Свет
Владата и „Макпетрол“ ја осакатија Македонија

Непресметлива е штетата што во изминативе десетина години ја трпат стопанството и граѓаните поради недефинираните сопственички односи меѓу Владата и „Макпетрол“ врз македонскиот гасовод.
Владимир Николоски
Непресметлива е штетата што во изминативе десетина години ја трпат стопанството и граѓаните поради недефинираните сопственички односи меѓу Владата и „Макпетрол“ врз македонскиот гасовод.
Владата дозволи десетина години во Македонија неконтролирано да се трошат струја и мазут како енергенси во домаќинствата и стопанските субјекти, иако уште од 1996 година во нашата земја има гасовод со должина од 155 километри, сметаат експерти.
Владимир Петровски, директор на ЈП „ГА-МА“, информира дека во наредните денови судски вештаци ќе ја утврдуваат структурата на капиталот што се вложувал во гасоводот, по што ќе се знае дали доминантен сопственик на гасоводот е Владата или „Макпетрол“.
Од 1996 година до денес „Макпетрол“, кој стопанисува со гасоводот, изградил дополнително само шест километри гасоводна мрежа, а од вкупниот капацитет на гасоводот, кој изнесува повеќе од 800 милиони кубни метри гас годишно, лани биле искористени само околу 67 милиони кубни метри гас. Експертите велат дека главната вина за неискористеноста на природниот гас е во рацете на Владата и на „Макпетрол“. Во гасоводот, кој освен во Скопје, се разгранува и кон Крива Паланка и Куманово, досега се вложени повеќе од 50 милиони долари. Меѓутоа, само мал дел стопански субјекти во овој регион користат природен гас во процесот на производство. Главна причина за стагнацијата на овој проект е во тоа што Владата од необјасниви причини во 1996 година не го зела кредитот од 42 милиони германски марки од Европската банка за обнова и развој, наменат за изградба на гасоводна мрежа. Експертите сметаат дека Владата имала лоша стратегија за користење на природниот гас и не обезбедила таканаречени „зелени“ олеснувања за компаниите што ќе го користат гасот наместо мазутот. Тие велат дека гасот е благотворен енергенс со кој не се загадува природната средина. Спротивно на тоа, мазутот содржи сулфур и други состојки што во процесот на разградување го загадуваат воздухот.
Познавачите велат дека „Макпетрол“ не се нафатил да инвестира во гасоводна мрежа поради високата цена на природниот гас. Костадин Димитров, професор на Машинскиот факултет, вели дека пониската цена на мазутот на светските берзи е главната причина за стагнацијата на овој проект.
Димитар Хаџимишев, директор на „Топлификација“, вели дека природниот гас како енергенс е исплатлив за оваа компанија само доколку продажната цена е пониска од цената на мазутот. Тој вели дека во иднина „Топлификација“ ќе го користи природниот гас како основен енергенс во новата топларница „Исток – Скопје“, која ќе се гради во соработка со руска „Итера“.
Владимир Петровски, директор на ЈП „ГА-МА“, вели дека со новиот закон за енергетика ќе се регулира состојбата во овој бизнис. Тој вели дека домашни и странски компании се интересираат за инвестирање во изградба на гасоводни мрежи до домаќинствата и до стопанските субјекти.
– За жал, Македонија претрпе огромен зијан поради стагнацијата на овој проект. Меѓутоа, преговорите со Руската Федерација за наплаќање на долгот преку изградба на гасоводниот прстен во Скопје,
расположението кај Владата и кај „Макпетрол“ за конечно да се реши долгогодишниот спор и изработката на законската регулатива и либерализацијата во областа на енергетиката се доволен показател дека набрзо ќе имаме развој на дистрибуцијата и на бизнисот со природен гас во Македонија – вели Петровски.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Трамп го навреди фаворитот за градоначалник на Њујорк: „Тој е лудак“

Претседателот на САД, Доналд Трамп, денес остро го критикуваше кандидатот за градоначалник на Њујорк, Зохран Мамдани, нарекувајќи го „целосен лудак“, објави Анадолија.
„Искрено, слушнав дека е тотален лудак“, им рече Трамп на новинарите.
„Мислам дека луѓето од Њујорк се луди што гласаат така. Мислам дека се луди. За прв пат ќе имаме комунист, вистински, чист комунист. Тој сака продавници, стоковни куќи. А што е со луѓето што работат таму? Мислам дека е лудо.“
Мамдани го победи поранешниот гувернер на Њујорк, Ендру Куомо, на демократските прелиминарни избори минатата недела, позиционирајќи се себеси како првиот муслимански градоначалник на Њујорк.
Кандидатот на демократите е познат како отворен поддржувач на Палестина и критичар на Израел. Тој е ко-основач на огранокот Студенти за правда во Палестина на колеџот Боудоин, а во 2023 година учествуваше во штрајк со глад пред Белата куќа барајќи прекин на огнот во Појасот Газа.
Трамп го повтори своето тврдење дека Мамдани бил комунист. „Мислам дека е ужасен. Тој е комунист. Последното нешто што ни треба е комунист. Реков дека никогаш нема да има социјализам во Соединетите Држави“, рече тој.
„Мислам дека е лоша вест и мислам дека ќе се забавувам многу со него, гледајќи го, бидејќи мора да дојде тука за своите пари. Не грижете се, нема да се извлече.“
Свет
Топлотен бран во Европа: се затвораат училишта, илјадници евакуирани, тројца мртви во Италија

Тринаесет италијански региони ја забранија работата на отворено во најжешкиот дел од денот; рекордни температури во јуни беа забележани во Шпанија и Португалија, додека училиштата во делови од Франција беа затворени поради исклучителната топлина што продолжува да влијае на поголемиот дел од Европа, пишува „Гардијан“.
Десетици илјади луѓе беа евакуирани од своите домови во Турција поради пожари, а врвот на Ајфеловата кула беше затворен за туристи во вторник, бидејќи температурите во Париз достигнаа 38 степени Целзиусови.
Ломбардија и Емилија-Ромања, два индустриски центри во северна Италија, објавија дека ја суспендираат работата на отворено помеѓу 12:30 и 16:00 часот, приклучувајќи се на 11 други региони од Лигурија на северозапад до Калабрија и Сицилија на југ кои воведоа слични забрани во последните денови.
Локалните власти го следеа советот на синдикатот по смртта на 47-годишниот градежен работник Брахим Аит Ел Хаџам во близина на Болоња во понеделникот, кој се онесвести и почина додека работеше на градилиште.
„Додека чекаме официјална причина за смртта, важно е да се промовира култура на безбедност во овој тежок период. Климатската криза очигледно ги влошува условите за оние кои работат надвор секој ден, а компаниите мора да ја стават заштитата на работниците како апсолутен приоритет“, изјави Синдикатот.
Мерките се разликуваат од регион до регион, но вклучуваат забрана за работа на градилишта, каменоломи и полиња во одредени часови.
„Наш приоритет е здравјето на работниците, особено во вакви времиња кога топлината станува неподнослива“, рече претседателот на Ломбардија, Атилио Фонтана.
„Заштитата на работниците е наша одговорност“, рече Винченцо Кола, советник за труд за регионот Емилија-Ромања.
Во понеделник, 53-годишна жена почина во Палермо откако се онесвести на улица. Таа имала проблеми со срцето. Се вели дека 70-годишен маж се удавил во туристичко одморалиште веднаш надвор од Торино откако интензивната топлина се претворила во бури и поплави.
Францускиот железнички оператор SNCF објави дека железничките услуги меѓу Франција и Италија се прекинати „барем неколку дена“ поради силни бури. Градот Коње во долината Аосте, кој минатата година многу страдаше од поплави, беше отсечен од лизгање на земјиштето.
Во некои делови од Италија, итните приеми во болница се зголемија за 15 до 20 проценти, главно поради постари лица кои дехидрирале.
Шпанската државна метеоролошка агенција Aemet објави дека јуни 2025 година бил рекордно топол – просечната температура била 23,6 °C, што е за 0,8 °C повисока од претходниот рекорд од 2017 година и 3,5 °C над просекот за периодот од 1991 до 2020 година.
Само неколку дена претходно, беше забележана највисоката јунска температура во историјата на Шпанија, која изнесуваше 46 °C во покраината Уелва во Андалузија. Во Португалија, 46,6 °C беа измерени во градот Мора во округот Евора, највисоката јунска температура некогаш забележана во таа земја, според податоците од Португалскиот институт за море и атмосфера.
Во Франција, премиерот Франсоа Бајру се обиде да го смири гневот поради затворањето на училиштата поради топлотниот бран. Повеќе од 1.896 училишта беа затворени целосно или делумно, бидејќи училниците станаа опасно жешки за децата и наставниците, предизвикувајќи бунт на синдикатите.
Париз беше под предупредување за максимален топлотен бран, а на родителите им беше советувано да ги држат своите деца дома во вторник и среда. Во градови како Троа и Мелун, сите училишта беа затворени.
Бајру рече дека Министерството за образование ќе почне разговори со градоначалниците за тоа како да се адаптираат училишните згради, од кои повеќето се лошо изолирани. Во некои париски училишта, наставниците повремено имаа само шише вода за да ги прскаат децата за да ги разладат.
Во други европски градови, температурите се исто така над нормалата, а во Скопје денес беа измерени 38 °C. Во наредните денови температурите ќе бидат во постепен пораст, особено од четврток до средината на наредната седмица кога дневната температура насекаде ќе биде над 30°C, а наместа ќе надмине 40°C.
Свет
Откако пред неколку месеци купи „Тесла“, Трамп денес рече дека не сака електричен автомобил

Претседателот на САД, Доналд Трамп денес изјави дека не секој сака електричен автомобил, па ни тој не сака. Ова се случува во период кога веќе извесно време се води борба на социјалните мрежи меѓу него и неговиот до неодамна близок соработник, основачот на „Тесла“ и милијардер Илон Маск.
„Не секој сака електричен автомобил. Јас не сакам. Можеби сакам бензински автомобил, можеби хибрид, можеби еден ден водороден. Но, има еден проблем со водородниот автомобил, тој експлодира. Па би можел да му го дадам на Питер, нека го земе“, се пошегува Трамп.
Пред помалку од четири месеци, претседателот Доналд Трамп купи „Тесла“. Потоа Трамп објави видео од себе како влегува во црвениот автомобил пред Белата куќа.
Зборувајќи покрај Илон Маск, кој му го предаде автомобилот, тој рече дека купува „Тесла“ затоа што е одличен производ и затоа што Маск „ја посветил својата животна енергија на ова“.
„Мислам дека мала група луѓе се однесуваат многу лошо кон него, сакам да знаат дека не можете да казните некого затоа што е патриот, а тој е патриот“, рече Трамп, додавајќи дека не знае за ниедна таква успешна компанија за нови автомобили во последните 30 години.