Култура
Арт институт – Тежок живот уметнички
Сместен во просториите на поранешниот Геолошки институт во Скопје веќе шест месеци во оваа полуруинирана зграда функционира еден друг институт – Арт институтот
Арт институтот е создаден од група од петнесетина млади уметници – Далибор Тренчевски, Марија Сотировска, Кристина Хаџиева, Ангел Миов, Ана Ивановска, Марија Кировска, Никола Радуловиќ, Урош Вељковиќ, Борче Богоевски, Горан Боев, Марко Георгиевски, Тања Ристовска, Благојче Наумовски, Христина Зафировска, Зорица Зафировска, Игор Китановски, Весна Велевска и др., ентузијасти кои на современата ликовна сцена кај нас и‘ даваат еден поинаков тек од институционализираното претставување и афирмираат млади уметници. Ваквите уметнички појави не помрднуваат од оваа состојба на зачмаеност и повторување на домашната културна сцена. Еве како тие, како тим, ја објаснуваат својата уметност и активностЗа создавањето на Арт институт…„Идејата Арт институт беше зачната уште во нашите средношколски денови, како друштво во кое делевме различни мислења и потоа продолживме да работиме заедно како класа на Факултетот за ликовни уметности. По нашето дипломирање идејата доби шанса да се оствари со откривањето на неискористениот простор на Геолошкиот институт. За наоѓањето на просторот искрено му се заблагодаруваме на Мирослав Тренчевски. Нашите идеи и проекти најчесто ги остваруваме со исполнување на сите простории со дела. Со вакви групни проекти и дела на многу автори публиката добива шанса на еден ваков настан да пронајде нешто што ќе и‘ се допадне, со тоа добивајќи поширока слика за светот на уметноста.Поради недискриминативноста при изборот на уметниците, сите автори кои сакаат добиваат шанса да го изложат својот труд во догледно време и да наидат на реакции од публиката.“Во изминатите шест месеци беа организатори на неколку изложби, а бројот на посетителите на настаните постојано се зголемува. И во годината пред нас не застануваат со активностите„Нашиот впечаток е дека во изминативе шест месеци нашата публика е се‘ побројна, за што мислиме дека е резултат на ненаметливоста на настаните и свежината на делата. Во последниве шест месеци ги искусивме: „Let’s fuck them with purple“, „Обид нула“, „Ствари се дешаваат“, „Тежок живот уметнички“, во соработка со 5 на КУП(Б), „Купус парти“ – самостојна изложба на Александра Петрушевска, „Алтернативни заедници“ – изложба на германски автори, реализирана во соработка со Ф.Р.И.К банда. Следно кое ќе се служува во Институтот е изложба на наши членови на 6 февруари.
За финансиите и односот на државните институции кон независната уметничка сцена во МакедонијаПоради “големата ангажираност” на нашите културни институции во пронаоѓање на автори со нови дела, со нашиот сакаме да им пружиме реална конкуренција со тоа што се финансираме од сопствен џеб, што во денешно време е навистина тешко изводливо. Домашната културна сцена за овие уметници во моментов се наоѓа во најдобриот период во својата историја, но ангажирањето на новата генерација автори е она што недостасува.„Со остварување на проекти од големи и афирмирани автори, останува малку место за инафирмираните, арогантните и забавните аспекти од ликовната уметност. Постоењето на Арт институт е на никакво зависно ниво во однос на другите галериски и изложбени простории во Скопје. Арт институт егзистира самоиницијативно со своите идеи, поединечно од секој член.“
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Изложба на Сашо Алушевски во Скопје: „На мајката земја – шума“ го истражува односот меѓу фотографијата и природата
В среда, 3 декември, од 18 часот, авторот Сашо Алушевски ќе постави изложба од циклусот „На мајката земја – шума“ во мобилната монтажна галерија во Паркот на франкофонијата во Скопје.
Поставката „На мајката земја“ го истражува односот меѓу фотографијата и материјалната природа/реалност/нашите доживувања третирајќи ја фотографската слика како симулакрум – визуелен знак што не ја претставува природата директно, туку нејзините кодови и траги. Потпирајќи се врз Платоновата разлика меѓу идеја, имитација и сенка, изложбата укажува дека уметничката практика не може да го реплицира светот, туку само сопствените граници и јазикот.
Преку суптилна деконструкција на лисја, земја, камен и вода, сликите ја расплетуваат врската меѓу визуелното и физичкото. Материјата се претвора во знак, а фотографијата – иако фиксирана – упорно одбива да биде статична. Таа сведочи за својата ограниченост нудејќи простор во кој претставата и реалноста се разидуваат.
Овој јаз меѓу сликата и природата ја носи и главната порака: ниедна визуелна репрезентација не може да го замени директното, органско доживување на природата. Мирисот на мов, текстурата на кората, здивот на шумата – без соработка со идеалниот гледач – остануваат искуства што фотографијата само ги навестува, но не ги поседува.
Поставката ја преиспитува нашата перцепција: Дали сликите се надвор од нас – или во нас? Каде завршува сопствената проекција, а каде почнува реалното?
Во реализацијата се користени природни материјали и повеќе аналогни фотографски техники: цијанотипија, Ван Дајк, гумотипија и гумомаслена техника, колодиум, мордансаж и лумен-процеси.
Изложбата е реализирана со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Култура
Почнува 24. „Синедејс“ со репертоар од над 50 европски остварувања
Со слоганот „Се гледаме од другата страна“ од 3 до 10 декември се одржува 24. „Синедејс“ – Фестивал на европски филм.
Осумте селекции, повеќе од 60 филма, кои ја одбележаа тековната европската филмска година и врвната работилница „Маркетинг на филм“ се фактографски белег на годинешниот „Синедејс“.
„Оваа година публика не ја водиме на филмско патување, туку ја водиме низ премин. Типично за Дејвид Линч, кому му го посветуваме ова издание, надреално, сонувачки, убаво и контрастно. Тој премин и покрај сѐ е богат со најновите и најнаградувани филмови. Свесни сме дека земја како Македонија, со мал продукциски импакт, филмот се докажа како најголем амбасадор и за да може да виреат такви креативци, но и на таквата префинета публика должни сме да ѝ го дадеме најдоброто што знаеме да го правиме, а тоа е фестивал, пред сé“, вели Маргарита Арсова, програмски координатор на „Синедејс“.
Два филма се на почетокот на фестивалот – „Тоа беше само несреќа“ во режија на Џафар Панахи, добитник на наградата „Златна палма“ на Канскиот фестивал и „Човек лавина“ на Слободанка Рудин, филм за еден од најдобрите музичари и тапанари во поранешна Југославија, Драгољуб Ѓуриќиќ.
„Ова издание на ‘Синедејс’ ги носи и ‘Тајниот агент’ на Мендонса Фило, ‘Домот на младата мајка’ на браќата Дарден, и двата номинирани за ‘Златна палма’, ‘Татко мајка сестра брат’ на Џим Џармуш, кој е добитник на наградата ‘Златен лав’ во Венеција и досега не е прикажан во кината во Европа, потоа филмови во кои македонските филмски екипи се копродуценти, како ‘Оче наш’ на Горан Станковиќ, ‘Ера’ на Парта Келменди, ‘Павиљон’ на Дино Мустафиќ… А ќе гледаме и филмови на Сорентино, Парк Чан-Вок. Особено сме благодарни што годинава и ‘Македокс’ ни се придружува со своја селекција, победници од нивниот фестивал. Многу гости, музика и филмски завршок на годинава за МКЦ“, дополнува Арсова.
Селектор на програмата на 24. „Синедејс“ е Бернд Будер и годинава ќе ги гледаме филмовите структурирани во повеќе селекции: официјална селекција, гала-програма, МК во ЕУ, МК-премиери на кратки филмови, музички документарци, СЕЕ-програма, селекција на Дејвид Линч и „Македокс“.
Жири-комисијата во состав: Сара Климовска – актерка, Северна Македонија, Арсен Оремовиќ – режисер, Хрватска, и Алеш Павлин – режисер. Словенија ќе одлучува за филмовите во официјална конкуренција, а Ана Опачиќ – режисерка, Хрватска, Фатос Бериша – режисер, Албанија, и Јасмина Карајловиќ – продуцентка, Црна Гора, за филмовите во СЕЕ-програмата.
На 4 и 5 декември во клубот МКЦ, во рамките на вечерите „Синемјузик“ имаме специјална селекција од десетина млади европски бендови, поддржани од програмата „Лајвјуроп“. Влезот за концертите е бесплатен.
Фестивалот ќе се случува во просториите на МКЦ, во киното „Фросина“ и во Дансинг-салата „25 мај“.
Билетите за годишното издание на „Синедејс“ ќе бидат по цена од 200 денари за сите филмови, а може да се купат онлајн, преку bileti.mkc.mk (препорачуваме онлајн-продажба), како и на самиот влез на МКЦ.
Фестивалот во најголем дел е поддржан од Агенцијата за филм на РСМ. Други финансиски покровители се Град Скопје, Делегацијата на ЕУ преку програмата за поддршка на европските филмски фестивали, како и мрежата „Лајвјуроп“.
Култура
Премиера во Африка и во Португалија на „Јон Вардар“
Македонскиот анимиран филм „Јон Вардар против галаксијата“ неделава ќе ја има својата афричка и португалска премиера на два значајни меѓународни фестивали.
Првата проекција ќе се одржи на Zuma International Film Festival во Абуџа, главниот град на Нигерија, што ќе биде воедно и афричка премиера на филмот. Фестивалот е организиран од Нигериската филмска корпорација, а ова 15. издание се одржува под мотото: „Раскажувањето приказни и глобалното влијание: Филмот како моќно средство за економски развој“. Тематскиот фокус ја нагласува стратешката улога на кинематографијата во обликување на перцепциите, влијание врз глобалните општествени разговори и поттикнување културна размена.
„Јон Вардар против галаксијата“ пристигнува и на Азорските острови — филмот ќе се најде во изборот на 9. AnimaPIX во Португалија, каде што официјално ќе ја одбележи својата португалска премиера.
Анимапикс има репутација на фестивал кој го слави „детето во секој од нас“, со фокус на креативност, визуелна уметност и експериментални форми. Освен проекции, на фестивалот се одржуваат изложби и промоции на илустрирани книги, стрипови и други форми на визуелната уметност.
„Јон Вардар против галаксијата“ е прв долгометражен македонски анимиран филм. Досега беше прикажан на над 40 меѓународни фестивали и освои 5 награди. Сценариото и режијата се на Гоце Цветановски, арт директор е Михајло Димитриевски – Тхе Мичо, продуцент е Алан Кастиљо, а главните улоги ги толкуваат Жарко Димоски, Емилија Мицевска и Дамјан Цветановски.

