Македонија
Усвојувањето на законодавство на ЕУ пред Националниот совет за евроинтеграции

Членовите на Националниот совет за евроинтеграции, разгледувајќи го извештајот за усвојување на европското законодавство во второто тромесечје од годинава, искажаа спротиставени мислења околу прашањето дали има или не застој во Европската интеграција на Македонија
Според извештајот, во првата половина од годинава, Владата усвоила 56 закони, од кои 46 веќе се објавени во Службен весник, додека 10 се во собраниска процедура. Вицепремиерот задолжен за европски прашања, Васко Наумовски реферираше дека до крајот на август, бројката се искачила на 61 закон и дека дополнителни 20 закони се во собраниска процедура. Според него, тоа ја прави 2010-та година најдобра во однос на прилагодувањето на македонското со европското законодавство.„Сметаме дека 2010-та година досега е најдобрата година што ја имаме во поглед на усвојувањето на законодавството и сигурен сум дека заеднички со Собранието, при што тука несомнено се клучни улогите на Националниот Совет и на Комисијата за европски прашања, ќе успееме на крајот на 2010-та година да констатираме уште една добра година за усвојување на законодавството поврзано со европските интеграции“, рече Наумовски.Опозицијата, пак, со критика за темпото со кое се одвива усвојувањето на европското законодавство. Слабост детектираат во усвојувањето на подзаконските акти, а критикуваат и за аномалии во судството и администрацијата.„Бавни сме во преводот, а стоиме со подзаконските акти. Со такво темпо, нашето зачленување во Европската Унија, на страна од спорот што го имаме со Грција, ќе трае 50 години. И сега кога велиме дека работиме на реформите, тоа треба да го искорегираме. Динамиката мора да се подобри, вицепремиерот рече дека била добра година. Ако ги гледаме законите и подзаконските акти, за Собранието така-така била годината, но за Владата ова била лоша година“, рече Радмила Шеќеринска, претседател на Националниот Совет за евроинтеграции.Вицепремиерот Наумовски побара покоректен однос и објективно гледање на податоците. Рече дека Влада работи на подобрување во областите за кои опозицијата упатува критики. Побара градење на меѓусебен консензус, а не негово рушење.„Мислам дека би требало да бидеме покоректни, прво едни према други, а потоа кон јавноста и да се обидеме да избегнуваме некои презентации што би можеле да значат претставување на реалноста малку поразлична од она што покажуваат фактите“, рече Наумовски.„Треба да обезбедиме единство во разликите. Значи, за да имаме вистинско единство и вистински консензус, треба да бидеме објективни во оценка на реалноста, а не да ги поништиме разликите меѓу нас и да кажеме, како што вели Владата, дека живееме во најдобриот од сите светови“, одговори Шеќеринска.Националниот совет за евроинтеграции, како и собраниската Комисија за европски прашања, по четири пати годишно го разгледуваат прилагодувањето на македонското со европското законодавство, односно на секои три месеца.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
На Јаневска ѝ е рано да размислува за ресорот здравство: Имам толку многу да доработам во Образование во овој мандат, премиерот ќе одлучи

Премиерот и преговарачкиот тим во коалицијата ќе одлучат кој ќе биде нов министер за здравство на местото на Арбен Таравари кој излезе од Владата, рече денес министерката за образование Весна Јаневска. Дека се спомнува нејзиното име во пресметките за распределба на ресорите во владината коалиција рече дека дознала од медиумите по изјавата на Билал Касами кој вчера кажа дека „Вреди“ ќе го добие ресорот образование, а ВМРО-ДПМНЕ здравството.
„Прочитав во медиумите, но во овој момент јас како министерка за образование и наука имам толку многу работа да доработам за цел мандат, нели, што навистина не мислам, ниту сум вклучена во тие преговори. Има одговорно лице кое ќе каже како треба да биде“, вели министерката Јаневска која денес присуствуваше на панел-дискусијата на тема „Образование на иднината: градење лидери, мислители и иноватори“ на 14. Самит на Македонија 2025,
На прашањето дали ќе прифати доколку и го предложат функцијата во Здравство, не даде конкретен одговор.
„Сосема е рано да се размислува за такво нешто. Кажав кои се одговорни, кога ќе дојде тој момент тогаш ќе разговараме“, рече министерката Јаневска.
Највисокото раководство на Алијанса за Албанците, чиј лидер е Арбен Таравари, синоќа и официјално одлучи партијата да оди во опозиција.
Освен Таравари, од Алијанса за Албанците во овој владин состав е и заменик – претседателот на Влада задолжен за добро владеење, Арбен Фетаи.
Македонија
Јаневска: Растат платите во образованието, инвестираме во инфраструктурата и во нови наставни програми и учебници

Образовниот систем создава кадар каков што му е потребен на македонското стопанство, на индустријата, економијата, трговијата, па и администрацијата. Но проблемот е друг, демографски. Лошите политики во изминатите години го намалија бројот на населението. За 7 години, бројот на ученици е намален за 17 илјади. Имаме 7 илјади студенти помалку. Не можат да се пополнат сите новосоздадени места или испразнети постојни. Ние како нова Влада се трудиме да го спречиме трендот на иселување и да го стимулираме наталитетот со квалитетни политики и мерки.
Ова го истакна министерката за образование и наука Весна Јаневска на панел дискусијата „Образование на иднината: градење лидери, мислители и иноватори“ во рамки на 14-от годишен Самит на Македонија 2025, одговарајќи на прашање дали образовниот систем продуцира кадар со потребни вештини и дали бизнис заедницата е доволно вклучена во образованието на младите.
„Особено ме радува што сé повеќе се зголемува општествената одговорност кај компаниите и тие сфаќаат дека се важна алка во образовниот систем и без нив, без нивно учество во едуцирањето на младите, државата не би можела да создаде работна сила каква што тие очекуваат. Успешен пример на соработка е дуалното образование. Над 550 компании примаат деца на практична обука и нудат можност за нивно вработување по стекнувањето на дипломата, се разбира доколку ученикот не изрази желба за понатамошна академска надградба“, рече Јаневска, потенцирајќи дека соработката меѓу образовните установи и компаниите е помалку изразена во високото образование и постои потенцијал за воспоставување нови релации.
Говорејќи за приоритетите на Владата кога е во прашање образованието, Јаневска рече дека три клучни столбови го детерминираат квалитетот на наставата: наставни програми и учебници, мотивиран наставен кадар и инфраструктура.
„Се трудиме постојано да ги зајакнуваме сите три столба. Заедно со Бирото за развој на образование изготвуваме нови наставни програми, со унапредена содржина која ги има интегрирано глобалните образовни трендови, нови достигнувања, факти и слично. Врз основа на тие наставни програми се изработуваат и нови учебници, без грешки и небулози кои ги имаше во минатото. По некои предмети воопшто немало учебници и децата немале од што да учат. На пример по цели шест години од септември ќе имаме учебници странски јазици“, рече Јаневска.
Потсети дека платите на наставниот кадар во два наврати за 10 месеци се зголемени вкупно за над 12%, додека согласно договорот со СОНК во текот на владиниот мандат ќе се зголемат до 60% во зависност од степенот на инфлација. Се воведуваат можности за кариерен развој и напредување во звања, како и за професионален развој преку повеќе обуки на различни теми. Платите во високото образование од јануари 2025 се зголемени за 14% на професорите и за 8% на административниот кадар.
„Третиот столб е инфраструктурата. Ќе споделам дека само во моментов имаме активни 30тина инвестиции во вкупна вредност од 32 милиони евра. Градиме 7 нови училишни објекти, 20тина реконструираме, градиме 4 спортски сали, реконструираме два студентски дома. Училиштата ги опремуваме со нови клупи, столчиња, нова ИТ технологија, интернет онаму каде за жал недостасувал досега“, додаде министерката.
Владата се труди да ги следи глобалните образовни трендови, повеќе да ги насочи младите кон етичка примена на вештачката интелигенција, развој на дигитални вештини, медиумска писменост, избор на СТЕМ области и слично.
Говорејќи за квалитетот во високото образование и науката, рече дека преку контроли на министерството и на Државниот просветен инспекторат биле затекнати фрапантни ситуации, поради кои 13 приватни научни институти се затворени, бидејќи во најголем дел не работеле по закон. Рече дека има приватни универзитети кои постојат како трговски претпријатија, штанцале дипломи години наназад и Владата им се спротивстави. Но, посочи и дека има приватни универзитети кои навистина добро работат.
„Не сум против отворање на приватни школи, универзитети и слично, но секој мора да го почитува законот и уште поважно, тие да не се отвораат исклучиво за бизнис цели, туку со мисија навистина да помогнат во подобрување на квалитетот на образованието во државата и да градат добро подготвени млади генерации. Мораме наместо кон квантитет, да се ориентираме кон квалитет“, заклучи Јаневска.
Македонија
Фрчкоски реагира: Кривичната пријава е банална, срамна и полна со неправилности

Љубомир Фрчкоски, поранешниот шеф на Постојаната мисија на Македонија при ООН во Њујорк, реагира по кривичната пријава за злоупотреби во службата.
Вели дека власта и Министерството за надворешни работи направиле срамна, банална и полна со неточности кривична пријава за да извршат притисок врз неговите јавни настапи, кои се критички кон власта.
„По голема пауза на процена дали професорот ќе молчи или ќе ја критикува власта за погубните политики, МНР сепак одлучило да изврши притисок со појава на комична и полна неточности кривична пријава за целата екипа на Амбасадата на РСМ во Њујорк со цел ширење страв и замолчување.
Во пријавата, без срам и перде, се наведува дека имало:
– пречекорување на сметките за мобилни (?);
– поправка на возило без дозвола на МНР (?);
– земање аванс за службено патување (иако целиот аванс е вратен во буџетот, сепак МНР не било задоволено (?));
– вонредни авиобилети по повод смртен случај во фамилијата (исто така, редовно вратени во буџетот), но МНР пак не било задоволно (?).
Според Законот за МНР и правилникот за плати и надоместоци на МНР, амбасадорот е овластен и може законски да врши пренамена на средства според потребите на работата на Амбасадата и сите сторени пречекорувања се во рамките на неговите законски овластувања.
Но, најголемо незнаење е манипулацијата со парите добиени од сукцесија (продажба на објектот на СФРЈ) во Њујорк, кои дојдоа на сметка на Мисијата. Имено, се вели дека наспроти инструкциите на МНР и на Финансии не бил ВЕДНАШ уплатен во буџетот целиот износ, туку на неколку рати бил уплаќано (целиот износ сепак е уплатен без сомнеж). Тоа било нужно да биде така бидејќи финансиските служби на Њујорк инсистираат да останат средства од сукцесијата на сметката – како гаранција за наплатен данок. Додека купувачот на објектот не го плати данокот (тој е задолжен за тоа), средства мора да има на сметките на сите републики од бившата СФРЈ во Њујорк – за да може во ситуација на проблем, данокот сепак да биде нплатен од нивните сметки. Тоа е обврска и задолжение од финасиските власти и сите републики не ги вратиле парите во своите буџети, туку задржале дел на своите сметки на мисиите во Њујорк. Така направила и Македонија. Кога данокот (по една година дена) е наплатен од купувачот, тие средства се ослободени за сите републики и тие ги вратиле во своите буџети. Така направила и Македонија. Но, МНР, бидејќи нема поим за ова, го обвинува амбасадорот –-не постапил по инструкциите на МНР и на Финансии да ги врати сите пари веднаш?! Тој, и да сакал, не можел. Но, тоа е тоа, со законски непознавања останува само лошата намера за притисок по секоја цена“, се вели во реакцијата.