Свет
Во Балетот владее страв
Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
КАТЕРИНА КИПРОВСКА – ПРИМАБАЛЕРИНА
Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
*Во моментов во Балетот се подготвува "Ромео и Јулија". Вие веќе еднаш бевте Јулија, дали сте и сега во поделбата?
– Да, во поделба сум. Но, за жал, нема да играм. Актуелното раководство на Балетот, од причини кои не се професионални и уметнички туку поинакви, одлучи целиот ансамбл да се подготвува заедно, а јас поединечно и сама. Сето време работев без партнер, иако требаше да ја толкувам главната улога. Тој факт нека му служи на чест на раководството, особено што јас сум единствената активна првенка во Македонија која ја има одиграно оваа улога. Згора на тоа, јас ја работев со кореографот Хазарос Сурмеан пред седум години кога се поставуваше претставата, што значи дека најмногу ја познавам улогата.
*Која е основната причина што нема да играте: кадровска политика, недостиг на партнер или нешто трето?
– За жал, по заминувањето на првенецот Василиј Чичијашвили, не само јас туку и други солистки од Балетот се оставени без партнер. Постојаното канење на гости, всушност, е само за една балерина, но така не се води репертоар и репертоарска политика. Инаку, заминувањето на Чичијашвили го чувствувам и како лична загуба, бидејќи во изминатите четири години ми беше постојан партнер. Заедно го одигравме целиот репертоар, а со успех ја претставуваме повеќепати Македонија и во странство. Тој беше миленик на нашата публика. Но болна вистина е дека тој не замина туку беше избркан, па дури и депортиран од Македонија. Не сакам да помислам, но сепак се сомневам дека тоа е направено од завист, од оние на кои им пречеа неговиот квалитет и успех кај публиката и критиката. Кога сето оваа лакрдија ја спроведуваше раководството во Балетот, а за жал и со поддршка на Министерството за култура, очекував дека некои вработени во Балетот, кои имаат посредно влијание во политиката, тоа ќе го спречат. Се чини дека се случи токму спротивното, тие да бидат главните организатори на неговото депортирање. Токму на тој начин, оние што требаа да се грижат за Македонскиот балет, практично го уназадија. Со тој потег му овозможија на Загрепскиот балет да добие еден врвен уметник, а Македонија да остане културно многу посиромашна. Впрочем, сиот тој срамен случај и нанесе штета и го извалка образот на нашата култура, па и на сета земја.
* Дали во ансамблот можеби имаше некакви реакции за то случај.
– Не, чудно, но немаше.
* Зошто?
-Од едноставна причина: во Балетот, во сиот ансамбл е внесен страв. Тоа се чувствува во контактите со луѓето, се чувствува во воздухот.
*На кој начин?
– Со директни и индиректни притисоци однатре и однадвор.
* Во смисла на квалитет, каква е моменталната состојбата во Балетот?
– За состојбата говори фактот што веќе го споменав. Балетот е доведен во ситуација кога без постојани гостувања на странски уметници, не може да го одржува репертоарот. Имаме само еден маж првенец – Горан Божинов. Со него соработувам 17 години и го почитувам, но нему годините веќе не му дозволуваат самиот да го носи целиот репертоар. Исто така, мислам дека и атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира, за што нема никаква потреба. Не сакам ниту да ги коментирам најавите дека во МОБ ќе гостуваат кореографи од хип-хоп сцената во Америка. Ако идејата алтернатива на класичната балетска уметност да бидат кореографи од шоу-бизнисот, тогаш е јасно каде се движи Балетот, а и нашата култура. Што се однесува до најавите за редефинирање на репертоарот, повеќе од очигледно е дека тоа не се случува. Костурот на репертоарот и натаму се претстави кои се поставени во изминативе 2-3 години. Ова се однесува и на големата и на малата сцена.
*Сегашното раководство ве обвини како ексдиректори за оставени долгови и нереализирана програма. Коментар?
– За финансиските аспекти на работењето, јас, како поранешен уметнички директор на Балетот, не можам да коментирам. Но знам дека оставивме помалку долгови отколку што наследивме. За уметничките и програмски остварувања подобро од мене ќе говори фактот што во 2006 година за прв пат Балетот ја доби највисоката државна награда "11 Октомври". Не верувам дека државата и одборот немале точна процена за тоа што постигнал Балетот, но веднаш по донесувањето на одлуката за наградата, јас бев разрешена како директор од новите власти во МОБ. За жал, и тоа говори за цената на успехот која некогаш треба да се плати.
* Балетот неодамна доби уште една награда "Златна бубамара".
– Ако таа награда е критериум за една национална институција од областа на уметноста, тогаш коментар не е потребен.
*Што мислите за вечниот проблем со недостиг на балетски кадар?
– За да може една национална установа, каква што е Балетот, да го одржува квалитетот на репертоарот и високите уметнички стандарди на т.н. железен репертоар, нужно е да ги има сите неопходни услови кои ги побаруваат кореографските и сценските стандарди.
Изминативе две години направивме еден исчекор со вработување на 5 нови балетски танчари, а многу членови на ансамблот се здобија со многу високо образовани и специјализации во странство. Би било добро таа политика да трае и натаму. Но, очигледно, и тенденциите се обратни, а дури и првенци се бркаат од Балетот.
*Се зборува дека во МОБ и особено во Балетот има директор во сенка. Што мислите?
– Мислам дека сте во право. Во Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет како да се приватизира и поради тоа трпат многумина.
*Последен пат пред публиката настапивте како Жизел. Дали сте задоволна?
– Задоволна сум од настапот. Улогата на Жизел е една од најтешките во балетската уметност. Тоа е критериум за успешност на една првенка. На мојата матична сцена во МОБ и на повеќе светски сцени ја имам одиграно повеќе од 35 пати. Жалам што во Македонија како да се одбегнува оваа улога, бидејќи таа подразбира исклучителна техничка и уметничка подготовка.
*Што друго имате на вашиот репертоар?
– Ги играм сите главни улоги кои во моментов се на репертоарот на нашиот балет – во "Есмералда", "Оревокршачка", "Танго" и, секако, во "Жизел". Дирекцијата на Балетот не ме стави само во поделбата во "Шехерезада" што сметам дека не беше професионален туку калкулантски чекор на тие што одлучуваат. Но за оваа улога воопшто и не жалам бидејќи целата претстава трае 30-ина минути, од кои вистинска балетска игра на главната женска улога е само 10 минути. А и тие си играат, како што ние професионално велиме, на полупрсти, без шпиц патики. Тоа и не е некој предизвик за балетско докажување.
*По сите овие улоги, што би било нов предизвик за вас?
– Има уште улоги од класиката, од железниот репертоар кои би сакала да ги одиграм, а кај нас не се поставени. Како одат работиве во Балетот, којзнае дали во догледно време ќе имам шанса нешто такво да заигра. Ете, во моментов ми беше предизвик повторно да ја подготвам Јулија. Работев напорно и тешко, бидејќи работев сама, но многу ми помогна репетиторот Јагода Сланева со која соработувам 17 години. Јулија е една прекрасна улога од класичниот балет која не била често на репертоарот на нашата сцена. А јас за неа добив прекрасни критики од балетските критичари. Иако нема да играм, сепак, како човек од Балетот, ме радува фактот што оваа претстава повторно ќе заживее на сцената, а со тоа на многумина за првпат ќе им се даде шанса да настапат во оваа претстава која изобилува со прекрасни танчарски и драмски елементи, специфични за Шекспир. Д.Стојановиќ
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Свет
Трамп му ги предава окупираните украински територии на Путин, пишува Телеграф
САД наводно се подготвени да ја признаат руската контрола врз Крим и другите окупирани украински територии со цел да се обезбеди договор за завршување на војната. Американскиот претседател Доналд Трамп ги испрати својот мировен претставник Стив Виткоф и зет Џаред Кушнер во Москва со директна понуда до Владимир Путин, објавува „Телеграф“.
Добро информиран извор изјави: „Сè појасно е дека Американците не се заинтересирани за европската позиција. Тие велат дека Европејците можат да прават што сакаат“. Рускиот претседател потврди во четврток дека законското признавање на Крим и регионите Донецк и Луганск од страна на Вашингтон како руска територија ќе биде клучно прашање во преговорите.
Ревидирана мировна стратегија
Кремљ во петок потврди дека добил ревидирана стратегија за завршување на војната, изготвена по вонредните разговори меѓу украинските и американските претставници во Женева минатиот викенд. Оригиналниот мировен план од 28 точки, формулиран од Виткоф по разговорите со руските претставници, понуди американско „де факто“ признавање на Крим и двата источни региони на Донбас. Стратегијата, исто така, предложи „де факто“ признавање на териториите контролирани од Русија зад линијата на фронтот во регионите Херсон и Запорожје по постигнувањето на прекин на огнот.
Во Женева беше договорен нов план од 19 точки, кој е помалку поволен за Москва, но неколку извори тврдат дека американските понуди за територијално признавање се уште се дел од стратегијата.
фото: ЕПА
Регион
(Видео) Во Крагуевац се урна пат
На градилиште во Крагуевац утрово се урнаа потпорни ѕидови и дел од пристапниот пат, а како што се испостави, инвеститорот РП Инвест градел целосно нелегално бидејќи неговото барање за градежна дозвола било одбиено претходниот ден, пишува Нова економија, пренесува Индекс.
Споделените видеа го прикажуваат моментот кога поткопаниот дел од патот, заедно со потпорниот ѕид, се урива кон градилиштето. Точната причина за уривањето сè уште се утврдува. Медиумите претходно објавија дека задолжителната табличка со информации за инвеститорот, изведувачот и бројот на градежната дозвола не била прикажана на градилиштето, што сега е објаснето.
Истрагата за „Нова економија“ откри дека градилиштето ѝ припаѓа на компанијата РП Инвест 1980, која ја изградила зградата без важечка градежна дозвола. Компанијата поднела барање за дозвола пред 11 дена, но според податоците од Централната евиденција за градежни дозволи, тоа било одбиено вчера.
Во образложението на одлуката се споменуваат голем број неправилности. Меѓу другото, е утврдено дека димензиите на подземните катови не се во согласност со Локациските услови и Урбанистичкиот проект.
Дополнително, инвеститорот е предупреден дека темелната плоча и ѕидовите не смеат да ги преминуваат границите на соседните парцели. Исто така, било побарано да се усогласи Спецификацијата на посебните делови поврзани со гаражите и паркинг местата, како и податоците за димензиите на зградата.
Одлуката прецизира: „Локациските услови бараат инвеститорот, по добивањето на локациски услови, да склучи договор за изградба на недостасувачката инфраструктура, како и договор за обезбедување услуги за поврзување со DSEE, и истата мора да биде испорачана. Исто така, во споменатите локациски услови е предвидено инвеститорот да достави договор за изградба на недостасувачката инфраструктура – пат“.
Новинарите на Нова економија се обиделе да добијат коментар од компанијата РП Инвест, но телефонските броеви познати на редакцијата биле исклучени или неважечки. Во меѓувреме, на социјалните мрежи се појавило наводно соопштение од компанијата, чија автентичност не може да се потврди. Во таа изјава, како причина се наведува „дестабилизација на подлогата поради комбинација од временски фактори во претходните денови“.
„Дождот и снегот, иако снегот не се задржаа на површината, придонесоа за постојана влажност на почвата во подлабоките слоеви, што постепено ја намалуваше нејзината стабилност“, се вели во соопштението. Се додава дека поради ова се срушил дел од потпорниот ѕид и дека екипите на РП Инвест се на терен и ја подготвуваат санацијата.
Свет
Новинарска истрага откри лажна диплома, министерот за одбрана на Романија поднесе оставка: „Биографијата ја составив набрзина“
Романскиот министер за одбрана Ионут Моштеану поднел оставка откако призна дека погрешно навел дека има универзитетска диплома што никогаш не ја стекнал. Тој изјавил дека „животописот го составил набрзина“ и се извинил за грешката.
Моштеану посочил дека расправите околу него не треба да го одвлекуваат вниманието од работата на институциите во време кога Романија и Европа се соочуваат со руски закани и хибридни напади.
„Има грешка во биографијата што набрзина ја составив во 2016 година користејќи образец што го најдов на интернет, не обрнав доволно внимание на тие детали во тоа време“, напиша тој на Фејсбук.
Скандалот избил по новинарска истрага која открила дека во неговата биографија погрешно било наведено дека дипломирал на факултет кој никогаш не го посетувал.
Премиерот Илие Болохан најавил дека привремено местото министер за одбрана ќе го преземе министерот за економија и туризам, Раду Мируту.

