Свет
Авионот што се урна со бразилските фудбалери му припаѓал на венецуелски политичар и бизнисмен, имал проблеми со горивото

Авионот кој се урна во близина на колумбискиот град Меделин во вторникот утрото, му припаѓал на венецуелскиот бизнисмен и поранешен политичар Рикардо Албасете, а екипажот на леталото со кое се превезуваа и бразилските фудбалери непосредно пред падот јавил за недостиг од гориво и откажување на системот за напојување, пренесуваат медиумите во средата вечерта.
Пред шест години, во 2010-та, поранешниот политичари Рикардо Албасете во Венецуела ја регистрирал воздухопловната компанија „Linea Aerea Meridena Internacional de Aviacion“ (LAMIA). Според агенцијата Reuters, Управата за цивилно воздухопловство на Венецуела не му издало лиценца на авиопревозникот, но причините за тоа не се прецизирани. Подоцна бизнисменот ги издал своите три авиона на независниот од неговата компанија авиопревозник „LAMIA Bolivia“, од кои еден се урнал во вторникот.
Според челникот на боливиската агенција за цивилна авијација, Цезар Варела, урнатиот авион бил сертифициран во јануари 2016 година.
Албасете претходно имал во сопственост и управувал со книжарници, енергетска компанија и организации за образовни услуги. Во 1990-те тој бил влијателен член на венецуелската лева социјалистичка партија Радикално дело.
Екипажот на авионот во кој настрада речиси целиот тим на бразилскиот фудбалски клуб Шапекоенсе, пред падот до контролата на летањето пријавил недостиг од гориво и грешка во системот за напојување со струја, пишува интернет изданието на дневниот весник El Colombiano, кој ја објавува аудио снимката од разговорот меѓу пилотот и диспечерот.
„Барам приоритет за слетување, имаме проблем со горивото“, зборува пилотот во втората минута од снимката. По разговорот со контролорот, авионот започнал со остро понирање. Во деветтата минута пилотот повторно воспоставува врска и вели дека „во авионот целосно откажал системот за снабдување со струја и нема гориво“. По три минути снимката завршува.
Како што претходно соопштија од меѓународниот аеродром „Хозе Марија Кордоба“, каде што требало да слета авионот во 22 часот по локално време или во 4 утрото по македонско, екипажот претходно пријавил итна ситуација поради „проблем со системот за електронапојување“. Директорот на Управата за цивилна воздушна пловидба на Колумбија, Алфредо Боканегра, не исклучи и тогаш дека причина за трагедијата можно да е недостиг од гориво.
Авионот на боливиската воздухопловна компанија се урна во близина на градот Ел Гордо, недалеку од општината Ла Унион, во департманот Антиокија, во понеделникот вечерта по локално време. Според последните податоци во него се наоѓале 77 лица, од кои 22 играчи на бразилски Шапекоенсе. Несреќата ја преживеаја шест лица./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Европа
(Видео) Зеленски: Русија со дронови ја дестабилизира Европа

Украинскиот претседател Володимир Зеленски ја обвини Русија дека се обидува да ја дестабилизира Европа со користење беспилотни летала за саботажи и немири.
Зеленски, во видео обраќање доцна во вторникот, рече дека Москва ја користи својата таканаречена „флота во сенка“ не само за финансирање на војната со транспорт на нафта со танкери, туку и за саботажи и разни напори за поткопување на стабилноста низ целиот континент.
„Неодамнешните лансирања на беспилотни летала од танкери се еден таков пример“, рече тој, повикувајќи се на разузнавачки информации од украинските надворешни служби.
The Head of Foreign Intelligence reported in detail on how the Russians are utilizing tankers of their “shadow fleet” – not only to finance the war, but also for sabotage and various destabilization attempts in Europe. Recent launches of drones from tankers are one such example.… pic.twitter.com/B09UQo9EZK
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) October 7, 2025
Официјалните информации за потеклото на беспилотните летала неодамна забележани во земји, вклучувајќи ги Данска и Германија, сè уште не се потврдени.
Русија негираше каква било вмешаност.
Дмитриј Медведев, заменик-шеф на Советот за национална безбедност на Русија, посочи дека самите украински сили би можеле провокативно да користат вакви беспилотни летала за да ја вовлечат Европа во војна против Русија.
Украина, исто така, произведува беспилотни летала со долг дострел.
фото: принтскрин
Регион
(Видео/Фото) Србите и Унгарците одржаа заедничка воена вежба

Србија и Унгарија одржаа заедничка воена вежба „Соседи 25“ со цел зголемување на нивото на соработка меѓу армиите на двете земји и размена на борбени искуства, соопшти српското Министерство за одбрана.
Вежбата се одржа на воениот полигон Пасуљанске ливаде со учество на припадници на Првата бригада на српската армија и 30-та механизирана бригада на Унгарија.
За време на повеќедневната вежба, војниците заедно ги вежбаа дејствата на единиците во тактички операции, вклучително и употребата на современи борбени возила, комуникациски системи и опрема за собирање и обработка на разузнавачки информации.
Ова е десетта заедничка вежба наречена „Соседи“ што ја спроведуваат вооружените сили на Србија и Унгарија.
Свет
Експерт за вештачка интелигенција: Никој не знае што нè очекува, дури ни водечките компании

Итан Молик, еден од водечките експерти за генеративна вештачка интелигенција, тврди дека се појавуваат докази за зголемена продуктивност на работното место, но истакнува дека сè уште знаеме многу малку за вистинското влијание на вештачката интелигенција врз пазарот на трудот. Неговото мислење го делат и директорите за човечки ресурси на водечките компании, кои се согласуваат дека доаѓаат големи промени, но дека има повеќе прашања отколку одговори за лидерите, пишува Си-ен-би-си.
Професорот од Вортон школата на Универзитетот во Пенсилванија, кој советувал многумина, од претседателот на Федералните резерви, Џером Пауел, до Џими Фалон, сподели директна порака на самитот CNBC Workforce Executive Council во Њујорк. „Можам да ви кажам, никој ништо не знае“, рече Молик. Ова, вели тој, ги вклучува и врвните лаборатории за истражување на вештачката интелигенција. „Тие не знаат за што служи. Ми велат дека го користат мојот Твитер – Икс – фид за да сфатат“, додаде тој.
Неговата поента е едноставна: ниедна компанија денес не може да вработи човек со петгодишно искуство во користењето на генеративна вештачка интелигенција. „Тие не постојат“, заклучи тој.
Потребно е отстапување од старите навики
Голем дел од напредокот во вештачката интелигенција се случува во она што експертите го опишуваат како „црна кутија“, а сличен јаз постои и во разбирањето на влијанието на вештачката интелигенција врз економијата.
Клер Мекинтајр, виш потпретседател на Sam’s Club, забележа дека модерната култура на кариера се базира на наградување на „имањето одговори“, но тоа се менува. „Веќе не станува збор за тоа да ги имате одговорите. Станува збор за поставување брилијантни прашања, уредување информации и донесување одлуки со брзината на Тик-ток“, рече таа.
Кристина Шелинг, главен директор за таленти во Verizon, се согласи, додавајќи дека со децении сме биле наградувани за перфекционизам. Со вештачката интелигенција, исходот е ретко совршен. „Во ред е да се биде во ред со неуспех или грешка“, рече таа.
Меките вештини како емпатија, љубопитност и агилност се поважни сега од кога било. Молик забележа дека сегашната вештачка интелигенција е повеќе човечка отколку машинска, па затоа луѓето кои се добри со луѓе можат да ја искористат во своја корист.
Иако постојат докази за зголемување на продуктивноста, како што е студијата на која работел со „Бостон консалтинг груп“, Молик се плаши дека неимагинативните компании ќе ја гледаат автоматизацијата како единствен пат напред.
„Се грижам дека неимагинативните организации ќе мислат дека автоматизацијата е патот напред“, рече тој, додавајќи дека работниците нема да ја прифатат вештачката интелигенција освен ако не почувствуваат дека зголемувањето на продуктивноста ќе им се врати преку дополнителни придобивки.
Компании како „Волмарт“ и „Веризон“ веќе гледаат резултати. Во „Волмарт“, повеќе од 100.000 работници на првата линија користеле генеративна вештачка интелигенција, додека „Веризон“ користел вештачка интелигенција за анализа на јавно достапни податоци за своите вработени за да им помогне да ги планираат своите кариерни патеки. Иако работниците првично биле скептични, стапката на отпуштање во пилот-групата била помала од 1%. Главниот совет на Молик за сите лидери е едноставен.
„Мојот совет број еден е да платите 20 долари месечно за Claude на Anthropic или GPT на OpenAI или Gemini на Google и да го користите за сè за што можете законски да го користите“, рече тој, препорачувајќи користење на алатките најмалку 10 часа неделно. Според него, чекањето одговори или препуштањето на сè на ИТ одделот се најголемите грешки што лидерите можат да ги направат.
фото: принтскрин