Македонија
Грција ни крои нова влада
Не се меша само за името
Јасно е дека максималистичките барања кои Папандреу само ги повтори по последната тура средби меѓу преговарачите и посредникот Нимиц се неприфатливи за македонската страна. Тогаш, според експертите и политичките актери, сосема е очекувано одложените преговори за полноправно членство во Унијата да предизвикаат политичка криза. СДСМ и ДУИ ќе инсистираат на ново парламентарно мнозинство, но нова влада ќе состави ВМРО-ДПМНЕПишува: Катерина НЕШКОВА
Притисокот што Грција засилено го прави пред 7 декември, кога европските министри ќе одлучуваат дали ќе ја поддржат препораката на Европската комисија, не го нервира владиниот тим само поради тоа што мора да ги разгледува грчките барања за промена на македонскиот идентитет. Грција, посредно преку политички актери од Македонија, влијае и на политичката стабилност во државата. Политичките аналитичари сè погласно и отворено говорат дека, ако Македонија не го реши спорот со Грција, во брзо време би настанала внатрешна криза што би можела да се реши исклучиво преку ново парламентарно мнозинство. Владејачки и опозициски македонски политичари исто така порачуваат дека по 7 декември можна е политичка криза. СДСМ и нејзиниот лидер Бранко Црвенковски обелоденија дека планот за уривање на власта на Никола Груевски тие го гледаат токму во спорот со името. Иако Црвенковски декларативно недвосмислено го поддржува и охрабрува својот политички ривал во преговорите со Грција, го најави своето сценарио: критики за неуспешната политика за името поткрепено со социјални немири и меѓуетнички тензии. На крај сè би требало да заврши со предвремени избори. Од владејачката партија, кризата по 7 декември ја најавува албанскиот партнер ДУИ. Нема да остане во владата на Груевски ако државата остане надвор од Европската Унија и НАТО, дури и по цена да стане опозиција. Евентуалната политичката криза, всушност, е одложување на најавуваната жешка политичка есен. Минатата недела кулминираше со писмото на Груевски до своето членство во ВМРО-ДПМНЕ за масовна мобилизација и расчистување со транзициските политичари.НОВА ВЛАДАСмената на власта преку притисок по веќе познатите сценарија на Црвенковски, деновиве доби и нов облик. Шемата шпекулативно ја разбиваат одредени медиуми блиски до директорот на ВАЦ Македонија, Срѓан Керим. Во нив се говори за сценарио на формирање т.н. концентрациона влада која би подразбирала концепт на широка коалиција или експертска власт. Според анализите во овие медиуми, најдобро решение за политичката криза би било формирање влада која ќе добие поддршка од сите политички партии, а која би ја сочинувале непартиски луѓе. Според таквото сценарио, актуелната власт би потклекнала на притисокот, но не би дозволила предвремени избори. СДСМ и ДУИ би се согласиле да ì дадат поддршка на експертска влада во која би имале доволно влијание. Целта е да го решат спорот со името, а потоа да се распишат избори. Се шпекулира и со имиња во таа влада. За премиер наводно се токмел претседателскиот кандидат Керим, додека, пак, министер за надворешни работи би бил Денко Малевски. Двајцата се излезени од јадрото на СДСМ во времето на поранешниот претседател Киро Глигоров, но денес себеси се дефинираат како независни од политички влијанија. Малевски би ја добил заслугата повторно да преговара со Грците како во почетокот на 90-тите години, кога прифати државата да влезе во Обединетите нации под привремената референца (што стана и меѓународно име): Поранешна југословенска република Македонија. На овој начин СДСМ би добил свои луѓе во Владата, но не толку експлицитно партиски, со што не би го навлекол гневот на гласачите на следни избори доколку се прифати промена на името. Шансите за ваква влада се мали. Уште повеќе што и средбата меѓу Црвенковски и Али Ахмети аналитичарите не ја толкуваат како сигнал дека Црвенковски успеал да го поврати стариот коалиционен партнер и евентуално да договори стратегија “за иднината на Македонија по 7 декември”. Според многумина, тоа беше политички гест на Ахмети, кој сакаше да му покаже јасно на својот сегашен партнер Груевски дека во моментот кога државата нема да ги добие очекуваните преговори за членство, без размислување ќе се обиде да предизвика владина криза. Членството во ЕУ и НАТО е единствениот темел на кој се потпираа предизборните ветувања на ДУИ.Политичка криза која би не стигнала поради грчките максималистички барања е извесна и таа мора да се решава со нова влада, децидни се и политичките аналитичари.“Ако нема решение во спорот со името, и тоа сега преку спуштање на проблемот на бриселско ниво и со поактивна улога на македонскиот премиер Груевски со конкретен предлог, јасно е дека следи политичка криза. Тоа е сосема извесно. Чекорот очекувано би го направил ДУИ, од каде најавија дека се подготвени да излезат од власта доколку не почнат преговорите за полноправно членство во ЕУ”, прогнозира професорката по уставно право, Татјана Каракамишева.Според неа, решение е формирање нова влада. Имајќи предвид дека премиерот Груевски за американската телевизиска мрежа Си-Ен-Ен изјави дека нема да има предвремени избори, останува новата влада да се формира преку ново парламентарно мнозинство. Решението е во прегрупирање на пратеничките групи. Владејачкото мнозинство повеќе не би броело 81 пратеник, но сè уште би било моќно. Високи партиски извори од ВМРО-ДПМНЕ направија пресметка за Форум според која коалицијата За подобра Македонија која ја сочинуваат ВМРО-ДПМНЕ и помали партнери (8 партии во Собранието) би останала нечепната. Апсолутното мнозинство од 63 пратеници останува, тврдат од ВМРО-ДПМНЕ. Есапот на опозицијата беше, доколку ДУИ излезе од власта, преку ветувања за нови државни функции да се раситни токму ова мнозинство, особено да се придобијат пратениците од помалите етнички заедници. Според пресметките, во одреден период спорни биле пратеничката Лилјана Поповска, потоа Кенан Хасипи од Демократската партија на Турците и Иван Стоиљковиќ од Демократската партија на Србите. Сепак, како што велат изворите, “се обезбедени да бидат во мнозинството до крајот на пратеничкиот мандат”. Според извори од владејачката партија, Груевски би бил подготвен ако ДУИ инсистира на заминување, во владата како албански партенр да ги врати Имер Селмани и Мендух Тачи.Дали ова ќе се случи, зависи од Грција и текот на преговорите за името, како и од одлуката на министрите за надворешни работи на 7 декември.СПОРОТ ОД КОЈ НИ ЗАВИСИ СÈ, АМА И НИШТОГруевски и грчкиот премиер Јоргос Папандреу до седми декември нема да останат само на средбата во Мала Преспа. Иако во суштина ништо не решаваат со оглед на максималистичките барања на Грција: освен името, да го измениме идентитетот, да го промениме Уставот и пасошите и да ги користиме грчките топоними за местата во Грција, двајцата премиери според дипломатски извори на Форум, до 7 декември ќе се сретнат уште еднаш. Трета средба на Груевски и Папандреу, најверојатно ќе биде на 2 декември во Брисел. Покровител би бил повторно еврокомесарот Жозе Мануел Баросо, додека, пак, контактите и агендата меѓу македонската и грчката страна би ја договарале луѓе од кабинетот на францускиот претседател Никола Саркози. Извори од Брисел, но и од македонското МНР потврдуваат дека официјален Париз одржува контакти и со грчката и со македонската страна во врска со спорот. Кои се мотивите за тоа, засега никој не открива. Во таа насока се толкува и посетата на Мартин Протуѓер, шеф на кабинетот на Груевски и втор член во преговарачкиот тим за името, во Париз пред два дена. Тој, иако посетата ја најави како приватна, требало да се сретне со луѓе на Саркози со цел да ја договори токму агендата на средбата на 2 декември. Уште повеќе, што евентуалната средба се поклопува со посетата на францускиот министер за миграција Ерик Бесон во Скопје следната недела. Претходно, францускиот министер за одбрана Херве Морин беше во посета на Грција и со својот грчки колега разговараше токму за спорот меѓу Атина и Скопје.Од кабинетот на Груевски, официјално молчат за оваа средба. Неофицијално велат дека е сосема возможна средба меѓу Груевски и Папандреу во Брисел на 2 декември. Сепак, владејачкиот став е дека директните средби нема да вродат со плод. Решение за спорот за името нема да има. Особено не до 7 декември. Партиски извори од ВМРО-ДПМНЕ велат дека внатрепартискиот став е да не се прифати никаква измена на уставното име, без разлика на ризикот што тоа го носи за датумот за преговори за членство во ЕУ. Според одредени информации, партиското раководство засега е подготвено да го жртвува датумот и да се задоволи со добиената визна либерализација и отворањето на претпристапните ИПА-фондови од Брисел. Оттаму сметаат дека и прифаќањето директни средби меѓу македонскиот и грчкиот премиер е исто така конструктивност во преговорите бидејќи двајцата лидери Груевски и Папандреу, иако се на различна страна од спорот, можат да седат на заедничка маса.“Голем приоритет е да се добие датумот за преговори, но поголем е да не се промени името и да се зачува идентитетот”, вели висок претставник од раководството на ВМРО-ДПМНЕ.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Кузеска: Ахмети треба конечно да излезе од националистичкиот филм
Ахмети треба конечно да излезе од националистичкиот филм, вели во одговор на новинарско прашање, Богданка Кузеска, портпаролка на СДСМ.
– Реториката за постојано подгревање на етнички тензии како алатка за политичко делување се неприфатливи и опасни за земјата. Таквите политики и спотови со воени опреми се несоодветни провокации за кои дефинитивно нема место во нашето општество. Не држат вода ставовите дека во СДСМ има албанофобија, СДСМ е единствената партија која вистински се залага за соживот и се залага за добри односи со сите заедници коишто живеат во Република Северна Македонија. СДСМ докажала дека секогаш се борела и ги бранела правата на сите етнички заедници кога тие биле загрозени. Во оваа држава, ниту Aлбанците ниту Македонците ниту Србите ниту Tурците и сите коишто живеат тука, не сакаат да слушаат вакви реторики туку сакаат конкретни решенија коишто ќе ги решаваат секојдневните проблеми, рече Кузеска.
Македонија
Полицајци барале поткуп, па си го делеле меѓу себе: обвинение за 16 лица во предметот „Премин“
По спроведената истражна постапка во предметот под кодно име Премин, надлежниот јавен обвинител од Специјализираното одделение за гонење на кривични дела сторени од лица со полициски овластувања и припадници на затворската полиција, денеска до Основниот кривичен суд Скопје достави Обвинителен акт против 14 лица и Обвинителен предлог против две лица.
Според наводите содржани во диспозитивот на обвинителниот акт 13 царински службеници од кои едниот е во пензија и полициски службеник се обвинети дека како соизвршители сториле продолжено кривично дело Примање поткуп предвидено и казниво по член 357 од КЗ. Деветмина од обвинетите сториле и продолжено кривично дело Злоупотреба на службената положба и овластување од чл.353 КЗ. Едно лице освен за погоре наведените две дела е обвинето и за кривично дело Неовластено изработување, држење, посредување и тргување со оружје и експлозивни материи од чл.396 ст.5 вв со ст.3 вв со ст.1 од КЗ.
Двајцата царински службеници против кои е поднесен обвинителниот предлог се обвинети дека како соизвршители сториле едно кривично дело Злоупотреба на службената положба и овластување од чл.353 од КЗ.
За сите обвинети за кривичното дело Примање поткуп обвинителството смета дека се исполнети условите од чл.38-б од КЗ и му предлага на судот да им изрече и казна -Забрана за вршење на професија, дејност или должност со што на лицата ќе им биде забрането вршење на должност на службено лице во орган на државната управа односно министерство, друг орган на државна управа како самостоен орган на државна управа или органи во состав на министерствата или управна организација како и во други државни органи.
Предметниот обвинител до судот достави и предлог за одземање на имотната корист прибавена со кривичното дело, а пронајдена при извршените претреси и тоа: 51885 евра, 663.210,00 денари, 4860 швајцарски франци, 530 американски долари, 20 британски фунти, 200 украински гривни, 102 бугарски лева и 100 турски лири, како и 36 штеки цигари.
Воедно, заради непречено водење на постапката заедно со обвинителниот акт е доставен и предлог за продолжување на мерката притвор против шест лица заради неизменети околности врз основа на кои мерката е претходно определена.
Истражната постапка е отворена во октомври минатата година кога беше спроведена полициска акција под кодно име Премин поради основано сомнение дека обвинетите распоредени во Царинските испостави Ново Село и Дојран, во временскиот период од 21.03.2023 година до 15.10.2024 година, со умисла извршиле повеќе временски поврзани дејствија што претставуваат повеќекратно остварување на исто дело. Тие искористувајќи ист траен однос, исти прилики и слични околности, при вршење на царински прегледи на стоката што се увезувала во државата преку граничните премини, од превозниците на стоката директно барале и примале парични средства за себе во износи од по 20, 50, 70, 100 и 150 евра, за да не извршат службено дејствие што морале да го извршат. Не правејќи пресметка и наплата на увозните давачки, согласно Законот за царинската управа, Уредбата за спроведување на царинскиот закон и Законот за царинската тарифа и увезената стока ја пуштале во слободен промет, со намера за себе и превозниците да прибават имотна корист, а на штета на средствата на Буџетот на РСМ во висина од ненаплатените царински увозни давачки. Притоа примениот поткуп го делеле меѓу себе.
Македонија
Спасовски: Нема да ги гласаме интерпелациите на ДУИ, не се потребни нови поделби на етничка основа
Оливер Спасовски од СДСМ денеска на прес конференција истакна дека СДСМ нема да ги поддржи и нема да гласа за интерпелациите поднесени од ДУИ, затоа што не се потребни нови поделби по етничка основа.
„Македонското Собрание во ниту еден случај не смее да биде мегдан за поттикнување меѓуетнички тензии и отворање можности за поделби меѓу граѓаните. Доколку намерите на подносителите биле вистински, причините за интерпелаците не смеело да бидат поврзани со етнички контекст, туку единствено со аргументи и со факти за работата на одреден министер или функционер. За жал, аргументи и факти има колку сакате. Инцидентите и сквернавењето на македонското знаме, нарушувањето на јавниот ред и мир, како и употребата на огнено оружје што се случија за време на одбележувањето на Денот на албанското знаме е за секоја осуда и претставуваат директно загрозување на меѓуетничките односи, јавната безбедност и достоинството на Македонците. Но исто така и други настани со сквернавење на други симболи“, вели Спасовски.
Според него, постапувањето на институциите, исто како и преземање на сите потребни мерки за санкционирање на сторителите на овие непромислени и штетни дејствија не може да биде предмет на политичка интерпелација.
„Постојат закони, и ако тие закони се прекршени, мора да се постапува и некој мора да носи одговорност. Од друга страна, постојат многу други основани причини за интерепелација, особено за министерот Тошковски но и за многу други министри во Владата. Сега кај нас се поставува прашањето е зошто ДУИ не ги опфаќа овие основи за интерпелација на министрите. На пример нема ниту збор зошто не се преземаат мерки кои се под надлежност на министерот за екологија. Нема ниту еден збор за скандалите коишто се случија на косовската граница, за бегствата на Рамадани и Груби кои се под директна надлежност на МВР. Нема ниту збор за партиската чистка којашто се спроведува во институциите, во МВР, во безбедносниот сектор, за отпуштањата од работа на професионалците, за партиските распределби и незаконски разрешувања. Нема ниту збор зошто е амнестиран бодигардот на Мицкоски кој нападна полицаец а беше ослободен од одговорност и веќе е унапреден. Исто така во интерпелацијата воопшто не се опфаќаат настани од безбедносен аспект, во сите градови Скопје, Штип, Прилеп, не прашува зошто е запалено возилото на началникот, на заменикот“, посочува Спасовски и додава:
„Сето ова говори дека намерите биле поинкави а тоа е отворање на нови етнички тензии. Во изминатите шест месеци јавниот простор е затруен со етнички теми и наративи и поделби. Ова е стратегијата на ДУИ и ДПМНЕ уште од минатото, и оваа стратегија за подигање етнички тензии СДСМ остро ја осудува и нема да бидеме дел од вакви игри. СДСМ премногу вложи во градење на меѓуетничките односи, и ако пред неколку години беше тема да се подобрат меѓуетничките односи тоа не беше тема и не треба да биде. СДСМ смета дека со градење на добри меѓуетнички односи, треба да се искористат сите можни капацитети и заеднички да се потрудиме Македонија да ја направиме европска и економски просперитетна држава. Оваа стратегија на ДУИ впрочем најмногу од сѐ му одговара на ВМРО-ДПМНЕ и нивните сателити во власта. СДСМ како пратеничка група и како партија секојдневно зборуваме и гласно се спротивставуваме на погрешните политики на власта и во собранието и надвор од него. Така и ќе продолжиме. Сите демократски инструменти кои што стојат на располагање ќе ги искористиме, одговорно и аргументирано, не заради дневна политика туку заради граѓаните и иднината на државата“.