Економија
Македонската жена потенцијал за успешен претприемач
Фактот дека 50 отсто од популацијата во Македонија се жени и дека 43,1 отсто се на пазарот на трудот, говори дека македонската жена е неискористен потенцијал, истакна во понеделникот Ленче Угриновска од Здружението на жени менаџери ЕЛИТ на отворањето на 11-от „Европскиот ден на претприемачот & Европската недела на МСП“, која се одржа истовремено со конференцијата „Женско лидерство, личен развој и етика“.
Честа за да го прогласи настанот за отворен му припадна на Димитар Ристовски, извршниот директор на европската бизнис асоцијација. Идејата на овој проект е, на европско ниво да му се даде поттик на претприемништвото како единствен начин и алатка за прогрес на една локална економија.
„Особено е битно претприемнштвото за Република Македонија, затоа што со оваа бројка на невработени сметаме дека единствен излез за надминување на овие потешкотии во поглед на вработувањето, невработеноста, развојот на македонската економија е агресивно вртење кон претприемништвото и поттикнување на сите оние млади луѓе, студенти и невработени и веќе основани млади, средни пертпријатија да се насочат кој претпиемништвото и основањето на сопствен бизнис“, рече Ристовски за Макфакс.
Според него, низ текот на годините оваа инситуционална поддршка расте, од самиот почеток на настанот кој се довиваше во понеделникот во скопско МКЦ, овој настан па сé до денес, бројката на они програми коишто го поддржуваат претприемништвото е драстично променета. Во овој период, продолжи нашиот соговорник, може да се забележи дека сé повеќе се организираат настани посветени на претприемништво, постојат голем број програми обезбедени од Владата на Република Македонија преку којшто се стимулира самовработувањето, се даваат одредени финансиски средства како помош на нови претприемачи на мали и средни претпријатија, така да од овој аспект работите се движат во нагорна линија.
„Не е најсјајно, како и секаде во изминативе години, свесни сме дека се соочувавме со големи економски и финансиски кризи, па така и Македонија не беше имуна на тоа. Во Македонија сé повеќе расте свеста за претпиемништво, со оглед на тоа што Македонија е излезена од еден голем, гломазен социјалистички систем на економија, каде што сé било базирано на големи идустриски капацитети, така што за свеста за претприемништво е потребно време за да се развие низ текот на годините. Ние, од наша страна, сме среќни затоа што се повеќе млади луѓе се стремат кон тоа да отворат свои фирми, особено во IT индустријата. Клучот за успешен петприемач лежи во тие кои имаат најдобра визија, јасна цел, што знаат како да ја организираат компанијата, луѓето кои ќе одберат вистински партнери, што ќе креираат добар производ ќе успеат“, додаде Ристовски.
„Согласно законот за еднакви и работни можности ние сме еднакви и не смее да постои родов дисбаланс во бизнисот, но за жал во пракса тоа не е така. И покрај тоа што се знае, не се предвидуваат никакви мерки ниту санкции за тоа да се спроведе“, се надоврза Угриновска.
Нагласи дека приматот на мажите во одлучувачките функции жените можат да го преземат само ако се воведат системски мерки. Според Угриновска околу 30 отсто се жени оснивачи на компании каде што основниот влог е над 50 проценти, но, како што рече, тоа се микро компании со малку вработени.
„Ние се залагаме жените да ја најдат својата раководна функција, односно да одлучуваат во големите компании. Тоа го правиме преку еден проект кој што е наречен женско лидерство каде што, согласно законот за еднакви и работни можности ние сме еднакви и не смее да постои родов дисбаланс во бизнисот, но за жал во пракса тоа не е така. И покрај тоа што се знае, не се предвидуваат никакви мерки ниту санкции за тоа да се спроведе“, појасни Угриновска.
Според Мади Шарма член на Европскиот економски и социјален совет во Македонија постои многу потенцијал.
„Луѓето имаат одлични идеи кои можат да ги придвижат заедниците напред со цел да се намали сиромаштијата, да се направат промени, да се воведат нови технологии. Претприемништвото значи вреднување на човечкиот капитал, а тој капитал го има многу во Македонија“, рече Шарма и додаде дека затоа е многу важно младинското и женското претприемништвото и дека треба да им се даде шанса на сите да бидат претприемачи.
Според Томиќ, експерт за родова еднаквост и основач на Еднакви.мк., потребно е да се развива женската солидарност, односно меѓусебната соработка во бизнисот, политиката и невладиниот сектор со цел да им се овозможи на жените претприемачи подобри услови и подобри можности да го развијат својот бизнис./крај/мф/дѓ
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Вицегувернерката Нацевска: Кога плаќањата се извршуваат без напор, економијата расте со доверба
„Единствената област за плаќања во евра, СЕПА, веќе е дел од нашата реалност. Тоа не е само симбол, туку и услуга. Преку пониските трошоци, брзината и едноставниот сет информации потребен за извршување на плаќањето, граѓаните и компаниите од нашата земја веќе ги чувствуваат придобивките кога испраќаат пари или кога плаќаат снабдувачи во странство или, пак, кога примаат дознаки од странство“, порача вицегувернерката на Народната банка, Емилија Нацевска, во завршното обраќање на 16. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура, одржана под наслов „Преповрзување на плаќањата во дигиталната ера“.
Вицегувернерката истакна дека следниот приоритет е развивањето и воведувањето инстант плаќања, како нова навика, а не само можност. „Целта е практична – да можете да платите и да ви биде платено за неколку секунди, во секое време (24/7/365), преку безбеден систем и со сигурно порамнување преку централната банка“, рече Нацевска, додавајќи дека меѓусебното поврзување на платните системи на земјите од Западен Балкан, како и со европскиот ТИПС ќе придонесе за побрза економска интеграција на регионот во Европската Унија.
Покрај СЕПА и инстант плаќањата, во фокусот на Конференцијата беа и отпорноста и довербата во платните системи, како предуслов за стабилност, којашто е неопходна за непречено функционирање на економијата. Нацевска истакна дека размената на искуства, тестирањето и координираното реагирање при инциденти се клучот за одржувањето на довербата на јавноста.
Посебно внимание ѝ беше посветено на улогата на финтек-компаниите и на небанкарските даватели на платежни услуги, коишто веќе се рамноправен дел од системот. „Тие носат брзина, практичност и конкуренција, но со тоа и одговорност за заштита на корисниците и податоците“, нагласи таа.
Во однос на иновативните решенија и регулативата, вицегувернерката порача дека тие не треба да се гледаат како спротивности, туку дека регулаторите треба да создадат простор за нови идеи, но и да обезбедат сигурност на плаќањата и заштита на клиентите, бидејќи рамнотежата меѓу иновацијата и стабилноста е исклучително важна, рече Нацевска, нагласувајќи ја важноста на пропорционалноста во регулирањето, заради обезбедување еднакви правила и правични услови за сите учесници на пазарот.
Во своето завршно обраќање, Нацевска потсети дека ако на претходната конференција се зборуваше за планови, оваа година веќе се истакнуваат конкретни резултати и реални решенија.
„Се движиме во вистинската насока – од дизајн кон услуга, од концепти кон видливи придобивки“, заклучи вицегувернерката, изразувајќи им благодарност на сите учесници, партнери и организатори на Конференцијата за нивните идеи, соработка и посветеност во градењето подобар и посигурен платен екосистем.
Економија
Истече рокот за поднесување и плаќање на ДДВ обврските за третиот квартал
Управата за јавни приходи ја информира јавноста дека заклучно со 27 октомври 2025 година, кога истече законскиот рок за поднесување на ДДВ-04 пријавите и плаќање на даночниот долг за третиот квартал од 2025 година, сè уште постојат даночни обврзници кои не ги исполниле своите законски обврски.
Според евиденцијата на УЈП, остануваат неподнесени 2.209 тримесечни и 146 месечни пријави, како и 7.436 тримесечни и 1.270 месечни даночни обврзници кои не го извршиле плаќањето на пријавениот даночен долг. Редовноста во исполнувањето на обврските е знак на одговорност и доверба, вредности што заеднички го градат системот во кој сите учествуваме и веруваме.
Управата за јавни приходи веќе достави персонализирани известувања до сите обврзници со пријавен, а ненаплатен долг за соодветниот даночен период.
Во тек е спроведување на активности и мерки во координација со сметководителите и обврзниците, со цел да се избегнат блокади на сметки и дополнителни трошоци за присилна наплата. Важно е да се внимава на роковите, бидејќи за секој ден на задоцнување се пресметува камата во износ од 0,03% од преостанатиот долг, како и изрекување на дополнителни глоби. Оттука, потсетуваме на обврската за точно, целосно и навремено плаќање на поднесените ДДВ-04 пријави. По доставата на опомените, Управата ќе пристапи кон присилна наплата кај сите обврзници кои нема да го подмират долгот доброволно. УЈП апелира до сите засегнати обврзници да постапат одговорно и навремено, со цел да се обезбеди стабилна даночна историја и да се избегнат непотребни последици. За дополнителна помош и поддршка, даночните обврзници и сметководителите можат да се обратат преку е-пошта на [email protected] или телефонски на 0800 33 000 (од фиксен) и 02 3253 200 (од мобилен). Вашата дисциплина денес е вашата предност утре.
Економија
„Реплек“ на најпрестижниот саем за фармација CPHI – потврда за конкурентноста, квалитетот и интернационалниот потенцијал
Портфолиото на фармацевтската компанија „Реплек“ и оваа година предизвикува голем интерес на CPHI саемот за фармација, кој од 28-ми до 30-ти октомври се одржува во Франкфурт, Германија, под мотото „Ја обликуваме иднината на фармацијата“. CPHI саемот е собир на глобалните лидери во фармацијата и во неговите рамки се презентираат иновациите во индустријата.
„Реплек“ го презентира своето производно портфолио – фармацевтски производи и козметика, а значително внимание предизвикуваат производите на компанијата на база на канабис, за кои интересот континуирано расте. Во рамките на саемот, менаџментот на компанијата остварува бројни средби за проширување на соработката и освојување на нови пазари и понатамошно унапредување на позициите кои се градени 80 години, јубилеј кој годинава го одбележува компанијата.
„‚Реплек’ континуирано вложува во дигитализација, иновации, лансирање на нови производи, како и во проширување на пласманите. Наша стратешка цел е продлабочување на постојните партнерства и склучување нови, со цел ширење на компанијата и на пазарите каде што досега не сме биле присутни. Со воведувањето напредни технологии и иновативни решенија во портфолиото, нашите производи и брендови сѐ повеќе го освојуваат меѓународниот фармацевтски пазар, на кој ја потврдуваме нашата позиција како конкурентен производител, но и како сигурен и доверлив партнер. Нѐ радува фактот што реномирани компании од Европската унија, Јужна Америка и Азија го потврдуваат интересот и веќе имаме најава за проширување на соработката. Дополнително, саемот е одлична можност за привлекување потенцијални партнери не само за извоз во регионот и пошироко, туку и за истражување на интересот за Реплек како регионален дистрибутер и партнер за продажба и маркетинг на Балканот“, изјави Душан Пецовски, генерален директор на „Реплек“.
Во рамките на саемот, заедно со меѓународните партнери, „Реплек“ ќе го одбележи и својот 80-годишен јубилеј. CPHI покажува дека долгогодишната фармацевтска традиција е нешто што високо се вреднува на меѓународниот пазар, ја зголемува довербата во компанијата и нејзината конкурентност. Континуираното сертифицирање со EU GMP сертификатот за добри производни практики е уште еден аспект кој значајно влијае на конкурентноста на компанијата на меѓународниот пазар.
CPHI е највлијателниот светски фармацевтски настан, кој годинава се одржува по 36 пат, а свое учество на саемот имаат најзначајните фармацевтски компании. Оваа година саемот на едно место собра повеќе од 62.000 професионалци и експерти од над 166 земји, а нивните предавања за најновите достигнувања во областа на фармацијата предизвикуваат огромен интерес. Присутни се и 2.400 изложувачи од целиот свет. Саемот секоја година се одржува на различна локација. На овој престижен настан компаниите од фармацевтскиот сектор од целиот свет имаат можност за промоција на своите портфолија, како и презентација на нивните иновативни производи и брендови.
Компанијата „Реплек“ околу 75 отсто од своите производи ги пласира на странските пазари, во повеќе од 25 држави во Европската Унија, Централна и Југоисточна Азија, како и во регионот Адрија. Најголема потврда за високиот квалитет и конкурентноста на производите на компанијата која има 80-годишна традиција, е фактот што голем дел од нив на некои од пазарите се во рангот на најпродаваните.
„Реплек“ континуирано инвестира во модернизација и унапредување на своето производно портфолио, со цел зајакнување на своите пазарни позиции. Во таа насока е и значајното двојно меѓународно признание кое компанијата го доби минатиот месец, односно двата EAEU GMP сертификати, кои се резултат на инспекции кои потврдуваат дека производствените процеси и системот за квалитет на „Реплек“ се целосно усогласени со принципите за добра производна пракса регулирани за Евроазиската економска унија. Овие сертификати се потврда за високите стандарди што се применуваат во секоја фаза од работењето и постојаното подобрување на квалитетот на секој чекор, од развојот и производството, до финалната дистрибуција.
(ПР)

