Филм
Канската Златна палма 2014-та за ‘Зимски сон' на Нури Билге Џејлан
Златната палма на еден од најпрестижните филмски фестивали во светот кој се одржува во Кан на францускиот Азурен брег за 2014 година ја освои турскиот филм „Зимски сон” на режисерот Нури Билге Џејлан, објавија во саботата навечер актерката Ума Турман и режисерот Квентин Тарантино.
Џејлан, чиј тричасовниот филм победи во конкуренција на 18 филмови во официјалната програма, а го истражува голем раскол меѓу турските моќници и сиромашните, забележа дека наградата пристигнала во време кога се прославуваат стоте години од турската кинематографија и ја посвети на „оние коишто изминатите години ги загубиле животите”, и додаде дека мисли на младите од својата земја.
Канскиот Гран при, што се смета условно како втора награда на фестивалот, ја освои филмот „Чудесија” (Le Meraviglie) на Алис Рорвакер, а за најдобар режисер е прогласен Бенет Милер со филмот „Ловец на лисици”(Foxcatcher).
Награда на жирито добија и „Мама” (Mommy) на Ксавиер Долан, филм за самохрана вдовица која се мачи во одгледувањето на синот и „Збогум на јазикот”(Adieu au language) на Жан-Лук Годар.
Русите Андреј Звјагинцев и Олег Мегин ја добија наградата за сценарио за филмот „Левијатан”.
Тимоти Спол е награден за најдобра главна машка улога во филмот „Господинот Тарнер”(Mr. Turner), британска биографска драма за уметникот Џ.М.В Тарнер. Џулиан Мур, пак, е најдобра актерка за сатиричната драма „Ѕвездена мапа”(Maps to the Stars) на Давид Кроненберг.
Малата Златна палма за најдобар краткометражен филм ја доби „Леиди „(Leidi) на колумбискиот режисер Симон Мес Сото.
Наградата Златна камера им е доделена на тројца француски режисери, Мари Амаѓукел, Клер Бурж и Самуел Теис за филмот „Девојки за забава”(Party Girls). Оваа награда вообичаено се доделува на млад режисер за прва долгометражен уметнички филм.
„Изборот беше извонредно разнолик, од класични филмови до радикални и оние кои проговоруваат за иднината на кинематографијата”, изјави членот на жирито, данскиот режисер Николас Виднинг Рефн.
Филмскиот критичар на американскиот магазин The Hollywood Reporter, Стјуард Кемп испрати текстуална порака дека „наградите не изненадија, отидоа на предвидливите места”.
Во долгата историја на Канскиот филмски фестивал, триумфот на „Зимски сон” е само вториот на некој турски филм кој ја освоил Златната палма. Првпат тоа им успеа во 1982 година на Јулмаз Гунеј и Сериф Гурен со филмот „Yol”.
Претседателката на канското жири, режисерката Џејн Кемпион, изјави дека должината на „Зимскиот сон” од три часа и 16 минути ја обесхрабрила, но и дека „филмот има толку прекрасен ритам што би издржала и некој час подолго”.
Иако е сместен во степите на Анадолија, атмосферата на филмот е речиси клаустрофобична, го прикажува богаташот и поранешниот глумец Ајдин, кого го толкува Халук Билгинер, кој со интелигенцијата и позицијата се служи за да ги малтретира своите потстанар, жената и сестрата.
Џејлан во текот на фестивалот постојано новинарите го прашуваа за рударската несреќа во Сома во која загинаа 301 рудар, како и за безредијата во Турција.
„Турција е земја со многу проблеми. Секој ден испливува некоја нова голема работа. За уметникот не недостигаат теми”, изјави за Reuters минатонеделната премиер на неговиот филм во Кан.
Пред две седмици со филмот „Грејс од Монако” (Grace of Monaco) беше отворен 67-от Кански филмски фестивал, но иако обожавателите го поздравија Никол Кидман и другите ѕвезди на црвениот тепих, критичарите останаа воздржани. Филмот инаку не беше во конкуренцијата за награди на фестивалот на кој годинава се појавија ѕвезди како Шерон Сотн, Ума Турман, Џон Траволта, Ева Лонгорија и Наоми Вотс./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Почнува 24. „Синедејс“ со репертоар од над 50 европски остварувања
Со слоганот „Се гледаме од другата страна“ од 3 до 10 декември се одржува 24. „Синедејс“ – Фестивал на европски филм.
Осумте селекции, повеќе од 60 филма, кои ја одбележаа тековната европската филмска година и врвната работилница „Маркетинг на филм“ се фактографски белег на годинешниот „Синедејс“.
„Оваа година публика не ја водиме на филмско патување, туку ја водиме низ премин. Типично за Дејвид Линч, кому му го посветуваме ова издание, надреално, сонувачки, убаво и контрастно. Тој премин и покрај сѐ е богат со најновите и најнаградувани филмови. Свесни сме дека земја како Македонија, со мал продукциски импакт, филмот се докажа како најголем амбасадор и за да може да виреат такви креативци, но и на таквата префинета публика должни сме да ѝ го дадеме најдоброто што знаеме да го правиме, а тоа е фестивал, пред сé“, вели Маргарита Арсова, програмски координатор на „Синедејс“.
Два филма се на почетокот на фестивалот – „Тоа беше само несреќа“ во режија на Џафар Панахи, добитник на наградата „Златна палма“ на Канскиот фестивал и „Човек лавина“ на Слободанка Рудин, филм за еден од најдобрите музичари и тапанари во поранешна Југославија, Драгољуб Ѓуриќиќ.
„Ова издание на ‘Синедејс’ ги носи и ‘Тајниот агент’ на Мендонса Фило, ‘Домот на младата мајка’ на браќата Дарден, и двата номинирани за ‘Златна палма’, ‘Татко мајка сестра брат’ на Џим Џармуш, кој е добитник на наградата ‘Златен лав’ во Венеција и досега не е прикажан во кината во Европа, потоа филмови во кои македонските филмски екипи се копродуценти, како ‘Оче наш’ на Горан Станковиќ, ‘Ера’ на Парта Келменди, ‘Павиљон’ на Дино Мустафиќ… А ќе гледаме и филмови на Сорентино, Парк Чан-Вок. Особено сме благодарни што годинава и ‘Македокс’ ни се придружува со своја селекција, победници од нивниот фестивал. Многу гости, музика и филмски завршок на годинава за МКЦ“, дополнува Арсова.
Селектор на програмата на 24. „Синедејс“ е Бернд Будер и годинава ќе ги гледаме филмовите структурирани во повеќе селекции: официјална селекција, гала-програма, МК во ЕУ, МК-премиери на кратки филмови, музички документарци, СЕЕ-програма, селекција на Дејвид Линч и „Македокс“.
Жири-комисијата во состав: Сара Климовска – актерка, Северна Македонија, Арсен Оремовиќ – режисер, Хрватска, и Алеш Павлин – режисер. Словенија ќе одлучува за филмовите во официјална конкуренција, а Ана Опачиќ – режисерка, Хрватска, Фатос Бериша – режисер, Албанија, и Јасмина Карајловиќ – продуцентка, Црна Гора, за филмовите во СЕЕ-програмата.
На 4 и 5 декември во клубот МКЦ, во рамките на вечерите „Синемјузик“ имаме специјална селекција од десетина млади европски бендови, поддржани од програмата „Лајвјуроп“. Влезот за концертите е бесплатен.
Фестивалот ќе се случува во просториите на МКЦ, во киното „Фросина“ и во Дансинг-салата „25 мај“.
Билетите за годишното издание на „Синедејс“ ќе бидат по цена од 200 денари за сите филмови, а може да се купат онлајн, преку bileti.mkc.mk (препорачуваме онлајн-продажба), како и на самиот влез на МКЦ.
Фестивалот во најголем дел е поддржан од Агенцијата за филм на РСМ. Други финансиски покровители се Град Скопје, Делегацијата на ЕУ преку програмата за поддршка на европските филмски фестивали, како и мрежата „Лајвјуроп“.
Култура
(Видео) Објавен првиот трејлер за контроверзниот биографски филм за Мајкл Џексон
По бројните извештаи за проблематичната продукција, студиото „Лајонсгејт“ го објави првиот трејлер за биографскиот филм „Мајкл“, кој го режира Антоан Фукуа и го следи животот на кралот на поп-музиката, Мајкл Џексон.
Трејлерот започнува со сцена во студио каде Џексон снима со Квинси Џонс (го игра Кендрик Семпсон), кој вели:
„Знам дека долго го чекавте ова. Песните се снимени, подготвени се. Да почнеме од почеток.“
Следуваат кадри од детството на Џексон, неговите легендарни настапи и видеа, меѓу кои и „Трилер“, додека во позадина свири хитот „Вана би стартин самтинг’“ од 1982 година.
Филмот го прикажува патот на Џексон од детска ѕвезда до светска икона, со „интимен поглед во животот и наследството на еден од највлијателните уметници на сите времиња“, стои во синопсисот.
Снимањето завршило во мај 2024 година, но поради дополнителни снимања во јуни, премиерата беше одложена за 24 април 2026 година.
Иако се шпекулираше дека проектот ќе биде поделен на два дела, трејлерот покажува дека сепак станува збор за еден филм.
Режисер е Антоан Фукуа, познат по акциските хитови „Training Day“, „The Equalizer“ и „Olympus Has Fallen“. Сценариото го напиша Џон Логан, автор на „Gladiator“, „The Aviator“ и „Hugo“.
Главната улога ја толкува Џафар Џексон, вистинскиот внук на Мајкл Џексон.
Продуцентот Греам Кинг изјави дека филмот ќе го прикаже Џексон со човечка страна, без да се „исчисти“ неговата биографија:
„Мајкл имаше сложен живот. Сакам да ја прикажам највозбудливата и најнепристрасна приказна што можам, а публиката сама нека одлучи како ќе се чувствува по филмот.“
Контроверзии повторно се појавија поради обвинувањата за сексуално злоупотребување на деца, кои беа обновени во документарецот „Leaving Neverland“ (2019) на Ден Рид.
Рид изјави дека сценариото за „Michael“ било „изненадувачки неискрено“ бидејќи, според него, ги игнорирало обвиненијата и тужителите.
Филмот ќе добие ново финале, бидејќи режисерот Фукуа мора повторно да сними делови поврзани со контроверзните обвинувања за злоупотреба на деца.
Како што пренесува „Анадолија“, првичната верзија на филмот прикажувала Џексон како се грижи за болни деца, што предизвикало реакции и притисок врз продукцијата да направи измени.
Култура
Холивуд се збогува со Редфорд: „Замина еден гениј“
Веста за смртта на Роберт Редфорд го потресе филмскиот свет. Холивудската икона и основач на филмскиот фестивал Санденс почина денес, а бројни реакции од колеги и соработници продолжуваат да пристигнуваат.
Актерката Марли Матлин ја истакна неговата клучна улога во независниот филм. „Нашиот филм, CODA, го привлече вниманието на сите поради Sundance. А Sundance се случи поради Роберт Редфорд. Почина еден гениј“, напиша таа на социјалната мрежа Икс.
Film at Lincoln Center, исто така, му оддаде почит на легендата, нарекувајќи го „вистинска икона на големото платно, неуморен застапник на филмските режисери во подем“.
Our film, CODA, came to the attention of everyone because of Sundance. And Sundance happened because of Robert Redford. A genius has passed. RIP Robert. pic.twitter.com/nwttVD1GvL
— Marlee Matlin (@MarleeMatlin) September 16, 2025
Новинарот Пирс Морган се потсети на некои од неговите најпознати улоги. „Почивај во мир Роберт Редфорд, 89. Една од најголемите филмски ѕвезди на сите времиња. Вистинска холивудска легенда која глумеше во толку многу од моите омилени филмови: Butch Cassidy and the Sundance Kid, The Sting, The Way We Were, All The President’s Men. Каква кариера, каков актер, каква тажна загуба“, рече тој.
Robert Redford has passed away. He was part of a new and exciting Hollywood in the 70s and 80s. Hard to believe he was 89.
— Stephen King (@StephenKing) September 16, 2025
Писателот Стивен Кинг го нагласи неговото влијание врз филмската индустрија: „Роберт Редфорд почина. Тој беше дел од новиот и возбудлив Холивуд од 70-тите и 80-тите години. Тешко е да се поверува дека имаше 89 години.“
Маријана Вилијамсон се осврна на неговите пошироки општествени придонеси. „Малкумина во својот живот направиле повеќе за да придонесат за американското општество од Роберт Редфорд. Во области од филмот до екологијата и политиката, тој ја користеше својата огромна моќ за да помогне во создавањето подобар свет“, напиша таа.
Бројни други познати личности, вклучувајќи ја и Роузи О’Донел, му оддадоа почит на социјалните медиуми.

