Филм
Златната палма на Кан за ‘Животот на Адел'

Француско-тунискиот режисер Абделатиф Кешиш е добитник на Златната палма на 66-то издание на Канскиот филмски фестивал за францускиот филм „Животот на Адел“ (La vie d’Adele).
Филмот „Живото на Адел. Дел 1 и 2“ (La vie d’Adele – Chapitre 1 & 2 со меѓународно име „Сината – најтоплата боја“) е сторија за страстната врска меѓу две млади жени и беше еден од најпровокативните филмови прикажани годинава во главната конкуренција, а во саботата ја освои и наградата на Меѓународната федерација на филмските критичари (FIPRESCI).
Публиката со долготраен аплауз ги поздрави актерките кои на сцената се појавија со насолзени очи, а како што забележуваат француските медиуми, ова е првпат Златната палма да се доделува на филм во кој отворено се третира хомосексуалноста, овојпат женската.
Главниот лик во филмот, 17-годишната Адел, ја толкува Едел Ексаркопулос, многу сака деца и посакува да стане учителка. Непосредно пред својот 18-ти роденден таа ја запознава Ема, ја толкува Леа Сејду, мистериозна девојка со светли коси, и се вљубува во неа. Филмот е направен според стрипот на Жули Моро „Синиот ангел“ од кој е подоцна направен анимираниот филм „Модрото е топла боја“ и содржи многу експлицитни сцени на секс. Многу скоро Франција го донесе законот за легализирање на истополовите бракови, меѓутоа политичкиот контекст на проблемите на хомосексуалната љубов, како што признава самиот Кешиш, не го возбудила, тој само сакал да прикаже „само љубовна приказна, којашто ги вклучува сите убавини на една врска“.
Кешиш наградата ѝ ја посвети на француската младина со којашто се запознавал во текот на подготовката на филмот.
„Имав прекрасна екипа во филмот. И јас ви благодарам на сите за оваа работа. И им благодарам на сите коишто ми помогнаа да го создадам овој филм“, изјави Кешиш забележувајќи дека неговиот филм е филм за слободата и заедничкиот живот. Режисерот, исто така, им посака на сите да љубат и да бидат слободни.
Добитник на Гран При на 66-от Кански фестивал на жирито коешто работеше под претседавање на славниот режисер Стивен Спилберг е филмот „Внатре во Левин Дејвис“ (Inside Llewyn Davis) на браќата Жоел и Итан Коен со Џастин Тимберлејк и Кери Малиган, посветен на њујоршката фолк сцена од 1960-те. Од името на режисерите наградата ја прими актерот Оскар Ајсак кој настапи во филмот за фолк пејачот кој се обидува да се пробие на сцената.
За најдобар режисер е прогласен најмладиот учесник во главната конкуренција, Мексиканецот Амат Ескаланте, кој сними социјална драма за животот во мексиканската провинција – „Ели“ (Heli).
За автор на најдоброто сценарио наградата ја доби Кинезот Џи Чжанк за филмот „Допир на гревот“ (Tian zhu ding – A Touch of Sin) во кој покрај работата на сценариото се јавува и како режисер.
Наградата на жирито на годинешниот фестивал во Кан ѝ припадна на јапонската мелодрама „Каков татко, твој син“ (Soshite chichi ni naru – Tel pere, ton fils) на режисерот Хирокадзу Корееда.
За најдобра актерка е прогласена Французинката Беренис Бежо која се појави во семејната драма на Иранецот Асгар Фархади „Минато“ (Le Passe). Најдобар актер, пак, е 76-одишниот Брус Дерн за ролја на пргавиот старец Вуди Грант кој решил на лотарија да освои милионска премија во црно-белиот филм од ткн жанр роуд-муви „Небраска“ во режија на Александар Пејн. Дерн, кој има работено и со славниот Алфред Хичкок, изјави дека со работата на филмот на Пејн решил да стави крај на својата актерска кариера.
Главната награда за краткометражен филм ја доби корејскиот „Safe“ на режисерот Мун Бонг-Гон. За најдобар дебитантски филм е прогласен „Ilo Ilo“ на сингапурскиот режисер Антони Чен, кој ја раскажува сторијата за односите во едно сингапурско семејство. Филмот учествуваше и во паралелната секција на фестивалот „Две седмици на режисерите“.
Во петокот првата награда во конкуренција на студентски краткометражни филмови Cinefondation на 66-от Кански филмски фестивал му припадна на американскиот филм „Игла“ на студентката на Чикашката школа за примената уметност (The School of the Art Institute of Chicago) Анахита Жазвинизаден.
Канскиот филмски фестивал годинава се одржуваше од 15-ти до 26-ти мај. Во жирито под раководство на Спилберг, на 66-то издание на еден од најпрестижните и најгламурозни фестивали, беа и режисерите Анг Ли, Кристиан Мунџиу, Намои Каваси, сценаристката Лин Ремзи и актерките Видија Балан, Даниел Отоји, Никол Кидман и Кристоф Валц./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.