Култура
Разголена уметност
Респектираниот театарски и филмски режисер Харис Пашовиќ, во неделата со својата сараевска трупа East-West Центар гостуваше на „Охридско лето“. Во предворјето на Св. Софија, пред полно гледалиште беше изведена претставата „Нора“ од Хенрик Ибзен
Потегот на селекторот на театарската програма, Ѓорѓи Јолевски, да го покани (со две претстави, втората е „Класен непријател“ од Нигел Вилијамс) East-West Центар од БиХ е и легитимен и разбирлив знаејќи ја се‘ поголемата меѓународна популарност на овој ансамбл…
Омилената фраза на Пашовиќ е: „Уметноста треба да се бори против цунамито на баналноста“. Но, барем според „Нора“ овој негов став е во сериозна дискрапанција со она што го видовме во предворјето на Св. Софија.„Нора“ навистина не беше банална, но не беше ниту уметност.Кога на филмски режисер ќе му „побегне“ намерата да направи љубовен филм, тој неизбежно ќе застрани во порнографија. Кога театарскиот режисер „бега од баналноста“ тој ги расоблекува актерите. Ако ова е рецептот за уметност, секоја чест. Сметам дека на ниту еден посветен па и просечен театарски гледач не му пречи извесна радикализација, (особено не еротиката) или поинакво, модерно читање на еден класичен текст како овој на Ибзен. Се‘ дотаму до каде тој е на основната текстуална и идејна теза на драмата и се додека осовременувањето е во функција, па макар и со постмодерен предзнак. Но, што станува кога дискурсот е погрешен? Тогаш, ниту талентираните, а особено етаблираните театарски работници не можат да ја спасат претставата. Соблекувањето на сцена одамна не е неморално, но мошне често се покажало како излишно, чин сам за себе, егзибиционистички „трик“ кој зад параванот на провокацијата и „шокот?“ не само што ја расипува играта, туку и го додава оној горчлив вкус на невкус на божемската слобода на изразот, на провиден надреализам во која ситуација и актерите како да се збунети. Во Нора разголувањето не помогна да продреме во карактерите на главните ликови. Напротив голите тела ги обезличија на рамниште на просечност, несугестивност, од која всушност тие, според текстот, треба да избегаат. Главните ликови и нивните профили се некако полудефинирани, не докрај консеквентно одиграни. Исклучок беа повремени куси луцидни парчиња на Маја Изетбеговиќ.Сценографски претставата е делумно во функција на режисерската идеја во правец на отсликување на транзициските клишеа и баналности. Истото може да се каже и за музичката поддршка која напати е во нелогична корелација со мизансценот.Впечаток е дека аплаузот на крајот од претставата повеќе беше израз на почит за вложениот труд на гостите од Сараево, отколку реакција која би го отсликала задоволството на присутните.Чинам дека овој пат Нора и уметноста останаа од другата страна на Св. Софија.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.
Култура
Концерт на Драган Ѓорѓевиќ-Сузуки и Дино Имери во Музејот на македонската борба
На 17 декември (среда), со почеток во 20 часот, во амбиентот на Музејот на македонската борба, ќе се одржи концерт на двајцата истакнати уметници од регионалната и меѓународната сцена – виолончелистот Драган Ѓорѓевиќ Сузуки, еден од најценетите и највлијателни виолончелисти во регионот, и пијанистот Дино Имери, волшебникот на пијаното.
Сузуки е препознатлив по својата извонредна техничка виртуозност, длабока музикалност и силно сценско присуство, а критиката и публиката го вбројуваат меѓу најдобрите виолончелисти на Балканот. Заедно со Дино Имери, еден од најреномираните македонски пијанисти, тие носат концертна вечер од врвен уметнички ранг.
Публиката ќе има можност да ужива во внимателно избрана програма со дела од: Бетовен, Шнитке, Шуман, Дебиси, како и композиции од Имери Илкоска, носејќи свеж и современ израз во концертната вечер.
Концертот е со слободен влез, претставувајќи ретка можност за љубителите на класичната музика да доживеат висок уметнички квалитет и инспиративна интерпретација.

