Култура
Доделени наградите на Фестивалот „Војдан Чернодрински“

Оценувачката комисија на 45-от Македонски театарски фестивал „Војдан Чернодрински” кој се оджа измиантиве денови во Прилеп ги подели наградите 13-те награди образложувајќи го својот избор
Годинешново жири во состав Мустафа Јашар, претседател и членовите Слободан Деспотовски и Братислав Димитров се реши да го награди Владо Ѓоревски Рафик за рекламниот материјал за претставата „Браќата Карамазови“ што ја изведе Народниот театар од Битола, оценувајќи го како „одлично графичко решение“ кое го изразува основниот концепт на претставата но истовренемо и отвора флуиден простор на асоцијации. Наградата за кореографија и сценски движења му е доделена на „домашниот“ театар „Војдан Чернодрински“ за кореографија и сценски движења во претставата „Кавкаскиот круг со креда“ во режија на Мартин Кочовски. „Сценските движења во претставата беа во функција на базичната идеја на претставата“, се вели во образложението за оваа награда.Наградата за млад актер иемнувана „Трајко Чоревски“ ја доби Осман Али за улогата на Жан во претставата „Госпоѓица Јулија“ во изведба на Турскиот театар Скопје. Иако млад актер кој ги прави првите чекори на сцената, Осман Али лежерно и убедливо донесува зрел сценски резултат, оценува жирото на Фестивалот. Од истата претстава на Турскито театар од Скопје, е наградена за женска споредна улога е и Несрин Таир која ја толкуваше улогата на Кристина, успевајќи на мал и со минимални изразни средства да изгради впечатлив лик во функција на претставатаНаграда за машка епизодна улога именувана „Димче Трајковски“ е доделена на Адриан Азири за улогата на Гробарот во претставата „Генерал на мртвата војска“ во изведба на Албанскиот театар од Скопје, кој како што нагласува жирито е „актер со природна актерска харизма кој суверено владее со ликот во секоја драмска ситуација“.Најдобра музика за претставата направила групат Фолтин. Тие ја „озвучија“ „Кавкаскиот круг со креда“ на прилепскиот театар, со музика која е комплетно во функција на претставата.Најдобра костомографија е онаа на Благој Мицевски за костимите во претставата „Генарал на мртвата војска“ што ја изведе Албанскиот театар од Скопје, презентирајќи костими кои го одредуваат духот на днешното време.Зад сценографијата која жирото на Фестивалот „Војдан Чернодрински“ реши да ја награди се потпишаа Јулија Војкова Најман и Филип Јованоски, во „Кавкаскиот круг со креда“ што ја изведе прилепскиот театар. „И покрај тоа што е доста сложена и обемна, оваа сценографија на лесен и функционален начин го поддржува и динамизира сложеното драмско дејство“, образложи жирито. Најдобра е режијата на Мартин Кочовски за претставата „Кавкаскиот круг со креда“ на театарот „Војдан Чернодрински“ од Прилеп, за која се нагласува дека остава впечаток на фасцинантна посветеност, страст и верба во својата професија, со која Кочовски жестоко и храбро влетува во најдалечните и неистражени предели на сценската уметност.Годинава најдобар драмски текст е прогласен текстот на Горан Стефановски „Баханали“ за истоимената претстава која во Прилеп ја изведе велешкиот театар „Јордан Хаџи Константинов Џинот“. „На добро познати митови и легенди, Горан Стефановски на креативен начин создал оргинален текст кој комуницира со нашата современост“, се вели во соопштението на жирито на 45-тите театарски игри во ПрилепНаградата за современа сценска драматизација му припадна на Андреј Хинг за драматизација на романот „Браќата Карамазови“ од Достоевски која беше изведена од Народниот театар од Битола, бидејќи од сложениот и слоевит свет на Достоевски, Хинг успеал да ја извлече есенцијата и да направи динамично и жестоко драмско дејство.Награда за главна машка улога е доделена на Огнен Дранговски за улогата на Аљоша во претставата „Браќата Карамазови“ на битолскиот Народен театар, бидејќи со „восхитувачка духовна смиреност, сценски магнетизам, сугестивност но истовремнено и жестока драматичност огнен дранговски успеа да изгради лик кој ни ја доловува материјалната и духовна димензија на човекот, метефора на есенцијалните човечки дилеми стремежи и надежи“.За најдобра главна женска улога наградена е Биљана Драгичевиќ Пројковска која ја толкуваше улогата на Кејт во претставата „Жената како воено поле“ во изведба на Драмски театар од Скопје. „Под наизглед студениот и човечки и професионален оклоп чука обично топло човечко срце . тоа срце во клучниот момент се соочува со својата лична драма. лик кој е растргнат помеѓу сигурниот и конфорен дом и хаосот на суровата војна“м ја образложи оваа нгадата прилепското жири.И на крајот за најдобра претстава како уметничко остварување во целина е проглесена претставата „Кавкаскиот круг со креда“ во режија на Мартин Кочовски во изведба на театарот „Војдан Чернодрински“ од Прилеп. Жирото вели дека станува збор за редок пример на колективна игра и тотален театар со бескрајна страст и верба во театарот, живот на конкретност и прецизност, но истовремено и храбро истражување во сите сегменти на изразот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изведбата на моќното ремек-дело „Набуко“ од Џузепе Верди во рамките на 53. издание на Мајските оперски вечери

Моќното ремек-дело од Џузепе Верди, операта „Набуко“ ќе се изведе на сцената на Националната опера и балет на 19 мај со почеток во 20.00 часот во рамките на 53. издание на фестивалот „Мајски оперски вечери“. Операта ќе се изведе под диригентската палка на гостинот од Грција, Мирон Михаилидис, режијата е на Ренато Бонајуто (Италија), сценографијата и костимографијата се на Флавио Арбети и Артемио Кабаси од Италија, кореограф е Маја Митровска-Богојевска, концерт-мајстор е Јане Бакевски, хор-мајстор е Јасмина Ѓорѓеска, а светло дизајн, Милчо Александров.
Насловната улога (Набуко) ќе ја толкува, Луис Кансино од Шпанија, во улогата на Абигаиле ќе настапи Ханјинг Цо од Кина, Николина Јаневска ќе ја толкува улогата на Фенена, Уго Тарквини (Италија) ќе настапи како Исмаил, а во улогата на Захарие ќе настапи Џовани Пароди (Италија), во останатите улоги ќе настапат Диме Петров, Ана Ројдева, Дејан Стоев, хорот, оркестарот, балетскиот ансамбл на Националната опера и балет и ученици при ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“.
„Набуко“е лирско-драматична опера во четири чина, едно од најпопуларните дела на Џузепе Верди и е омилено кај публиката. Својата праизведба оваа опера ја имала во 1842 година во Миланска Скала. Тоа е третата опера на Верди за која што се смета дека трајно ја воспоставила неговата репутација како композитор. Темата на операта е тешката историја на еврејскиот народ, нападнати и поразени, протерани од својата татковина, иако историските настани се користат само како позадина на романтичниот и политички заплет. Верди во една ноќ ја напишал надалеку познатата хорска арија која станала драматуршки и музички столб на делото „Va, pensiero, sull’ali dorate“ („Летај на златести крилја”).
Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.