Свет
Корупцијата е белег на функционерите

Михајло Маневски, член на Државната комисија за спречување корупција, деновиве ја промовира книгата „Корупцијата во Македонија, превентивни и казнени мерки за спречување“.
Мери Јордановска
Михајло Маневски, член на Државната комисија за спречување корупција, деновиве ја промовира книгата „Корупцијата во Македонија, превентивни и казнени мерки за спречување“. Тој, како поранешен член на Владата и министер за правосудство и управа, отворено зборува за корупцијата во Македонија, која длабоко навлегла во сите пори на општеството. Со конкретни примери и со детални анализи, Маневски одговорно стои пред фактот дека корупцијата е белег на државните функционери, а политичката корупција е основа за корупција во сите други дејности.
* Господине Маневски, како ја оценувате моменталната состојба во државата околу борбата против корупцијата и што недостига кај нас на тој план?
– Кај нас не недостигаат ниту закони, ниту органи за поголема ефикасност во борбата против корупцијата. Прво немавме закони, а кога се донесоа, почнавме да зборуваме дека ни недостигаат специјализирани тела. Кога и тие се создадоа, велевме дека немаме кадри што ќе водат борба со корупцијата. И тоа се надмина, а сега зборуваме за недостиг од политичка волја. Тоа значи дека кај нас всушност не постои волја и желба да се справиме со злото што им нанесува огромни штети на државата и на граѓаните. Законите не можат да бидат само демократски декор дека ние водиме борба против корупцијата со вербални изјави, кога никој не ги гледа резултатите.
* Во книгата наведувате дека најмногу корупција има во судството, политичките партии, здравството, царината и во медиумите. Според истражувањата, Македонија е на врвот според степенот на корупцијата. Што е она што кај нас создава поволна почва за нејзин развој, особено во политичките партии?
– Поранешниот закон не овозможуваше никаква контрола на институциите во финансирањето на политичките партии. Тоа е затоа што во законот имаше одредба во која се вели дека контрола на финансиското работење врши надзорниот одбор. Корупцијата најмногу ја имаше по изборната кампања, со разместувањето на трошоците, со нивното ненаплаќање, користењето пари од фондови и трговски друштва. Однесувањето на тие фондови и друштва јасно покажуваше дека тие финансираат одредена кампања или политичка партија, меѓутоа веруваат дека тоа некако ќе им биде надоместено.
* Дали Државната комисија за спречување корупција има увид во финансирањето на политичките партии и дали повела постапка за одредени нерегуларности?
– Комисијата уште во почетокот се зафати со прашањата за финансирањето на партиите. Се обидовме од секоја партија да добиеме податоци за тоа колку пари потрошиле и дали имало злоупотреба на државните фондови или на парите од јавните претпријатија и буџетот. На овие прашања добивме малку одговори, затоа што државните органи немаа обврска да го следат тоа пред донесувањето на законот. Државата немаше увид во финансирањето на политичките партии и на изборните активности. И за претседателските и за локалните избори од некои структури имаше манифестации дека се трошеле пари што наголемо го надминувале лимитот. Постапка не се поведе, бидејќи партиите имаа обврска по изборите да отворат сметка и да ги евидентираат парите што ги трошат. Сепак, очигледно дека работите не се уредуваат добро и состојбите не се следат. Затоа, политичката корупција е основа за корупција во другите дејности.
* Поминаа неколку години откако државата турна во стечај повеќе претпријатија што ги прогласи за загубари. Се добива впечаток дека Владата не може да најде сериозен инвеститор, додека поранешните вработени се борат за егзистенција. Профитираше ли некој на сметка на тој колапс?
– Моментно сме сведоци на една социјална драма што се случува во Македонска Каменица. Тоа е последица токму на лажниот стечај што беше поништен од Врховниот суд на Македонија, но последиците останаа да ги чувствуваат токму оние што штрајкуваат со глад. Најтрагично е што сето тоа се случува во рударски краишта, кои опустеа поради незаконска приватизација и постапка за стечај. Смислено и во спрега со власта, беа обезвреднети многу значајни стопански субјекти и претпријатија, а за лажен стечај никој не одговараше. Откако ќе стекнеа пари врз основа на кредити и заеми, капиталот смислено се пренесуваше на нов правен субјект, а остануваа само обврските. Приватизацијата на државниот капитал што не е завршен ни по 14 години се одвиваше нетранспарентно и со големи пропусти. Од тој процес на приватизација поединци или одредени лоби-групи толку се збогатија што толкаво богатство други не можеа да стекнат со генерации и со години.
* Постои ли можност допрва да се лоцира одговорноста за одредени структури вмешани во незаконските приватизации?
– Одговорноста за огромниот грабеж на парите од граѓаните се сведе на периферни лица. Главните актери останаа недопрени, и покрај клетвата на тогашниот претседател на Владата Бранко Црвенковски за сечење на главата на октоподот. Не се презедоа никакви сериозни мерки, бидејќи требаше да се почне од врвот на власта, а корупцијата остана белег на високите државни функционери и на јавните службеници.
* Какви се досегашните резултати од постапките против оние што ја злоупотребиле службената положба?
– Кај нас има примери кога еден трудов инспектор од Битола бил фатен како прима поткуп од 50 евра, исто како и полицаец на граничен премин или пак професор што зел 5.000 денари мито од студент. Во кривичното гонење ние немаме поткуп кај високи државни функционери, освен оној поврзан со државниот советник Љупчо Поповски од Министерството за одбрана, за кој има првостепена пресуда. Освен тоа, во земјава нема ниту една пријава за противзаконско посредување, како што е влијанието при вработување. Кривичното дело злоупотреба на службената положба е прво во битката против корупцијата. Од 1995 до 2004 година за злоупотреба биле поднесени пријави против 3.621 лица. Тоа е импозантна бројка, но резултатот е поразителен, бидејќи 75 отсто од пријавите завршуваат неуспешно.
* Има ли некое унифицирано решение што Македонија може најитно да го употреби за да се справи со корупцијата?
– Ако ние не ги гледаме проблемите со отворени очи и не навлеземе во суштината, нема да можеме да се бориме против корупцијата. Не можеме повеќе да ги заташкуваме работите поради интересот на некоја структура или политичка партија. Прво, мора да се прекине навиката по секоја промена на власта да се менува стручниот и носечки кадар на институцијата.
За две и пол години во Дирекцијата за извршување санкции биле сменети 4 директори. Слична е ситуацијата и во Државниот завод за статистика. Очигледно дека најважно прашање што треба да се постави се стручноста и способноста на кадарот што се поставува во државните институции. Второ, државата мора најитно да ги спроведе судските реформи. Ги ценам напорите што ги прават судовите, но очигледно дека и тие се незадоволни, бидејќи нема резултат од нивната работа, а зад тоа има и друга заднина. Колку за пример, пред одредено време застаре една кривична пријава за 123 милиони денари, потрошени од државните стоковни резерви во „Годел“. Пријавата била поднесена во 2001 година, а била отворена дури во мај годинава.
Недопуштено е да застари една кривична пријава за повеќе од 2,5 милиони евра од државните стоковни резерви.
ПРЧЕВСКИ МОРА ДА СОРАБОТУВА
Во јавноста се повеќе јакне угледот на антикорупциската комисија. Имаме поддршка и од јавноста и од медиумите, но за жал некои институции се однесуваат несоодветно. Тие се на врвот на пирамидата и мора да ги координираат институциите што се под нив. Темата за односот меѓу комисијата и јавниот обвинител е многу експлоатирана. Никој нема намера да се меша во работата на јавниот обвинител, но по силата на законот ние мора да соработуваме. Тоа не зависи од волјата на поединецот. Пред неколку дена добивме известување од обвинителството дека по иницијатива на антикорупциската комисија е спроведена истрага за кумановскиот случај со „Бисерка“, па се надеваме дека соработката ќе тргне кон подобро.
ДРЖАВАТА НЕМА СЛУХ ЗА ПОТЕКЛОТО НА ИМОТОТ НА ФУНКЦИОНЕРИТЕ
Во земјава не му се посветува внимание на потеклото на имотот на државните функционери. Државната комисија за спречување корупција поведе дваесетина иницијативи за испитување на имотната состојба на одредени лица, а од нив завршени се само три. Постапката е бавна затоа што нема поврзаност со базата на податоци, а нема ни волја за да се справиме со ова прашање. Имаме ситуација кога поранешни политичари, директори на рудници и пратеници градат огромни станбени објекти и луксузни палати на атрактивни места, а сето тоа не побудува интерес кај органите да проверат од каде потекнуваат парите за тоа. Треба да се испита дали тоа се должи на неплаќање даноци, акцизи или злоупотреба на законите. Се наоѓаме во ситуација на селективност во рушењето на дивоградбите. Кога ќе се обратиме до надлежните, добиваме одговор дека за некои уривања или нема доволно пари или пак тоа рушење не било предвидено за годинава.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Трамп се надева дека прекинот на огнот во Украина ќе стапи во сила во следните денови

Претседателот на САД, Доналд Трамп зборуваше со новинарите пред Белата куќа, потврдувајќи дека очекува да разговара со Владимир Путин оваа недела.
„Потребни се двајца за танго“, искоментира Трамп.
Неговата изјава доаѓа откако Украина го прифати американскиот предлог за 30-дневен прекин на огнот, договорен денеска на разговорите во Саудиска Арабија.
Трамп исто така изрази надеж дека во наредните денови може да дојде до целосен прекин на огнот, а претходно најави и дека повторно ќе го повика украинскиот претседател, Володимир Зеленски во Белата куќа, а по расправијата во Овалната соба.
Свет
Трамп: Ќе го поканам Зеленски назад во Белата куќа, наскоро состанок и со Русите

Американскиот претседател Доналд Трамп ја коментираше одлуката на Украина да го прифати предложениот 30-дневен прекин на огнот, потврдувајќи дека ќе го покани украинскиот претседател Володимир Зеленски назад во Белата куќа.
„Сакаме да ставиме крај на војната во Украина“, рече Трамп.
Тој најави и дека американската делегација ќе се сретне со руската подоцна денеска или утре, како дел од понатамошните напори за постигнување договор.
Последната средба меѓу американскиот претседател Доналд Трамп и украинскиот претседател Володимир Зеленски во Белата куќа, одржана на 28 февруари, ненадејно заврши по жестока расправија.
Состанокот, првично планиран за потпишување договор за минерали од ретки земји, се претвори во вербален судир кога Трамп го обвини Зеленски за „коцкање со Третата светска војна“ затоа што одбил да направи компромис со Русија. По инцидентот, Трамп ја прекина средбата и ја откажа планираната прес-конференција, додека Зеленски ја напушти Белата куќа без да постигне договор.
Соединетите држави и Украина, претходно, издадоа заедничка изјава по состанокот во Џеда, Саудиска Арабија, потврдувајќи дека САД веднаш ќе ја укинат паузата во размената на разузнавачки информации и ќе продолжат со испраќање воена помош за Украина. Киев, исто така, изрази подготвеност да го прифати предлогот на САД за итен, привремен прекин на огнот во траење од 30 дена, кој може да се продолжи со заеднички договор на страните, под услов Русија да се согласи и истовремено да го спроведе.
Државниот секретар на САД, Марко Рубио рече дека сега топката е на страната на Русија и изрази надеж дека ќе го прифати предлогот за прекин на огнот.
Претседателите на Украина и на САД постигнале договор и што поскоро да склучат сеопфатен договор за развој на клучните минерални суровини на Украина. Целта на договорот, како што беше наведено, е да се прошири украинската економија, да се надоместат трошоците за американската помош и да се обезбеди долгорочен просперитет и безбедност на Украина.
Свет
Украинскиот министер за одбрана ги објави деталите од договорот со Американците

Украинскиот министер за одбрана, Рустем Умеров, ги соопшти деталите од денешниот договор меѓу Украина и САД, по што беше предложен едномесечен прекин на огнот во Украина.
„Денеска во Џеда, со топлото гостопримство на престолонаследникот Мохамед бин Салман, САД и Украина презедоа важни чекори кон воспоставување траен мир во Украина. Претставниците на двете земји ја пофалија храброста на украинскиот народ во одбраната на својата татковина и се согласија дека сега е вистинско време да се иницира процес кој ќе доведе до траен мир. Украинската делегација ја повтори длабоката благодарност на украинскиот народ до претседателот Трамп, американскиот Конгрес и американскиот народ што овозможија значителен напредок кон мирот“, рече Умеров.
„Украина изрази подготвеност да го прифати предлогот на САД за итен, привремен 30-дневен прекин на огнот, кој може да се продолжи со взаемна согласност, што е предмет на прифаќање и истовремена имплементација од страна на Руската Федерација. Соединетите Држави јасно ќе и дадат до знаење на Русија дека реципроцитетот на договорот е клучен за постигнување мир“, рече Умеров.
Тој додаде дека САД веднаш ќе ја укинат паузата во размената на разузнавачки информации и ќе ја вратат воената помош за Украина.
„Делегациите разговараа и за важноста на хуманитарните напори како дел од мировниот процес, особено за време на споменатиот прекин на огнот, вклучително и размена на воени заробеници, ослободување на цивилни затвореници и враќање на насилно земените украински деца. Двете делегации се согласија да назначат преговарачки тимови и веднаш да започнат преговори за траен мир што ќе обезбеди долгорочна безбедност на Украина. САД се обврзаа да разговараат за овие конкретни предлози со руските претставници, додека Украина нагласи дека европските партнери ќе учествуваат во мировниот процес“, рече Умеров.
Додаде и дека претседателите на двете земји се согласија да склучат сеопфатен договор за развој на стратешките минерални ресурси на Украина што е можно поскоро, со цел да се зајакне украинската економија, да се надоместат трошоците за американската помош и да се обезбеди долгорочна стабилност и безбедност на Украина.