Избраздената површина на Плутон е долга повеќе стотини километри

Вселенската сонда New Horizons, која во јули прелета во близината на џуџестата планета Плутон, продолжува да испраќа нови снимки и податоци собрани во текот на мисијата, меѓу кои се истакнуваат снимките на избраздената површина.

„Површината повеќе личи на рапава кора од дрво или крлушки на змеј отколку на површина обликувана со геолошки процеси. Ќе ни биде потребно време да го разјасниме тоа, можеби станува збор за комбинација на внатрешни тектонски сили и сублимација на мразот која ја поттикнува слабата сончева светлина на Плутон“, појаснува Бил Меккинон, научни од универзитетот Вашингтон, во Сент Луис, во американската сојузна држава Мисури.

Овие „брчки“ на површината на планетата се протегаат повеќе стотици километри, а зголемените снимки ќе им помогнат на научниците да ги објаснат разните геолошки и климатолошки процеси, кои создале сложени знаци на површината на Плутон.

Вселенската сонда New Horizons мина крај Плутон кон средината на јули, кога му се доближи на 12.500 километри и во тој кус интервал собра мноштво податоци.

Првите снимки на површината на Плутон открија терен кој на површината се појавил благодарејќи на некој геолошки процес, како што е вулкан, пред најмалку 100 милиони години, но не е пронајден ниеден кратер од удар на комета, што значи дека станува збор за многу млада површина. На снимките се видлив и планети на работ од срцевидна областа повеќе од 3.300 метри, кои се споредуваат со области на Земјата.

Сондата New Horizons беше лансирана во јануари 2006 година, а една година подоцна мина крај планетата Јупитер на рекордно блиско растојание од 2,3 милиони километри, предавајќи до Земјата многу важни информации за атмосферата и мангитосферата на оваа планета, и исто така и за нејзините сателити. Потоа уредот го продолжи своето вселенско патешествие во режим на хибернација за да ги сочува потенцијалите на опремата која е инсталирана на него.

Плутон е еден од најмистериозните и објекти за кои најмалку се знае во Сончевиот систем, а во NASA сметаат дека благодарение на мисијата New Horizons не само што ќе бидат добиени нови податоци за оваа планета и за нејзините природни сателити, туку и ќе фрли светлина врз потеклото на планетата Земја и формирањето на сончевиот систем.

Научниците веќе сега знаат дека Плутон, некогаш сметана за деветта и најоддалечена планета во Сончевиот систем е поголем отколку што се сметаше. Пречникот му изнесува 2.370 километри, што е околу 80 километри повеќе од претходните процени.

Плутон сега и официјално е поголем од Ерис, една од стотиците илјади џуџести планети и тела слични на кометите кои кружат зад Нептун, во областа позната како Кајперсов појас. Откритието на таа област во 1992 година доведе до нова класификација на Плутон, кој од „планета“ беше класифициран како „џуџеста планета“.

Плутон е откриен во 1930 година. Помал е до Месечината, а има маса 500 пати помала од Земјата. Има пет месечини и околу Сонцето врти за 247,7 години. Досега се откриени пет сателити на Плутон, и тоа Харон, Никита, Хидра, Кербер и Стиск./крај/мф/сн

Извор: NASA

(Видео) Научници оживеаја глас на 3 илјади години стар египетски свештеник

Научниците ја исполниja желбата на мумифицираниот египетски свештеник за живот по смртта, преку реплицирање на неговиот глас со вештачки гласни акорди, објави Би-би-си.

Гласот на Несјамун се репродуцираше како самогласен звук, кој потсетува на крвавење на овци.

Свештеникот живеел за време на политички нестабилното владеење на фараонот Рамс XI, помеѓу 1099 и 1069 година. Како свештеник во Теба, му требало силен глас за неговите ритуални должности, што вклучувало и пеење.

Кога тој умрел, неговиот глас замолкна, но по 3.000 години, тим истражувачи го вратија во живот. Тие го сторија тоа со производство на 3Д печатена говорна кутија, заснована на вокалниот тракт на Несјамун, која била скенирана за да се утврдат нејзините прецизни димензии.

Користејќи го гласовниот тракт со вештачки звук на ларинксот, тие синтетизирале звук на самогласките, чија цел е да биде слична на гласот на Несјамун.

(Видео) Првпат снимено поврзување и раздвојување атоми

Научници успеаја првпат во историјата да снимат видео со поврзување и раздвојување атоми, процес што се одвива на скала што е 500.000 пати помала од дијаметарот на човечкото влакно.

Користејќи напредни микроскопски методи, физичарите и хемичарите од Универзитетот „Улм“ во Германија и Универзитетот „Нотингем“ во Велика Британија беа во можност да го регистрираат поврзувањето, а потоа и раздвојувањето два атома со големина помеѓу 0,1 и 0,3 нанометри, пренесе „Скај њуз“.

За да го постигнат ова, тие користеле посебен микроскоп преку кој со високоенергетски тенок сноп од електрони може да се набљудуваат многу тенки примероци.

„Заробивме неколку атоми  рениум (Re), кои се здружија и формираа Re2. Бидејќи раниумот има висок атомски број, поедноставно беше да го видиме со нашиот микроскоп за разлика од некои полесни елементи, па секој атом од овој метал можевме да го регистрираме како темна точка“, објасни хемичарот Андреј Хлобјостов од Универзитетот „Нотингем“.

Инаку, рениумот е еден од најретките елементи во природата. Станува збор за многу цврст метал во сребрено-бела боја, кој има голема густина и висока точка на топење. Неговиот атомски број е 75.

Во видеото може да се види како двата атома на рениумот се спојуваат еден со друг, а потоа се движат и вибрираат пред да се разделат и да ја прекинат врската.

Европската вселенска агенција отвора фабрика за воздух

Во Нордвијк, Холандија, основана е лабораторија за материјали и електрични компоненти на Европскиот центар за истражување и технологија на вселената – ЕСТЕЦ. Основањето ваква прототип-фабрика за кислород претставува исклучителен чекор.

Можноста да добијат кислород од ресурсите пронајдени на Месечината очигледно би било корисно за идните лунарни доселеници како за дишењето така и за локалното производство на ракетно гориво.

Според Александре Меурис, истражувач од Европската агенција за вселената – ЕСА, примероците вратени од лунарната површина потврдуваат дека лунарниот реголит е составен од 40 до 45 отсто проценти кислород по тежина, негов единствен најобилен елемент. Но, овој кислород е поврзан хемиски како оксиди во форма на минерали или стакло, така што е недостапен за непосредна употреба.

Екстракцијата на кислород во Европскиот центар за истражување и технологија на вселената се одвива со употреба на метод наречен стопена електролиза на сол, која вклучува поставување реголит во метална корпа со стопена сол на калциум хлорид за да послужи како електролит загреан на 950°C. На оваа температура регулитот останува цврст.

Но, минувањето струја низ него предизвикува кислородот да се извлече од регелитот и да мигрира низ солта да се собира на анода. Како бонус овој процес го претвора и реголитот во употребливи метални легури.

Фабриката за кислород работи тивко, при што кислородот произведен во процесот засега е вметнат во издувна цевка, но ќе се чува по идните надградби на системот.

Според Томас Гидини, раководител во ЕСА, и НАСА и Европската вселенска агенција се враќаат на Месечината со опремени мисии, меѓутоа овој пат со цел да останат.

УХМР објави оглас за авионско засејување на облаците за превенција од природни непогоди