Македонија
Муртезани во Црна Гора: „Планот за раст на ЕК ја одразува стратешката определба на Владата за сеопфатни реформи“

Министерот за европски прашања, Орхан Муртезани, денеска во Црна Гора учествува на Конференцијата на високо ниво за регионална економска интеграција насловена „Зајакнување. Интегрирање. Раст“, заедно со своите колеги од регионот и претставници на Европската Унија. Во рамки на првата сесија „Претпристапни придобивки: од СЕПА до зелени патеки и пошироко“, министрите за европски работи и главните преговарачи со ЕУ од земјите од Западниот Балкан се осврнаа на спроведувањето на Новиот план за раст и клучните приоритети за поттикнување на регионалната интеграција и усогласувањето со Унијата.
Министерот Муртезани во контекст на интеграцијата, истакна дека Северна Македонија целосно ги прифати регионалните приоритети на Планот за раст на Европската комисија за Западен Балкан. „Откако Европската Унија го донесе Планот за раст во ноември 2023 година, Северна Македонија постигна значителен напредок на својот пат кон подлабока интеграција во Унијата. Оваа иницијатива беше клучна во усогласувањето на нашите национални политики со правото на ЕУ, воспоставувајќи јасна основа за нашата крајна цел – постигнување полноправно членство во ЕУ. Со активно учество во овој план, ние ги подобруваме нашите институционални рамки, а истовремено ја подобруваме економската отпорност и промовираме одржлив развој. Планот за раст ја одразува стратешката определба за сеопфатни реформи кои го поттикнуваат економскиот раст, го зајакнуваат владеењето и ги зајакнуваат демократските институции, а со тоа се унапредуваат нашите аспирации за целосно пристапување во ЕУ.“ – потенцираше МЕП Муртезани.
„Длабоко сум благодарен за можноста да Ви се придружам на овој истакнат собир за значајниот дијалог „Претпристапни придобивки: од СЕПА до зелени патеки и пошироко“, со сеопфатна тема „Зајакнување. Интегрирање. Раст“. Овие зборови ја остваруваат визијата и посветеноста кои што Северна Македонија ги вклучува во своето патување кон засилена интеграција во Европската Унија. Во Северна Македонија, зајакнувањето не е само политичка цел, туку е водечки принцип. Посветени сме на зајакнување на нашите институции, на граѓаните и на економијата. Размислувајќи за моменталната состојба во Северна Македонија, постигнавме одличен напредок во спроведувањето на нашата Реформска агенда. Имено, остваривме напредок во обезбедувањето претфинансирање преку комуникација со Комисијата, со оглед на тоа дека Договорот за заем е одобрен од Владата и треба да биде ратификуван во Собранието следната недела, во согласност со важечките правни постапки и во целосна усогласеност со стандардите на Европската комисија. Мојата улога како национален координатор за ИРР ја истакнува нашата посветеност, заедно со развојот на добро структурирана рамка за ИРР. Оваа рамка, внимателно развиена со придонеси од нашите институции, ќе осигури јасни улоги и одговорности, олеснувајќи го сеопфатното спроведување, следење и евалуација на нашите приоритети“, посочи Муртезани и додаде:
„Во нашиот стремеж за интеграција, целосно ги прифативме регионалните приоритети на Планот за раст. Нашата поддршка за иницијативи како Зелените патеки ја нагласува нашата посветеност на усовршување на царинските постапки и спроведување на одлуките на заедничкиот комитет на ЦЕФТА. Платформата SEED беше клучна, а ние активно го истражуваме нејзиното проширување со цел да опфатиме поширок опсег на стоки и рути. Пилот-проектот со Грција за Зелените патеки, кој сè уште е во тек, е пример за нашиот проактивен пристап со цел олеснување на трговијата. Растот е цутот на нашите колективни напори, видливиот плод на зајакнувањето и интеграцијата. Тој е доказ за нашата посветеност, која е забележана во иновациите што произлегуваат од нашите претприемачи, креативноста што доаѓа од нашите уметници и нескротливиот дух на издржливост што ги дефинира нашите заедници. Нашата стратегија за раст е длабоко вкоренета во стратешките партнерства и сеопфатните реформи, поставувајќи плодна почва за иднина каде што просперитетот е заеднички, а има многубројни можности за сите. Растот не е само економски критериум, тој е основата на едно просперитетно општество, кој се одразува во виталноста на нашата работна сила и силата на нашиот колективен дух“.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Усвоен нов закон: Ќе може да се вработуваат и корисници на пензија

Првпат во историјата на Македонија се усвои Закон за работно ангажирање на лица, на барање и на работниците и работодавачите, објави Никола Мицевски од ВМРО-ДПМНЕ.
„Работно ангажирано лице согласно овој закон, може да биде: лице кое не е во работен однос; вработено лице; самовработено лице; лица помлади од 18 години кои согласно општите прописи од работните односи ги исполнуваат условите за засновање на работен однос; студенти; корисник на семејна и старосна пензија, со исклучок на корисници на семејна пензија по основ на неспособност за работа и самостоен живот и странец кој има регулиран престој согласно закон“, појасни тој.
Согласно овој закон лицата кои ќе бидат ангажирани по овој однос нема да ги загубат стекнатите права по другите односи.
„На овој начин ќе имаме граѓани кои ќе можат дополнително да заработат, држава која ќе наплати повеќе давачки и работодавачи кои ќе можат да ангажираат повеќе работници. За прв пат во историјата на Република Македонија се усвои еден ваков закон кој од зачетокот на независноста е барање на работниците и работодавачите“, објави Мицевски.
Македонија
Кадриу: Одлуката за поништување на избор на уставен судија е правен преседан

Во врска со одлуката на Управниот суд со кој се поништи изборот за уставен судија на Елизабета Дуковска, уставниот судија, Осман Кадриу, вели дека е правен преседан.
„Вчера Уставниот суд на работен состанок долго ја разгледуваше настанатата правна состојба, која ја оценивме како правен преседан кој не сме го виделе во изминатите 34 а веројатно и во шеесетина години. Кажавме дека не ја коментираме одлуката на Управниот суд. Излеговме со соопштение и ја кажавме првата правна последица, а тоа е одложување на подготвителната седница за Законот за употреба на јазиците. Немам што да додадам или одземам од ставот што веќе го имаме како Уставен суд. По сила на Уставот, нашите одлуки се конечни и извршни“, рече Кадриу.
Тој рече дека меѓу судиите има различни стојалишта што значи ова за уставното судство, но дека тој ќе се воздржи и истакна дека веќе тие зазеле став како суд.
„Ќе оставиме да видиме и науката и струката ако има потреба и Уставниот суд во иднина да се произнесеме за оваа состојба, бидејќи ова е состојба и има правни импликации кои веќе ги гледаме“, рече Кадриу.
Според судијата, спорни се неколку аспекти во врска со одлуката на Управниот суд.
„Дали може Управниот суд да поништи одлука за избор на судија на Уставен суд и тоа е дискутабилно. А, другото што е проблематично и тука носи вина управното судство, не се впуштаме ние во законитоста на нивната одлука, зарем е можно за избраниот судија, Управниот суд се произнесува со поништувачка одлука после две години“, изјави судијата Осман Кадриу.
Македонија
Уставниот суд укина два члена од Законот за изменување и дополнување на Изборниот законик

Уставниот суд со мнозинство гласови ги укина членовите 17 и 18 од Законот за изменување и дополнување на Изборниот законик. Претседателот на Судот, Дарко Костадиновски во изјава за медиумите ги образложи причините за оваа одлука и нагласи дека со членовите се направени повреди и од материјална и од формална природа.
„Нашите сомнежи за материјалната и формалната повреда на законските одредби се потврди. Во поглед на материјалните , станува збор за повреда на политичкиот плурализам кој претставува темелна вредност на нашиот уставен поредок. Општо познато е дека политичкиот плурализам создава позитивни обврски за државата, што значи државата да овозможи ефективно изразување и подеднакви услови на изразувањето на политичката мисла од било кого, не само за политичките партии. Да обезбеди еднакви и фер услови за политички натпревар, што за жал со укинатите одредби, не било сторено. Се повредува и пасивното право на граѓаните и избирачкото право на граѓаните.
Во поглед на формалната страна, Судот оцени дека измените на Изборниот законик не се технички, туку станува збор за суштински измени, станува збор за промена на условот под граѓаните како изборни субјекти може да предлагаат кандидатски листи за учество на изборите и последиците од таквите измени ги засегаа директно правата на граѓаните. Сето ова наместо да се направи на еден неопходен и нужен демократски начин, направено е по скратена постапка, сосема нетранспарентно, без јавна расправа дури и без дискусија и тоа непосредно пред одржувањето на изборите, со што кај Уставниот суд се појави впечаток дека овие измени се направени во суштина за политичките партии, со единствена цел да се намали бројот на независните кандидати, на самиот број на изборната трка, изјави Костадиновски.
За правните импликации претседателот Костадиновски објасни:
„Бидејќи станува збор за укинувачка одлука, а не поништувачка, општо познато е дека ние не сме Законодавец, тоа значи дека со оваа одлука, претходното правно правило не’ оживува. Ние не сме Законодавец, ние може да отстраниме спорни норми. Ова значи дека Законодавецот во најскоро можно време треба да пристапи и да ја пополни оваа правна празнина со нашата одлука, во спротивно со евентуално непостапување би значело дополнителна повреда и дополнително стеснување на слободите и правата на граѓаните и тешка повреда на политичкиот плурализам, сите темелни вредности на нашиот поредок“.
На прашањето дали може да се доведат во прашање претходните избори, претседателот Костадиновски изјави дека не може да се констатира такво нешто, бидејќи оваа одлука има pro futuro, дејство, е укинувачка а не е поништувачка. Важи од денот кога ќе биде објавена во Службен весник, па натаму.
На прашањето што доколку Собранието не го регулира ова прашање, претседателот на Уставниот суд изјави:
„Веќе кажав, тоа е тешка повреда на човековите слободи и права и тешка повреда на политичкиот плурализам. Во овој момент нема правно правило во кои услови независните граѓани ќе учествуваат. Собранието е должно веднаш да пристапи во уредување на оваа состојба и притоа веднаш да ги земе во предвид сите наши стојалишта“.