немаме дилема.“
Економија
Дизелот поевтинува за 2,5 денари

Од ноќеска на полноќ дизелот ќе поевтини за 2,5 денари, додека цените на бензините остануваат исти, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 28.6.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
– Моторен бензин – ЕУРОСУПЕР БС – 95 – 77,50 (денари/литар)
– Моторен бензин – ЕУРОСУПЕР БС – 98 – 79,50 (денари/литар)
– Дизел гориво – ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) – 70,50 (денари/литар)
– Масло за горење – Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) – 72,00 (денари/литар)
– Мазут М-1 НС – 40,188 (денари/килограм)
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се намалува за 2,50 ден/лит.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС, се намалува за 1,499 ден/кг.
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 и на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1), не се менуваат.
Економија
Во Народната банка се одржа 54. сесија на Клубот на истражувачите

Во Народната банка се одржа 54. сесија на Клубот на истражувачите на која беше претставен научниот труд „Макроекономски, институционални и финансиски детерминанти на дефицитот на тековната сметка во Северна Македонија: Согледувања преку временски серии“ од авторот Бардул Даути.
Сесијата ја отвори директорката на Секторот за монетарна политика, истражување и статистика, Султанија Бојчева-Терзијан, која посочи дека презентираниот труд нуди значајни сознанија за макроекономските и институционалните фактори коишто влијаат на дефицитот на тековната сметка во Република Северна Македонија. Таа нагласи дека надворешната позиција на македонската економија има особено значење, имајќи ја предвид стратегија на фиксен девизен курс, што ја спроведуваме. Во таа насока, одржливата тековна сметка претставува клучен елемент за зачувување на севкупната макроекономска стабилност.
Главниот заклучок на емпириската анализа е дека дефицитот на тековната сметка е резултат на макроекономски фактори – производниот јаз, како индикатор на домашната побарувачка, трговската отвореност и реалниот девизен курс. Дополнително, влијание имаат и фискални и финансиски фактори, како што се јавниот долг и паричната маса (М2), соодветно. Сепак, клучниот придонес на овој труд е вклучувањето на т.н. институционални фактори и оцената на нивното влијание врз билансот на тековната сметка. Студијата покажува дека силните институции – особено поефикасното управување, зголемениот квалитет на јавните услуги и заштитата на економските права, како што е правото на сопственост – можат значително да придонесат за подобрување на тековната сметка на платниот биланс. Овие заклучоци упатуваат дека, институционалните реформи се исто така важен сегмент за зајакнување на надворешната стабилност на економијата.
По презентацијата, следеше дискусија меѓу учесниците и презентерите, поттикната од презентацијата на трудот и од изнесените заклучоци. Следната сесија е планирана за септември годинава.