Култура
Недела на новата генерација македонски автори
Од понеделник до 2 април во книжарницата „Или-или“ се организира Недела на новата генерација македонски автори
Издавачката куќа „Или-или“ го организира настанот со цел да се популаризираат делата на домашните автори кои се објавени во едицијата „ПРОаЗА“.Оваа прозна едиција, која меѓу читателите е позната по објавувањето на преводите на романите и збирките раскази од современи светски автори, како Бернхард Шлинк, Борис Вијан, Џон Фаулс, Вуди Ален, Бији Банделе, Ханиф Курејши, ги содржи и книгите потпишани од неколку домашни автори кои со своите први и втори објави предизвикаа вистинско внимание меѓу литерарната публика.Станува збор за автори кои со својот сензибилитет го претставуваат новиот здив и глас во македонската книжевност. Тие се дел од новата генерација раскажувачи кои своите приказни ги црпат директно од секојдневието и од асфалтот, опишувајќи го новото и непредвидливо време во кое живееме.Мразот во 2006 година го скрши збирката раскази „Кротки приказни“ на Игор Анѓелков. Потоа следуваше збирката раскази „Чкртки“ на Румена Бужаровска, за првиот бран поддршка на новата генерација млади литерати да биде заокружена со деби-романот „Помеѓу“ на Ирена Јорданова, кој влезе во најтесниот избор за „Роман на годината“ на Утрински весник во 2009 година. Во едицијата „ПРОаЗА“ се објавени и првата Хаибуни-книга на македонски јазик „Ехо од бранови“ на Владимир Мартиновски и прозното деби „Холограм“ на младата Сања Вуковиќ.Кон крајот на 2010 година, издавачката куќа „Или-или“ во кус период објави четири нови наслови, кои сè уште се свежи, актуелни и го привлекуваат вниманието.Книгата „Ме сакаш ли под дождот?“ на Александар Русјаков е негова прва збирка раскази која содржи шест приказни во кои централно место зазема љубовта. Авторот не „вози“ низ неговиот живот од детските години, преку пубертетот, сè до адолесцентските години, сите обележани со љубовта кон девојките кои на некој начин го креираат неговиот понатамошен животен тек.Деби-романот на Игор Анѓелков е со наслов „Крај-пат“ и претставува off the road приказна со свеж пристап и поглед кон нашата реалност, роман кој е критичен, но во истовреме облагороден со хумор и оптимизам, и преполн со референции од филмот, музиката, стрипот, литературата.Свое деби на книжевната сцена имаше и Ричард Милошевски со романот „Бог и бетон“, субверзивно четиво во кое се судираат урбаните приказни од скопскиот асфалт и потрагата на главниот лик по духовното во себе. Или, како што вели поднасловот „ова е сведоштво за растењето низ животот… и низ смртта“.Тука е и вториот роман на Ирена Јорданова, „Катализатор 33“, кој е пократок од првенецот „Помеѓу“, но дефинитивно е поснажен и поуверлив. Станува збор за женски поглед врз работите од нашето секојдневие, исполнет со блага доза на иронија, непредвидлив хумор и пресврти кои оставаат без здив.На завршниот ден, в сабота на 02 април, настанот „Недела на новата генерација македонски автори“ ќе биде заокружен со можност читателите да се дружат со авторите на книгите на попладневно матине меѓу 12 и 16 часот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

