Македонија
Нема одговорност кај СФОР за падот на авионот на Трајковски, утврдени системски грешки

Пред падот на авионот во којшто загина поранешниот македонски претседател Борис Трајковски немало ниту експлозија, ниту пожар и нема траги кои би упатувале на диверзија или терористички акт, јави во вторникот вечерта Федералната телевизија на Босна и Херцеговина.
За разлика од првата истрага во којашто како причина за падот на авионот е наведена грешка на пилотите, новата комисија по двегодишна истрага утврди системски пропусти коишто индиректно довеле до несреќата. За СФОР во новиот извештај нема никаква одговорност.Причини за несреќата, според најновиот извештај на Истражната комисија за загинувањето на Трајковски, се серија критични пропусти, случувања и услови. Како директна причина за несреќата наведено е спуштањето на авионот под минимално пропишаното ниво.Фактори кои довеле до пад на авионот се, -недоволна, неквалитетна и непотполна подготовка за приод и слетување-игнорирањето на информациите на контролорите на летот за моменталната метеоролошка состојба-погрешното одредување на финалната точка за приод, што довело до тоа авионот да почне порано да спушта-исклучување на автопилотот во фазата на приодот-недоволна тимска работа на членовите на екипажот-неодржување на хоризонталниот лет на пилотот и несоодветна реакција на копилототЕкипажот на авионот бил променет 15 дена пред летот, но не бил доволно подготвен. Пилотот и копилотот биле само делумно запознаени со временската состојба, а авионот, иако имал дозвола за летање, сепак не бил подготвен за летање.Во извештајот се наведува дека „црната кутија“, која ги бележи клучните параметри за летот, не била исправна, а екипажот не ја направил стандардната подготовка за непрецизен приод.Доколку автопилотот не бил исклучен во завршната фаза на слетување, авионот наместо да падне ќе прелетал на висина од 68,72 метри.Наведено е и дека Управата за цивилна и воздушна пловидба на Македонија не била стручно, кадровски и организационо оспособена, како и Секторот за авионски превоз и одржување на авиони при Службата за општи и заеднички работи на Владата на Македонија.Во извештајот пишува дека авионските власти довеле до тоа да се намали нивото на безбедност на целиот систем на цивилно воздухопловство во Македонија. Кај персоналот кој летал имало пропусти во системот на обуки за посебни овластувања кои се запишуваат во летачките дозволи. Персоналот не одел на редовни годишни проверки на симулатор, а откриени се и чести прекини во континуитетот на летање. Тоа се одразило на безбедноста и непосредно придонело за несреќата.Како индиректни причини за несреќата комисијата ги наведува и сложената метеоролошка состојба и несигурно навигациско средство во Мостар, кое на одредени места го губи сигналот поради конфигурацијата на почвата.Претходно имаше и обвинувања за СФОР, според кои војниците од оваа мисија во БиХ коишто беа задолжени и за воздухопловниот сообраќај пет часа ја криеле локацијата на паднатиот авион. Меѓутоа, во новиот извештај не се споменува никаква одговорност за СФОР.СФОР бил надлежен за вкупната состојба и функционирањето на аеродромот во Мостар. Во тој контекст бил одговорен и за контролата на летот, воспоставување, изработка на процедурата и точноста на податоците во процедурите на слетување. Исто така, системот на комуникација бил под надзор и организација на СФОР. Услуги на контролата за летање пружале воени контролори за летање на Француската воздухопловна единица, кои не поседуваат цивилни дозволи за летање.Ова беше втора истрага за авионската несреќа во којашто загина Трајковски и уште осум лица. Патуваа на меѓународна конференција во Мостар на 26-ти февруари 2004 година. Авионот се сруши на Матича брдо кај Мостар, кај местото Ротимље, само неколку километри од аеродромот.Првичната истрага за несреќата во која беа утврдени низа пропусти констатираше дека причина за уривањето се пропусти на екипажот направени во процедурата за приоѓање на аеродромот во Мостар во услови на густа магла и облачност.Остатоците на авионот кој се урна на 26 февруари 2004 година во близина на Мостар беа најдени 24 часа по несреќата. Истрагата беше обновена на барање на македонските власти коишто доставија нови докази./крај/мф/ффс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
„Пулс“ ќе се суди во Основниот кривичен суд Скопје, предметот е доставен

Основниот суд во Кочани денеска го достави предметот за пожарот во „Пулс“ во Основниот кривичен суд Скопје, согласно одлуката на Врховниот суд.
Врховниот суд го утврди Основниот кривичен суд Скопје како надлежен суд за постапка по обвинителниот акт за пожарот, во кој загинаа 62 лица, а повеќе од 200 беа повредени. Одлуката е донесена поради недостаток на доволен број судии од кривична област без законски пречки во основните судови во Штип и Струмица.
Основниот кривичен суд Скопје ќе распредели обвинителниот акт преку системот АКМИС. По приемот, обвинението ќе биде доставено до обвинетите, по што ќе почне да тече рокот од осум дена за приговор.
Јавното обвинителство на 13 јуни поднесе обвинение против 34 физички и три правни лица за кривично дело тешки дела против општата сигурност, со исклучок на еден обвинет за примање мито поврзано со издавање лажни лиценци за работа на објектот. Дел од истражните постапки за некои лица се прекинати поради недостаток на докази.
Републичкиот јавен обвинител Љупчо Коцевски истакна дека постапката е прекината и за 11 лица, вклучително и двајца поранешни министри.
Македонија
(Видео) Костадиновска-Стојчевска: Со ребалансот власта крати средства за социјални надоместоци, а вработува партиски кадри пред изборите

Ребалансот на буџетот за 2025 година, иако навидум не менува многу во клучните макроекономски параметри како вкупни приходи, расходи, дефицит и економски раст, претставува јасен показател за владините приоритети и стратегии, особено во пресрет на локалните избори, истакна пратеничката на СДСМ, Бисера Костадиновска Стојчевска, на денешната расправа посветена на ребалансот на Буџетот за 2025 во комисијата за финансирање и буџет.
Костадиновска Стојчевска нагласи дека 14 милиони евра не се за зголемени плати, како што рече и самиот заменик министер се дообезбедуваат средства за исплата на плати, пензии, програмски, проектни активности со едновремено искористување на средства од претходни години.
„Ова најверојатно е заради претстојните локални избори, па тактиката е добро позната – нови вработувања на партиски кадри пред изборите, што е долгогодишна практика која го оптоварува буџетот и ја нарушува професионалноста на јавната администрација, наспроти најавите на министерот за јавна администрација“, истакна Костадиновска Стојчевска, додавајќи дека за тоа зборува и зголемувањето на ставката „стоки и услуги“, за околу 30 милиони евра во однос на 2024 година, која е недоволно транспарентна и вклучува договори на дело како форма на квази-вработување во јавната администрација.
Костадиновска Стојчевска нагласи дека истовремено со зголемувањето на расходите за пензии и плати, владата прави кратења кои директно ја погодуваат економијата и најранливите категории граѓани.
„Кратењето на социјалните надоместоци е најголема критика за владата. Намалувањето на парите за „социјалните случаи“ е антисоцијална и антисоцијалдемократска политика. Недозволиво е да се крати од најсиромашните слоеви на населението, а во исто време да се вработуваат партиски кадри пред избори. Ова покажува висок недостаток на емпатија и социјална одговорност“, рече Костадиновска Стојчевска.
Таа го истакна и, како што рече, очајното ниво на реализација на капиталните инвестиции од само 22,5 проценти, кое е за 13,6 процентни поени помалку од истиот период во 2024 година, а признанието дека претходната влада била подобра во реализацијата на капитални проекти е силна критика за неефикасноста на сегашната влада во спроведувањето на развојни проекти.
Во своето излагање пратеничката на СДСМ Бисера Костадиновска Стојчевска, особено се осврна на состојбите во министерството за култура и туризам, каде е намалена ставката за плати, што според неа значи дека заложбите за поголеми плати за вработените во министерство за култура останале само предизборни ветувања а и додатокот на плата за 30 отсто денес во министерство за култура се прави по партиски клуч.
„Не се предвидени средства за зголемувањето на платите на културните работници. Иако некои од нив два месеци немаат земено плата и добиваат само закани дека нема да земат плата, не се предвидени средства за исплата на 700 тужби за неисплатените проценти согласно колективниот договор“, нагласи Костадиновска Стојчевска, додавајќи дека културните работници го добија достоинството во 2019 година со потпишувањето на колективниот договор, а во 2025 година им го ускратува еден од нив.
Костадиновска Стојчевска наведе дека Буџетот на инспекторатот за употреба на македонски јазик е намален за 2/3, се крати од ставката за културно наследство, не е помрднато со прст за завршување со изградбата на центарот за промоција на макеоднски јазик во село Љубојно, првото училиште по македонски јазик, се намалува и сумата за реконструкција на Музеј на Македонија и покрај тоа што министерот наследи готов проект и завршена процедура.
„Во буџетот на самото министерство зголемена е ставката за патувања. Тука ништо не не изненадува. Осака чинеше 90.000, а само за министерот и неговата шефицата на кабинет беа платени 10.000 евра трошоци“, рече Костадиновска Стојчевска.
„Она што е најевидентно се средствата за инфраструктурни објекти во општините коишто од 275 милиони сега со ребалансот изнесуваат 335 милиони. За користење на овие средства оваа година нема распишан конкурс па така не е јасно како овие и така зголемени средства ќе се користат“, рече Костадиновска Стојчевска.
Таа истакна дека финансирањето на дејностите од областа на култура е зголемено, во средствата овој јануари беа распределени на најнетранспарентен можен начин, без јавно објавување на резултатите од конкурсот, така и овие зголемени средства ќе одат во нечии џебови, а не таму каде треба.
Македонија
Азизи: Одобрени 829 проекти од околу 15 милијарди денари за патишта, училишта, градинки

На 88 седница на Владата која се одржа вчера, 6 ресорни министерства вклучени во потпрограмата за капитални дотации на единиците на локалната самоуправа – позната како АА, доставија предлог одлуки до Владата за проектите на општините кои ги исполнуваат условите наведени во самиот повик.
Оваа потпрограма, како што објаснија од владините служби, претставува значаен инструмент за поддршка на општините и нивното институционално и инфраструктурно јакнење, во насока на подобрување на квалитетот на живот на граѓаните.
„Во рамки на втората фаза, вкупно се одобрени 829 проекти во вредност од околу 15 милијарди денари, кои ќе се реализираат преку следниве министерства:
Министерство за транспорт и врски – над 8 милијарди денари
Министерство за животна средина и просторно планирање – околу 2, 5 милијарди денари
Министерство за образование и наука – околу 1,6 милијарди денари
Министерство за култура – 622 милиони денари
Министерство за социјална политика, демографија и млади – 520 милиони денари
Министерство за спорт – 544 милиони денари
Со ова продолжуваме континуирано да ја поддржуваме секоја општина која ги исполнила условите според јавниот повик, без разлика на политичката припадност на нејзиното раководство. За нас, единствено важни се граѓаните, нивната благосостојба и создавање подобри услови за живот во секој дел од државата“..
Во рамки на првиот јавен повик, беа доделени 4,1 милијарди денари за 274 проекти, дел од кои се веќе реализирани, а другите се во реализација, соопштија од Владата.