Култура
Полски плакат во Националната галерија

Амбасадорот на Полска, г-дин Карол Бахура, во мултимедијалниот центар „Мала станица“ при Националната галерија на Македонија точно на пладне ја отвори изложбата „Полски плакат“.
Амбасадорот на Полска, г-дин Карол Бахура, во мултимедијалниот центар „Мала станица“ при Националната галерија на Македонија точно на пладне ја отвори изложбата „Полски плакат“.Актуелен повод за отворањето на изложбата е почетокот на Полското претседателство со Советот на Европската Унија. На пригодната свеченост која почна со интонирање на европската химна „Ода на радоста“ присуствуваа повеќе екселенции и претставници на дипломатскиот кор во Република Македонија.Во својство на домаќин на свеченоста Маја Крстевска, директор на Националната галерија на Македонија, ги поздрави присутните гости.„Изложбата е резултат на нашата повеќегодишна успешна соработка со амбасадата на Република Полска во Скопје и се надеваме дека соработката ќе продолжи на високо ниво и во иднина. Полско-македонското пријателство и меѓусебно почитување повторно се потврдува со претставувањето на полски плакати од колекцијата на амбасадата на Полска во Македонија, презентирани овде, во Мала станица, еден од трите репрезентативни објекти на Националната галерија на Македонија“ – изјави Маја Крстевска.„Плакатот е една од најпрепознатливите полски современи уметнички изразни форми. Изложбата е составена од плакати на повеќемина автори, претставници на двете најважни полски школи на плакатот – Варшавската и Краковската. Овие школи, по својот специфичен приод во областа на графичкиот дизајн, како и сите претставници кои излегуваат од нив, се познати и препознатливи не само во рамките на Полска, понатаму Европа, туку и ширум светот“. „Особено радува фактот што со посредство на Н.Е. Карол Бахура добивме прекрасна можност на македонската јавност да и претставиме поголем број репрезентативни примероци на светски познатите и препознатливи полски школи. Преку овие плакати сакаме адекватно да го прикажеме и доловиме современото културно богатство на Полска“ – нагласи Крстевска.Во својот говор амбасадорот Карол Бахура го потенцираше актуелниот миг на полското преземање на претседателството со ЕУ, а откри и моменти од историјатот на создавањето на полскиот плакат.„Уметноста на создавање плакати во Полска постои речиси 120 години, без разлика дали станува збор за информативен плакат, плакат за театар или кино, политички, пропаганден плакат и слично. Уметноста значително се возвиши по Втората светска војна, кога во 1948 година Томашевски – еден од претците на таканареченото „Училиште за полски плакат“ – стана добитник на пет главни награди на Биеналето на филмски плакат во Виена. Сепак, терминот „Училиште за полски плакат“ почна да се употребува во 60-тите години на 20-тиот век, со цел да се истакнат сите полски уметници кои се стекнале со меѓународно признание“ – изјави амбасадорот Карол Бахура.Меѓу најзначајните полски уметници амбасадорот ги наброи Томашевски, Мајевски, Млодожениц, Лашка, Дужински, Кот, Ботовцик, Старовијски, Сарнецки, Старовиц, Свирци, Фангор, Хибнер и Каларус. Благодарение на соработката меѓу полската амбасада и Националната галерија на Македонија со поддршка од Министерството за култура на РМ, делата на дел од овие автори можат да се видат во мултимедијалниот центар „Мала станица“.Како мошне значаен момент за Република Полска, амбасадорот го потенцираше појавувањето на полската верзија на плакатот за филмот „Точно на пладне“, на кој Гари Купер место пиштол во раката држи превиткано гласачко ливче на кое пишува „Избори“. Тоа е пресвртниот момент во поновата историја на полската држава, која под знамето на „Солидарност“ излезе од доминацијата на тогашниот Советски Сојуз и го започна патот кон Европската Унија и кон НАТО.„Нема подобар начин да се започне со Претседателство во Советот на Европската Унија освен со отворање на изложбата на „Училиштето за полски плакат“, чии што дела постоеја за време на најважните дати од полската историја, започнувајќи од 19-тиот век, па се до денес, до Претседателството со Советот на Европската Унија, а се надеваме и многу подалеку од оваа дата“ – заклучи полскиот амбасадор Бахура.Полското претседателство со Советот на ЕУ и отворањето на изложбата „Полски плакат“ го поздрави и Роберт Лидл, прв секретар во Делегацијата на ЕУ во Македонија.„Европа е создадена врз основа на солидарноста во многу тешки времиња“ – потенцираше Лидл, имајќи го в предвид ангажманот на „Солидарност“ во конституирањето на демократијата во полската држава.Исто така, Лидл го нагласи моментот на крајот од 80-тите години на 20-тиот век како крстосница на поновата европска историја. Во тогашниот миг Полска го одбра патот по кој стигна до Претседателството со Советот на ЕУ. Со истата храброст, потенцираше Лидл, и Република Македонија треба да одлучи по кој пат ќе продолжи да се приближува кон Европската Унија./крај/макфакс/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изложба на Васил Василев: „Континуитет како метафора 1967 – 2012 2012 – 2025“

Во петок, 17 октомври, ќе биде отворена изложбата на Васил Василев насловена „Континуитет како метафора 1967 – 2012 / 2012 – 2025, во 19 часот во објектот Даут пашин амам.
Скулпторскиот опус на Васил Василев е еден континуум на темелни, истрајни и инвентивни истражувања. И покрај тоа што неговиот развоен пат се движеше од конкретни фигуративни облици, до сведување на фигурата на знак, основните параметри не се променија, како и односот кон објектот. Без оглед на одредени стилски поместувања во ракописот, зависни и од матрицата на непосредни или посредни инспиративни доживувања, неговиот ликовен опус дозволува да се дефинира низ варијациите кои се одвиваа внатре во една усвоена и со време доградувана и надградувана ликовна синтакса.
Асоцијативните вертикали, дел од последниот циуклус на Василев, се резиме на сите атрибути на неговото обликовно размислување, преведени и пренесени со минимални формални содржини, со концентрирање на оние круцијални севкупости на негово дело: конкавни и конвексни, мазни и рапави, темни и светли површини, содржини на растот на нивното вертикално градење, наизмнично сменување, мултиплицирање, до затворање во рамка. Рамката е начин на потенцирање, истакнување, но и смирување на разиграната, ритмична обликовна, структурална шема во јадрото, онаа слична постапка што се јавува уште во неговите дела од осумдесеттите години (Ритам, 1983), сега со еден позатворен статички ритам и посимплифицирана форма.
Значи, ликовната структура на делата на уметникот од почетокот на седумдесеттите години, континуирано се движи до најновите негови остварувања. Во нив се содржани и цртежот и релјефот, архитектонското редење на тогаш понагласени волумени, како и пиктуралните примеси (главно во згаснати тоналитети со патина на дрвото).
Асоцијативните вертикали се надоврзуваат на вертикалите од седумдесеттите години (Каријатиди). За разлика од поранешните вертикали кај кои формата често ја градеше по принципот рамна површина волумен, сега, од една страна ја симплифицира формата, но, од друга ја усложнува со слоевитата архитектоника или пак со релјефно разиграните површини.
Комбинацијата на скулптура и релјеф, но и пиктуралното третирање на материјалот со меки тонски премини и светло-темни градации или звучна колористичка игра, се дефинирани и со движењето на линијата. Линеарната арабеска датира од почетоците на неговото творештво, присатна е во сите негови дела и се јавува со варијабилен интензитет и улога: некаде го иницира формирањето на обликот, некаде ги бележи, разграничува формите, некаде го нагласува волуменот, а некаде ја иницира колористичката игра на релјефните сегменти. Секако, таа ја има една од примарните улоги во формирањето, во обликувањето на делото. Звукот на линијата, цртачките елементи, кои ја затвораат или отвораат формата, како и играта на светло-темното, ги доловува со различна обработка на материјалот, ја збогатува скулптурата со внатрешна виталистичка енергија до степен кога сугестивното реално, се трансформира во асоцијативно, делото станува знак со повеќезначенски конотации. Го зацврстува сведувањето на мотивот на почист облик, приклонувајќи се, во некои ситуации, кон симетричната хармонија на композицијата или, пак, барајќи го редот во дискретните ритмови на волуменот.
Развивајќи ги можностите на новите изразни форми во контекст на неговиот однос кон материјалот и начинот на неговата транспозиција, во најновите дела, Василев остварува еден особен вид на ликовен израз кој неспорно комуницира и со неговите претходни творечки фази, сега базиран врз позгусната коегзистенција на линијата, на понагласени колористички сегменти, на шематичноста на линеaрните, релјефните и колористичките ритмички стилизации.
Овие испреплетени облици, прецизно градени, напластени дрвени форми, во нивната сложена разновидност, во варијабилната низа на асоцијации (од чисти геометриски до асоцијативни флорални мотиви), во себе носат карактеристики на едно, медитативно и наместа ирационално расположение кое го емитуваат неговите спонтани игри на архитектонски градените асоцијативни вертикали. Патоказот во барањето меѓу идеализираното и животното, е насочен кон проблемско и загадочно, кое во последните дела добива епилог на траење, како блесок на трагата на возбудата. Експресивно зајакнати психолошки состојби се манифестираат во изразот на внатрешната архетипска снага и нејзиното распространување, во големиот бран на декоративните геометриски созвучија.
Главниот ефект сега го презема целосноста на масивот на вертикалата со своите внатрешни кршења во наизменичното сложување на формите, во нагласената и незаобиколна игра на светлоста и на сенките. Воглавно, потиснувајќи ги облините, наклонува кон поостри геометризирани плохи (правилни парчиња дрво) кои ги напластува вертикално или создава врежани, издлабени одвојувања на формите во самата нивна релјефна поставеност. Таков пристап како да му служи на авторот да се ослободи од органската врзаност за волуменот, од укрупнување на формите и нивното волуминозно навлегување една во друга, префрлајќи се на микро план на ситнење на елементите во градењето на композицијата, што го доведе до дескриптивната сликовитост на обликот, го насочи кон цврстината на скулптурата, облиците ги сведе на некои основни елементи мултиплицирани и модифицирани низ слободната интерпретација. Во нив најде извор на системски интерпретации на неограничената моќ на мозаичното поставување или дефинирање на сегментите од целината, кои се движат од вдлабнати, цртачки организирани форми, преку суптилни тетоважи во вид на арабеска, колажно поставување на помали мозаични форми, до редење, умножување на исти или слични форми и до нивната разбранувана, разиграна поставеност во различни насоки.
Култура
Премиера на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“од Јохан Штраус II

На 25 октомври со почеток во 20.00 часот, на големата сцена на Националната опера и балет ќе се одржи премиерата на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ од Јохан Штраус II. Втората изведба на оперетата е закажана за 28 октомври, во 20 часот.
Диригент е Бисера Чадловска, режијата е на Љупка Јакимовска, сценографијата на Марија Ветероска, костимографијата на Марија Пупучевска, кореограф е Саша Евтимова, хор мајстор е Јасмина Ѓоргеска, а концерт мајстор е Верица Ламбевска.
Во солистичката екипа настапуваат: Васко Здравков, Јане Дунимагловски/Дејан Стоев, Злата Тошевска Димовска, Ана Ројдева, Николина Јаневска/Соња Мадевска, Драган Ампов, Кристијан Антовски, Марјан Николовски, Јаворка Витанова и Тихомир Јакимовски, заедно со хорот, оркестарот и балетскиот ансамбл на МОБ.
„Лилјакот“ е ремек-дело на „кралот на валцерите“ Јохан Штраус II, создадено во 1874 година. Оваа брилијантна оперета претставува маестрална комбинација на љубовни интриги, недоразбирања и комични ситуации, сместени во блескавиот виенски свет на валцери, балови и маскенбали. Штраус со својата непресушна музичка инвентивност и елегантна оркестрација создава партитура исполнета со валцери и арии кои зрачат со духовитост, шарм и живост. „Лилјакот“ е вистинска прослава на радоста, убавината и ведрината на животот – дело што повеќе од еден век ја воодушевува публиката ширум светот и останува вечен симбол на виенскиот шарм и музичката магија.
Култура
Премиера на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ на големата сцена на Националната опера и Балет

На 25 октомври 2025 година со почеток во 20.00 часот, на големата сцена на Националната опера и балет ќе се одржи премиерата на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ од Јохан Штраус II. Втората изведба на оперетата е закажана за 28 октомври, 20.00 ч.
Диригент е Бисера Чадловска, режијата е на Љупка Јакимовска, сценографијата на Марија Ветероска, костимографијата на Марија Пупучевска, кореограф е Саша Евтимова, хор мајстор е Јасмина Ѓоргеска, а концерт мајстор е Верица Ламбевска.
Во солистичката екипа настапуваат: Васко Здравков, Јане Дунимагловски/Дејан Стоев, Злата Тошевска Димовска, Ана Ројдева, Николина Јаневска/Соња Мадевска, Драган Ампов, Кристијан Антовски, Марјан Николовски, Јаворка Витанова и Тихомир Јакимовски, заедно со хорот, оркестарот и балетскиот ансамбл на МОБ.
„Лилјакот“ е ремек-дело на „кралот на валцерите“ Јохан Штраус II, создадено во 1874 година. Оваа брилијантна оперета претставува маестрална комбинација на љубовни интриги, недоразбирања и комични ситуации, сместени во блескавиот виенски свет на валцери, балови и маскенбали. Штраус со својата непресушна музичка инвентивност и елегантна оркестрација создава партитура исполнета со валцери и арии кои зрачат со духовитост, шарм и живост. „Лилјакот“ е вистинска прослава на радоста, убавината и ведрината на животот – дело што повеќе од еден век ја воодушевува публиката ширум светот и останува вечен симбол на виенскиот шарм и музичката магија.