Hitech
Првиот електричен автомобил на светот бил направен пред 116 години од 'Porshe'

Првиот електричен автомобил е конструиран уште во 1989 година, а неговиот творец е авторот на денес популарните спортски автомобили Фердинанд Порше, пишува во вторникот германскиот дневен весник Frankfurter Allgemeine Zeitung, според кој возилото и денес постои и функционира
Од порано беше познато дека Фердинанд Порше, конструкторот на во подоцнежните години популарниот истоимен автомобил и на уште попопуларниот „ Volkswagen“ , експериментирал со автомобилски мотор на електричен погон, а неодамна било откриено дека тој прв електричен автомобил сé уште работи. Волфганг Порше, внук на Фердинанд Порше и претседател на надзорниот одбор на акционерското друштво „Porshe“, минатата 2013 година добил понуда да го откупи првиот модел на електричниот автомобил кој го конструирал неговиот дедо. Возилото се повторно е во сопственост на семејството Порше и ќе биде изложено во музејот на производителот во Штутгарт. Продавачот сакал да остане анонимен, а кога електромоторот бил приклучен на батерија се покажало дека тој сé уште работи, пишува Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Но автомобилот во кој е вграден електричниот мотор не е од брендот „Porshe“, туку е „Egger-Lohner“, но несомнено станува збор за конструкција на Фердинанд Порше, од периодот кога како студент работел за споменатата австриска компанија, пред да се осамостои и да ја направи кариерата во соседна Германија. На воланот од автомобилот, кога бил откриена, висело парче хартија со рачно испишана белешка на Фердинанд Порше, а на самото возило на неколку места е гравиран знакот „Р1“, што претставува негова авторски потпис.
Марката „Egger-Lohner“ настанала во соработката на Бел Егер, сопственик на компанијата којашто е претходник на виенското електростопанство и познатиот виенски произведувач на кочии Јакоб Лохнер. Двајцата претприемачи размислувале за предностите и недостатоците на електричните автомобили и оние на фосилни горива и во нивните планови извесен период предност имал електричниот автомобил. Тогаш младиот Фердинанд Порше соработувал на првиот модел, кој никогаш не е изграден, потоа конструирал сопствен модел, кој под ознаката „Еgger-Lohner C.2“ во јуни 1989 година се појавил на улиците на австриската престолнина Виена, а неофицијално ја носел ознаката „Р1“ според својот конструктор.
Порше го конструирал и моторот од три коњски сили тежок 130 килограми, кој висел на задната оска. Оловните батерии, тешки по 500 килограми овозможувале автомобилот да измине растојание до 80 километри при просечна брзина од 25 километри на час. Имајќи ги предвид претходните податоци, разбирливо е што ова возило тежело 1,35 тони,а долго е 2,55 метри.
Весникот Frankfurter Allgemeine Zeitung потсетува дека компанијата „Porshe“ со својот електричен автомобил во 1899 година учествувал на трка во Берлин и победил, возејќи со просечна брзина од 25,8 километри на час.
Фердинанд Порше во 1900 година за истиот производител го конструирал и првиот автомобил на хибриден погон, со мотор придвижуван од енергија добиена со комбинација на електрична енергија и бензини, кој следните две години дури бил сериски произведуван, речиси еден век, поточно 95 години пред современите.
Во меѓувреме производителите се откажале од електричната енергија како погонско гориво за автомобилите, а Фердинанд Порше минал во „Daimler“ во Германија, за подоцна по налог на властите во времето на Адолф Хитлер да ко конструира првиот „Volkswagen“ и ја основал фабриката којшто денес ја води неговиот внук Фердинанд Пиех. Фердинанд Порше го конструирал во 1949 година првиот автомобил кој го носи неговото име./крај/фм/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Hitech
Веројатно никогаш не сте слушнале за неа: најмладата светска милијардерка доаѓа од ВИ-светот

Според „Форбс“, 30-годишната претприемачка од Силиконската долина и коосновач на Scale AI е најмладата милијардерка што сама го стекнала бизнисот.
Scale AI е американска компанија со седиште во Сан Франциско која развива и обезбедува решенија за забрзување на развојот на апликации базирани на вештачка интелигенција – за кои можеби никогаш не сте слушнале досега. Нивниот основен бизнис е управување со податоци и трансформација во висококвалитетни бази на податоци кои се клучни за обука и подобрување на моделите со вештачка интелигенција. Услугите на Scale AI ги користат големи технолошки компании како што се OpenAI, Meta, Microsoft и Nvidia, како и автомобилската индустрија, како и голем број владини и одбранбени институции на САД.
Компанијата, која постои девет години, моментално е во процес на собирање капитал и ќе им овозможи на своите рани сосопственици да ги продадат своите акции на надворешни инвеститори. Овој процес треба да биде завршен до 1 јуни и би можел да ја зголеми проценката на Scale AI на дури 25 милијарди долари, или 80% повеќе од вредноста постигната минатата година во мај, кога стартапот собра 1 милијарда долари инвестиции со проценка од 13,8 милијарди долари.
View this post on Instagram
Новата рунда инвестиции во компанијата носи и големо зголемување на личното богатство на нејзините основачи, меѓу кои се издвојува Луси Гуо – американска претприемачка за која можеби исто така никогаш не сте слушнале досега. Таа учествуваше во основањето на Scale AI кога имаше само 22 години. Таа го лансираше стартапот заедно со Александар Ванг, сегашниот извршен директор, но поради меѓусебни несогласувања, ја напушти компанијата по само две години, задржувајќи околу 5% од сопственичкиот удел.
Со очекувана проценка од 25 милијарди долари, Гуо скокна на скалата на млади богати жени на првото место. На само 30 години и со богатство од 1,25 милијарди долари, таа се најде на врвот на листата на „Форбс“ на милијардери кои сами си го стекнале богатството. Така, таа ја „детронизираше“ музичарката Тејлор Свифт, која е пет години постара.
Откако ја напушти Scale AI, Гуо го основа својот фонд за ризичен капитал, Backend Capital, а во 2022 година ја лансираше платформата Passes, конкурент на OnlyFans и Patreon, која им овозможува на креаторите на содржини и познатите личности директно да комуницираат и да монетизираат односи со фановите. Passes досега собра околу 50 милиони долари инвестиции, во вредност од околу 150 милиони долари, па затоа нејзиното вкупно богатство, ако се вклучи и тој проект, е уште поголемо.
Hitech
Која е Мира Мурати, Албанката што ја тресе Силиконската долина: Ја напушти „Опен АИ“, па создаде компанија

Мира Мурати, поранешена главна технолошка директорка (СТО) на „Опен АИ“ и краткотраен в.д. извршен директор по соборувањето на Сем Алтман во 2023 година, повторно е во центарот на вниманието.
Триесет и шестгодишната девојка сега води своја сопствена стартап компанија за вештачка интелигенција – „Тинкинг Машинс Лаб“ – која планира да собере рекордни 2 милијарди долари основен капитал.
Стартапот е основан кон крајот на 2024 година, и додека малку се знае за неговите производи, Мурати неодамна откри дека развиваат модели со вештачка интелигенција фокусирани на соработка меѓу човекот и машината. Според „Бизнис Инсајдер“, оваа почетна рунда на финансирање може да биде најголема во историјата, а вредноста на стартапот се проценува на повеќе од 10 милијарди долари.
Патот од Албанија до врвот на светската технолошка сцена
Ермира „Мира“ Мурати е родена во албанскиот град Валона, а на 16-годишна возраст добила стипендија на колеџот Пирсон во Канада. Студиите ги продолжила во САД, каде што се стекнала со две дипломи – уметност на колеџот Колби и инженерство на колеџот Дартмут. Во раните фази од нејзината кариера, таа работела во Токио и Франција, а потоа како менаџер во „Тесла“, каде што учествуваше во развојот на „Модел Икс“
Помеѓу 2016 и 2018 година, таа работеше на развој на технологија за проширена реалност во „Лип Моушн“ (сега позната како „Ултралип“).
Улогата во развојот на „Чат ГПТ“ и драматичното заминување од „Опен АИ“
Мурати се приклучи на „Опен АИ“ во 2018 година како потпретседател за применета АИ технологија, а ќе стане CTO во 2022 година. Таа беше клучна фигура во развојот на „Чат ГПТ“, „Дал-Е“ и други напредни модели. По ненадејното соборување на Алтман кон крајот на 2023 година, таа накратко ја презема улогата на в.д. директор, но Алтман се враќа на позицијата по само една недела.
После тоа, Мурати се повеќе излегува во јавноста како заштитно лице на компанијата – таа учествуваше на презентацијата на моделот „Чат ГПТ 4-o“ и се појави на Мет Гала 2024 година, каде „Опен АИ“ претстави персонализиран четбот.
Таа е позната по нејзиниот повнимателен пристап кон развојот на вештачката интелигенција и нејзиното застапување за регулирање на оваа технологија.
„Не треба да се потпираме на саморегулација од страна на компаниите. Регулаторите мора да бидат вклучени“, рече таа во интервју за Тајм.
„Тинкинг Машинс Лаб“– мистериозна стартап компанија која регрутира поранешен персонал на „Опен АИ“
По напуштањето на „Опен АИ“ во септември 2024 година, Мурати ја основа „Тинкинг Машинс Лаб“, која излезе на берза во февруари 2025 година. Нејзините вработени вклучуваат голем број поранешни инженери од „Опен АИ“, „Мета“ и „Антропик“. Некои од креаторите на „Чат ГПТ“, како Џон Шулман и Барет Зоф, исто така се приклучија на тимот.
Визијата и инспирацијата на Мира Мурати
За приватниот живот на Мира Мурати се знае многу малку. На Канскиот филмски фестивал во 2024 година, таа сподели анегдота за тоа како нејзината мајка првпат го прашала „Чат ГПТ“ кога Мира ќе се омажи. Инспирацијата ја наоѓа во филмот „2001: Вселенска одисеја“ и поетската збирка на Рајнер Марија Рилке, додека како една од нејзините омилени песни ја наведува „Параноид Андроид“ на „Рејдиохед“
За Мурати, вештачката општа интелигенција која може да се прилагоди, да учи сама и да решава широк опсег на задачи – ја претставува последната и најважна технологија што ќе ја создаде човештвото. Како што вели таа, оваа визија е причината поради која дошла од „Тесла“, преку „Лип Моушн“, до „Опен АИ“ и сега до сопствен стартап за вештачка интелигенција.
Hitech
Познатиот онлајн форум падна: корисниците ширум светот пријавија прекин

Интернет форумот Редит денеска „падна“, оставајќи илјадници корисници ширум светот без пристап.
На својата страница со статус, Редит соопшти дека истражува зголемен број грешки на страницата и апликацијата.
Според податоците од веб-страницата Downdetector, која ги следи прекините со собирање извештаи од различни извори, повеќе од 112.400 корисници пријавиле дека платформата била прекината во 11:39 часот по источно време.
Повеќето корисници пријавија проблеми со апликацијата, но потешкотии беа забележани и на самата веб-страница.
Се чини дека форумот оттогаш стана повторно достапен, иако не беше дадено објаснување за прекинот.