Македонија
(Видео) Слобода доби експретседателот на ДИК, Дерковски, оти домаќински постапил кога го набавил софтверот за избори

Судијата Илија Трпков ги ослободи од вина експретседателот на Државната изборна комисија, Оливер Дерковски, и тројцата членови на комисијата за јавни набавки, кои го набавија софтверот за изборни резултати. Според него, нема ништо погрешно во купувањето на софтверот преку тендерот. Според судот, нема умислено и штетно постапување на обвинетите и доказите не покажале дека имало умисла. Судијата Трпков оценил дека имало домаќинско работење кај обвинетите бидејќи е избрана поевтина понуда.
„За овие дејства, обвинетите се ослободуваат од обвинение бидејќи јавниот обвинител не докажа надвор од разумно сомнение дека ги сториле кривичните дела“, рече Трпков.
Судијата објасни зошто донел ваква пресуда.
„Од изведените докази не се докажа постоење умисла за штетно постапување на обвинетите, кое им се става на товар. Била извршена евалуација на понудите и бил избран најповолниот економски оператор. Според судот, неосновани се наводите дека е сторена повреда на постапката за јавни набавки и дека договорниот орган постапил спротивно на Законот за јавните набавки во ситуација кога понудата на избраниот најповолен понудувач била прифатлива и избрана за најповолна, иако, според јавниот обвинител, е неприфатлива. Членовите на комисијата за јавни набавки постапиле во согласност со насоките од Државната комисија по жалбите од јавните набавки“, рече Трпков.
Објасни кои елементи се потребни за делото да биде сторено.
„Јавни набавки се инструмент со кои институциите купуваат услуги и работи, а се едни од најсериозните финансиски интеракции и затоа се проследени со разни коруптивни поведенија. Коруптивните поведенија се својствени за сите современи држави, без разлика на системот. Фаворизирање незаконски придобивки преку злоупотреба на службените овластувања претставува кршење на демократските вредности, што е спротивно на јавниот интерес. При одлучувањето судот ги разгледа сите аспекти на предметните постапки. Основано се поставува прашањето дали постојат докази за исполнување на битието на кривичните дела што им се ставаат на товар на обвинетите? При оценка и анализа на доказите судот анализира дали обвинетите ја злоупотребиле службената положба за да прибават имотна корист или нанесат штета и ако тоа го направиле – од што биле мотивирани? И дали постоела умисла како субјективен елемент? Сите елементи се потребни за да биде остварено законското битие за кривичните дела и тие да бидат огласени за виновни“, појасни Трпков.
Објасни дека најголем број од доказите на странките се прифатени и ценети, поединечно и во целина.
„Овој предмет, како и сите предмети во кои постапував, го разбрав како предизвик да покажеме дека македонското судство има капацитет да ги овозможи сите процесни права и да донесе пресуда што ќе ја оценуваат и повисоките судови. Задоволство ми е што во постапката немаше забелешки од одбраната и Обвинителството за почитување на нивните права. Судот прифати најголем број предложени докази од странките“, рече Трпков.
За набавката на софтверот за резултати од изборите обвинети се тројцата вработени во ДИК бидејќи биле членови на комисијата за јавни набавки. Според обвинението, со неизвршување на своите службени должности при купувањето на софтверот по пат на тендер не го почитувале минималниот законски рок за поднесување понуди, не утврдиле дека економскиот оператор „Дуна“ ДОО Скопје не ги исполнува условите за учество во постапката и притоа не спровеле правилна постапка за евалуација на доставените понуди, туку понудата ја оцениле како прифатлива и ѝ доделиле максимален број бодови. Потоа, претседателот Оливер Дерковски, како претседател на ДИК, без да изврши контрола на постапката за евалуација на понудите, донел одлука за избор на најповолен понудувач. Се наведуваше дека постапката била поништена па повторена, со умисла друга фирма да го добие тендерот. Според обвинението, буџетот бил оштетен за 21 илјада евра.
Прашањето како се набавил софтверот беше актуелно откога вечерта на денот на парламентарните избори падна веб-страницата и апликација на ДИК на која се објавуваа резултатите. ДИК тврдеше дека е поради хакерски напад. Кој го нарачал и кој го извршил до денес не е познато, иако и за ова веднаш беше отворена истрага. Оливер Дерковски беше претседател на Државната изборна комисија по предлог на ВМРО-ДПМНЕ.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
(Видео) Филипче: Правда за Кочани нема да има, власта ги штити своите функционери

Претседателот на Сoцијалдемократскиот сојуз на Македонија, Венко Филипче, денеска во одоговор на новинарско прашање поврзано со новите откритија на Истражувачката репортерска лабораторија (ИРЛ), за трагедијата во Кочани, изјави дека се потврди она што и СДСМ го зборувало во јавноста дека власта направила сѐ за да си ги заштити своите функционери.
„Ние изминатиот период видовме дека оваа власт направи сѐ да заштити свои функционери во истрагата за Кочани и еве сега гледаме дека практично тие биле многу чести гости и привилегирани гости на таа дискотека“, изјави Филипче.
Тој потенцираше дека токму поради јавните настапи и прес-конференции на СДСМ биле обелоденети значајни информации и факти, кои инаку не би биле дел од официјалната истрага.
„Да не беа нашите прес-конференции во коишто обелоденувавме многу работи и факти огромен дел и од тие што беа опфатени немаше да бидат опфатени со истрагата. Жалам што морам да констатирам дека вчера мислам дека го видовме најгрдото лице на оваа власт“, истакна Филипче.
Тој додаде дека СДСМ останува посветен на барањето за целосна, независна и неселективна истрага, со цел да се утврди вистинската одговорност и да се обезбеди правда за жртвите и граѓаните.
Македонија
Гаши на средба со в.д. амбасадорот на Катар

Претседателот на Собранието, Африм Гаши, денеска оствари средба со Рашид Бин Саид Ал-Хајарин, вршител на должност амбасадор на Државата Катар.
Претседателот Гаши потенцираше дека особено ја цени улогата на парламентарната дипломатија, клучен механизам за продлабочување на билатералните односи, и затоа ја реафирмираше потребата од поблиска соработка меѓу Собранието на Република Северна Македонија и Советот на Шурата на Државата Катар.
Во текот на разговорот, Гаши го осудил неодамнешниот напад на Доха и истакнал дека оваа недозволива акција е кршење на територијалниот интегритет и суверенитет на Катар.
„Ваквите милитантни дејствија треба да бидат осудени од целиот демократски свет затоа што ризикуваат да ја ескалираат ситуацијата во регионот и да ги поткопаат напорите за постигнување на прекин на огнот во Газа“, рече Гаши.
Рашид Бин Саид Ал-Хајарин истакна дека во иднина очекува акцентот на билатералните односи меѓу Република Северна Македонија и Државата Катар да биде ставен на унапредување на економската соработка, како и зајакнување на парламентарната допломатија.
Двајцата соговорници искажаа големо задоволство од средбата и истакнаа дека очекуваат пријателството и соработката што постојат меѓу двете земји во иднина уште повеќе да се зајакнуваат и унапредуваат.
Македонија
Само 42 отсто од институциите доставија податоци за службени возила пред локалните избори

Само 42 % од институциите доставија податоци за службени возила пред локалните избори, соопшти Државната комисија за спречување на корупцијата.
Во согласност со Изборниот законик, јавните фондови, јавните претпријатија и сите други правни лица што располагаат со државен капитал имаа обврска во рок од десет дена од денот на донесувањето на одлуката за распишување на локалните избори 2025, односно до 18.8.2025 година, до 24 часот, да достават податоци до ДКСК за бројот, видот, регистарските таблички и возната состојба на сите службени возила со кои располагаат институциите.
ДКСК на својата веб-страница го објави регистарот на службени моторни возила како законска обврска од Изборниот законик.
Исто така, со цел да се обезбеди транспарентно информирање на јавноста и да се спречи евентуална злоупотреба на службените возила во изборната кампања, ДКСК на својата веб-страница објави податоци за институциите што немаат доставено податоци за службените возила, како и преглед на податоци за марката и за регистарскиот број на возилата од институциите што не доставиле податоци, а располагаат со службени возила.
Обврска да достават податоци имаа вкупно 1.514 институции според податоците на Централниот регистар на Република Северна Македонија.
До 29 септември 2025 година 635 институции доставија податоци, односно 42 %, а 879 институции, односно 58 %, воопшто не доставија податоци.
Од 635 институции што доставија информации, 63 %, односно 403 тоа го сторија во законскиот рок и пријавија 4.079 возила, а 232 институции податоците за 2.558 возила ги доставија по истекот на рокот.
Од доставените податоци од 635 институции во регистарот досега се објавени информации за 578 институции, кои располагаат со 6.637 возила, а 57 институции известија дека не располагаат со возила.
Од вкупно 6.637 возила внесени во регистарот на возила, 5.456 се во возна состојба, 1.003 не се во возна состојба, а за 178 возила воопшто нема податоци за возната состојба.
Во однос на споредбата меѓу податоците што ги доставија институциите и оние што ги добивме од Министерството за внатрешни работи (МВР), утврдено е дека кај некои од институциите бројот на пријавени возила целосно се совпаѓа (34 % од институциите), но има и значителен број случаи, каде што институциите (66 % од институциите) пријавиле повеќе или помалку возила отколку што стои во евиденцијата на МВР.
Исто така, постојат и институции што пријавиле дека располагаат со возила (27 институции), а во податоците на МВР тие воопшто не постојат, што укажува на можност возилата да се водат на друго правно лице, но да им бидат дадени или отстапени на користење.
Постојат и податоци за возила со статус на класифицирани информации поради што тие не се јавно објавени.
Од 879 институциите што не доставиле информации, според податоците на МВР, констатирано е дека 192 институции располагаат со 2.028 возила, но не доставиле никакви информации до ДКСК.
Со оваа пракса се овозможува јавен увид и се поттикнува транспарентност и одговорност кај институциите кои имаат обврска да пријават службени возила, велат од ДКСК.