Свет
Во Балетот владее страв
Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
КАТЕРИНА КИПРОВСКА – ПРИМАБАЛЕРИНА
Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
*Во моментов во Балетот се подготвува "Ромео и Јулија". Вие веќе еднаш бевте Јулија, дали сте и сега во поделбата?
– Да, во поделба сум. Но, за жал, нема да играм. Актуелното раководство на Балетот, од причини кои не се професионални и уметнички туку поинакви, одлучи целиот ансамбл да се подготвува заедно, а јас поединечно и сама. Сето време работев без партнер, иако требаше да ја толкувам главната улога. Тој факт нека му служи на чест на раководството, особено што јас сум единствената активна првенка во Македонија која ја има одиграно оваа улога. Згора на тоа, јас ја работев со кореографот Хазарос Сурмеан пред седум години кога се поставуваше претставата, што значи дека најмногу ја познавам улогата.
*Која е основната причина што нема да играте: кадровска политика, недостиг на партнер или нешто трето?
– За жал, по заминувањето на првенецот Василиј Чичијашвили, не само јас туку и други солистки од Балетот се оставени без партнер. Постојаното канење на гости, всушност, е само за една балерина, но така не се води репертоар и репертоарска политика. Инаку, заминувањето на Чичијашвили го чувствувам и како лична загуба, бидејќи во изминатите четири години ми беше постојан партнер. Заедно го одигравме целиот репертоар, а со успех ја претставуваме повеќепати Македонија и во странство. Тој беше миленик на нашата публика. Но болна вистина е дека тој не замина туку беше избркан, па дури и депортиран од Македонија. Не сакам да помислам, но сепак се сомневам дека тоа е направено од завист, од оние на кои им пречеа неговиот квалитет и успех кај публиката и критиката. Кога сето оваа лакрдија ја спроведуваше раководството во Балетот, а за жал и со поддршка на Министерството за култура, очекував дека некои вработени во Балетот, кои имаат посредно влијание во политиката, тоа ќе го спречат. Се чини дека се случи токму спротивното, тие да бидат главните организатори на неговото депортирање. Токму на тој начин, оние што требаа да се грижат за Македонскиот балет, практично го уназадија. Со тој потег му овозможија на Загрепскиот балет да добие еден врвен уметник, а Македонија да остане културно многу посиромашна. Впрочем, сиот тој срамен случај и нанесе штета и го извалка образот на нашата култура, па и на сета земја.
* Дали во ансамблот можеби имаше некакви реакции за то случај.
– Не, чудно, но немаше.
* Зошто?
-Од едноставна причина: во Балетот, во сиот ансамбл е внесен страв. Тоа се чувствува во контактите со луѓето, се чувствува во воздухот.
*На кој начин?
– Со директни и индиректни притисоци однатре и однадвор.
* Во смисла на квалитет, каква е моменталната состојбата во Балетот?
– За состојбата говори фактот што веќе го споменав. Балетот е доведен во ситуација кога без постојани гостувања на странски уметници, не може да го одржува репертоарот. Имаме само еден маж првенец – Горан Божинов. Со него соработувам 17 години и го почитувам, но нему годините веќе не му дозволуваат самиот да го носи целиот репертоар. Исто така, мислам дека и атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира, за што нема никаква потреба. Не сакам ниту да ги коментирам најавите дека во МОБ ќе гостуваат кореографи од хип-хоп сцената во Америка. Ако идејата алтернатива на класичната балетска уметност да бидат кореографи од шоу-бизнисот, тогаш е јасно каде се движи Балетот, а и нашата култура. Што се однесува до најавите за редефинирање на репертоарот, повеќе од очигледно е дека тоа не се случува. Костурот на репертоарот и натаму се претстави кои се поставени во изминативе 2-3 години. Ова се однесува и на големата и на малата сцена.
*Сегашното раководство ве обвини како ексдиректори за оставени долгови и нереализирана програма. Коментар?
– За финансиските аспекти на работењето, јас, како поранешен уметнички директор на Балетот, не можам да коментирам. Но знам дека оставивме помалку долгови отколку што наследивме. За уметничките и програмски остварувања подобро од мене ќе говори фактот што во 2006 година за прв пат Балетот ја доби највисоката државна награда "11 Октомври". Не верувам дека државата и одборот немале точна процена за тоа што постигнал Балетот, но веднаш по донесувањето на одлуката за наградата, јас бев разрешена како директор од новите власти во МОБ. За жал, и тоа говори за цената на успехот која некогаш треба да се плати.
* Балетот неодамна доби уште една награда "Златна бубамара".
– Ако таа награда е критериум за една национална институција од областа на уметноста, тогаш коментар не е потребен.
*Што мислите за вечниот проблем со недостиг на балетски кадар?
– За да може една национална установа, каква што е Балетот, да го одржува квалитетот на репертоарот и високите уметнички стандарди на т.н. железен репертоар, нужно е да ги има сите неопходни услови кои ги побаруваат кореографските и сценските стандарди.
Изминативе две години направивме еден исчекор со вработување на 5 нови балетски танчари, а многу членови на ансамблот се здобија со многу високо образовани и специјализации во странство. Би било добро таа политика да трае и натаму. Но, очигледно, и тенденциите се обратни, а дури и првенци се бркаат од Балетот.
*Се зборува дека во МОБ и особено во Балетот има директор во сенка. Што мислите?
– Мислам дека сте во право. Во Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет како да се приватизира и поради тоа трпат многумина.
*Последен пат пред публиката настапивте како Жизел. Дали сте задоволна?
– Задоволна сум од настапот. Улогата на Жизел е една од најтешките во балетската уметност. Тоа е критериум за успешност на една првенка. На мојата матична сцена во МОБ и на повеќе светски сцени ја имам одиграно повеќе од 35 пати. Жалам што во Македонија како да се одбегнува оваа улога, бидејќи таа подразбира исклучителна техничка и уметничка подготовка.
*Што друго имате на вашиот репертоар?
– Ги играм сите главни улоги кои во моментов се на репертоарот на нашиот балет – во "Есмералда", "Оревокршачка", "Танго" и, секако, во "Жизел". Дирекцијата на Балетот не ме стави само во поделбата во "Шехерезада" што сметам дека не беше професионален туку калкулантски чекор на тие што одлучуваат. Но за оваа улога воопшто и не жалам бидејќи целата претстава трае 30-ина минути, од кои вистинска балетска игра на главната женска улога е само 10 минути. А и тие си играат, како што ние професионално велиме, на полупрсти, без шпиц патики. Тоа и не е некој предизвик за балетско докажување.
*По сите овие улоги, што би било нов предизвик за вас?
– Има уште улоги од класиката, од железниот репертоар кои би сакала да ги одиграм, а кај нас не се поставени. Како одат работиве во Балетот, којзнае дали во догледно време ќе имам шанса нешто такво да заигра. Ете, во моментов ми беше предизвик повторно да ја подготвам Јулија. Работев напорно и тешко, бидејќи работев сама, но многу ми помогна репетиторот Јагода Сланева со која соработувам 17 години. Јулија е една прекрасна улога од класичниот балет која не била често на репертоарот на нашата сцена. А јас за неа добив прекрасни критики од балетските критичари. Иако нема да играм, сепак, како човек од Балетот, ме радува фактот што оваа претстава повторно ќе заживее на сцената, а со тоа на многумина за првпат ќе им се даде шанса да настапат во оваа претстава која изобилува со прекрасни танчарски и драмски елементи, специфични за Шекспир. Д.Стојановиќ
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Свет
(Видео) „Во кожни панталони и блиска прегратка, таа тагува по својот сопруг“: снимка од вдовицата на Чарли Кирк и Венс предизвика лавина коментари
Потпретседателот на САД, Џеј Ди Венс се најде во центарот на вниманието по настанот на конзервативната организација Turning Point USA на Универзитетот во Мисисипи. Видеото на кое тој ја прегрнува Ерика Кирк, вдовицата на основачот на организацијата Чарли Кирк, стана вирално и предизвика лавина коментари за природата на нивната врска.
Во видео кое брзо стана вирално на социјалните мрежи, се гледа Ерика Кирк, сега извршен директор на организацијата, како го пречекува Ванс на сцената. За време на прегратката, таа ја поминува раката низ неговата коса додека тој ги држи рацете на нејзиниот струк. Токму оваа кратка, но интимна сцена предизвика бурни реакции, многу интернет корисници го оценија нивното однесување како несоодветно.
„Дали Џ.Д. ја изневерува Уша?“
Шпекулациите за можна афера веднаш се појавија на мрежата X (порано Твитер). „Изгледа дека Џ.Д. ја изневерува Уша?“ напиша еден корисник, алудирајќи на сопругата на Венс.
Многумина тврдеа дека прегратката не изгледала пријателски. „Сексуалната тензија е очигледна. Како жена, можам да кажам дека положбата на рацете значи само едно нешто“, напиша еден корисник. Друг додаде: „Имам многу машки пријатели, но никогаш не сум ја ставила раката низ нивната коса ниту пак сум ги терала да ме држат за половината. Никогаш“. Трет коментираше: „Едноставно не е нормално, дури е и непријатно за гледање“.
Покрај прегратките, вниманието на јавноста го привлече и облеката на Ерика Кирк. Некои корисници сметаа дека тесната црна кожна облека е несоодветна за вдовица која неодамна го загубила својот сопруг. „Ништо не покажува „тага“ како црните кожни панталони“, иронично забележа еден коментатор.
Други ги критикуваа конзервативците кои го поддржуваат Венс: „Како MAGA го поддржува ова? Не им е гајле за Уша затоа што е Индијка, но што е со Чарли? Неговата „вдовица“ се појавува во кожата на друг маж и се прегрнува неколку недели по неговата смрт. Толку за христијанските вредности“.
На истиот настан, одржан на 29 октомври, Џ.Д. Венс одговараше на прашања од студенти. Зборувајќи за религијата, тој ја нагласи важноста на христијанската вера како основа на американското општество.
Еден студент го праша за религијата на неговата сопруга Уша, која пораснала како хинду. Венс рече дека Уша била агностик кога се запознале и дека се надева дека таа на крајот ќе го прифати христијанството, но дека ја почитува нејзината слобода на избор. „Слободната волја е клучен христијански принцип“, рече тој. Уша Венс не присуствуваше на настанот.
Фото: принтскрин
Свет
Полски борбени авиони пресретнаа руски извидувачки авион над Балтичкото Море
Полски борбени авиони МиГ-29 повторно пресретнаа руски извидувачки авион Ил-20 над Балтичкото Море утрово, објави Оперативната команда на полските вооружени сили. Иако немало нарушување на полскиот воздушен простор, ова е трет ваков инцидент оваа недела, објавува „PolskieRadio24“.
Опасност за воздушниот сообраќај
Полските авиони МиГ-29 полетаа пред 9 часот утрово за да го идентификуваат рускиот авион. Оперативната команда извести дека рускиот авион повторно летал без вклучен транспондер и без претходно доставен план за лет.
„Рускиот авион повторно се движел без доставен план за лет и со исклучен транспондер, што претставува потенцијална закана за безбедноста на сообраќајот во регионот“, се вели во соопштението.
Полските пилоти, во согласност со процедурите на НАТО, го пресретнаа, идентификуваа и придружуваа странскиот авион, според написите.
„Остануваме во целосна борбена готовност“
Според полската команда (DORSZ), активноста на руските воздухопловни сили во балтичкиот регион се зголемува. Затоа, полската армија е во целосна готовност и подготвена да реагира.
„Полската армија останува во целосна борбена готовност и ефикасно одговара на сите провокативни дејствија на Руската Федерација, дејствувајќи во тесна соработка со сојузниците на НАТО“, се заклучува во соопштението.
Фото: принтскрин
Регион
Вучиќ: Нека утрешниот ден биде ден што нè обединува, а не ден што нè разделува уште повеќе
Српскиот претседател Александар Вучиќ се извини за изјавите што ги даде претходно за студентите и демонстрантите, како и за други луѓе со кои не се согласуваше.
По повод утрешната годишнина од уривањето на настрешницата на железничката станица во Нови Сад, во која загинаа 16 лица, Вучиќ изрази сочувство до семејствата на жртвите и рече дека земјата оттогаш е „во превирања“.
„Утре, 1 ноември, ќе одам во црква да се помолам на Бога и да запалам свеќа за секој од нив. Ги повикувам граѓаните да го сторат истото. Знам дека во тага некои луѓе бараат утеха на собирите – секој тагува на начин што го смета за најдобар. Доколку ова се прави во мир, целосно го поддржувам“, рече Вучиќ.
Тој додаде дека е свесен дека многумина се лути и се чувствуваат немоќни затоа што виновниците сè уште не се идентификувани, а камоли казнети.
„И мене ми е разочарувачки“, рече Вучиќ.
„Можам да го разберам гневот. Искрено се надевам дека овие прашања наскоро ќе бидат одговорени. За мене не е важно само да се открие што се случило, туку и како да се спречи повторно да се случи, или барем да се минимизираат ваквите ситуации“, рече српскиот претседател.
Тој додаде дека „една година по (уривањето на настрешницата), можам да заклучам дека многумина во нашето општество направиле сериозни и големи грешки, вклучувајќи ме и мене“.
„Многумина ги прекршија правилата, нанесоа насилство врз државата и туѓиот имот. Исто како што некои покажаа гнев, и мене ми е жал за некои од работите што ги кажав. Се извинувам за тоа“, рече Вучиќ.
„Постои само една вистина“
Тој повторно повика на социјален дијалог.
„Целата оваа омраза што врие во нашето општество не носи ништо добро – само води кон уште поголемо уништување. Мојата искрена желба е утрешниот ден да помине мирно, со почит, со повеќе тишина отколку со викање. Обвинувањето едни со други нема да нè однесе никаде. Вистинската правда мора да се спроведе, но не правдата измислена на улиците, туку онаа што се спроведува во институциите. Можеби некои од нас мислат дека не се способни, но овие се единствените што ги имаме и мора да ги поддржиме и да апелираме до нив да си ја работат својата работа“, заклучи Вучиќ.
Тој додаде дека ова е неопходно за институциите да работат попосветено и побрзо и за да се открие вистината.
„Не вистината на едната или другата страна, туку единствената вистина – онаа што е поткрепена со докази. Ова е вистината што сите страни од општеството треба да бидат подготвени да ја прифатат. Нека утрешниот ден биде ден што нè обединува, а не ден што нè разделува уште повеќе“, рече Вучиќ.
Тој исто така рече дека оние што сакаат да протестираат можат да продолжат да го прават тоа, „но со повеќе почит кон своите сонародници кои не се согласуваат со нив“.
„Самото протестирање не е замена за разговор. Добро е за извикување слогани, но не и за решавање проблеми. Уште еднаш, ги повикувам оние што протестираат да седнат на маса, да ги искажат своите желби и да учествуваат во разговор и дебата. Не преку ултиматуми, туку како дел од дијалог“, рече Вучиќ.
Тој додаде дека Србија ќе се соочи со огромни предизвици во следните неколку недели и месеци.
„Тие немаат никаква врска со утрешниот ден. Немаат никаква врска со протестите. Работите што ги земавме здраво за готово се уриваат во денешниот свет. Структурите што функционирале со години исчезнуваат. Светот околу нас се менува со голема брзина. Се случуваат тектонски промени и ние мора да го дадеме најдобриот одговор на сето ова, заедно и обединети“, рече Вучиќ.
Фото: принтскрин

