Македонија
Децентрализација, забавена или заборавена?
Неусогласеноста на големината на општините со опфатот на нивните надлежности, степенот на развиеноста на општините, нефункционалната распределба на надлежностите во градот Скопје, се само дел од слабостите на процесот на спроведувањето на децентрализацијата во Македонија кои ги детектираа Фондацијата институт отворено општество – Македонија и Центарот за развоја на локалната самоуправа (ЦРЛС).
На денешната прес-конференција ги промовираа наодите и препораките содржани во двата политички документи насловени „Децентрализација во Македонија: Забавена или заборавена“.
„Постојат огромни разлики меѓу самите општини во Македонија, некои се многу развиени, некои се помалку развиени, меѓутоа постојат разлики во развиеноста и во само една општина. Посебно прашање преставува градот Скопје каде што условно кажано двостепената локална самоуправа барем досега се покажа како слаба рамка за регулирање на односите помеѓу општините во градот Скопје и самиот град Скопје. Граѓаните најчесто се доведуваат во ситуација да не знаат чија е надлежноста дали на општината или на градот Скопје“ изјави Георги Христов од ЦРЛС.
Друг проблем на општините според овие документи е тоа што приходите на македонските општини изразен во бруто домашен производ остануваат екстремно ниски во споредба со другите земи во регионот.
„Има само три земји во цела Европа и Евроазија каде приходите на општините, изразени во процент од брутодомашен производ, се помали од тие на Македонија“, се вели во документите.
И заклучокот е дека општините немаат доволно финансиски средства да ги финансираат своите надлежности.
Заради овие слабости и финансиската немоќ на општините од ЦРЛС препорачуваат да се преиспита можноста за воведување на политипен вид на општини, односни различни надлежности за различни општини, во зависност од големината, да се преиспита можноста за воведување на двостепена локална самоуправа, со трансформирање на планските региони во административни региони, да се преиспита организацијата на градот Скопје, и да се намали неговата територија во рамките на урбаните граници.
Во однос на финансиите препорачуваат да се ревидира системот на финансирање на општините и да се зајакне работата на Комисијата за следење на процесот на фискалната децентрализација, да се зголеми износот од ДДВ за општините на шест отсто, да се зголемат блок-дотациите за основно и средно образование за најмалку 15-20 отсто, општините преку ЗЕЛС и по пат на преговори со владата и надлежните министерства, секоја година да учествуваат во утврдувањето на висината на капиталните средства од централниот буџет./крај/фф
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Јанев се обрати пред Генералното собрание на ИНТЕРПОЛ, Лукас Филип избран за нов претседател
По четири дена интензивни, продуктивни и содржајни дискусии за клучните прашања од меѓународната полициска соработка, денес во Маракеш, Мароко, заврши 93. сесија на Генералното собрание на ИНТЕРПОЛ. На овој највисок форум на Организацијата беа избрани нови членови на Извршниот комитет, меѓу кои и францускиот претставник Лукас Филип, кој ја презема функцијата претседател на ИНТЕРПОЛ, соопшти МВР.
„Директорот на БЈБ, Александар Јанев, се обрати пред Генералното собрание, со што уште еднаш се потврди силната позиција на македонската полиција во рамките на глобалната безбедносна соработка – како стабилен, доверлив и активен партнер на сите 196 земји членки во справувањето со транснационалниот криминал и современите безбедносни предизвици“, се наведува во соопштението.
Во рамки на сесијата беа усвоени повеќе значајни резолуции, меѓу кои и оние поврзани со промовирањето на ратификацијата на Конвенцијата на ООН за борба против сајбер-криминалот, зајакнувањето на регионалното присуство и оперативниот капацитет на ИНТЕРПОЛ, заедничкиот одговор за сузбивање на центрите за онлајн измами, финансискиот извештај за 2026 година, како и стратешката рамка и програмата за активности за периодот 2026–2030.
Македонија
(Фото) Свлечиште во Шипковица, во опасност четири куќи
Поради обилните врнежи на дожд кои го зафатија западниот регион, преку единствениот број за итни повици 112 е добиена пријава за настанато свлечиште во селото Шипковица.
Од Центарот за управување со кризи информираат дека свлечиштето е во населено место кое претставува опасност за жителите, каде што директно се загрозени четири куќи.
Активиран е Кризниот штаб на Општина Тетово, а на терен се излезени лица од ЦУК, СВР Тетово и Градежен инспекторат од Општина Тетово.
„Во моментот се превземаат мерки и се дадени насоки на месното население да го напуштат живеалиштето поради опасност од појавување на нови свлечишта“, информира ЦУК.
Исто така, на територијата на Општина Штип евидентирани се одрони на камења на патниот правец Делчево – Истибања каде што екипи на ЈП Македонија пат редовно интервенираат и нема застои во сообраќајот.
Одроните на патот кон с.Моштица во Општина Македонска Каменица, од страна на екипи на ЈП Камена река е извршено чистење на одронот и сообраќајот на тој патен правец се одвива редовно.
Македонија
Битиќи: На крај на годината во буџетската каса фалат една милијарда евра
На денешната седница за пратенички прашања, пратеникот од Социјалдемократскиот сојуз на Македонија, Фатмир Битиќи, предупреди дека фискалните показатели објавени на 25 ноември откриваат сериозен јаз во приходната реализација на Буџетот.
Наместо планираната динамика, рече тој, државата досега наплатила близу 299 милијарди денари, што е само 82,32% од годишниот план, оставајќи дупка од над 64 милијарди денари или 1,04 милијарди евра, средства кои треба да се обезбедат до 31 декември годинава.
Во прашањето уaптено до заменик министерот за финансии, Николче Јанкуловски , пратеникот Битиќи праша по кои ставки, во кои износи и од кои извори ќе се обезбедат приближно 64,07 милијарди денари (околу 1,04 милијарди евра) за целосна приходна реализација до 31.12.2025 година, дали со дополнително задолжување и на кои финансиски пазари, дали со вонредни и еднократни приходи и дали може јавно да се гарантира дека заради „буџетско затворање“ на годината нема да се доцни со поврат на ДДВ, нема да се создаваат нови доспеани, а неплатени обврски кон фирмите и нема дополнително да се кратат капиталните расходи.
„Евидентно е дека приходната страна на Буџетот не ја следи сопствената проекција и од ден во ден, како се приближува крајот на годината, расте ризикот или потребата од ново задолжување, одложување на финансиски обврски кон стопанството и граѓаните, селективни доцнења на поврат на ДДВ. Заклучно со 31.10.2025 даночните приходи и придонесите се реализирани со 78,61% од планираното (од 250,922 милијарди денари), што значи дека во последните два месеци од годината треба да се „надомести“ повеќе од една петтина од целата годишна наплата, амбиција која историски ретко е остварлива без вонредни мерки. Подсекторскиот пресек е уште поалармантен. Оваа приходна конфигурација на Буџетот зборува за тоа дека е производ на преценета наплата, потценети ризици и затворен процес на планирање кој ја оддалечува фискалната политика од развојните цели“, образложи Битиќи.

