Култура
„Таксидомун“ ќе настапи на МОТ
Како специјални гости со целовечерен концерт на отворањето на 36-то издание на МОТ ќе настапат култните „Таксидомун“ (Tuxedomoon).
Како специјални гости со целовечерен концерт на отворањето на 36-то издание на МОТ ќе настапат култните „Таксидомун“ (Tuxedomoon).
Групата доаѓа во оригинална постава, а оваа турнеја е наречена „ Триесет и нешто години на Таксидомун“ на која ќе бидат презентирани најистакнатите дела на бендот.
Арт-рок групата „Таксидомун“ е основана во дамнешната 1977 година во Сан Франциско од Блејн Л. Реинингер и Стивен Браун, обајцата студенти кои се запознаваат во лабораторија за електронска музика на градскиот колеџ. Откако им се придружува Питер Принсипл, бендот започнува со првите настапи.
Под големо влијание на она што се случува на музичката сцена во Европа во тоа време, бендот ги спојува влијанијата од панкот и њувејвот со сопствените артистички стремежи, па не е чудо што првите концерти ги одржуваат на необични места, оплеменети со соработка со визуелни уметници.
Првите две изданија кои ги објавуваат самостојно, поволно одекнаа ширум Соединетите држави, па бендот успешно склопи сојуз со уметничките истомисленици од Источниот брег – екипата на Енди Ворхол, што по скратен пат ги доведе во Њујорк и ги направи неочекуван дел на тогаш надојдената њувејв-сцена.
По враќањето во Калифорнија бендот ги контактира „Резидентс“ (The Residents), на чија етикета ги прават некои од своите класични ремек-дела. Спојот помеѓу надреалистичките визуелни решенија и храброто пркосење на жанровската дефиниција во музиката, им донесе наклоност на критиката, но и на публика од двете страни на Атлантикот.
По американската турнеја во 1980 година бендот го продолжува патувањето и по Европа. Воодушевени од тамошниот сензибилитет и разбирањето на нивната музика, членовите донесуваат одлука да се преселат на Стариот континент.
По половина година поминати во Ротердам, нова преселба во Брисел ќе означи почеток на една од најплодните фази во работата на „Таксидомун“. Во текот на целите 80-ти бендот експериментира, твори и свири на турнеи, хранејќи се со плодната атмосфера на културна размена карактеристична за Брисел.
Иако 1989. членовите одлучуваат официјално да стават точка на работа со групата, соработката продолжува низ трудови за музика за балет, филм, телевизија…
Браун, Реинингер и Принсипл во 1997 година се среќаваат и работат заедно. На Фестивал во Тел Авив ќе бидат изненадени од приемот кај тамошната публика. Понатамошните настапи на фестивалите во Грција и Италија резултираат со подеднакво блескав прием, што ги наведува на идејата повторно да го дигнат бендот.
Канската премиера на филмот „Даунтаун 81“ (за њујоршката сцена од раните 80-ти, чии членови се и „Таксидомун“) во 2000 година е уште едно делче од сложувалката. Конечно, средбата со диџеј Хел и неговиот ентузијазам спрема групата (објавувањето на ремиксот на песната „No Tears“), потпомогнат од толпа од 50.000 луѓе на журката одржана на плоштадот во Мексико Сити, вбризгува еден нов живот на бендот и ги поттикнува на соработка со младите електронски уметници, но и на повторно тргнување на турнеја.
Од тогаш овој бенд свири без многу починка, главно по Европа – од Шпанија до Русија, направен е цел албум со ремикси од страна на современите танцови и електронски продуценти и објавенo е концертно ДВД со снимка на настапот од Санкт Петербург.
Концертот на „Таксидомун“ ќе се одржи на платото пред МКЦ на 21 септември 2011 година./крај/мф/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

