Култура
Рокенрол заедницата фрли „бомба“ за рушење на турбофолк културата
„Рокенролот е непријател на секоја диктатура, па затоа тој максимално беше отстранет од сите институционални рамки. Многумина беа исфрлени од сцената. Иако андерграундот и вониституционалното делување се својствени за рокенролот, сепак, многумина од нас треба да добијат некој статус во општеството, и да делуваат за создавање квалитетна културолошка атмосфера“, согласни се тие.
Стотина музичари, новинари, професори и консументи на рокенрол културата, што посветиле и повеќе од три децении на развојот на македонската супкултура и воздигнување на рокенрол сцената, вчера се собраа во џебното кино во Младинскиот културен центар, на трибина насловена „Рокенролот како саундтрак за новото министерство за култура“. Долго акумулирани ставови и револт кон општата атмосфера на шунд култура, за која сите се согласни дека ескалираше во минатите осум години. Дебатата ја слушаше и воедно учествуваше и министерот за култура Роберт Алаѓозоски, кој беше поздравен со огромен аплауз. Гитаристот Влатко Стефановски, Пеце од „Суперхикс“, Петрит Сарачини, Тошо Филиповски, Виолета Симјановски, Џабир Дерала беа само дел од учесниците што ги изнесоа своите размислувања и иницираа бројни дискусии од присутните. Подобар статус, стимулирање музики рокенрол изданија, заштитата на авторските права, се само дел од проблемите што ги мачат “рокерите“.
– Рокенролот е непријател на секоја диктатура, па затоа тој максимално беше отстранет од сите институционални рамки. Многумина беа исфрлени од сцената. Иако андерграундот и вониституционалното делување се својствени за рокенролот, сепак, многумина од нас треба да добијат некој статус во општеството и да делуваат за создавање квалитетна културолошка атмосфера, согласни се тие.
Влатко Стефановски сподели дел од искуствата во некои земји во светот.
– Секој уметник што самиот објавил песна, насликал слика или направил каков било уметнички производ треба да биде ослободен од данок. Државата треба да има мерки за стимулирање на уметноста, и тоа може лесно да се преземе од некои земји од светот. Исто така е сосема нејасно како едно министерство за култура може да доделува награди од илјадници евра на фолк фестивали, смета тој.
На ова се надоврза Пеце од „Суперхикс,“ кој смета дека таа агенда често да гостуваат турбофолк ѕвезди кај нас е делумно за да се работи на интелектуално и духовно затапување на народот, но, исто така, овие фолк имиња лесно перат пари во Македонија.
– Честите настапи на некакви Карелуши, Аца Лукац, Цеца… се недозволиви. Точно е дека се масовно посетени, но таа публика се постигна со наметнување и пропаганда на оваа шунд култура, веќе повеќе години наназад. Медиумите се преплавени со фолкери, и никој не информира и уште помалку зборува за квалитетна музика, смета тој.
Според Алаѓозовски, радува фактот што оваа рокенрол заедница има конкретни предлози и барања, и во наредниот период ќе се прават напори да се вратат квалитетните културни вередности, во кои секако е и рокенролот.
– Затекнувам многу проблеми културата. Ќе мора во првите три месеци да се направи ревизија на проблемите па потоа да се дадат приоритети. Ѝ советувам на рокенрол заедницата да се обедини, да направи административна стратегија, и натаму ќе делуваме заедно, рече Алаѓозовски.
Ова е прва дебата на рокенрол тема по многу години, и со оглед на големиот интерес, во наредните месеци ќе бидат организирани уште неколку. А.Василевска
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Kонцерт на џез триото АУМ
Во петок, во 20 часот во Салон 19:19 ќе се одржи концерт на Џез триото АУМ.
Џез триото АУМ (AUM) е формирано во 2024 година. Со својата авторска музика ги исполнува и преминува стандардните рамки на фри џез, дум џез и современа класична музика. Како звук, зборот „АУМ“ е синоним за почетокот на Универзумот, за првиот космички звук од кој потекнува креацијата на нашата реалност. Триото АУМ со своите оригинални теми и слободни импровизации, создава уметничко искуство што ги спојува редот и хаосот, претставувајќи израз на неограничената креативност во музиката. Овој настап е планиран да биде снимен со аудио и видео, како би се продуцирал и издал и првиот албум на АУМ со име „АУМ – во живо, КИЦ 2024“ („AUM – live in KIC 2024”).
Триото е составено од Благојче Томевски (кларинет и бас кларинет), Константин Хаџи Коцев (пијано) и Драган Теодосиев (тапани). Членовите на триото се дел од повеќе состави кои редовно настапуваат на концерти и фестивали, а зад себе имаат оставено многубројни ЦД изданија кои се високо рангирани на светски ранг листи. Некои од другите состави во кои тие учествуваат се: Taxi Consilium, Svetlost + Odron Ritual Orchestra, Зарина Првасевда, Cobalt Code Unit, Shock Troopers, како и многу различни формации како дел од проектите „Impromptu Meetings“ и „Џез за чудаци“.
Благојче, Драган и Константин се активни џез музичари на македонската и на европската сцена и често настапуваат на домашни и странски фестивали и концерти. Меѓу највлијателните се издвојуваат „Скопје Џез Фестивал“, „Пин Конференција“ и „MENT Ljubljana“ на кои настапуваат веќе неколку пати во различни состави. Драган Теодосиев ја добива наградата „Златен Орикс“ за најдобар џез музичар во 2023та година, доделена од Скопскиот Џез Фестивал.
Култура
Ново издание на „Скомрахи“ од 1 до 5 ноeмври
Студентските средби Скомрахи на Факултетот за драмски ументости (ФДУ) и годинава ги обединуваат во Скопје студентите од повеќе европски драмски и филмски академии. Под мотото „Дионизија сега“, тие својата креативност, идеи и енергија ќе ја престават од 1-ви до 5-ти ноември во повеќе простори во градот – Академската сцена на ФДУ, Драмскиот театар, Албанскиот Театар, Младинскиот културен центар и Котур Кафе и Филм. Публиката ќе има единствена можност да види театарски претстави и филмови на студенти од Украина, Белгија, Швајцарија, Словенија, Романија, Бугарија, Чешка, заедно со оние на домаќините – студентите на ФДУ. Прграмата на 32 издание на Скомрахи 2024 вклучува и изложба за ре-употреба на театарски „отпад“, колективна перформативна прошетка низ Скопје со Лабораторијата за просторно изведувачки практики „Градот како сцена“, панел дискусија, разговори по претставите и музички настани.
Парлалено на програмата, на ФДУ ќе се одвива и работилница за развој на колективен перформанс кој ќе биде изведен на последниот ден од средбите, а во чие создавање, покрај студентите на ФДУ ќе учествуваат сите учесници на Скомрахи, студенти од Факултетот за ликовна уметност, Факултетот за музичка уметност и Одделот за дизајн и инжинеринг на облека на Технолошко-металуршкиот факултет при УКИМ- Скопје, студенти од одделите Циркус и изведувачки уметности и Театрска педагогија на Академијата за уметност Фонтис од Тилбург, Холандија, како и неколку уметници од локалната дрег сцена.
Годинешните Скомрахи, целосно концепирани и програмирани од студентите на ФДУ, се инспирирани од колективното ослободување низ екстатичноста на Дионизиските церемонии. Иако припаѓаат на далечната историја Дионизиите се повеќе стануваат потребни како одговор на затвореноста, исклучивоста и насилството на денешниот свет. Наспроти нив студентите на Скомрахи повикуваат на здружување низ прегрнување на сите наши различности, посебности и противречности. И на колективно ослободување преку свечено заедништво.
Скомрасите ги повикуваат сите да се вклучат во „Дионизија сега“, започнувајќи од 1 ноември во Драмскиот театар – Скопје, со изведба на „Кралот Иби“ на Алфред Жари од студентите на ФДУ. Настаните на Скомрахи се отворени за публиката, со бесплатен влез, а целата програма е објавена на www.instagram.com/skomrahi и www.facebook.com/skomrahi. Средбите годинава се поддржани од ФДУ/УКИМ, Министерството за култура на РСМ и Europe House.
Култура
Почнаа читачките проби на претставата „Бог на колежот“
Почнаа читачките проби на претставата „Бог на колежот“ (копродукциски проект) по текст на светски познатата француска авторка Јасмина Реза, а во режија на Весна Петрушевска.
Станува збор за еден од најпоставуваните текстови на Реза, напишан во 2006 година, за кој добива и многубројни награди.
Режисерката Петрушевска го избира овој текст на оваа брутално црна комедија, која безмилосно ја разобличува современата елита, притоа користејќи иронија и сарказам за да предупреди на дволичноста на човечката природа.
Текстот изобилува со брилијантни дијалози и извонредна веродостојност на ликовите на два брачни пара, кои ги играат: Ѓорѓи Јолевски, Дарја Ризова, Симеон (Мони) Дамевски, Наталија Теодосиевa, а кавгата меѓу двете момчиња е причината родителите да ја преземат контролата врз нивните односи.
Односите стануваат сè понапнати, ситуацијата ескалира и се претвора во меѓусебни обвинувања и општо пресметување во сè поголеми размери. Паровите водат психолошка војна, а на виделина излегуваат и долго скриените несогласувања во двата брака.