Свет
Четири можни причини за падот на „боингот“ во Индија

Додека официјалната истрага е во тек, сè уште не е познато што точно го предизвикало падот на летот AI171 на Ер Индија помеѓу Ахмедабад и Лондон, кој се урна само 1,5 километри од пистата во четвртокот, 30 секунди по полетувањето.
Во несреќата загинаа 241 патник и членови на екипажот, што ја прави првата фатална несреќа за Боингот 787-8 Дримлајнер откако започна со комерцијални летови во 2011 година.
Индиската истрага штотуку започнува, а експерти од САД и Велика Британија ќе ѝ се приклучат. Би-Би-Си ја анализираше несреќата со експерти и понуди четири можни причини.
Авионот го пилотираа искусни пилоти – капетанот Сумит Сабхарвал и копилотот Клајв Кундар – кои заедно имаа над 9.000 часа време на летање. Капетанот Сабхарвал летал повеќе од 22 години.
Според официјалните податоци на Ер Индија, полетал од Ахмедабад во 13:39 часот по локално време. Речиси веднаш по полетувањето, екипажот испратил повик за помош , но потоа авионот повеќе не одговорил. Единствениот преживеан патник им кажал на индиските медиуми дека слушнал силен тресок додека авионот се борел да добие висина.
BBC Verify анализираше снимки на кои се гледа како авионот лета ниско над станбена област. Најновите податоци од летот покажуваат дека достигнал висина од 190 метри, потоа почнал да паѓа и исчезнал зад дрвјата. Потоа се гледа експлозија на хоризонтот.
Засега не е можно со сигурност да се каже што го предизвикало падот. Но, видеата сугерираат дека авионот не можел да добие доволна висина, како да му недостасувала моќност.
Некои експерти ја покренаа можноста двата мотори да откажале истовремено, исклучително ретко сценарио, но не и невозможно. Во тој случај, се активира таканаречената RAT – помошна турбина што се активира кога главните мотори не обезбедуваат енергија, но не е јасно дали тоа било случај овде.
Познат пример за слична ситуација беше „Чудото на реката Хадсон“ во 2009 година, кога Ербас А320 ги загуби двата мотора поради јато птици. Но, тогаш пилотот имал повеќе време и надморска височина за маневрирање, што не било случај овде.
Поранешен пилот изјави за Би-Би-Си дека дефектот на двата мотора можел да биде предизвикан и од контаминирано гориво. Системот за мерење на горивото кај млазните мотори мора прецизно да се подеси, ако се затне, моторите може да останат без гориво.
И покрај шпекулациите, некои експерти велат дека во моментов нема цврсти докази дека двата мотори откажале. Експертот за авијација Мохан Ранганатан рече дека ова би бил „исклучително редок настан“.
Друга можност што ја споменуваат индиските пилоти се судирите со птици, кои можат сериозно да ги оштетат моторите ако птиците се вовлечат во нив.
Ахмедабад е познат по својата голема популација на птици во близина на аеродромите. Според индиското министерство за цивилно воздухопловство, аеродромот во Ахмедабад регистрирал 462 судири со птици во последните пет години, вклучувајќи 38 во 2022-23 година, што е зголемување од 35% во однос на претходната година.
Сепак, експертите нагласуваат дека судирите со птици ретко доведуваат до катастрофа освен ако не се погодени двата мотора.
Неколку експерти контактирани од BBC Verify сугерираа дека е можно закрилките да не биле правилно поставени пред полетувањето. Овие закрилки се неопходни за генерирање на подигнување при мали брзини – особено кога авионот е целосно натоварен, со гориво за долг лет и во тешки временски услови.
Во Ахмедабад тој ден, температурата била речиси 40 °C, што значи дека воздухот бил разреден и дека на авионот му требало повеќе подигнување и моќност на моторот. Дури и најмалата грешка во конфигурацијата можела да биде фатална.
Сепак, системите за летање на Dreamliner го предупредуваат екипажот ако закрилките не се правилно поставени за полетување. Исто така, постојат детални процедури и контролни листи што пилотите мора да ги поминат пред секое полетување. Ова значи дека секоја грешка би била човечка, но и многу ретка.
Истрагата ќе ја водат индиските власти со помош на американски и британски експерти, а таканаречената црна кутија и анализата на остатоците од авионот ќе играат клучна улога во неа. Производителот на мотори GE Aerospace го испраќа својот тим во Индија, додека Boeing најави целосна соработка. Засега, остануваат многу прашања, а одговорите ќе дојдат дури откако ќе заврши темелната и меѓународна истрага што веќе е започната.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Млади родители загинаа спасувајќи ја деветмесечната ќерка на дива плажа во Романија

Трагедија се случи на Дунав во Романија, во близина на дива плажа во близина на Гостину. Млад пар, мајка (20) и татко (26), се удавија откако беа однесени од силна речна струја. Нивната деветмесечна ќерка, која ја држеше мајката, беше спасена во последен момент благодарение на херојскиот чин на таткото, пишува Observator News.
Семејството, со пријатели и нивното деветмесечно бебе, дошле на плажата за да поминат релаксирачко попладне.
Мајката влегла во плитките води со детето во раце, но одеднаш стапнала во дупка и била повлечена подлабоко од силната струја. Таткото на девојчето, кој гледал од брегот, скокнал во водата за да ги спаси. Тој успеал да ја зграби ќерка си и да ја држи над површината додека друг пливач не ја земал. Исцрпениот татко потоа бил однесен под водата од струјата.
Според написите, итно била започната потрага по исчезнатите родители.
Нуркачите прво го пронашле безживотното тело на 20-годишната мајка денот по несреќата, а телото на 26-годишниот татко следниот ден наутро. Девојчето сега е безбедно и за него се грижи нејзиното семејство.
Локалните власти најавија зголемени контроли на дивите и неразвиени плажи за да се спречат идни несреќи. Префектот на округот Јон Гимпетеану се огласи на Фејсбук за да ги истакне опасностите што демнат на ваквите места.
„Ова е огромна трагедија. Млад пар се удави во Дунав, иако беа во вода подлабока од еден метар. Отидов на оваа плажа, која често носи жртви, и најдов нерегулирани тераси, затворени тоалети и купишта ѓубре. Срцето ми се скрши кога го видов лицето на малото девојче кое остана сираче. И покрај предупредувањата, оваа неуредна плажа привлекува туристи кои не се свесни за опасноста. Вакви работи не смеат да се случат повторно и ветувам дека ќе го спречам овој феномен што носи трагедии“, напиша Гимпетеану.
Полицијата започна истрага за целиот случај.
Фото: принтскрин
Свет
Захарова за германскиот канцелар Мерц: Секој ден го крева нивото на антируска реторика

Германскиот канцелар Фридрих Мерц го крева нивото на агресивна реторика насочена против Русија секој ден, што предизвикува загриженост кај самите германски граѓани, изјави портпаролката на руското Министерство за надворешни работи, Марија Захарова.
„Што слушаме, на пример, од Берлин? Канцеларот Мерц го крева нивото на антируска реторика буквално секој ден. Оваа реторика станува сè поагресивно милитантна. И веруваме дека курсот што го избрал за ескалација на односите со Русија паралелно со присилната милитаризација на Германија е причина за голема загриженост, пред сè за самите граѓани на Германија“, рече Захарова, пренесува ТАСС.
Коментирајќи го раскинувањето на договорот со германската влада за воено-техничка соработка, Захарова истакна дека тој е потпишан во 1996 година, кога „руско-германската соработка и меѓудржавните односи се развиваа во духот на партнерството“.
„Но, во последниве години, германската влада спроведува отворено непријателска политика кон нашата земја. Ова јасно се докажува не само со изјави, туку и со дејствија. Затоа, овој договор ја изгуби секоја смисла за нас. Ја изгуби не само својата смисла, туку и својата практична важност“, нагласи таа.
Захарова потсети дека Германија „активно го снабдува со оружје криминалниот киевски режим, спонзорира терористички акти на киевскиот режим“ и дека тргнала по патот на воено-политичка конфронтација со Русија.
„Дури и во овие услови, руската страна донесе логична политичка и правна одлука. Билатералните контакти со Германија да се одржуваат преку дипломатски канали. Ние сме отворени за политички контакти со земјите на нивно барање, доколку постои некоја практична основа за тоа“, заклучи Захарова.
На 18 јули, рускиот премиер Михаил Мишустин го раскина договорот со германската влада за воено-техничка соработка.
На руското Министерство за надворешни работи му беше наложено да ја информира германската страна за одлуката.
Договорот беше потпишан во 1996 година, а Москва и Берлин потоа се согласија да ја подобрат воено-техничката соработка меѓу руските и германските компании и организации.
Фото: принтскрин
Свет
Америка и Израел ги повлекуваат преговарачите од Доха

Американскиот претставник Стив Виткоф објави дека владата на претседателот Доналд Трамп одлучила да го повлече својот преговарачки тим за мир во Газа од Доха на консултации, откако слична одлука беше објавена од канцеларијата на израелскиот премиер.
„Одлучивме да го донесеме нашиот тим дома од Доха на консултации, по последниот одговор од Хамас кој јасно не покажува волја за постигнување прекин на огнот во Газа“, напиша Виткоф на платформата X.
„Сега разгледуваме алтернативни опции за враќање на заложниците дома“, додаде тој.
Откако неговата канцеларија го објави повлекувањето на преговарачите, израелскиот премиер Бенјамин Нетанјаху изјави дека Хамас не треба да ја толкува подготвеноста на Израел да преговара за примирје како „слабост“.
„Работиме на постигнување нов договор за ослободување на нашите заложници. Но, ако Хамас ја гледа нашата намера да го сториме тоа како слабост и можност да ни наметне услови за предавање што би ја загрозиле државата Израел, тоа е сериозно погрешно“, рече тој од Ерусалим.
Хамас денес објави дека одговорил на предлогот што предвидува ограничен 60-дневен прекин на огнот во Газа.
Одговорот на Хамас вклучува олеснување на влезот на хуманитарна помош во Газа, мапи на областите од кои треба да се повлече израелската армија и гаранции за траен прекин на непријателствата, изјави палестински извор за АФП.
Израел потврди дека го добил одговорот на Хамас, а кратко потоа објави дека ги повикал своите преговарачи од Доха за да се консултираат за одговорот на Хамас.
Фото: принтскрин