Култура
Недела на новата генерација македонски автори
Од понеделник до 2 април во книжарницата „Или-или“ се организира Недела на новата генерација македонски автори
Издавачката куќа „Или-или“ го организира настанот со цел да се популаризираат делата на домашните автори кои се објавени во едицијата „ПРОаЗА“.Оваа прозна едиција, која меѓу читателите е позната по објавувањето на преводите на романите и збирките раскази од современи светски автори, како Бернхард Шлинк, Борис Вијан, Џон Фаулс, Вуди Ален, Бији Банделе, Ханиф Курејши, ги содржи и книгите потпишани од неколку домашни автори кои со своите први и втори објави предизвикаа вистинско внимание меѓу литерарната публика.Станува збор за автори кои со својот сензибилитет го претставуваат новиот здив и глас во македонската книжевност. Тие се дел од новата генерација раскажувачи кои своите приказни ги црпат директно од секојдневието и од асфалтот, опишувајќи го новото и непредвидливо време во кое живееме.Мразот во 2006 година го скрши збирката раскази „Кротки приказни“ на Игор Анѓелков. Потоа следуваше збирката раскази „Чкртки“ на Румена Бужаровска, за првиот бран поддршка на новата генерација млади литерати да биде заокружена со деби-романот „Помеѓу“ на Ирена Јорданова, кој влезе во најтесниот избор за „Роман на годината“ на Утрински весник во 2009 година. Во едицијата „ПРОаЗА“ се објавени и првата Хаибуни-книга на македонски јазик „Ехо од бранови“ на Владимир Мартиновски и прозното деби „Холограм“ на младата Сања Вуковиќ.Кон крајот на 2010 година, издавачката куќа „Или-или“ во кус период објави четири нови наслови, кои сè уште се свежи, актуелни и го привлекуваат вниманието.Книгата „Ме сакаш ли под дождот?“ на Александар Русјаков е негова прва збирка раскази која содржи шест приказни во кои централно место зазема љубовта. Авторот не „вози“ низ неговиот живот од детските години, преку пубертетот, сè до адолесцентските години, сите обележани со љубовта кон девојките кои на некој начин го креираат неговиот понатамошен животен тек.Деби-романот на Игор Анѓелков е со наслов „Крај-пат“ и претставува off the road приказна со свеж пристап и поглед кон нашата реалност, роман кој е критичен, но во истовреме облагороден со хумор и оптимизам, и преполн со референции од филмот, музиката, стрипот, литературата.Свое деби на книжевната сцена имаше и Ричард Милошевски со романот „Бог и бетон“, субверзивно четиво во кое се судираат урбаните приказни од скопскиот асфалт и потрагата на главниот лик по духовното во себе. Или, како што вели поднасловот „ова е сведоштво за растењето низ животот… и низ смртта“.Тука е и вториот роман на Ирена Јорданова, „Катализатор 33“, кој е пократок од првенецот „Помеѓу“, но дефинитивно е поснажен и поуверлив. Станува збор за женски поглед врз работите од нашето секојдневие, исполнет со блага доза на иронија, непредвидлив хумор и пресврти кои оставаат без здив.На завршниот ден, в сабота на 02 април, настанот „Недела на новата генерација македонски автори“ ќе биде заокружен со можност читателите да се дружат со авторите на книгите на попладневно матине меѓу 12 и 16 часот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
„Емпатија во светлина“ – фотографска изложба на Милорад Милиќевиќ во Галерија „Рудиќ“
На 22 ноември (сабота) во 19 часот, во Галерија Рудиќ ќе биде отворена изложбата „Емпатија во светлина“ на фотографот Милиќевиќ. Портретите на Милиќевиќ не се студиски аранжирани кадри, туку сведоштва за луѓе вкоренети во својот простор, време и културна традиција на која ѝ припаѓаат.
Милиќевиќ не документира само лица – тој бележи приказни, традиција, верување, моменти на искреност кои не можат да се инсценираат. Неговите субјекти се спонтани, опуштени, прикажани во животни услови што ги дефинираат.
Портрет може да направи секој. Но добар портрет — оној што останува, што нè погодува таму каде што не сме очекувале — може да направи само оној што има вистинска емпатија кон другиот човек. Тоа не е прашање на занает, туку на карактер. Тоа или го носите во себе, или не. Милиќевиќ го носи. И го споделува со нас.
Изложбата „Емпатија во светлина“ ја опишува суштината на фотографскиот пристап на Милиќевиќ — тивка, но длабока присутност, каде светлината не е само визуелен елемент, туку медиум преку кој се открива човечноста, традицијата и искреноста на неговите субјекти.
Култура
Концертот „Од барок до современи македонски композитори“ во Даутпашиниот амам
Во петок, 21 ноември 2025 година, со почеток во 19:30 часот, во Даут-пашин амам ќе се одржи концертот „Од барок до современи македонски композитори“, кој низ внимателно конципирана програма го следи развојот на музичката форма и израз – од барокната прецизност до современиот македонски звук.
Концертот ќе ги обедини делата на Купрен, Хендл, Марчело/Бах и Силоти, a во центарот на програмата се дуетите на Бах од мисите и кантатите (BWV 232, 236, 124, 91) – пример за суптилен контрапункт и дијалог меѓу два вокални гласа.
Вечерта продолжува со избор од современата македонска продукција: композиции на Димитрије Бужаровски, Горан Начевски и Томислав Зографски, чија „Суита за пијано“, оп. 27 го заокружува програмскиот лак од барокната структура до модерниот национален израз.
Изведувачи се Мимоза Ќека (пијано), Марија Ташевска (сопран) и Мариана Бошковска (алт).
Проектот е поддржан од Министерството за култура и туризам на Република Северна Македонија. Влезот е слободен.
Култура
„Куќата на границата“, во режија на Андреј Цветановски, вечерва на МОТ
„Куќата на границата“ на Регионалниот театар од Нови Пазар е на репертоарот на вториот ден (20.11.2025) на МОТ, дело на Славомир Мрожек, во режија на нашиот Андреј Цветановски.
„Куќа на граница е приказна која зборува за една фамилија која сака само да живее мирно, и одеднаш во нејзиниот дом се појавуваат дипломати кои сакаат да нацртаат граница која поминува насред куќата. Звучи познато нели? Оваа фамилијарна драма зборува за одземање сé што имаат, сонуваат, зборуваат и замислуваат, се додека не останат без ништо. Низ оваа горка комедија ќе видите многу паралели со начинот на кој денешниот свет функционира“ – вели Цветановски.
Претставата е одлична илустрација за тоа до кој степен сме способни да се понижиме себеси, слепо почитувајќи ги бесмислените бирократски норми на „новиот“ свет, кој од нас треба да направи покондурени господа.
Како креативен македонски тим на претставата покрај режисерот се и Димитар Андоновски автор на музиката и Сергеј Светозарев на сценографијата.
Претставата ќе биде изведена на сцената 25 Мај, МКЦ во 20 часот.
А пред неа во 19 часот во холот на МКЦ ќе биде поставена уметничката инсталација „Сценариум и имагинариум“ на архитектот и сценографот Костантин Трпеноски, која на границата помеѓу реалното и имигинарното нуди визуелно и сензорно доживување на просторот во холот на МКЦ. Настанот е воедно и ретроспективен поглед на неговите театарски сценографии „Чудна случка со кучето во ноќта“ (2023) и „Макбет“ (2019), двете наградени за најдобра сценографија на фестивалот „Војдан Чернодрински“ во Прилеп и приказ на други негови актуелни сценски дизајни.

