Филм
Европската филмска награда за 'Љубов' на Хенеке

Филмот на славниот австриски режисер и сценарист Михаел Ханеке „Љубов“, приказна за двајца пензионирани париски професори по музика кои се соочуваат со тешката болест на еден од нив, е апсолутниот победник 25-то доделување на Европските филмски награди
Откако на годинешниот престижен филмски фестивал во Кан, филмот „Љубов“ на Австриецот Михаел Ханеке ја освои највисоката награда Златната палма, на свеченоста во саботата навечер во Ла Валета, главниот град на Малта, ги освои наградите за најдобар европски филм, за најдобар режисер и за најдобри женска и машка насловна ролја.
Станува збор за топол филм кој зборува за љубовта и пожртвуваноста, за кој се очекува дека на доделувањето на Оскарите идната година да излезе од категоријата странски филм, снимен е во Париз, на француски јазик и со француски актери, и да се најде во компетицијата за една од главните категории, оцени филмскиот критичар на британскиот весник The Guardian.
На прес-конференцијата по три иполчасовната свеченост, Ханеке покажа љубезна воздржаност наспроти формалните признанија. „Тоа е многу пријатно чувство. Сметам дека треба да се почитува секој поединечен гледач“, рече австрискиот режисер.
Ѕвездите на оваа впечатлива драма не можеа да присуствуваат на доделувањето на наградите за лично да ги преземат, имено 82-годишниот Жан-Луј Трентињан се наоѓа на театарска турнеја, додека 86-годишната Емануел Рива се разболела од грип.
Од другите филмови позабележително минаа британската екранизација на култниот филм на Џон Ле Кар, „Џандар, Дама, Крал, Шпион“, за сценографија на Мари Дјурковиц и за музика на Алберт Иглезиас, додека ремек-делот на Стивен Мекквин „Срамота“ е награден за фотографијата на Шон Бобит и за монтажата на Џо Волкер.
Наградата за најдобро сценарио им припадна на Тобиас Линхолм и Томас Винтерберг за данската драма „Лов“, приказна за учител во основно училиште погрешн обвинет за злоставување малолетници.
За Европско откритие на година е прогласен холандскиот филм „Каубој“ на холандскиот режисер Будевијин Кооле, а за најдобар европски документарен филм е прогласен „Зимски номади“, Швајцарецот Мануел вон Стирлер, која всушност претставува филмувана студија за швајцарските овчари.
„Најдобар анимиран филм е чешко-германската-словачка копродукција „Алоис Небел“, а романскиот „Спермен, Спајдермен или Бетмен“ е најдобриот кус фил, додека наградата за најдобар филм според изборот на публиката го доби белгиската хумористична драма „Аста ла виста“ за тројца хендикепирани девственици кои тргнуваат на турнеја по винските патишта во надеж дека нивната авантура ќе се претвори во сексуална одисеја.
Доделени беа и наградите за животно дело, која оваа година му припадна на италијанскиот филмски режисер Бернардо Бертолучи, додека Хелен Мирен е наградена за европскиот придонес на светската кинематографија. Славниот Беролучи на доделувањето на наградите се појави во инвалидска количка – „Устата ми е премногу сува за долги говори“, рече посакувајќи им на европскиот филм и на манифестацијата „долг живот“. Хелен Мирен, пак, предизвика смеа и овации од публиката „Ви благодарам што ми искажавте голема чест препознавајќи дека и јас сум е… курва. И многу, многу сум горда на тоа“, изјави Мире. Нејзиниот говор всушност беше реминисценција на описот на актерската професија изречена од француската актерка Жана Моро, кога пред пет години ја преземаше истата награда.
Годишните награди што Европската филмска академија ги доделува на европските филмови, режисери, продуценти и актери за највисоките дострели во европската кинематографија се резултат од гласањето на 2.700 членови на Академијата. Секоја втора година домаќин на свеченоста е германската престолнина Берлин, каде што пред 25 година ја втемели режисерот Вим Вендерс како пандан на американските Оскари./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.