Македонија
Ѓуровски: Политиката на неутралност не е алтернатива за Република Македонија
Научна тркалезна маса „Алтернативи на и за НАТО: интеграција на Република Македонија, политичка реалност, идни решенија и можности“ се одржa денеска на Факултетот за безбедност во рамките на Дипломатскиот форум. На темата говорea националниот координатор за подготовка на РМ за членство во НАТО, Стево Пендаровски, професорот Марјан Ѓуровски од Факултетот за безбедност, професорот Ризван Сулејмани од Универзитет „Мајка Тереза“ – Скопје и словачкиот амбасадор во земјата, Хенрик Маркуш. Претходно, поздравно и воведно обраќање имаше деканот на Факултетот за безбедност, Никола Дујовски, и раководителот на Дипломатскиот форум на Факултетот, Жидас Даскаловски.
Ѓуровски од Факултетот за безбедност нагласи дека НАТО и ЕУ во Македонија се мит, но тоа е единствениот кохезивен проект што ги обединува Македонците и Албанците.
„Граѓаните доволно не се запознаени што е НАТО и што се добива од членството во него. Од 1990 година до денес поддршката кај јавното мислење се движеше од 92 до 98 проценти, но тој процент е невозможен и претставува потврда дека граѓаните не се доволно информирани за НАТО. Во последните три години има опаѓање на поддршката, но ние и понатаму сме шампиони во јавната поддршка од сите 29 членки на НАТО бидејќи никој нема повисока поддршка – 62-67 проценти кои се за НАТО, каде што сите Албанци се изјасниле за НАТО, но помалку од половина од етничките Македонци се изјасниле позитивно за членство во НАТО. Процентот на поддршка денес е доволен поради тоа што кај Црна Гора имаше околу 45 проценти за членство во НАТО. Рејтингот со НАТО во Република Македонија денес се поврзува и за спорот со Грција и тоа треба да се има предвид“, истакна Ѓуровски.
Во однос на политиката на неутралност како алтерантива на евро-атлантските интеграции, професорот Ѓуровски спомена дека Република Македонија не може да биде Швајцарија на Балканoт поради тоа што ниту политички ниту правно, во согласност со меѓународното јавно право, а најмалку економски, ги исполнува условите да прогласи неутралност. Според него, посебните билатерани договори за стратешко партнерство по примерот на САД и Турција што ги има Република Македонија, може да бидат добра основа и да се потпишат такви договори за стратешко партнерство со Република Бугарија и други земји членки на НАТО, но тие за долгорочен период не претставуваат решение.
„Погледот кон Брисел, а намигнувањето кон Москва, не е добра можност и шанса за граѓаните на Македонија. Стратешката одлука за членство во НАТО одамна е донесена од страна на Собранието на РМ, на 23 декември 1993 година“, рече Ѓуровски. Додаде дека ако сакаме, може да ја отповикаме одлуката за членство во НАТО.
„Никој во ЕУ и НАТО не ве тера со сила. Дали досега сме имале формална иницијатива за да ја подржат 50+1 граѓаните на Република Македонија!? Не постои земја членка на НАТО која бара референдуми, зрели европски демократии не бараат да излезат од НАТО, зошто тоа по брегзит не го бара Велика Британија? Исланд, која е членка на НАТО, а нема војска, не бара да излезе“, нагласи Ѓуровски на научно-стручната дебата.
Според професорот, заканите врз безбедноста доаѓаат подалеку од границите на Република Македонија, членство во НАТО може да нè подготви во справувањето со заканите, но целосно не може да нè заштити.
„Развојот на капацитетите и размената на информациите овозможува справување со заканите. Ако Русија денес влијае на изборите во САД и Франција, нашата земја е изложена на потенцијален безбедносен ризик од асиметрични закани и проблемите може да се решаваат со партнерите. Секоја соработка со Русија, според Ѓуровски, е добредојдена во економијата, трговската размена, но не и замена за стабилноста и демократските вредности што ги дава НАТО-клубот“, истакна тој. Рече дека ЕУ и НАТО се две страни на меделот и постои синергија меѓу ЕУ и НАТО.
„НАТО е предворје за ЕУ. Членството во НАТО е цивилизациска придобивка и претставува чест и привилегија, но и обврска. Ние како да заборавивме во извршувањето на домашните задачи, тие треба да се нашата предност, тоа е нашата влезница. Новата Влада нè врати на надворешната политичка сцена и нè извади од изолацијата, но тоа не е доволно. Со активното присуство на меѓународната сцена станавме фактор во регионот и се враќа македонската успешна приказна. Но, имаме кадровски потфрлања и некако како да создаваме наместо да ги решаваме домашните проблеми и не ги решаваме. Треба работите од дома да се преземат. Каде се резултатите и треба да имаме јасни показатели. Да се вратиме на домашните задачи и да подготвиме добар домашен безбедносен систем, кој прво ќе ни служи нам, а потоа на северноатлантската алијанса. Како да ги заборавивме обврските. Оваа Влада доби мандат да раководи со Република Македонија за справување во борбата против организираниот криминал и корупцијата. Каде се реалните резултати“, запраша Ѓуровски на Дипломатскиот форум при Факултетот за безбедност во Скопје.
Инаку, според него, НАТО и ЕУ треба да имаат поодговорна улога кон регионот.
„Може да поставуваат задачи и да го мониторираат процесот, но ова статус кво се користи од Кина, Русија и од Турција. Знаменцето од Црна Гора се обидуваат да го стават во Македонија. ЕУ на регионот, покрај поставување критериуми, може преку финансиска инјекција значајно да ѝ помогне на Македонија, на тој начин да даде имплус и испрати порака до граѓаните дека не се заборавени. Двонасочниот правец сега треба да се задржи зашто ќе останеме на црвената линија на огнот“, смета Ѓуровски.
На крајот професорот јавно запраша: „Што ако не влеземе во НАТО и по јуни? Дали Македонија треба да остане на патот и дали имаме план Б. Дали имаме друга алтернатива. Ние треба да возиме во двата правца, со петта брзина кон Брисел, и другиот правец да ни бидат домашните задачи, со цел да не ги заборавиме зошто првин треба да изградиме домашен, кредибилен демократски политички безбедносен систем, владење на правот и ако не сега, ќе добиеме поканата за членство во НАТО во блиска иднина“, заклучи Ѓуровски.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
СДСМ: Мицкоски побегна од резолуцијата, дури во Брисел
Денес, кога Собранието треба да одлучува и кога опозицијата требаше да му поставува прашања на премиерот Христијан Мицкоски, тој наеднаш избега во Брисел, обвинија од СДСМ.
„Ја остави Резолуцијата на СДСМ непотпишана а контра Резолуцијата остави да ја туркаат неговите послушници од ДПМНЕ и ЗНАМ. Оние што верно го следат предавството на својот претседател и оние што ЗНААТ дека ја предале Македонија за пари. Толку за „храбриот“ Христијан Мицкоски. Не смее да одговара на прашањата на опозицијата, затоа што вистината не може да ја погледне во очи“, велат од опозицијата.
Македонија
Стојаноски: Лагите на СДС се разоткриени, резолуцијата на ВМРО-ДПМНЕ и коалицијата ја гарантира безбедноста во државата
Во изминатиот период бевме сведоци на тоа како СДС сака да внесе несигурност и вознемиреност во јавноста преку ширење на лажни информации, свесни манипулации и дезинформации, кои беа интензивно и гласно пласирани во јавниот простор, изјави Бојан Стојаноски, пратеник на ВМРО-ДПМНЕ.
„СДС и Венко Филипче, продолжуваат по стапките на нивниот ментор Зоран Заев. Секојдневно, гледаме иста реторика, исти методи и исти манипулативни наративи. Ова СДС не го прави случајно, туку е свесна стратегија, поради тоа што нема што ново да понуди. Ваквата кампања на опозициската СДС, која инаку повеќе се одликува со квантитет директно го нарушува мирот на граѓаните, а е и во спротивност со Кривичниот законик, Законот за прекршоци против јавниот ред и мир, како и со Законот за спречување и заштита од дискриминација“, рече тој.
Токму затоа, додава Стојаноски, преку Резолуцијата поднесена од пратеничката група на ВМРО-ДПМНЕ и коалицијата во Собранието, јасно се отфрлуваат и се поништуваат сите аранжмани, одлуки и политики на поранешната влада предводена од Зоран Заев поврзани со кампови за мигранти.
„Јасно ја потврдуваме определбата за принципиелна, одговорна и предвидлива надворешна политика, заснована на заштита на националните интереси и почитување на меѓународното право. Со оваа Резолуција се става крај на сите шпекулации, дезинформации и лажни сценарија кои СДС се обиде да ги наметне во јавниот дискурс, а се поврзани со наводно прифаќање мигранти или изградба на кампови. За секое следно ширење на паника, лажни вести и манипулација на народот, кривично ќе се одговара“, рече тој.
Македонија
Јавниот обвинител Љупчо Коцевски поднесе оставка
Републичкиот обвинител Љупчо Коцевски денеска поднесе неотповиклива оставка од функцијата. Тој кажа дека од почетокот тврдел дека евентуалната постапка за негово разрешување е политичка одлука.
Тој предмалку ја соопшти одлуката на прес-конференција во Обвинителството. Коцевски рече дека си заминува од функцијата гордо и со крената глава.
„Функцијата што ја вршев нешто помалку од две години ја извршував чесно и достоинствено, заминувам со гордо крената глава, но и со разочараност поради непочитување на принципите врз кои почива правната држава. Доказ за тоа е дека дури денес во 10 часот, на само еден час пред закажаниот почеток, ми беше доставена покана од Собранието да присуствувам на седницата за која ќе се раправа за мое разрешување. Предлогот за мое разрешување не ми е доставен и немам на што да се произнесам“, рече Коцевски.
Тој вели дека е јасно оти предлогот за негово разрешување не е заснован ниту на закон ниту на факти, туку претставува преседан со далекосежни последици врз независноста на Јавното обвинителство.
„Овој предлог како основи за разрешување содржи само три реда, а ниту еден од нив нема образложение или аргументирана поткрепа. Законот е јасен: државниот јавен обвинител може да биде разрешен само доколку се утврди дека сторил тешка дисциплинска повреда. Тоа е така не заради заштита на Љупчо Коцевски или на кој било друг што ќе дојде на оваа функција, туку заради заштита на самостојноста на јавното обвинителство и начелото на поделба на власта. Принципи кои денеска се длабоко нарушени, бидејќи со ниту една постапка не е утврдено дека сум сторил ниту лесна, ниту тешка дисциплинска повреда, а тоа го потврди и Советот на јавните обвинители кој даде негативно мислење по предлогот на Владата, како уставно и законски надлежен орган задолжен да ја штити независноста на јавното обвинителство. Оттука, самата постапка за мое разрешување е правно неиздржана“, вели Коцевски.
Според него, предлогот за негово разрешување е дојден затоа што јавно и отворено зборувал за проблемите во обвинителството.
„Јас знам зошто денес стојам тука пред вас. Тоа не е заради мое непрофесионално работење. Тоа не е заради недостаток на резултати. Туку затоа што, како државен јавен обвинител, отворено и јавно зборував за проблемите и за недостигот на ресурси, затоа што не се мешав во законското право на јавните обвинители на самостојно и независно одлучување. Убеден сум дека стојам тука пред вас и затоа што се зафатив со еден навистина значаен и тежок процес – прочистување на редовите на обвинителството. Јас сум првиот државен јавен обвинител кој, по донесувањето на Законот за јавно обвинителство во 2021 година, изврши контрола на работењето на вишите јавни обвинителства и на Основното јавно обвинителство за гонење на организиран криминал и корупција“, рече Коцевски.

