Европа
ЕУ бара можност за суспендирање на Шенген на две години, и осигурување на македонско-грчката граница

Министрите за внатрешни работи на Европската унија ја повикаа во понеделникот Европската комисија да подготви правна и политичка основа за можно воспоставување на граничните контроли во рамките на шенгенскиот простор на период до две години, за разлика од вообичаените шест месеци, како и да се испита можноста дали Фронтекс може да помогне во обезбедувањето на границата меѓу Македонија и Грција, истовремено кога европските напори да се контролира мигрантската криза имаат малку ефект.
Министрите за внатрешни работи на 28-те земји членки на Европската унија се собраа во понеделникот на неформална средба во Амстердам, под претседавање на холандскиот министер за миграции Клаас Дијкоф, чијашто земја претседава со Советот на ЕУ во првото полугодие од 2016 година.
Дијкоф по средбата за новинарите изјави дека министрите се согласиле околу барањето до Европската комисија да ја подготви предлошката за користењето на членот 26 од Законикот за шенгенските граници. Тој член ја предвидува можноста за воведување на контролата на внатрешните граници и до две години, доколку постојат сериозни недостатоци на надворешните граници на Шенген просторот.
Под притисокот масовниот прилив на имигрантите во Европската унија досега шест земји воведоа привремени гранични контроли. Граничната контрола на внатрешните шенгенски граници може привремено се воспоставуваат во случај на безбедносни закани и поради вонредни настани, а може да трае до три месеца, со можност да биде продолжена на уште три месеца. Меѓутоа, во сите тие случаи на еднострано дејствување, членките на Шенген мора за тоа да ја известат Европската комисија и другите членки, како и да ги наведат причините кои ги навеле на тој потег.
Германија би сакала да ја продолжи можноста за контролата и до две годни, а за тоа треба да докаже дека постојат трајни недостатоци на надворешните граници на Шенгенскиот простор.
Министрите за внатрешни работи на земјите членки на ЕУ, исто така на ЕК „ѝ дадоа јасен сигнал да испита дали може европската агенција за граници Фронтекс да помогне во осигурувањето на границата меѓу Македонија и Грција“, изјави Дијкоф.
Во ЕУ изминатите денови се зголеми притисокот врз Грција да почне ефикасно да ја контролира својата граница со Турција. Најдалеку во тој притисок отиде Австрија, чијашто министерка за внатрешни работи Јохана Микл-Лајтнер ја предупреди уште еднаш во понеделникот Атина дека надворешната граница на шенгенскиот простор би можело да се премести кон средна Европа, доколку таа не обезбеди ефикасна контрола на својата граница со Турција.
„Доколку не успееме да ја осигуриме надворешната граница на ЕУ, грчко-турската граница, надворешната граница ќе се придвижи кон средна Европа. Мит е дека грчко-турската граница не може да се контролира. Грчката морнарица има доволно капацитети за обезбедување на таа граница“, изјави австриската министерка Лајтнер по доаѓањето на неформалниот состанок на министрите за внатрешни работи на ЕУ во Амстердам.
Лајтнер и минатата сабота преку медиумите ја предупреди Грција дека е можно нејзино „привремено исклучување“ од шенгенскиот простор, доколку не ги отстрани недостатоците во контролата од надворешните граници, но тогаш беше критикувана од шефот на германската дипломатија Франк-Валтер Штајнмаер оценувајќи го како „псевдо решение“.
Споменатиот член 26, кој досега не е користен, дозволува воведување надзор на внатрешните граници до две години во една или повеќе членки, на дел или по должината целата надворешна граница на шенгенскиот простор доколку има сериозни недостатоци на надворешните граници на просторот.
Споменувањето на овој член силно одекна, бидејќи може да се толкува и како можноста за привремено исклучување на Грција од шенгенскиот простор или како можност за создавање таканаречен „мини шенген“.
За да се активира членот 26, прво ЕК мора да даде оцена на земјата членка со проблематична надворешна граница и да ѝ препорача мерки кои треба да ги преземе. Тогаш земјата членка има рок од три месеца да ги спроведе препораките, а во спротивно може да биде активиран членот 26.
Привременото суспендирање на шенгенските прописи кое го воведоа Австрија и Германија истекува во мај, и за да може тоа да биде продолжено на две години потребно е целиот процес да биде започнат три месеца порано, што значи веќе во февруари./крај/мф/сн
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Европа
Кремљ се закани: Ќе одговориме на конфронтирачката реторика на ЕУ

Кремљ се закани дека ќе одговори на конфронтирачката реторика од Брисел.
Портпаролот на рускиот претседател Дмитриј Песков на дневна прес-конференција рече: „Европската Унија сега активно разговара за нејзината милитаризација, особено за развојот на одбранбениот сектор. Ние внимателно го следиме овој процес бидејќи ЕУ ја претставува Русија како главен непријател. Оваа милитаризација е главно насочена против Руската Федерација. Ова може да биде сериозна причина за загриженост и може да нè принуди да преземеме соодветни мерки за да ја обезбедиме нашата сопствена безбедност. Се разбира, оваа конфронтирачка реторика и дискусиите во Брисел и европските престолнини се во целосна спротивност со напорите за изнаоѓање мирно решение во Украина“.
Песков исто така рече дека Русија е во контакт со САД за подготовките за преговорите за Украина, но дека нема нови детали и дека Москва сè уште не назначила главен преговарач за разговори со САД.
Европа
Штрајк на германските аеродроми, синдикатите бараат за 350 евра поголема плата

Германскиот синдикат на вработените во услужниот сектор Верди повика на еднодневен штрајк в понеделник на сите поголеми германски аеродроми, вклучувајќи ги и клучните воздушни центри како Франкфурт и Минхен.
Синдикатот повика на штрајк во аеродромите како Франкфурт, Берлин, Минхен, Келн/Бон, Дизелдорф и Хамбург. Штрајкот треба да започне на полноќ во недела и да трае 24 часа, а има за цел да го зголеми притисокот врз работодавачот во тековните преговори за колективните договори кои се водат од почетокот на годинава.
Поголемиот дел од персоналот на аеродромите се уште е вработен преку колективни договори склучени со градовите и општините, кои дејствуваат како работодавачи во преговорите со синдикатите и делумно се косопственици на аеродромите.
Во последните неколку недели веќе имаше штрајкови на аеродромите, но и други сектори кои спаѓаат во јавните услуги како што се јавниот транспорт, детските градинки или собирањето отпад. „Принудени сме на овој чекор бидејќи работодавачот сè уште нема презентирано прифатлива понуда за вработените во јавните служби“, соопштија од синдикатот Верди.
Најголемиот синдикат во Германија бара зголемување на платите за осум отсто или најмалку 350 евра за вработените во јавните служби. Најголемата германска авиокомпанија Луфтханза и Здружението на германски аеродроми АДВ силно го критикуваа штрајкот.
Европа
ЕУ планира да ја преземе улогата на „Старлинк“ во Украина

Францускиот сателитски оператор „Еутелсат“ потврди дека е во напредни преговори со Европската унија за зголемување на достапноста на сателитски интернет во Украина, потенцијално заменувајќи го „Старлинк“ на Илон Маск.
Оваа иницијатива беше покрената по намалувањето на американското финансирање за „Старлинк“ и политичкиот притисок од администрацијата на актуелниот американски претседател Доналд Трамп врз Украина, што предизвика загриженост кај украинските воени команданти за иднината на клучните комуникациски услуги.
Директорката на „Еутелсат“, Ева Бернеке, изјави за „Блумберг“ дека компанијата размислува да распореди околу 40.000 комуникациски терминали, приближно колку што Украина моментално користи преку „Старлинк“. Мрежата на „Еутелсат“ моментално вклучува 630 сателити во ниска орбита на Земјата и уште 35 во геостационарна орбита, а според „Ројтерс“ од 4 март 2025 година, на корисниците во Европа им обезбедува широкопојасен интернет брзини до 150 мегабити во секунда.
Вредноста на акциите на „Еутелсат“ се зголеми повеќе од трипати во последните неколку дена, зголемувајќи ја нејзината пазарна капитализација за повеќе од милијарда евра. Инвеститорите реагираат на стратешката промена кон европската автономија во сателитските комуникации. Ваквиот развој на настаните доаѓа во време кога односите меѓу украинскиот претседател Володимир Зеленски и Трамп станаа напнати, доведувајќи ја во прашање иднината на Старлинк во Украина.
„Старлинк“, управуван од „Спејс Икс“ на Илон Маск, е од клучно значење за украинската војска од руската инвазија во 2022 година, овозможувајќи комуникација во реално време и контрола на бојното поле преку илјадници терминали. Но, во Украина расте загриженоста за можното нарушување на услугата, особено откако „Спејс Икс“ ја прошири соработката со американскиот Пентагон на побезбедна верзија на „Старлинк“ наречена „Старшилд“. Дополнителни сомнежи се поттикнати од политичките тензии меѓу САД и Украина околу стратешките суровини, пишува „Вашингтон пост“.
По спојувањето со британскиот „Уан Веб“ во 2023 година, „Еутелсат“ стана единствениот глобален конкурент на „Старлинк“ со сопствена мрежа на сателити во ниската орбита на Земјата. Сепак, терминалите на „Уан Веб“ се поскапи од оние на „Старлинк“ – нивната цена достигнува 10.000 долари – и тие се помалку достапни, според „Ројтерс“. Сепак, „Еутелсат“ веќе ги поддржува владините и институционалните комуникации во Украина и гледа можност за проширување, особено со поддршката на Франција и Велика Британија, кои заедно поседуваат речиси 25 отсто од капиталот на компанијата.
Европската комисија и лидерите на Франција и Обединетото Кралство ја истакнаа важноста од зајакнување на одбранбените способности на Европа, вклучувајќи го и развојот на сателитски системи како што се IRIS² и GOVSATCOM. Станува збор за проекти кои долгорочно би можеле да бидат алтернатива на постоечките услуги, но ќе бидат потребни уште неколку години за да станат целосно оперативни.