Култура
Отворени 38. Мајски оперски вечери
Долгогодишната првенка на операта, Анастасија Низамова-Мухиќ, го запали фестивалскиот оган, на платото на Македонската опера и балет синоќа во Скопје, со што свечено беа отворени 38. Мајски оперски вечери
На свеченото отворање се обратија генералниот директор на МОБ, Оливер Арсовски, и евроамбасадорот Ерван Фуере, а за отворени, годинашните Мајски оперски вечери ги прогласи министерката за култура, Елизабета Канчевска-Милевска, по што следуваше премиера на операта „Љубовен напиток“ од Гаетано Доницети во режија на Гордан Драговиќ-Черногорски.„Мајските оперски вечери станаа радост за љубителите на музиката во најубавиот месец во годината. Од година во година фестивалот го потврдуваше своето значење и прерасна во амбасадор на македонската музичка култура“ рече Директорот на МОБ, Оливер Арсовски, додавајќи дека Мајските оперски вечери станаа бренд на македонската култура
Во изминатиот период, додаде тој, одржани се преку 300 претстави со над 1.200 учесници од целиот свет.
Евро амбасадорот Ерван Фуере рече дека отварањето на Мајските оперски вечери има двојна важност.
„Нивното отварање се совпаѓа со нашата прослава на Денот на Европа. Оваа година се прославува 60 роденден на ЕУ, а во исто време Мајските оперски вечери го слават богатото музичко наследство во Европа“ додаде Фуере.Министерката за култура Канческа-Милевска истакна дека Македонија ја чествува културата и уметничкото изразување кое најискрено се создава кога безгрижно се живее најголемата човекова придобивка-мирот.„Оваа манифестација претставува средба со старите пријатели и новите оперски ѕвезди на оперските сцени. Таа ни ја нуди можноста одново да уживаме во универзалното есперанто на музиката, уметноста, јазикот со кој се пренесуваат пораките за убавините и љубовта како темелни вредности на човековото постоење“ рече Канчевска-Милевска.
Со малото враќање во Фиренца кон крајот на 18 век, љубителите на операта имаа можност да ја доживеат моќта на виното кое уште еднаш ја потврди слатката Шекспирова слепост на љубовта.Операта „Љубовен напиток“ беше изведена премиерно по 19 години кога последен пат и била претставена на публиката во рамки на Мајските оперски вечери.„Специфичноста на претставата е во тоа што таа е кореографирана, односно има хор кој е носител на една многу важна функција. Останатото е направено така што не одевме на никакво осовременување или барање на некои теми кои ги нема во оваа опера. Ова е една шармантна љубовна приказна што се раѓа меѓу двајца млади луѓе и која завршува со среќен крај како што е вообичаено во италијанската оперска драматургија, изјави режисерот Гордан Драговиќ-Черногорски.Диригент на претставата е Саша Николовски – Ѓумар, сценографијата е на Марија Ветероска, кореографијата на Тања Поповиќ, а костимографијата на Љупка Арсовска.
Љубителите на операта ќе имаат можност во рамки на 38. Мајски оперски вечери да ги видат и изведбите на „Травијата“ од Џузепе Верди, „Турандот“ од Џакомо Пучини, „Дон Кихот“ од Лудвиг Минкус, „Кармен“ од Жорж Бизе, а ќе има и вечер посветена на Густав Малер.
Мајските оперски вечери ќе завршат на 31 мај со изведбата на операта „Аида“ од Џузепе Верди.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

