Филм
Рај на Андреј Кончаловски, оксиморон за нацистичкиот пекол

Рускиот режисер Андреј Кончаловски премиерно го прикажа својот последен филм „Рај“ во Салата Гранде во текот на 73-та Мостра, Меѓународен филмски фестивал во Венеција.
„Рај“ е приказна за три личности Олга, Хелмут и Жил, како нивните патишта се вкрстуваат среде судењата и неволјите од Втората светска војна во текот на режимот на Хитлер. Олга ја игра Јулија Висотскаја, руска аристократка, емигрантка, уредник на „Вог“ и членка на Отпорот, уапсена во текот на една ненадејна полициска рација поради криење еврејски деца. Нејзиниот случај го истражува Жил, кој паѓа на нејзината убавина и шарм, па се труди да биде благ со неа, а таа за возврат да спие со него. Но, неговите намери не се остваруваат, бидејќи го убиваат борците на отпорот.
Олга е интернирана во темниот и валкан пекол на концентрациониот логор на издржување на казната. Олга во логорот му го привлекува вниманието на еден СС офицер Хелмут, кој ја запознал Олга за време на нивното мирнодопско живеење, во еден друг живот, при еден престој во Италија, кога Олга била во својот полн сјај, шармантна и прекрасна благородничка која го живееле својот весел монденски живот. Хелмут имал врска со Олга, во неа бил вљубен. Од таква една радост на живеењето се нашла во земниот пекол, расчовечена, накажана, со острижена глава, каде сапунот за лична хигиена е луксуз, каде животот се дава за да се дојде до цигара, до оброк, до чифт износени чевли.
Страшните хорор сцени на измачените еврејски жени, Кончаловски го нарекува Рај, што е една гротескна иронија на идејата на Германците за создавање на ариевската нација, надчовекот, владеењето на совршените , на „Рајот“.
Главниот лик Хелмут е германски благородник кој е прикажан како позитивен лик кој ги сфаќа купиштата лаги врзани за идејата на германскиот надчовек и е вџашен од ситуацијата во која е втурнат. Тој започнува романса со Олга, сака да ѝ помогне, ѝ дава пасош, сака да пребега со неа во Јужна Америка. Олга, пак, ѝ дава предност на еврејската мајка со двете дечиња, а самата заминува во сигурна смрт, во гасна комора.
Овој филм плени со хуманистичката ,благородна идеја за саможртва, големината на Олга. Актерката Јулија Висотскаја, инаку истакнат телевизиски водител, сопруга на режисерот Кончаловски, за оваа улога изгубила значително на тежината, ја избричила главата и ја издржала ригорозната интензивна работа на емоционалните сцени на филмот. Листата на филмови за холокаустот расте, а Кончаловски со својот „Рај“ , со својата извонредна аура и емоционален израз е редок пример. Филмот високо се препорачува за љубителите на филмот.
Режија: Андреј Кончаловски, сценарио: Елена Киселева, Андреј Кончаловски, Улоги :Јулија Висотскаја, Виктор Сукоруков, Филип Дукесне, Жан Денис Ромер. Фестивали и наград: Венеција – Сербрен лав за најдорба режија./крај/мф/св
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.