Актуелно
Во станот на германскиот колекционер Гурлит најдени и две скулптури на Роден и Дега
Две скулптури, за кои експертите веруваат дека се веројатно дела на Огис Роден и на Едгар Дега, се пронајдени во станот на неодамна починатиот германски колекционер Корнелиус Гурлит во кој пред две години германските власти открија огромна непријавена колекција од уметнички дела кои нацистите ги заплениле во текот на Втората светска војна.
Две скулптури, за кои експертите веруваат дека се веројатно дела на Огис Роден и на Едгар Дега, се пронајдени во станот на неодамна починатиот германски колекционер Корнелиус Гурлит во кој пред две години германските власти открија огромна непријавена колекција од уметнички дела кои нацистите ги заплениле во текот на Втората светска војна.
Двете дела, инаку се мал дел од непроценливите уметнички дела кои во 2012 година бе откриен во станот на Корнелиус Гурлит во Минхен, а подоцна и во беговата вила во Салцбург, во Австрија, истражувајќи го случајот на даночна измама.
Претходно во февруари 2014 година уште шеесет непроценливи уметнички дела, меѓу кои и на Моне и Реноар беа пронајдени кај Корнелиус Гурлит, , сопственикот на ткн „Нацистичко богатство“, откриено во ноември 2013 година.
Повеќе од шеесет дела беа пронајдени во една од куќите на Корнелиус Гурлит во Салцбург, Австрија, во чиј стан во Минхен ланскиот ноември беа откриени околу 1.400 уметнички дела. Корнелиус Гурлит вели дека неговиот татко, Хилдебранд Гурлит, кого националсоцијалистите го задолжиле да ги продаде запленетите дела до нив таканаречената „изопачена уметност“ за да дојдат до тогаш стабилните странски валути, до сликите дошол на легален пат и дека заедно со другите потомци е законски сопственик. Иако многу од вредните слики од колекцијата од околу 1.500 примероци ги продал, добар дел задржал и за себе, па сега збирката изнесува околу 1.400 слики меѓу кои и ремек-дела.
Кога станува збор за овие нови шеесет слики, експертите по налог на Корнелиус Гурлит, кој во меѓувреме вн апочетокот од мај 2014 година почина, испитуваат дали се работи за дела кои се украдени во времето на нацизмот. Според првите информации, таквиот сомнеж не е потврден. Овие нови дела се чувани на сигурно место за да се спречи нивна кражба. Покрај сликите на Моне и Реноер, меѓу нив се и дела на Клод Моне и цртеж на Пабло Пикасо.
Се веруваше дека повеќето од уметничките дела се изгубени или уништени, но се појавиле во текот на рутинска даночна инспекција во станот на Гурлит во февруари 2012 година. Моментално колекцијата се наоѓа на тајна локација. Германските власти коишто спроведуваат истрага, тврдејќи дека сакаат да спречат појава на лажни сопственици на богатството, меѓу кои се и досега непознати дела, меѓу кои и еден автопортрет на Ото Дикс и сликата „Двајца јавачи на плажа“, како и гваш на Марк Шагал. Во збирката се наоѓаат и дела до XVI век, меѓу другите и на Албретхт Дирер, како и досега непознати дела на славните Пикасо, Дирер, Реноар и Тулуз-Лотрек.
Повеќе еврејски семејства и музеи, кои тврдат дека сликите пред повеќе од седум децении се одземени од нивните колекции, го критикуваат фактот дека бил потребно за ова да истражува германскиот неделник Focus ланската година за да биде објавено спектакуларното откритие од минатата 2013 година. Тоа ја поттикна полемиката за враќањето на делата украдени или одземени од Евреите во времето на нацизмот и обвинувања дела германските власти одолговлекуваат со објавувањето на колекцијата на Гурлит.
Хилдебранд Гурлит, кого Германците не го ценеле многу, затоа што баба му била Еврејка, благодарение на бројните политички врски што ги имал во време на Третиот Рајх сепак успеал да спаси бројни уметнички дела, кои денес се од непроценлива вредност. Делата останале сочувани и за време на Втората светска војна.
Речиси педесет години, неговиот син, невработен самец ги чувал сликите во малите простории на својот стан, а живеел од парите добиени од нивната повремена продажба. Focus пишува дека меѓу откриените слики е и дело од Матис, кое порано му припаѓало на еврејскиот колекционер Пол Розенберг. Неговата колекција морал да ја остави во Париз бегајќи пред нацистите.
Корнелиус Гурлит кој е осомничен за затајување данок и за криење уметнички дела, беше пуштен е на слобода и против него се водеше судска истрага./крај/мф/сн
Извор: AFP
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Актуелно
Со предавање на Нејтан Браун вечерва почнува фестивалот за критичка култура КРИК
Вечерва (21 јуни), во 20 часот, во просториите на Чифте амам, почнува јавната програма на седмото издание на КРИК – фестивал за критичка култура, во организација на „Контрапукт“.
Фестивалот ќе го отвори професорот Нејтан Браун со предавањето со наслов „За жал, кутриот Јорик! Постоењето на духот е коска“.
Нејтан Браун е вонреден професор по англиски јазик и истражувач од Канада, кој ја води катедрата за поетика на Универзитетот „Конкордија“, Монтреал, каде што раководи со Центарот за проширена поетика. Автор е на три книги „Сенката на Бодлер: Есеј за поетската определба“, „Рационалистички емпиризам: теорија на спекулативна критика“ и „Границите на изработката: наука за материјали, материјалистичка поетика“.
„Шекспировиот ‘Хамлет’ и Хегеловата ‘Феноменологија на духот’ вклучуваат две од најпрепознатливите изреки во западната култура: ‘За жал, кутриот Јорик!’ и ‘Постоењето на духот е коска’. Што е тоа што го препознаваме кога ги слушаме или читаме овие зборови? Во рамките на предавањето ќе се користи спојот на овие фрази како повод за промислување на самиот факт на окупирање на просторот како минимална димензија на егзистенцијалната драма. Работејќи на односот, кој се воспоставува помеѓу сцената на гробиштата во Хамлет со другите елементи на сложената структура на драматуршката предлошка, каде што фигурите на просторното постоење се загрозени, ние ќе ги означиме како срж на физичките и метафизичките грижи, кои се читаат во текстот и на односот помеѓу духот и материјата. Ова ќе ни овозможи да го прецизираме посебниот модалитет на постоењето на драмата и да ги сфатиме историските и уметничките влогови на просудувањето на бескрајот суд кај Хегел“, се вели во најавата за настанот.
Актуелно
Фестивал „Нови простори“ на кејот на Вардар во центарот на Скопје
Фестивалот „Нови простори“ годинава ќе се одржи в сабота на 18 јуни, на кејот на реката Вардар, при што програмата е поделена на два дела и на две локации.
Првиот дел е на шеталиштето до влезот на бродот Синегалија, од страната на ГТЦ и таму ќе бидат сегментите: Отворање, „Нови поетски пространства“, „Танц на кеј“, „Светски поетски момент“ и „Сликаме на кеј“.
Вториот дел – концертот со сегметните „Нов бит“ и „Отворен микрофон” ќе одржи на скалите под Камениот мост, кај сидрото.
Продажната изложба ќе биде поставена утрото и сликарите ќе работат додека трае целата програма. Идејата е целокупниот настан да биде една голема заедничка уметничка инсталација. Согласно програмата, секој учесник ќе биде претставен во време од 6 минути, при што поетите во 2 минути ќе треба да се претстават себеси, а во 4 минути да прочитаат една или две песни. Сликарите ќе имаат можност да ги презентираат своите дела и да раскажат за својот начин на работа, уметничките погледи и ликовната поетика.
Во вториот дел се настапите на музичарите, при што секој бенд пред почетокот на настапот кратко ќе биде претставен, а пред крајот на концертот ќе биде доделена и наградата за публиката, тоа е специјално изненадување што ќе го добие еден гледач.
Доколку врне дожд, настанот ќе се одржи во холот на Гратскиот трговски Центар – приземје.
Фестивалот се организира со финансиска поддршка на Градот Скопје, во рамките на Програмата за култура за 2022 година.
Актуелно
Костадиновска-Стојчевска во Вашингтон: Преку фондови ќе обезбедиме средства за заштита на културното наследство
Во рамките на стратегискиот дијалог со Соединетите Американски Држави, министерката за култура Бисера Костадиновска-Стојчевска е дел од владината делегација којашто денеска отпатува во Вашингтон. Во рамките на престојот, таа ќе ги посети Националниот демократски институт (НДИ) и Меѓународниот републикански институт (ИРИ), а е предвидено еден сегмент од дискусиите да биде посветен на практика што е потребна во Северна Македонија за да се спречи нелегалната трговија на уметнички дела и артефакти.
„Во делот за културата, за стратегискиот дијалог со САД е од особено значење размената на искуства за културното наследство, особено во делот на нелегална трговија со артефакти, така што на средбата со Здружението тука ќе се потпише договор за соработка, што потоа треба да резултира со правни решенија, како и за евентуална размена на кадар за успешно спроведување во целост“, вели Костадиновска-Стојчевска од САД.
Таа истакнува дека според проценките, над 1000 артефакти се водат како украдени од Северна Македонија.
Вториот дел е „Програма Фулбрајт“ (Fulbright Program), програма која не е само за образовна размена туку и за многу грантови од областа на културата.
„Би сакала да ја зголемиме соработката бидејќи сметам дека е време да користиме фондови и практика однадвор, не само од ЕУ. Како земја имаме проект во Хераклеја инвестиран од страна на Амбасадата на САД по долг период. Дефинитивно културните практики за заштита на културно наследство се со цел да се подобрат процесите за спречување нелегална трговија со артефакти така што посетата ќе биде чекор напред за донесување закон за илегална трговија на артефакти и уметнички дела од Северна Македонија“, заклучува Костадиновска-Стојчевска.
Амбасадорскиот фонд за зачувување на културата е една од многуте програми што ги води Бирото за воспитни и културни работи на Стејт департментот на САД како дел од својата мисија за јавна дипломатија преку едукативно и културно програмирање и размена.
Преку 16-те грантови на Амбасадорскиот фонд, САД обезбедија 1,5 милиони американски долари за заштита на културното наследство во Северна Македонија.
Грантови од Амбасадорскиот фонд на САД во изминативе 20 години добија најзначајните локалитети и објекти од областа на културното наследство кај нас, како: Стоби, црквата „Света Богородица Перивлепта“ во Охрид, објектите Даут-пашин амам, Чифте амам и црквата „Свети Спас“ во Скопје, Шарената џамија во Тетово, манастирот во Вељуса кај Струмица, локалитетот Хераклеја Линкестис кај Битола и други.
Амбасадорскиот фонд за заштита на културата е грант-програма основана во 2001 година од Стејт департментот, на барање од Конгресот на САД. Од своето основање, Амбасадорскиот фонд (The Ambassadors Fund for Cultural Preservation) има поддржано над 1000 проекти за заштита на културата во 133 земји низ светот.