Филм
Со 'Големиот Гетсби' започнува филмскиот фестивал во Кан
Со прикажувањето на филмот „Големиот Гетсби“ на австралискиот режисер Баз Лурмен во средата навечер започнува 66-то издание на филмскиот фестивал во Кан, кој секоја година кон средината на мај, од 15-ти до 26-ти, станува центарот на филмскиот свет собирајќи стотици филмови, актерски и режисерски ѕвезди коишто ги очекуваат престижните признанија Златните палми.
Филмот на Баз Лурмен, „Големиот Гетсби“ (The Great Gatsby) со холивудската ѕвезда Леонардо Дикаприо во главната ролја, всушност е веќе четвртата екранизација на истоимениот роман на Френсис Скот Фицџералд, а ќе биде прикажан вон конкуренција.
Тоа е сторија за порочното американско општество од 1920-те во кој ликовите на Ник Карау и неговата братучетка Дејзи Бјукенен ги толкуваат Тоби Мегваер односно Кери Малиган, а насловната ролја на самиот Гетсби – Леонардо Дикаприо. Тој во Кан не се појави од 2007 година кога го претстави својот филм посветен на еколошките проблеми „Единаесеттиот час“ (The 11th Hour). „Големиот Гетсби“ ќе биде вториот во историјата на фестивалот филм кој на отворањето ќе биде прикажан во 3Д формат. До овој филм на Лурман, во таков формат Канскиот фестивал беше отворен во 2009 година со анимацијата „Up“.
Годинешната конкуренција на еден од најценетите филмски фестивали во светот, ќе претстави дваесетина филмови, од кои само еден го режираше жена, а голем е бројот на афирмираните режисерски имиња, како браќата Коен, Роман Полански, Џим Џармуш, Паоло Сорентино, Александер Пејни и Стивен Соденберг.
Со фестивалското жиро годинава ќе претседава славниот Стивен Спилберг, кој всушност е првиот американски режисер кој ја доби оваа чест, а најавено е и доаѓањето на славните холивудски филмски ѕвезди, како Никол Кидман, Леонардо Дикаприо, Роберт Редфорд, но и на европските, како што е француската актерка Марион Котијар.
Браќата Жоел и Етан Коен во Кан годинава ќе го презентираат филмот „Inside Llewyn Davis“ со Џастин Тимберлејк и Кери Малиган, посветен на њујоршката фолк сцена од 1960-те.
Новиот филм на Џим Џармуш на негов особен начин се придружува на трендот на ткн вампирски филмови и како и претходниот зборува за музиката. Во филмот „Само љубовниците преживеаја“ (Only lovers left alive) во улогата на вампирот Адам се јавува Том Хидлстон а неговата љубена, нормално, со име Ева ја толкува Тилда Свинтон.
Стивен Спилберг ќе се претстави со „Зад канделабрите“ (Behind the Candelabra), приказна која почива на автобиографскиот роман за врската на славниот американски пијанист Валентино Либераче и неговиот многу помлад љубовник, двојката што ја глумат Мајкл Даглас и Мет Дајмон.
Роман Полански се враќа во Кан со два филма, адаптацијата на оф-Бродвеј претставата „Венера во крзно“ (La Venus a la Fourrure) со Емануела Сение и Матје Амалрик, и со документарниот филм кој ќе биде прикажан вон конкуренција „Weekend of a Champion“ посветен на возачот на Формула 1, славниот Џеки Стјуард.
Драмата „Небраска“ на оскаровецот Александар Пејни, го следи остарениот татко и оттуѓениот син на пат од американската сојузна држава Монтана до државата Небраска каде треба да ја подигнат наградата од милион долари. Уште еден американски режисер влегува во конкуренцијата со филм чие дејствие е сместено во дваесеттите години од минатиот век, Џејмс Греј „The Immigrant“ во кој настапуваат Хоакин Феникс и Марион Котијар.
Постојаниот гостин на Кан, Франсоа Озон учествува со филмот „Jeune et jolie“ во кој продолжува да се занимава со темата од претходното остварување „Во домот“ за тинејџерите, кој зборува за тинејџерка од високиот општествен слој која станува проститутка.
Во конкуренција влегуваат и криминалниот трилер „Wara no tate“ на Такаши Миике, социјалната драма „Допир на гревот“ (Tian zhu ding) на Тјан Чжанк, „Боргман“ (Borgman) на Алекс ван Вармердам, „Минатото“ (Le passe) на иранскиот оскаровец Асагар Ферхади со ѕвездите на оскаровскиот „Уметникот“ Беренис Бежо, Хели Амат Ескаланте, „Џими Пикард“ (Jimmy P:Psychotherapy of plains indian), на Арно Деплешен со Бенисио Делторо, „Животот на Адел“ (La vie d’Adele) на Абделатиф Кешиш, „Каков татко, таков син“ (Soshite chichi ni naru) на Хирокаѕу Корееда, „Grisgris“ на Махамат-Салех Харун од Џад, „Големата убавина“ (La grande bellezza) на Паоло Сорентино за кризата на високото општество, „Микалел Кохлас“ (Michael Kohlhaas) на Арно де Палера со минатогодишниот добитник на Златната палма за најдобра машка улога Мадс Микелсен, „Само бог простува“ (Only God Forgives) на Николас Виндинг Рефн со Рајан Гослинг во насловната ролја, и „Замок во Италија“ (Un chateau en Italie) на Валери Бруни-Тедески, во кој игра самата режисерка со познатиот француски актер Луј Гатрел.
Во конкуренцијата на кусите филмови годинава се натпреваруваат девет, а меѓу нив првпат е и едно палестинско остварување, додека програмата „Извесен поглед“ донесуваа 18 долгометражни филмови,. Меѓу кои се и новите дела на режисерките Клер Дени и Софи Копола.
На репертоарот на полноќните проекции ќе бидат прикажани „Monsoon Shootout“ „Blind Detective“ и „Hommage Jerry Lewis: Max Rose“, а ќе се одржат и програмите „La Quinzaine des realisateurs“ чија цел е откривање млади автори и оддавање почест на веќе признатите, како и секцијата „La Semaine de la critique“ паралелен избор на филмови кои откриваат новите таленти, прикажувајќи ги само првите и вторите долгометражни филмови.
Многумина очекуваа дека на фестивалот ќе ја претстави својата најнова работа и шпанскиот мајстор Педро Алмодовар, но неговиот филм „Јас сум многу возбуден“, не влезе во конкуренцијата и ќе го мине Кан само во селекцијата на меѓународната дистрибуција. Во селекцијата за главната конкуренција меѓу учесниците не се јавува ниту Ларс фон Трир кој пред две години во Кан беше прогласен за персона нон-грата поради провокации. Без разлика на тоа што организаторите на филмската смотра објавија дека го очекуваат режисерот, неговото дело „Нимфоманка“ не влезе во конкуренцијата, бидејќи не е финализирано./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Почнува 24. „Синедејс“ со репертоар од над 50 европски остварувања
Со слоганот „Се гледаме од другата страна“ од 3 до 10 декември се одржува 24. „Синедејс“ – Фестивал на европски филм.
Осумте селекции, повеќе од 60 филма, кои ја одбележаа тековната европската филмска година и врвната работилница „Маркетинг на филм“ се фактографски белег на годинешниот „Синедејс“.
„Оваа година публика не ја водиме на филмско патување, туку ја водиме низ премин. Типично за Дејвид Линч, кому му го посветуваме ова издание, надреално, сонувачки, убаво и контрастно. Тој премин и покрај сѐ е богат со најновите и најнаградувани филмови. Свесни сме дека земја како Македонија, со мал продукциски импакт, филмот се докажа како најголем амбасадор и за да може да виреат такви креативци, но и на таквата префинета публика должни сме да ѝ го дадеме најдоброто што знаеме да го правиме, а тоа е фестивал, пред сé“, вели Маргарита Арсова, програмски координатор на „Синедејс“.
Два филма се на почетокот на фестивалот – „Тоа беше само несреќа“ во режија на Џафар Панахи, добитник на наградата „Златна палма“ на Канскиот фестивал и „Човек лавина“ на Слободанка Рудин, филм за еден од најдобрите музичари и тапанари во поранешна Југославија, Драгољуб Ѓуриќиќ.
„Ова издание на ‘Синедејс’ ги носи и ‘Тајниот агент’ на Мендонса Фило, ‘Домот на младата мајка’ на браќата Дарден, и двата номинирани за ‘Златна палма’, ‘Татко мајка сестра брат’ на Џим Џармуш, кој е добитник на наградата ‘Златен лав’ во Венеција и досега не е прикажан во кината во Европа, потоа филмови во кои македонските филмски екипи се копродуценти, како ‘Оче наш’ на Горан Станковиќ, ‘Ера’ на Парта Келменди, ‘Павиљон’ на Дино Мустафиќ… А ќе гледаме и филмови на Сорентино, Парк Чан-Вок. Особено сме благодарни што годинава и ‘Македокс’ ни се придружува со своја селекција, победници од нивниот фестивал. Многу гости, музика и филмски завршок на годинава за МКЦ“, дополнува Арсова.
Селектор на програмата на 24. „Синедејс“ е Бернд Будер и годинава ќе ги гледаме филмовите структурирани во повеќе селекции: официјална селекција, гала-програма, МК во ЕУ, МК-премиери на кратки филмови, музички документарци, СЕЕ-програма, селекција на Дејвид Линч и „Македокс“.
Жири-комисијата во состав: Сара Климовска – актерка, Северна Македонија, Арсен Оремовиќ – режисер, Хрватска, и Алеш Павлин – режисер. Словенија ќе одлучува за филмовите во официјална конкуренција, а Ана Опачиќ – режисерка, Хрватска, Фатос Бериша – режисер, Албанија, и Јасмина Карајловиќ – продуцентка, Црна Гора, за филмовите во СЕЕ-програмата.
На 4 и 5 декември во клубот МКЦ, во рамките на вечерите „Синемјузик“ имаме специјална селекција од десетина млади европски бендови, поддржани од програмата „Лајвјуроп“. Влезот за концертите е бесплатен.
Фестивалот ќе се случува во просториите на МКЦ, во киното „Фросина“ и во Дансинг-салата „25 мај“.
Билетите за годишното издание на „Синедејс“ ќе бидат по цена од 200 денари за сите филмови, а може да се купат онлајн, преку bileti.mkc.mk (препорачуваме онлајн-продажба), како и на самиот влез на МКЦ.
Фестивалот во најголем дел е поддржан од Агенцијата за филм на РСМ. Други финансиски покровители се Град Скопје, Делегацијата на ЕУ преку програмата за поддршка на европските филмски фестивали, како и мрежата „Лајвјуроп“.
Култура
(Видео) Објавен првиот трејлер за контроверзниот биографски филм за Мајкл Џексон
По бројните извештаи за проблематичната продукција, студиото „Лајонсгејт“ го објави првиот трејлер за биографскиот филм „Мајкл“, кој го режира Антоан Фукуа и го следи животот на кралот на поп-музиката, Мајкл Џексон.
Трејлерот започнува со сцена во студио каде Џексон снима со Квинси Џонс (го игра Кендрик Семпсон), кој вели:
„Знам дека долго го чекавте ова. Песните се снимени, подготвени се. Да почнеме од почеток.“
Следуваат кадри од детството на Џексон, неговите легендарни настапи и видеа, меѓу кои и „Трилер“, додека во позадина свири хитот „Вана би стартин самтинг’“ од 1982 година.
Филмот го прикажува патот на Џексон од детска ѕвезда до светска икона, со „интимен поглед во животот и наследството на еден од највлијателните уметници на сите времиња“, стои во синопсисот.
Снимањето завршило во мај 2024 година, но поради дополнителни снимања во јуни, премиерата беше одложена за 24 април 2026 година.
Иако се шпекулираше дека проектот ќе биде поделен на два дела, трејлерот покажува дека сепак станува збор за еден филм.
Режисер е Антоан Фукуа, познат по акциските хитови „Training Day“, „The Equalizer“ и „Olympus Has Fallen“. Сценариото го напиша Џон Логан, автор на „Gladiator“, „The Aviator“ и „Hugo“.
Главната улога ја толкува Џафар Џексон, вистинскиот внук на Мајкл Џексон.
Продуцентот Греам Кинг изјави дека филмот ќе го прикаже Џексон со човечка страна, без да се „исчисти“ неговата биографија:
„Мајкл имаше сложен живот. Сакам да ја прикажам највозбудливата и најнепристрасна приказна што можам, а публиката сама нека одлучи како ќе се чувствува по филмот.“
Контроверзии повторно се појавија поради обвинувањата за сексуално злоупотребување на деца, кои беа обновени во документарецот „Leaving Neverland“ (2019) на Ден Рид.
Рид изјави дека сценариото за „Michael“ било „изненадувачки неискрено“ бидејќи, според него, ги игнорирало обвиненијата и тужителите.
Филмот ќе добие ново финале, бидејќи режисерот Фукуа мора повторно да сними делови поврзани со контроверзните обвинувања за злоупотреба на деца.
Како што пренесува „Анадолија“, првичната верзија на филмот прикажувала Џексон како се грижи за болни деца, што предизвикало реакции и притисок врз продукцијата да направи измени.
Култура
Холивуд се збогува со Редфорд: „Замина еден гениј“
Веста за смртта на Роберт Редфорд го потресе филмскиот свет. Холивудската икона и основач на филмскиот фестивал Санденс почина денес, а бројни реакции од колеги и соработници продолжуваат да пристигнуваат.
Актерката Марли Матлин ја истакна неговата клучна улога во независниот филм. „Нашиот филм, CODA, го привлече вниманието на сите поради Sundance. А Sundance се случи поради Роберт Редфорд. Почина еден гениј“, напиша таа на социјалната мрежа Икс.
Film at Lincoln Center, исто така, му оддаде почит на легендата, нарекувајќи го „вистинска икона на големото платно, неуморен застапник на филмските режисери во подем“.
Our film, CODA, came to the attention of everyone because of Sundance. And Sundance happened because of Robert Redford. A genius has passed. RIP Robert. pic.twitter.com/nwttVD1GvL
— Marlee Matlin (@MarleeMatlin) September 16, 2025
Новинарот Пирс Морган се потсети на некои од неговите најпознати улоги. „Почивај во мир Роберт Редфорд, 89. Една од најголемите филмски ѕвезди на сите времиња. Вистинска холивудска легенда која глумеше во толку многу од моите омилени филмови: Butch Cassidy and the Sundance Kid, The Sting, The Way We Were, All The President’s Men. Каква кариера, каков актер, каква тажна загуба“, рече тој.
Robert Redford has passed away. He was part of a new and exciting Hollywood in the 70s and 80s. Hard to believe he was 89.
— Stephen King (@StephenKing) September 16, 2025
Писателот Стивен Кинг го нагласи неговото влијание врз филмската индустрија: „Роберт Редфорд почина. Тој беше дел од новиот и возбудлив Холивуд од 70-тите и 80-тите години. Тешко е да се поверува дека имаше 89 години.“
Маријана Вилијамсон се осврна на неговите пошироки општествени придонеси. „Малкумина во својот живот направиле повеќе за да придонесат за американското општество од Роберт Редфорд. Во области од филмот до екологијата и политиката, тој ја користеше својата огромна моќ за да помогне во создавањето подобар свет“, напиша таа.
Бројни други познати личности, вклучувајќи ја и Роузи О’Донел, му оддадоа почит на социјалните медиуми.

