Македонија
Политичките пазарења ги стивнаа бомбите на СЈО
Беше 9 февруари 2015 година кога одекна првата бомба на тогашниот опозициски СДСМ. Прес-конференцијата на тогашниот опозициски лидер Зоран Заев ја почна со зборовите: „Целта е единствена. Да ја вратиме слободата и демократијата, да ги вратиме европските вредности“.
Како одекнуваа бомбите, така растеа и очекувањата дека ќе се стави крај на сомнежите за криминал, изборните нерегуларности, местењето на пописот, злоупотребата на парите од буџетот, судските тефтерчиња и јадењето чоколади кога се нема за леб. Следуваа одлуки на скопска апелација, која ги призна бомбите како доказ во судските постапки.
Четири години по првата бомба, а по формирањето на специјалното јавно обвинителство, судски епилог има само за два случаи, а во бегство се клучните играчи Никола Груевски, Горан Грујевски и Никола Бошкоски.
Во новиот предлог-закон за СЈО бомбите нема да бидат доказ во судските постапки. Тоа значи дека за 18-ина истраги на ова обвинителство, СЈО ќе мора вината да ја докажува со други докази и сведоци.
Доколку се изгласа, Законот СЈО ќе мора без бомби да ја докажува вината на лидерот на ДУИ, Али Ахмети, во истрагата „Попис“ и на пратеникот Антонијо Милошоски во истрагата за „Моќник“. Без бомбите како доказ ќе бидат и истрагата за ексминистерот за финансии, Зоран Ставрески, под кодно име „Подарок“, како и за ексизвршниот директор на „Т-мобиле“, Жарко Луковски, осомничен во истрагата „Базни станици“.
Бомбите нема да бидат доказ ниту во истрагата „Пациент“, каде што осомничен е вицепремиерот Бујар Османи. Кривично ќе се гони без бомби и екградоначалникот на општина Карпош, Стевчо Јакимовски, осомничен во „Хармонија“. Истото важи и за осомничениот ексминистер за здравство, Никола Тодоров, во истрагата „Рендген“ и за истрагата „Друмарина“ каде што осомничена е поранешната пратеничка Силвана Бонева.

Без 80 гласови во парламентот, Законот за СЈО не може да помине. Останува отворено прашањето дали има политички пазар со независната пратеничка група и со пратеници на ВМРО-ДПМНЕ за донесување на законот, меѓу кои се шпекулира и со името на Трајко Вељаноски, кому парламентот не му го одзеде имунитетот за случајот со крвавиот четврток.
Она што останува јасно е дека премиерот Зоран Заев дојде на функцијата благодарение на бомбите. Тој вети дека сите инволвирани „ќе си лежат“, а оттогаш јавноста е сведок на политички пазарења и законски измени зад кои се наѕира селективност во спроведувањето на правдата. Ова се потврди и со замената на притворот со куќниот притвор за Сашо Мијлаков и Орце Камчев.
Според новиот Закон за СЈО, платите на обвинителите ќе бидат пониски од постојните. Тие ќе добиваат плата како што добиваат и вишите јавни обвинители. Се изедначува и мандатот на шефот на СЈО и на обвинителите со оној на Обвинителството за гонење организиран криминал и корупција. Шеф на Катица Јанева ќе биде државниот јавен обвинител Љубомир Јовески, со што тој ќе може да одлучува во одредени ситуации дали за некој предмет ќе биде надлежно СЈО или Јавното обвинителство за организиран криминал.
Предистражните постапки кои ги започнало СЈО може да ги преземе и Обвинителството за гонење организиран криминал и корупција во согласност со надлежноста. Мандатот на Јанева е предвидено да трае уште една година. Следниот специјален обвинител со мандат од 4 години би го бирал Советот на јавни обвинители, а не Собранието.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Муцунски во Белград: Регионалното поврзување е клучно за забрзување на европската интеграција
Министерот за надворешни работи и надворешна трговија, Тимчо Муцунски, вечерва во Белград учествуваше на работна средба со министрите за надворешни работи на земјите-членки на Централноевропската иницијатива (ЦЕИ).
Фокусот на разговорите беше ставен на проширувањето на Европската унија, актуелните геополитички околности и предизвиците што произлегуваат од нив, како и на регионалната безбедност и неопходноста од засилено регионално поврзување и соработка.
Министрите уште еднаш ја потврдија важноста на ЦЕИ како стабилна платформа за продлабочување на соработката во сите области од заемен интерес, унапредување на партнерствата и ефективно справување со регионалните предизвици.
Во своето обраќање министерот Муцунски ја нагласи улогата на регионалното поврзување и регионалните иницијативи како клучни алатки за забрзување на европската интеграција – најзначајниот процес за поддршка на мирот, безбедноста и економскиот развој на континентот. Тој ја потврди целосната посветеност на Република Северна Македонија на европскиот пат, нагласувајќи дека тоа е геостратешка неопходност за стабилен, сигурен и просперитетен регион.
Македонија
Сиљановска-Давкова: Фемицидот е еден од најтешките општествени проблеми со коишто сме соочени
Претседателката Гордана Сиљановска-Давкова денеска се обрати на панел-дискусијата насловена „Од пријавување на насилството до спречување на фемицид – системски одговор“, организирана од мисијата на ОБСЕ во Скопје.
Таа истакна дека и покрај бројните конвенции, закони, стратегии и проекти, рапидно расте родово-базираното насилство и бројот на убиените жени само затоа што биле жени. За неа, фемицидот е последица на насилство коешто се случувало во континуитет, а не било превенирано или санкционирано.
Според неа, борбата против фемицидот мора да започне дома, во градинка и во основното образование, да продолжи со правни акти и институционални механизми, вклучувајќи ги и јавно-обвинителските и судските.
Сиљановска-Давлова посочи дека ако фемицидот е системски предизвикан проблем, тогаш и неговото решавање мора да биде системско.
На првиот панел се обратија и амбасадорот Килиан Вал, шеф на мисијата на ОБСЕ во Скопје, Ѓоко Велковски, заменик-министер за социјална политика, демографија и млади и Муамет Реџепи, помошник на министерот за внатрешни работи, презентирајќи свои видувања, податоци и решенија за надминување на еден од најтешките општествени проблеми со коишто сме соочени.
Во вториот панел се обратија: Уранија Пировска од Хелсиншкиот комитет за човекови права, јавната обвинителка Фатиме Фетаи, судијката Габриела Гајдова, Светлана Цветковска од Mинистерството за социјална политика, демографија и млади и Елена Димушевска од Националната мрежа против насилство врз жени и семејно насилство.
Секоја од нив, во рамките на својата работа ги детектираше најголемите слабости во справувањето со насилството врз жените, вклучувајќиго и фемицидот, оценувајќи ја позитивно воспоставената соработка со надлежните институции, како гаранција за позитивен исчекор во оваа битка. Сите ја поздравија нововоспоставената платформа Femicide Watch.
Сите учесници беа согласни дека покрај 16 дена активизам, потребно е 349 денови ангажман на сите во справувањето со фемицидот.
Македонија
Левица: Власта повторно го одби амандманот за изградба на домови за стари лица
На денешната седница на Комисијата за финансирање и буџет, пратеникот и потпретседател на Левица, Реџеп Исмаил – Хактан, образложи амандман за грижата за старите лица.
Амандманот беше со цел да се наменат средства со што би можеле да се изградат најмалку три државни домови онаму каде што потребата е најголема.
Тој предупреди дека државата целосно го запоставила овој сегмент на социјалната заштита.
„Државните домови имаат само 600 сместувачки капацитети, додека приватните имаат двојно повеќе – 1.200. Луѓето практично немаат избор, освен да посегнат по приватните домови, а пензионерите тоа едноставно не можат да си го дозволат,“ рече пратеникот од Левица.
Листите на чекање се долги, а времето за чекање е од пет до седум години.
„За човек над 65 години, тоа не е малку. Во меѓувреме може и да почине пред воопшто да добие сместување,“ додаде тој.
Исмаил потсети и на европските стандарди, според кои треба да има 20–30 легла на 1.000 стари лица, додека Македонија е далеку под минимумот.
„Оваа јавна услуга постои само на хартија. Ако не почнеме да создаваме капацитети сега, со забрзаното стареење на населението ќе западнеме во уште полоша состојба, со уште подолги листи, уште подолго чекање и уште помалку достоинствена грижа,“ предупреди тој.
Иако проблемот е драматичен, власта сè уште не дава образложение зошто не го прифаќа овој амандманот.
„Доколку овој амандман не се прифати, очекувам барем објаснување од министерот,“ побара Хактан, нагласувајќи дека грижата за старите лица мора да биде во приоритетите, а не заборавена ставка во буџетот.

