Европа
Истрага за нападот во Берлин покажа големи пропусти, ослободен приведениот Тунижанец
Системот за автоматско кочење го запрел камионот и избегнати се повеќе жртви, соопшти германското државно обвинителство во четвртокот на прес-конференција за истрагата за нападот на божикниот базар во Берлин вечерта на 19-ти декември која покажала големи безбедносни пропусти, но засега не открила ниеден од соучесниците ниту налогодавачи.
Во понеделникот 19-ти декември околу 20 часот 24-годишниот Тунижанец Анис Амри, уби 11 лица со украден камион во центарот на Берлин, а непосредно пред масакрот со огнено оружје го убил полскиот возач на камионот.
Смртоносниот поход на камионот е запрен по 70 до 80 метри благодарејќи на системот против судири кој го покренал автоматското кочење на камионот и со тоа „се избегнати уште потешки последици“, соопшти германското државно обвинителство. Со тоа ги потврди претходните информации кои ги пренесоа одредени германски медиуми.
Со истрагата е утврдено дека лицето коешто беше уапсено во средата, 40-годишен Тунижанец, не можел да биде лице за контакт со Анис Амри, соопшти портпаролката на сојузното обвинителство надлежно за тероризам, Фрауке Кохлер, и објави дека тој е ослободен од притвор.
Ова лице е уапсено бидејќи се сметало дека осомничениот како извршител на атентатот му испратило фотографија и порака, Според дневниот весник Suddeutsche Zeitung, неколку минути пред да се залета во толпата на божикниот базар, Амри на неидентификувано лице по испратило селфи и порака „Брату мој моли се, сé е добро, Господ тоа го сака, во кола сум, моли се за мене“.
Тие информации ја поткрепуваат тезата за барем пасивно соучесништво и на неа иследниците ги насочуваат своите напори подолго од една седмица, но засега без резултат.
„Со непроменет интензитет се продолжуваат истрагите за можното постоење на други учесници, налогодавачи или лица запознаени со плановите за атентатот“, изјави портпаролката.
Десет дена по атентатот и натаму не е јасно како Амри се провлекол по повеќемесечното набљудување и пред носот им избега на германската и на европската полиција.
Според Suddeutsche Zeitung, германскиот центар за борба против тероризмот GTAZ во текот на 2016 година повеќепати го разгледувал неговиот случај, но проценил дека постојат мали веројатности да изврши терористички напад. Во последниот извештај пет дена пред нападот, антитерористичкиот центар навел дека Амри бил запознаен со функционирањето на полицијата.
Германските власти знаеле дека младиот Тунижанец одржува блиски врски со германските џихадистички кругови и полицијата во Дортмунд го проценила како симпатизер на Исламската држава. Сојузното обвинителство во четвртокот ја потврди веродостојноста на видео снимката во која Исламската држава ја презема одговорноста за најкрвавиот исламистички напад извршен на германска почва.
Иследниците, исто така, долго време знаеле дека Амри на интернет проучувал начини за производство на бомби и во еден онлајн форум ги понудил своите услуги на бомбаш самоубиец, веројатно на еден член на Исламската држава, пишува уште Suddeutsche Zeitung.
Стручњаците од GTAZ утврдиле дека Тунижанецот менувал осум идентитети и оти слободно и постојано се движел по германската територија, како и дека одел во едно исламско училиште во Дортмунд за кое се сомневаат дека подготвува лица кои сакаат да ѝ се придружат на Исламската држава.
Веднаш по нападот германските власти признаа дека Тунижанецот, кој пристигнал од Италија како барател на азил, ѝ бил познат на полицијата и со месеци бил на списокот на потенцијално опасни лица. Од февруари до септември годинава во Берлин бил ставен под надзор на полицијата, бидејќи се сомневале дека подготвува атентат, по што поради недостиг од докази, неговиот предмет бил затворен.
Меѓу дилемите во истрагата се и 48-те часа по атентатот, а иследниците ја губат трагата на Амри во понеделникот навечер во Берлина и ја пронаоѓаат во средата вечерта во Холандија. Тој потоа со автобус 15 часа патува до француски Лион и потоа со воз до Шамбери и Милано, каде во текот на рутинска полициска контрола рано утрото на 23-ти декември пукал кон полицаецот по што е застрелан./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Европа
Русија ја тестира втората верзија на патничкиот авион „MC-21“ со домашни делови
Русија спроведе пробен лет на втората прототип-верзија на својот среден патнички авион „MC-21“ направен со домашни делови, соопшти Министерството за индустрија во вторникот бидејќи санкциите за увезени делови го забавуваат производството, а високите каматни стапки ги ограничуваат инвестициите.
И покрај овие пречки, руската воздухопловна индустрија успеа да испорача еден од 15-те авиони планирани за оваа година до август.
Домашна технологија во новиот прототип
Авионот „MC-21“ полета од фабриката за авиони во Иркутск, управувана од компанијата „Јаковлев“, дел од корпорацијата United Aircraft Corporation на државниот конгломерат „Ростек“, соопшти министерството во објава на платформата „Телеграм“.
Летот ги тестира новите руски системи на авионот и турбовентилациските мотори PD-14, соопшти Министерството. Претходните прототипови комбинираа руски и странски компоненти.
„MC-21“, кој може да превезува околу 175 патници во конфигурација од две класи, е клучен за плановите за замена на авионите на западните производители „Ербас“ и „Боинг“, кои руските авиокомпании тешко може да ги одржат поради санкциите воведени по руската инвазија на Украина во 2022 година.
Верзијата на „MC-21“ со увезени делови беше полесна од првата верзија, која имаше ограничен дострел и поголема потрошувачка на гориво, што ги направи авиокомпаниите претпазливи, изјави руски извор од авијацијата за „Ројтерс“ во август.
Датумите за испорака беа одложувани неколкупати откако „Ростек“, кој го надгледува производството на Superjet-100, Tupolev Tu-214, Ilyushin и новиот Yakovlev MC-21, изјави за „Ројтерс“ дека Русија ќе гради свои патнички авиони.
Првите испораки на „MC-21“ се очекуваат кон крајот на 2026 година, а „Ростек“ планира да го зголеми производството на 36 авиони годишно до 2030 година.
фото: принтскрин
Европа
„Политико“: Унгарија, Чешка и Словачка се обидуваат да формираат сојуз на скептици за Украина
Унгарија се стреми да ги здружи силите со Чешка и Словачка за да формира блок од земји во Европската Унија кои се скептични кон понатамошна помош за Украина. Таквиот потег би можел значително да ги комплицира напорите на Брисел да обезбеди континуирана финансиска и воена поддршка за Киев, пишува Политико.
Балаш Орбан, главен политички советник на унгарскиот премиер, изјави дека се надева дека ќе се здружи со Андреј Бабиш, чија десничарска популистичка партија победи на неодамнешните парламентарни избори во Чешка, и со словачкиот премиер Роберт Фицо. Според него, целта е да се координираат ставовите пред состаноците на лидерите на ЕУ, што вклучува одржување состаноци пред самите самити.
Иако сè уште не е постигнат силен политички сојуз, неговото формирање би можело значително да ги комплицира напорите на ЕУ да обезбеди финансиска и воена поддршка за Украина, наведува Политико.
„Мислам дека тоа ќе се случи – и ќе стане сè повидливо“, рече Балаш Орбан, кога беше прашан за можноста за формирање блок на скептици за Украина во Европскиот совет.
Тој потсети на моделот на соработка на таканаречената Вишеградска група на четворката (Унгарија, Чешка, Словачка и Полска) за време на мигрантската криза. „Тоа функционираше многу добро за време на мигрантската криза. Така успеавме да се спротивставиме“, рече тој, осврнувајќи се на периодот по 2015 година, кога евроскептичната партија „Право и правда“ беше на власт во Варшава.
Според „Политико“, новиот сојуз би се состоел од три, а не од четири члена. Сегашниот полски премиер од централно-десничарската партија, Доналд Туск, е цврсто проукраински ориентиран и веројатно нема да се приклучи на каков било сојуз со унгарскиот премиер.
Унгарскиот премиер, кој е на власт во последните 15 години, се соочува со борба за реизбор следната година. Според анкетата на јавното мислење на која се повикува изданието, партијата „Тиса“ на лидерот на опозицијата Петер Маѓар во моментов е попопуларна од партијата „Фидес“ на Орбан.
фото: принтскрин
Европа
(Фото) Лебед го прекина железничкиот сообраќај во Шкотска неколку часа
Патниците се соочија со големи доцнења и откажувања на услугите во шпицот на најпрометната железничка станица во Шкотска вчера, откако лебед беше пронајден на шините на станицата во Глазгов. „Нетворк Реил“ вчера соопшти дека птицата се качила на горниот дел на станицата Глазгов Централ околу 17:49 часот и не била сигурна каде оди.
„Драги патници, се работи за лебед кој се заглавил на шините на станицата Глазгов Централ. Услугите до и од оваа железничка станица се прекинати, но возовите сè уште возат со намалена брзина“, се вели во соопштението на железничкиот оператор, заблагодарувајќи им се на сите за нивното трпение.
„Тим специјалисти е испратен на местото на настанот и работи на отстранување на лебедот од шините што е можно поскоро“, се вели во соопштението.
18:03. A photograph of the culprit. 🦢
Our team are still working to keep services moving and move the swan out of harm's way.
Again, we thank you for your patience whilst we deal with this and get services back on time ASAP.@AvantiWestCoast @ScotRail @TPExpressTrains pic.twitter.com/IruVKWhdjz
— Network Rail Scotland (@NetworkRailSCOT) October 27, 2025
„Нетворк Реил“ објави фотографии од „виновникот“ по 18:00 часот, додавајќи дека тимовите „работат за да се осигурат дека услугите нема да бидат прекинати и дека лебедот ќе биде отстранет на безбедно место“. Во 18:30 часот „СкотРеил“ објави дека птицата е отстранета, а дека до 21:42 часот прекинот во сообраќајот престанал.
„Имаме добри вести. Лебедот е спасен, отстранет од зоната на станицата и транспортиран на безбедно место. Малку е вознемирен, но добро се опоравува. Ви благодариме за трпението, го цениме тоа.
Исто така, работиме на враќање на нашите вработени на работа и нашите услуги сега работат нормално“, се вели во соопштението. По околу три часа, беше објавено дека „прекинот на железничките услуги на Глазгов Централ е завршен“.

