Култура
„Троил и Кресида“ засега ќе се игра само во Скопје и Битола
Грандиозниот проект на Македонскиот народен театар, претставата „Троил и Кресида“, во режија на Љубиша Ристиќ, по интензивните неколкумесечни подготовки и низа организациони и финансиски проблеми, премиерно ќе биде одиграна во Скопје, 28 јули, и Битола, 30 јули
Со ансамбл од околу 130 луѓе, од кои 80 актери од сите генерации, овој проект првично беше замислен да се игра на плоштадите во градовите низ Македонија и претставата да трае во текот на целиот ден, на ист начин како во античкиот театар. Но, поради проблемите со финансиите и немањето на поддршка од локалните власти, овој проект засега ќе биде одигран само во Скопје, во Куршумли ан, и во Битола, во античкиот локалитет Хераклеја. Со ова се одложува првичниот концепт за целодневен настан, но од МНТ се надеваат дека од есен ќе успеат да ја реализираат својата замисла и да биде видена од што повеќе луѓе од градовите низ Македонија. Во Скопје претставата ќе биде дел од одбележувањето на годишнината од катастофалниот земјотрес и ќе биде дел од програмата на „Скопско лето 2009“ како одвоена програма. Во Битола, пак, претставата е дел од „Бит Фест“. Почетокот и на двете изведби е во 21 часот и влезот е бесплатен.Во основата на овој театарски спектакл лежи текстот на Шекспир, но се занимава и со Хомеровата „Илијада“ и изворните антички митови според Роберт Грејвс. „Како да се изгради и да се разори еден град?“ и европската војна која трае 3000 години, од Троја се‘ до денес, е основната тематика на претставата. Во текот на 4-5 часа додека трае претставата, публиката ќе може да види тотален театар – драма, танц, опера, видео, перформанс, кабаре, циркус, мјузикл, градење на Тројанскиот коњ… редефинирање на самиот театар и разбивање на стереотипите кои моментално важат во нашите театри. Поделена е на 4 дела – првиот е Хомеровата „Илијада“, епско пеење, опера; вториот дел е наречен „Кратка историја на Олимп“, каде ќе се видат изворните цивилизациски митови и некои од основите на рокенрол музиката; третиот дел е Шекспировата трагикомедија и неговиот текст денес, „за нашите војни и нашите лудаци“, и последниот дел наречен „Red carpet“ ќе ги прикаже културните обрасци во кои денес живееме, славење на боговите, но и на луѓето. Како дел од огромната актерска екипа се појавуваат: Борче Начев како Троил, Николина Кујача како Кресида, Билјана Беличанец – Ахил, Никола Ристановски – Агамемнон, Владо Јовановски – Нестор, Владимир Јачев – Патрокло, потоа Ана Костовска, Владимир Ендровски – Љац, Нино Леви, Васил Шишков, Снежана Коневска – Руси, итн.На аудио-визуелниот дел на овој проект работат: Валентин Светозарев на сценографијата, Мери Јованов и Александра Митковска на костимите, Гордана Деан Поп-Христова на кореографијата, „Ѓорѓи Шаревски Бенд“ на музиката, заедно со Симон Киселички и Габор Ленѓел како музички соработници, Ивана Нелковска – драматург и Невена Рачиќ – корепетитор.Инаку, за овој мега-проект Македонскиот народен театар за прв пат оствари соработка со Стопанската комора на Македонија и се надеваат дека со тоа полека ќе се отвораат вратите за инвестирање во културата од страна на бизнис-круговите.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

