Филм
Почнува 33-от Санденс филмски фестивал, Бланшет со 13 улоги во еден филм

Најголемиот американски фестивал на независниот филм Санденс во четвртокот по 33-тие пат ќе биде отворен во Парк Сити, кој во овој период од годината станува престолнина на светската независна продукција, а куриозитет е Кејт Бланшет која во филмот „Манифест“ има тринаесет улоги.
Имајќи предвид дека фестивалот ги промовира квалитетниот и некомерцијалниот филм, како и новите таленти, Санденс на многумина авторите им е омиленото место за промоција на новите филмови и сигурен пат за создавање на репутацијата во филмскиот свет.
Оваа годна во Парк Сити ќе бидат прикажани 120 долгометражни филмови од триесетина земји, а меѓу режисерите има четириесетина дебитанти, од што дваесет во натпреварувачката програма.
Филмовите се избрани меѓу 14.000 пријавени остварувања, меѓу кои имало четири илјади долгометражни и речиси девет илјади кусометражни. Половината од долгометражните филмови доаѓаат од САД, а другите се од странство.
Имајќи го предвид големиот број светски премиери, оваа година ќе ги има дури 103, овој фестивал како првиот поголем во календарската година, често укажува кои филмови годинава би можеле да бидат успешни и добитници на филмските награди, вклучително и најзвучните Оскарите.
Основачот на фестивалот Санденс, прославениот американски актер и режисер Роберт Редфорд, изјави по повод на почетокот од фестивалот дека независните автори својата страст, креативност и енергија ги насочуваат на раскажувањето на своите приказни и откривање на новите области.
„Годишниот фестивал го отсликува чекорот на тоа патување и покажува ако уметноста може да придвижи, да поттикне и да ги поврзе луѓето ширум светот“, додаде Редфорд.
Фестивалот вообичаено носи низа драми, трилери, хорори и комедии, необични експерименти и важните документарци, кои допрва го бараат својот пат до публиката.
Се смета дека вниманието на публиката ќе го привлече филмот „Манифесто“, на Џулијан Резефлдт, во кој Кејт Бланшет толкува тринаесет различни улоги од секојдневниот живот, цитирајќи некои од најпознатите дело на различните уметнички манифести.
Програмата на премиери го носи и камерниот филм „Beatriz at Dinner“ на Мигуел Артетат, со Салма Хајек во насловната ролја, и повоената приказна „Mudbound“, на Ди Риз, настаната според романот на Хилари Џордан. Тука е и метафизичкиот трилер „ Discovery“ на Чарли МекДоуел кој истражува што луѓето би сториле кога би постоел дога за живот по животот, а во кој глумат Роберт Ретфорд, Џејсон Сегел, Руни Мара.
Филмот „ Rebel in the Rye“ на Дени Стронг потсетува на животот на еден од најголемите писатели во XX век, Џером Дејвид Селинџер, од неговиот почеток на писателската кариера и бурната врска со младата старлета до учеството во Втората светска војна и создавањето на неговото култно дело романот „Ловец во житото“(The Catcher in the Rye).
Гостите ќе имаат можноста на големото платно повторно да ја видат Мишел Фајфер, во филмот„ Where Is Kyra?“ на Еднрју Досанму, во кој глуми покрај Кифер Сатерелнд.
Како можен хит во уметничките кругови меѓи премиерите е најавен филмот „Call Me by Your Name“ на Лука Гвадањан, кој го следи сексуалното будење на еден 17-годишник на семејното летување во италијанска вила. Ќе бидат прикажани и филмовите „A Ghost Story“ на Дејвид Лоувери, приказна за жена којашто ја прогонува поранешниот љубовник, во која играат Кејси Афлек и Руни Мара, и комедијата „Landline“ со Џон Тарар и Еди Фалко.
Програмата под наслов U.S. Dramatic донесува светски премиери на американските филмови, меѓу кои се и „Yellow Birds“ на Александер Мурс, драмата за последиците од војната, не само за оние кои заминуваат да се борат, туку и за оние кои ги чекаат дома, како и „Crown Heights“ на Мат Раскин, втемелен на вистински настави од 1980-те за човек лажно обвинет за убиство.
Филмот „Ingrid Goes West“ со Обреј Паза во главната улога, е црна комедија за нестабилна и опсесивна млада жена во Лос Анџелес, за да ѝ се доближи на ѕвезда од социјалната мрежа Instagram, додека „ The Hero“ на Брет Хејли е уште едно режисерско истражување на стареењето.
Документарната програма, пак, и годинава е посветена на актуелните светски проблеми. Со 14-те филмови Санденс во оваа програма посветува посебна тема на климатските промени, а иако Редфорд секогаш инсистираше на неполитичност на фестивалот, овојпат не можеше да го заобиколи сеприсутниот Доналд Трамп.
Во филмот „Trumped: Inside the Greatest Political Upset of All Time“, ги прикажуваат настаните од заднината на претседателската кампања на Трамп и неговата неочекувана победа над Хилари Клинтон.
И пред самиот почеток на фестивалот интересот го предизвика филмот „An Inconvenient Sequel“, продолжување на со Оскарите наградениот документарец „Непријатна вистина“, која го следи поранешниот американски претседателски кандидат Ал Гор во неговите настојувања да го реши проблемот на климатските промени.
Меѓу документарците од годинешната програма се издвојуваат „ City of Ghosts“, на еден од денес најистакнатите документаристи Метју Хејнеман, кој ги покажува новите видови војување на групи анонимни активисти кој ги ризикуваат животите за да му се спротистават на џихадистичкото движење Исламска држава.
Интерес би можел д апредизвика и филмот на Брајан Канпенберг, „Nobody speak: Hulk Hogan, Gawker and Trials of a Free Press“ кој ја следи судската битка на контроверзниот професионален борач против таблоидот кој објави негова приватна снимка со секс.
Од меѓународните документарци се истакнува филмот ој ја прикажува секојдневната трагедија во Сирија, „Last Men in Aleppo“ на Ферас Фајад, посветен на луѓето кои додека сите бегаат во засолништа, трчаат кон местата на експлозиите за да ги спасат настраданите.
Приказната за сиромашното кинеско девојче кое сонува за подобар живот додека времето го минува на големите насипи од увозен пластичен отпад ја носи филмот „Plastic China“, а „Rumble: The Indians Who Rocked The World“ за непознатото влијание на индијанското наследство на некои од најуспешните светски музичари.
Ќе биде прикажан и филмот „Winnie“, комплексен портрет на контроверзната поранешна сопруга на јужноафриканскиот лидер Нелсон Мандела, која поради своите постапки во медиумите често беше критикувана и осудувана.
Фестивалот на свеченоста на 28-ми јануари ќе ги додели 28-те награди за најдобрите филмови, додека во краткометражните дела ќе бидат наградени на посебна церемонија на 24-ти јануари.
Минатогодишното издание на Санденс фестивалот привлече 46.600 посетители, а сојузната држава Јута заработи околу 143 милиони долари.
Произлезен од иницијативата на американскиот ветеран на актерството Роберт Редфорд, кој во 1981 година во Jута ја собра групата свои пријатели и колеги сакајќи да развие средина којашто ќе ја поттикнува независноста, откривањата и појавата на новите струи во американската филмска индустрија, Санденс претставуваше рампа за лансирање на кариерите на режисери како што се Стивен Содерберг, Пол Томас Андерсон, Дарен Аронофски и Квентин Тарантино.
Името на фестивалот е дадено во чест на ликот кој го толкува Редфорд во филмот „Буч Касиди и Санденс Кид“. Институтот Санденс е непрофитна организација којашто ги поддржува независната филмска и театарска уметност во светот./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.