Култура
Трет ден на „МакеДокс“

Дневната доза на фестивалот за креативен документарен филм „МакеДокс“ содржи три работилници и богата филмска програма.
Дневната доза на фестивалот за креативен документарен филм „МакеДокс“ содржи три работилници и богата филмска програма.Во Детскиот театарски центар веќе втор ден се одржуваат работилниците „Школски час за домашни ТВ-уредници и идни док-мејкери“ и „ВидеоАктивизам“.На работилницата „Школски час за домашни ТВ-уредници и идни док-мејкери“ продуцентката Мартичка Божилова од Бугарија и авторот Борис Митиќ од Србија ги претставуваат пишаните и непишаните правила на креативната продукција на документарни филмови, со акцент на можната улога на домашните телевизии.Од анализа на трендовите до изборот на темите, преку одбирање на гледачи, формат, буџетирање и меѓународно кофинансирање до фестивалски и дистрибуциски стратегии, оваа дводневна работилница го претставува целокупниот увид во можностите за продуцирање на креативен документарен филм со поддршка на современите домашни телевизии.Работилницата „ВидеоАктивизам“ се реализира во соработка со Оливер Сертиќ од медиумскиот центар „Рестарт“ од Загреб, кој се занимава со едукација, продукција и дистрибуција на социјално-ангажирани документарни филмови. Во рамките на работилницата во просторот на Куршумли-ан ќе се вежбаат техники на снимање, интервјуирање, кадрирање, монтирање, звук, истражување и подготовки за снимање на видеа. Во рамки на работилницата ќе има целодневно снимање, монтирање, финализирање на снимените видеа и нивно прикажување.Третата работилница која денес започнува на „МакеДокс“ е со наслов „Критика на креативната документаристика“. Со работилницата раководат Наташа Сењановиќ (Холивуд Репортер, cineuropa.org) и Владан Петковиќ (Скрин Интернејшнл, cineuropa.org).Во рамките на работилницата ќе се зборува за филмската рецензија, од што се состои, која е нејзината цел и како таа треба да се сервира во печатот, на радио, на телевизија или, пак, на Интернет. Дел од работилницата ќе биде и предавање за формалните аспекти на документарниот филм: историја, истражување, компарација, автори и врската со критиката на играните филмови.Покрај техничките аспекти, на работилницата ќе се дискутира и за вистината, манипулацијата, пропагандата, уметничката вредност и креативните/критичките цели.Во рамките на детската филмска програма во Детскиот театарски центар ќе бидат прикажани четири филмови, додека во Еко-програмата во 19 часот ќе биде прикажан холандскиот филм „Заборавен простор“ на Алан Секула и Ноел Бурч.Филмската програма во Куршумли-ан започнува во 21 часот со филмот „Копнежот на еден фармер“ (Шведска, 2010) од Ребека Расмусон. Ќе следуваат документарните филмови „Пареа на животот“ (Финска, 2010) на Јоонас Бергхол и Мика Хотакаинен, и „Непријатели на народот“ (Англија/Кореја, 2009) на Тет Сембат и Роб Лемкин. /крај/макфакс/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”