Свет
Во Балетот владее страв

Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
КАТЕРИНА КИПРОВСКА – ПРИМАБАЛЕРИНА
Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
*Во моментов во Балетот се подготвува "Ромео и Јулија". Вие веќе еднаш бевте Јулија, дали сте и сега во поделбата?
– Да, во поделба сум. Но, за жал, нема да играм. Актуелното раководство на Балетот, од причини кои не се професионални и уметнички туку поинакви, одлучи целиот ансамбл да се подготвува заедно, а јас поединечно и сама. Сето време работев без партнер, иако требаше да ја толкувам главната улога. Тој факт нека му служи на чест на раководството, особено што јас сум единствената активна првенка во Македонија која ја има одиграно оваа улога. Згора на тоа, јас ја работев со кореографот Хазарос Сурмеан пред седум години кога се поставуваше претставата, што значи дека најмногу ја познавам улогата.
*Која е основната причина што нема да играте: кадровска политика, недостиг на партнер или нешто трето?
– За жал, по заминувањето на првенецот Василиј Чичијашвили, не само јас туку и други солистки од Балетот се оставени без партнер. Постојаното канење на гости, всушност, е само за една балерина, но така не се води репертоар и репертоарска политика. Инаку, заминувањето на Чичијашвили го чувствувам и како лична загуба, бидејќи во изминатите четири години ми беше постојан партнер. Заедно го одигравме целиот репертоар, а со успех ја претставуваме повеќепати Македонија и во странство. Тој беше миленик на нашата публика. Но болна вистина е дека тој не замина туку беше избркан, па дури и депортиран од Македонија. Не сакам да помислам, но сепак се сомневам дека тоа е направено од завист, од оние на кои им пречеа неговиот квалитет и успех кај публиката и критиката. Кога сето оваа лакрдија ја спроведуваше раководството во Балетот, а за жал и со поддршка на Министерството за култура, очекував дека некои вработени во Балетот, кои имаат посредно влијание во политиката, тоа ќе го спречат. Се чини дека се случи токму спротивното, тие да бидат главните организатори на неговото депортирање. Токму на тој начин, оние што требаа да се грижат за Македонскиот балет, практично го уназадија. Со тој потег му овозможија на Загрепскиот балет да добие еден врвен уметник, а Македонија да остане културно многу посиромашна. Впрочем, сиот тој срамен случај и нанесе штета и го извалка образот на нашата култура, па и на сета земја.
* Дали во ансамблот можеби имаше некакви реакции за то случај.
– Не, чудно, но немаше.
* Зошто?
-Од едноставна причина: во Балетот, во сиот ансамбл е внесен страв. Тоа се чувствува во контактите со луѓето, се чувствува во воздухот.
*На кој начин?
– Со директни и индиректни притисоци однатре и однадвор.
* Во смисла на квалитет, каква е моменталната состојбата во Балетот?
– За состојбата говори фактот што веќе го споменав. Балетот е доведен во ситуација кога без постојани гостувања на странски уметници, не може да го одржува репертоарот. Имаме само еден маж првенец – Горан Божинов. Со него соработувам 17 години и го почитувам, но нему годините веќе не му дозволуваат самиот да го носи целиот репертоар. Исто така, мислам дека и атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира, за што нема никаква потреба. Не сакам ниту да ги коментирам најавите дека во МОБ ќе гостуваат кореографи од хип-хоп сцената во Америка. Ако идејата алтернатива на класичната балетска уметност да бидат кореографи од шоу-бизнисот, тогаш е јасно каде се движи Балетот, а и нашата култура. Што се однесува до најавите за редефинирање на репертоарот, повеќе од очигледно е дека тоа не се случува. Костурот на репертоарот и натаму се претстави кои се поставени во изминативе 2-3 години. Ова се однесува и на големата и на малата сцена.
*Сегашното раководство ве обвини како ексдиректори за оставени долгови и нереализирана програма. Коментар?
– За финансиските аспекти на работењето, јас, како поранешен уметнички директор на Балетот, не можам да коментирам. Но знам дека оставивме помалку долгови отколку што наследивме. За уметничките и програмски остварувања подобро од мене ќе говори фактот што во 2006 година за прв пат Балетот ја доби највисоката државна награда "11 Октомври". Не верувам дека државата и одборот немале точна процена за тоа што постигнал Балетот, но веднаш по донесувањето на одлуката за наградата, јас бев разрешена како директор од новите власти во МОБ. За жал, и тоа говори за цената на успехот која некогаш треба да се плати.
* Балетот неодамна доби уште една награда "Златна бубамара".
– Ако таа награда е критериум за една национална институција од областа на уметноста, тогаш коментар не е потребен.
*Што мислите за вечниот проблем со недостиг на балетски кадар?
– За да може една национална установа, каква што е Балетот, да го одржува квалитетот на репертоарот и високите уметнички стандарди на т.н. железен репертоар, нужно е да ги има сите неопходни услови кои ги побаруваат кореографските и сценските стандарди.
Изминативе две години направивме еден исчекор со вработување на 5 нови балетски танчари, а многу членови на ансамблот се здобија со многу високо образовани и специјализации во странство. Би било добро таа политика да трае и натаму. Но, очигледно, и тенденциите се обратни, а дури и првенци се бркаат од Балетот.
*Се зборува дека во МОБ и особено во Балетот има директор во сенка. Што мислите?
– Мислам дека сте во право. Во Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет како да се приватизира и поради тоа трпат многумина.
*Последен пат пред публиката настапивте како Жизел. Дали сте задоволна?
– Задоволна сум од настапот. Улогата на Жизел е една од најтешките во балетската уметност. Тоа е критериум за успешност на една првенка. На мојата матична сцена во МОБ и на повеќе светски сцени ја имам одиграно повеќе од 35 пати. Жалам што во Македонија како да се одбегнува оваа улога, бидејќи таа подразбира исклучителна техничка и уметничка подготовка.
*Што друго имате на вашиот репертоар?
– Ги играм сите главни улоги кои во моментов се на репертоарот на нашиот балет – во "Есмералда", "Оревокршачка", "Танго" и, секако, во "Жизел". Дирекцијата на Балетот не ме стави само во поделбата во "Шехерезада" што сметам дека не беше професионален туку калкулантски чекор на тие што одлучуваат. Но за оваа улога воопшто и не жалам бидејќи целата претстава трае 30-ина минути, од кои вистинска балетска игра на главната женска улога е само 10 минути. А и тие си играат, како што ние професионално велиме, на полупрсти, без шпиц патики. Тоа и не е некој предизвик за балетско докажување.
*По сите овие улоги, што би било нов предизвик за вас?
– Има уште улоги од класиката, од железниот репертоар кои би сакала да ги одиграм, а кај нас не се поставени. Како одат работиве во Балетот, којзнае дали во догледно време ќе имам шанса нешто такво да заигра. Ете, во моментов ми беше предизвик повторно да ја подготвам Јулија. Работев напорно и тешко, бидејќи работев сама, но многу ми помогна репетиторот Јагода Сланева со која соработувам 17 години. Јулија е една прекрасна улога од класичниот балет која не била често на репертоарот на нашата сцена. А јас за неа добив прекрасни критики од балетските критичари. Иако нема да играм, сепак, како човек од Балетот, ме радува фактот што оваа претстава повторно ќе заживее на сцената, а со тоа на многумина за првпат ќе им се даде шанса да настапат во оваа претстава која изобилува со прекрасни танчарски и драмски елементи, специфични за Шекспир. Д.Стојановиќ
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Решена мистерија стара 139 години: „Брод на духови“ пронајден на дното на езерото Мичиген

Речиси 140 години откако потона, „бродот на духови“ кој со децении им бегаше на истражувачите е пронајден на дното на езерото Мичиген, потврди Здружението за подводна археологија на Висконсин, објави Си-ен-ен.
Дрвениот брод „Ф.Џ. Кинг“ потона во бурна ноќ во септември 1886 година. Иако вработениот на светилникот со недели по несреќата известуваше дека јарболите на бродот штрчат од водата и дека рибарите пронашле парчиња од него во своите мрежи, ловците на остатоци не можеа да ја одредат неговата точна локација со децении – сè до сега.
Тим истражувачи од Здружението за подводна археологија на Висконсин и Историското друштво на Висконсин го лоцираа бродот претходно оваа година во близина на крајбрежниот град Бејлис Харбор.
Бродот, наречен „Ф.Џ. Кинг“, стана легенда меѓу ловците на остатоци поради својата нејасност, рече поморскиот историчар Брендон Бајлод, водач на проектот. „Навистина сакавме да ја решиме оваа мистерија и не го очекувавме тоа“, изјави Бајлод за Си-ен-ен. „Бродот како да испари во воздух. Не можев да верувам дека го најдовме.“
Легендата за „Бродот на духовите“
Изграден во 1867 година, „Ф.Џ. Кинг“ бил трговски брод што пловел по Големите езера. Во време кога Висконсин бил познат како житница на Соединетите Американски Држави, овој брод долг 145 стапки носел жито, како и товари како железна руда и дрва. Неговата успешна 19-годишна кариера била прекината една септемвриска ноќ кога бурните ветрови предизвикале пукнатина во структурата. Капетанот Вилијам Грифин им наредил на екипажот да се евакуираат во чамец за спасување, од каде беспомошно гледале како „Ф.Џ. Кинг“ тоне, поклонувајќи се до дното.
Иако многу ловци на остатоци со години се обидувале да го пронајдат бродот врз основа на извештаите на капетанот, сите обиди биле неуспешни. Приказната за „бродот на духовите“ станала локална легенда, а нуркачкиот клуб „Нептун“ во Грин Беј дури понудил и награда од 1.000 долари за неговото откривање пред околу дваесет години.
Клучна трага пронајде Бајлод, кој додека истражуваше записи за потонувањето, наиде на статија во локален весник објавена една недела по несреќата. Во неа, чуварот на светилникот Вилијам Сандерсон ја објави локацијата на остатоците од бродот за да ги предупреди другите морнари за јарболите што штрчат од водата. Бајлод ја обележа локацијата на мапа, а неговиот тим, со помош на 20 граѓани-научници, ги лоцираше остатоците од бродот на 28 јуни користејќи сонар, на помалку од еден километар од обележаната точка на Сандерсон.
Тимот не очекуваше веднаш да ја пронајде легендарната олупина. Но, кога на екранот се појави сонарна слика од бродот со неговиот „извонредно недопрен“ труп, екипажот веднаш ја препозна олупината и почна да слави. Две далечински управувани возила беа спуштени на длабочина од околу 130 стапки за да се потврди дека навистина станува збор за Ф.Џ. Кинг. „Мислевме дека другите веројатно барале таму, но очигледно ние бевме првите“, рече Бајлод. „А нашите граѓани научници… беа првите луѓе што го видоа овој брод од 1886 година. Беше неверојатно.“
Гробишта од бродови на дното на езерото
Големите езера се сметаат за најголеми гробишта од бродови по квадратен километар во светот, главно поради обилниот бродски сообраќај од 19 век и непредвидливото време. Според Бајлод, околу 6.000 комерцијални бродови лежат на дното на Големите езера, а само во езерото Мичиген, повеќе од 200 олупини сè уште чекаат да бидат откриени.
Иако остатоци од бродови се пронајдени уште од 1960-тите, стапката на откривање значително се забрза во последниве години, што доведе до тоа некои да го наречат овој период „златно доба“. Бајлод објаснува дека причините за ова се зголеменото внимание на медиумите, почистата вода и напредокот во технологијата.
Водата стана почиста благодарение на инвазивниот вид школка квега, која во 1990-тите го филтрираше езерото и ја зголеми видливоста од неколку метри на дури 15 до 30 метри. „Туризмот се разви околу веслањето и кајакарењето, а овие остатоци се видливи од површината бидејќи водата е толку чиста“, додава тој.
Технологијата стана и многу подостапна. „Сонарот со странично скенирање чинеше 100.000 долари во 1980 година. Оној што го користевме чинеше малку над 10.000 долари“, објаснува Бајлод. Со проектот на Националната океанска и атмосферска администрација (NOAA) кој планира да го мапира дното на Големите езера до 2030 година, Бајлод верува дека сите остатоци на крајот ќе бидат пронајдени. „Продолжувам да барам и не се сомневам дека ќе продолжиме да наоѓаме“, заклучи тој.
фото: принтскрин
Свет
Полскиот министер за одбрана реагираше на изјавите на Зеленски: Овие зборови беа непотребни и не одговараат на реалноста

Полскиот министер за одбрана Владислав Косињак-Камиш го изрази своето незадоволство од изјавите на украинскиот претседател Володимир Зеленски, објавува полскиот портал RMF24.
„Овие зборови беа непотребни и не одговараат на реалноста“, рече министерот, реагирајќи на коментарите што ги доведуваат во прашање одбранбените способности на Република Полска.
Зеленски претходно изјави дека Варшава нема да може да ги спаси животите на своите граѓани во случај на масовен напад. Тој исто така нагласи дека војниците на украинските вооружени сили повеќе нема да бидат испраќани во Полска на обука, но ги покани полските војници да дојдат во Украина на заедничка обука.
Оваа изјава предизвика остри реакции во полската јавност, додека министерот Косињак-Камиш изјави дека односите меѓу двете земји не смеат да бидат оптоварени со изјави кои, како што оцени, „не ја одразуваат реалноста на терен“.
Фото: принтскрин
Свет
Европската Унија е во ќорсокак, продлабочувачки поделби и слабости, велат аналитичарите

Европа е зафатена од длабока политичка и институционална криза, што е резултат на бројни внатрешни поделби и ограничени капацитети на земјите-членки, пренесува Блумберг.
Според анализата на овој медиум, „од Британија до Полска, Европа стана неуправлив континент“ кој страда од „катастрофална комбинација од ограничени буџети, долги административни процедури, парламентарна фрагментација, гласно спротивставување од политички екстремисти и поделби што често се прелеваат во улични протести“.
Недостаток на капацитет за реформи
Авторите истакнуваат дека многу европски лидери не се во можност да иницираат суштински реформи и да донесат клучни одлуки, што дополнително ја ослабува нивната позиција на глобалната сцена. Овој тренд е особено видлив во ситуации каде што е потребна брза реакција на безбедносните и економските предизвици.
Луис Џовани Орсина, професор по политички науки на Универзитетот во Рим, проценува дека изгледите за надминување на кризата се крајно песимистички. „Светот се промени, а политиките што ги водат европските лидери повеќе не се вклопуваат во целокупната слика“, предупредува тој.
Критиките кон Европската Унија доаѓаат и од Москва. Рускиот заменик-министер за надворешни работи Сергеј Рјабков неодамна, за време на дискусијата за 19-тиот пакет антируски санкции, изјави дека Брисел покажува „лоша надворешна политика“ и дејствува без јасна стратегија.
Аналитичарите заклучуваат дека ЕУ е во време кога треба да се позиционира како стабилен глобален актер – сè повеќе парализирана од внатрешни поделби, а во исто време трпи растечки притисок однадвор.
Фото: принтскрин