Култура
„Дискретниот шарм на македонскиот филм“ треба да се преведе на англиски јазик и да ја добијат гостите на филмските фестивали, порача Ана Опачиќ на промоцијата
Во опуштена атмосфера, во придружба на џез, се одржа промоцијата на книгата „Дискретниот шарм на македонскиот филм“ од Ана Василевска во „Јавна соба“.
Книгата, која е во издание на „Македоника“, е сублимиран приказ на состојбите во нашата кинематографија од осамостојувањето на Македонија до 2021 година, односно опфаќа три децении македонска продукција.
„Можеби сме мала кинематографија и оттаму тој наслов ‘Дискретниот шарм на македонскиот филм’, но многу значајна и веќе форматирана“, рече авторката Василевска додавајќи дека книгата вклучува мемории, новинарски опсервации, перспективи на речиси триесет години, во кои развојот на филмот во самостојна Македонија се поистоветува со нејзиниот личен и професионален развој.
Промоторката на книгата, Ана Опачиќ, направи интересна паралела на книгата со Амели Пулен.
„Кога ја добив книгата и ја отворив, се почувствував како филмската херојка Амели кога ја наоѓа малата метална кутија и во неа се сите спомени. Така и јас се чувствував – како да отворив кутија во која се сите спомени на Ана, кои ги собирала сите овие години. Сега кога веќе е објавена, таа не е само на Ана, туку е книга на сите нас што ќе ја имаме во нашите библиотеки и сметам дека сите луѓе што се занимаваат со култура би требало да ја имаат во својата домашна библиотека“, рече Опачиќ.
Таа апелира „Дискретниот шарм на македонскиот филм“ да биде преведена на англиски јазик, а гостите на филмските фестивали во земјата да ја добијат во рамките на настанот со цел да се запознаат со македонската кинематографиja.
Режисерот Дарјан Пејовски на промоцијата истакна дека многу филмови биле снимени во Македонија во изминатите три децении, па во време кога сме бомбардирани од информации, забораваме на тоа и токму затоа оваа книга има исклучителна важност.
Говорејќи за македонската кинематографија, Пејовски рече дека дека од 1991 до денес таа постојано лута, хистерична е и контрадикторна, но затоа бележи големи успеси, меѓу кои три номинации за „Оскар“ и учество на еминентни филмски фестивали, меѓу кои Венеција и Кан.
Ана Василевска, родена во Скопје 1975 година е новинар, филмски теоретичар, критичар. Формалното образование го стекнува на Филолошкиот факултет „Блаже Конески“ како дипломиран филолог по македонски јазик, со општа и компаративна книжевност, а магистерските студии по филмска и телевизиска режија на Факултетот за аудиовизуелна уметност ЕСРА, Скопје. Со професионално новинарство, насочено кон културата, со посебен фокус кон филмот, се занимава од 1998 година. Автор е на стотици објави на рецензии, осврти, интервјуа, анализи и критики поврзани со филмот, пласирани во многубројни печатени и електронски медиуми. Била уредник на ревијата за филм на првото електронско списание во Македонија, „Блесок“. Селектор и модератор на ревијалната програма „Мак поинт“ на ИФФК „Браќа Манаки“ во периодот од 2016 до 2019 година. Работела и како лице задолжено за односи со јавноста на мнофубројни филмски проекти во македонска продукција. Иницирала, организирала и модерирала низа тематски трибини за македонскиот филм. Уметнички координатор е на првата манифестација за преглед на годишната филмска продукција, „Златна рамка“, денови на македонскиот филм 2019 – 2023 година. Медиуми во кои работела: Македонската телевизија, „Дневник“, „Форум“, „Макфакс“, Радио Равел, „А1 он“, „Нова ТВ-веб“ и други. „Дискретниот шарм на македонскиот филм“ е нејзина прва објавена книга. По промоцијата, книгата ќе биде достапна во книжарниците.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Изложба: „Четирите мајстори на модернизмот“
Град Скопје и ЈУ Културно Информативен Центар ќе отпочнат со реализација на Европскиот проект CreArt 3, со активноста „Европски месец на креативноста“ на 10 мај во галеријата Империјал 1 – ЈУ Културно Информативен Центар, каде што до крајот на месец мај ќе биде отворена групната изложба насловена: „Четирите мајстори на модернизмот“
Учесници: Теодора Андоноска, Мартин Буровски, Илина Василеска, Сергеј Јордановски, Камелија Каламерникова, Манели Крстиќ, Сара Милошевска, Ивона Петрова и Никола Тренов, сите студенти од четврта година на студиската програма Сликарство на Факултетот за ликовни уметности, Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ – Скопје, во класата на проф. Слободанка Стевческа.
Изложбата „Четирите мајстори на модернизмот“ е воспоставена во чест на основоположниците на Факултетот за ликовни уметности од Катедрата за сликарство, професорите Петар Мазев, Родољуб Анастасов, Димитар Кондовски и Душан Перчинков.
Изложбата ќе биде отворена до 20.04.2024 година.
Култура
Распишани конкурсите за државните награди „11 Oктомври“ и „22 Ноември“
Денеска се распишани конкурсите за државните награди „11 Oктомври“ и „22 Ноември“ за 2024 година.
Со државната награда „11 Октомври“ се оддава највисоко признание за животно дело во областа на науката, уметноста, стопанството и во другите дејности од јавен интерес на државата. Наградата се доделува на поединци, група творци, екипи, установи, трговски друштва и здруженија на граѓани од земјава.
Со државната награда „22 Ноември“, пак, се оддава признание на личностите од политичкиот, културниот и општествениот живот во нашата држава кои дале свој придонес во унапредување на меѓучовечкиот соживот и меѓусебно разбирање меѓу припадниците на различните заедници, култури и вери.
Конкурсите за државните награди „11 Oктомври“ и „22 Ноември“ за 2024 година траат од 1 до 31 мај 2024 година.
Конкурсите се објавени и на веб–страницата на Министерството за култура на следните линкови:
Државна награда „11 Октомври“ – https://kultura.gov.mk/wp-content/uploads/2023/10/odluka-3.pdf
Државна награда „22 Ноември“ – https://kultura.gov.mk/22-%d0%bd%d0%be%d0%b5%d0%bc%d0%b2%d1%80%d0%b8/
Култура
Мајските оперски вечери немаат никакви примеси на економски ниту политички стремеж, организаторите го најавија 52-рото издание
Мајските вечери немаат никакви економски ниту политички стремеж, еден ваков уникатен собир ќе го обележи и Скопје и Македонија, соопштија организаторите на прес-конференција.
„Оваа манифестација датира од крајот на 60-тите години. Тогаш имало криза со публика, која не била изразена само во Скопје. Во првите години мајските оперски вечери се празни, но со текот на годините заинтересираноста расте“, изјавја организаторите.
Како што велат оттаму, ова е еден од најголемите фестивали во регионот и со квалитетна програма сите овие години.
„Оваа година ќе има екслузивна програма. Очекуваме одлични резултати“, додаваат оттаму.
Реномираниот македонски режисер Иван Поповски, со успешна кариера во Русија, ја поставува операта „Трубадур“ од Џузепе Верди, со чија премиера ќе се отворат 52. Мајски оперски вечери (МОВ) на 9 мај во Националната опера и балет (НОБ). Диригент ќе биде Енрико Довико (Италија), сценографијата ја работи реномираниот Миодраг Табачки од Србија, костимите Марија Пупучевска, а кореографијата Саша Евтимова.
Во рамките на 52. Мајски оперски вечери, во фоајето на Националната опера и балет, од 9 до 31 мај ќе биде поставена и изложбата „Оперска одисеја“ – наследството на Милка Ефтимова. Изложбата ќе ја сочинуваат донирани лични предмети од движно материјално и нематеријално културно наследство, класифицирани во категоријата лични предмети како и голем број награди, признанија, уметнички портрети и фотографии кои во детали ја прикажуваат нејзината богата музичка кариера.
„Оперска одисеја“ е резултат на институционалната соработка помеѓу Музејoт на македонската борба за самостојност и Националната опера и балет. Автор на изложбата е Василија Чали, соработник за визуелни уметности, дизајн и архитектура.