Македонија
Депониите и сиромаштијата заеднички именител за отровниот воздух во најзагадените градови
Горење гуми, пластика и други неразградливи и опасни материи, стари возила и диви депонии, на кои се спалува разновиден опасен отпад, се примарни заеднички именители на Скопје, Лахор во Пакистан, Вухан во Кина, Делхи во Индија и на Приштина, градовите што минатава недела се водечките пет во загаден воздух во целиот свет.
Демографските и географските разлики не може да бидат докрај споредени бидејќи ги немаат истите карактеристики ако се земе предвид дека станува збор за градови со милионски жители наспроти македонската метропола, но, сепак, преголемата густина на населението и градежната џунгла се заеднички за сите.

Анализата на „Макфакс“ покажува дека заеднички причинители за загадувањето во овие градови се чадот што се крева од горењето сè и сешто за затоплување на домовите што немаат пари за посоодветно и еколошко затоплување. Но, светските еколошки организации посочуваат дека ниската свест на населението и несовесното раководење со отпадот од надлежните институции во државите се исто така голем причинител за загадувањето. Дивите депонии во кои неселективно и несоодветно се гори секаков отад имаат најпоразително влијание врз квалитетот на воздухот.
Но, ако се земат предвид разликите во размерите на населението во градовите во Кина и Индија, потоа животните навики, доминантните индустрии, Скопје и Приштина ни одблиску не се доближуваат до овие бројки, а сепак се меѓу петте најзагадени градови во светот. Ова ги отвора сомнежите дека во овие два града во Европа, сепак, се случува и нешто друго.
Поразителните факти од анализата на „Транспаренси интернешнл“, која беше објавена вчера, вели дека Македонија, Косово и Албанија имаат највисока стапка на корупција меѓу земјите во Западен Балкан. Доколку во овие земји цвета корупцијата, тогаш се отвора прашањето кој замижува и пред раководењето со опасниот отпад што се собира и во земјата, а и колку од него нелегално влегува од трети земји.

Вухан, Кина
Иако надлежните институции, како Државниот инспекторат за животна средина, Институтот за јавно здравје, Министерството за животна средина и просторно планирање и градските татковци, секогаш даваат протоколарни одговори во кои не се чувствува некоја особена загриженост, сепак активистите и оние што подолго време ја истражуваат оваа проблематика имаат став дека некој му прогледува низ прсти на отровот за да стигне до нас.
Како што пишуваше „Макфакс“, единствената печка во „Дрисла“ нема доволно капацитет да го спали медицинскиот отпад и речиси 500 тони од ова високоризично ѓубре не е јасно каде завршува.

Лахор, Пакистан
Во земјата има 54 активни и контролирани општински депонии, поделени на депонии со висок, среден и низок ризик, како и 270 неконтролирани депонии во Скопскиот Регион со речиси 5.512 кубни метри отпад, говорат податоците на МВР.
Црниот чад се шири и од оџаците на малите погони, а тие не може да бидат санкционирани затоа што во 2010 година Министерството за животна средина донело правилник за граничните вредности на емисиите во воздухот, но за печките со мал капацитет не предвиделе гранични вредности.
За промена на овој правилник, потребни се најмалку 60 дена за сите процедури. Јавноста е загрижена и секојдневно прави притисок на социјалните мрежи, а се чини дека никој нема слух за итни мерки, кои значително ќе ја подобрат состојбата. Секојдневно се истражуваат и се детектираат загадувачите, но казни и радикални чекори засега не се преземаат.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
(Видео) Петрушевски: ЕСМ било третирано како партиски плен на СДС и ДУИ, затоа ќерката на Талат Џафери била дел од Надзорниот одбор
ЕСМ Снабдување со топлина, било третирано како партиски плен на СДС и ДУИ, затоа ќерката на Талат Џафери била дел од Надзорниот одбор, вели Бране Петрушевски, пратеник на ВМРО-ДПМНЕ.
„Истиот оној Талат Џафери, кој СДС и ДУИ со две раце го гласаа, за да стане незаконски претседател на Собрание и неговата ќерка да биде изгласана да биде дел од Надзорниот одбор на ЕСМ.
Затоа на СДС и ДУИ не им се допаѓа темата, затоа што во секоја пора од општеството цветаше корупција и криминал.
Затоа СДС и ДУИ молчат и не се оградуваат од местените тендери вредни 8 милиони евра во ЕСМ Снабдување со топлина и испраните 2 милиони евра кој завршиле во нечив џеб“.
Петрушевски прашува каде завршиле овие 2 милиони евра, дали кај структури блиски до врвот на СДС или во ДУИ? Дали лица од тогашниот врв на СДС и ДУИ имаат вмешано прсти во случајот?
Јавноста, додава тој, заслужува одговори и заслужува да види како СДС и ДУИ раководеа со државните институции.
„ЈО треба да постапи транспарентно, независно и одговорно. Правда мора да има“.
Македонија
Мицкоски: Националната развојна стратегија 2024 – 2044 е документ што ја дефинира визијата на државата во следните две децении
Премиерот, Христијан Мицкоски во својство на претседател на Националниот совет за развој, денеска да ја отвори четвртата седница на Советот, кој според него, како постојано советодавно тело на Владата, има исклучително значајна улога во обликувањето на долгорочната визија и развојниот пат на државата.
„Националниот совет за развој, како носител на управувачката структура во рамки на Националната развојна стратегија, претставува уникатен форум во кој, преку вклучување на претставници од сите засегнати општествени чинители, се дискутира за клучни теми и прашања поврзани со долгорочниот, стратешки и одржлив развој на државата. Овој Совет не е само формална институционална рамка – тој е простор за дијалог, за аргументирана дебата, за градење доверба и за создавање заеднички одговори на комплексните предизвици со кои се соочуваме“, рече Мицкоски.
Како што информира премиерот Мицкоски, со консензуален пристап, широка вклученост и јасна инклузивност, почитувајќи ги принципите на транспарентност, отчетност и партнерство, беше донесена Националната развојна стратегија за периодот 2024 – 2044 година, со што беа поставени темелите на долгорочниот развоен правец – документ кој првпат на еден системски и сеопфатен начин ја дефинира визијата каде сакаме да бидеме како држава во следните две децении.
„Во изминатиот период, по донесувањето на овој стратешки документ, како и во времето од одржувањето на Третата седница на Националниот совет за развој, беа реализирани повеќе значајни активности поврзани со нејзината имплементација. Процесот на спроведување и следење на реализацијата продолжи со вклучување на широк спектар на чинители – граѓани, експерти, академици, претставници на бизнис заедницата и граѓанските организации. Овој отворен и партиципативен пристап е наша силна страна и гаранција дека стратегијата нема да остане документ „на хартија“, туку ќе се преточи во реални политики и мерливи резултати,“ подвлече Мицкоски.
Тој извести дека членовите на Владата беа детално информирани за предложените мерки кои произлегоа од првите состаноци на Работниот комитет, заклучно со март 2025 година, и притоа министерствата и другите органи на државната управа беа задолжени да преземат конкретни активности за нивна понатамошна реализација, со што, според него, уште еднаш се потврди заложбата за сериозен и одговорен пристап кон спроведувањето на стратегијата.
„Посебно сакам да ја поздравам и да ја истакнам работата на Работниот комитет, преку кој се обезбедуваат тематски форуми за дискусија и размена на мислења во контекст на Националната развојна стратегија. Иако сме сè уште на почетокот на овој долг процес, досегашната пракса веќе јасно сигнализира дека јавноста и засегнатите страни се подготвени активно да придонесат, заеднички да ги идентификуваме предизвиците и заеднички да креираме насоки за нивно надминување. Тоа е суштината на модерното и одговорно управување со развојот на државата, но и клучен предуслов за успешно исполнување на обврските во рамки на евроинтегративниот процес“, потенцираше Мицкоски.
Тој истакна дека формирањето на Интерпартиската парламентарна група за следење на напредокот на стратегијата претставува потврда дека Националната развојна стратегија е резултат на широк општествен консензус, што е силна порака за политичка зрелост и одговорност.
„Фактот дека Националната развојна стратегија е резултат на широк општествен консензус уште еднаш беше потврден и со формирањето на Интерпартиската парламентарна група за следење на напредокот на стратегијата, на 16 мај оваа година во Собранието. Ова претставува силна порака за политичка зрелост и одговорност, но и дополнителен механизам за обезбедување координација меѓу законодавната и извршната власт, како и другите релевантни чинители, со цел промоција на долгорочно стратешко размислување, инклузивни политики, транспарентност и отчетност. Токму ваквиот пристап – отворен, инклузивен и заснован на дијалог – постепено придонесува кон создавање стабилна стратешка рамка со јасна визија за развој. Визија што подразбира конкурентна и стабилна економија, одржлив раст, општествена кохезија и сигурност, демографска ревитализација, успешна зелена транзиција, како и системско зајакнување на човечкиот капитал и иновативните капацитети, со посебен акцент на дигиталната трансформација претставува силна порака за политичка зрелост и одговорност.
Националната развојна стратегија е креирана да биде водилка на развојот – жив документ кој ќе го следиме, ќе го унапредуваме и врз основа на кој ќе ја оценуваме успешноста на нашите политики. Токму затоа, паралелно со нејзината имплементација, интензивно работиме и на воспоставување на сеопфатен систем за следење, известување и евалуација“, изјави Мицкоски.
Потенцирајќи ја обврската на Владата до март следната година да го достави годишниот извештај за спроведувањето на Националната развојна стратегија за 2025 година, тој рече дека тоа бара зајакната координација меѓу институциите, јасна распределба на одговорностите и дополнителна промоција и позиционирање на стратегијата како највисок стратешки плански документ – документ кој ја диригира целокупната стратешка рамка, го насочува секторското планирање и овозможува креирање на инклузивни, ефикасни и политики базирани на докази.
„Нашата цел е јасна: долгорочен, одржлив и правичен развој, развој кој ќе обезбеди подобар квалитет на живот за сите граѓани, економска стабилност, институционална сигурност и држава подготвена да одговори на идните предизвици“, беше дециден претседателот на Владата на Република Северна Македонија, Христијан Мицкоски и го искажа своето убедување дека со заедничка работа, партнерство и визија, Националниот совет за развој ќе продолжи да биде столб на оваа трансформација и двигател на промените што ги заслужува земјата.
Македонија
МВР: Отворено ново балистичко стрелиште за помодерна и поефикасна форензика
Денеска во Министерството за внатрешни работи беше отворено ново стрелиште кое што ќе осигура сите форензички испитувања на балистички докази поврзани со мало и лесно оружје да се спроведуваат во безбедна и сигурна средина, во согласност со меѓународните стандарди.
„Потребата од вакво стрелиште е повеќе од јасна, бидејќи секоја полициска организација значително ја зголемува својата ефикасност кога располага со стрелиште оформено како лабораторија за балистички истражувања, а таквиот капацитет овозможува контролирани услови за тестирање оружје и муниција, што води до добивање сигурни и споредливи резултати“, изјави Министерот за внатрешни работи Панче Тошковски.
Стрелиштето ќе овозможи обука и ќе влијае на довербата кај граѓаните. „Прецизноста на резултатите ја зголемува довербата во истрагите и овозможува поцврсти докази пред судските органи, па затоа ваквото стрелиште служи како центар за обука, каде стручниот кадар може да ги усовршува своите вештини и методи. На тој начин, македонската полиција не само што ја подобрува оперативната работа, туку и го подигнува целокупниот професионален стандард. Со воспоставување на ваков современ капацитет, полицијата добива силна алатка за побрзо, потемелно и пообјективно решавање на случаи.“ изјави Тошковски.
За жал, поседувањето, злоупотребата и трговијата со мало и лесно оружје и понатаму претставуваат закана за безбедноста на граѓаните, па од таму потекнува и потребата континуирано да се работи на ова поле, посочи Постојаниот претставник на Програмата за развој на Обединетите нации, Армен Григорјан. „УНДП, заедно со донаторите на проектот, останува посветен на поддршката на Министерството за внатрешни работи во справувањето со малото и лесното оружје. Ваквите иницијативи се од суштинско значење за градење на мир, правда и силни институции, како една од целите на Агендата 2030 која има позитивно влијание врз многу други области на одржливиот развој.“ изјави Григорјан.
Модерната балистичка лабораторија овозможува напредни анализи на траектории, отпечатоци од цевки и други микроскопски траги кои се клучни за расветлување на кривични дела, при што полицијата може брзо да идентификува дали одредено оружје е употребено во конкретен настан.
Интервенцијата на стрелиштето чини околу 200.000 американски долари и е реализирана во рамките на проектот „Зајакнување на капацитетите на системот за форензика и истрага на местото на настанот за подобрување на кривично-правната контрола на мало и лесно оружје“, кој го имплементира УНДП во рамките на Патоказот за контрола на мало и лесно оружје на Западен Балкан, чиј потписник е Македонија. Како донатор на проектот се јавува Мултилатералниот доверителен фонд на Обединетите нации за мало и лесно оружје на Западен Балкан, кој го сочинуваат Германија, Холандија, Шведска, Франција, Обединетото Кралство и Норвешка, со поддршка на Европската Унија.

