Култура
(Видео) МНТ ја почнува сезоната со претставата „Еден месец во село“, Паоло Маџели по 30 години во Скопје
Со претставата „Еден месец во село“, Македонскиот народен театар ќе ја почне новата сезона. Делото е напишано од рускиот писател Иван Сергеевич Тургенев, а го режирал Паоло Маџели. Во МНТ ќе се изведува на 29 септември. Претставата, која е трагикомедија, се работела девет месеци, а во делото се раскажува селска приказна каде што Наталија, сопруга на богат човек, и младата Верочка се вљубуваат во истото момче, студент, учител на синот на Наталија. Така скроената ситуација Тургенев ја полни со разни љубови, односно љубовни обиди. За некои ликови таа љубов е извор на надеж за подобра иднина, за некого е занес во кој привремено се губи себеси, некој љуби од навика, друг се согласува со целата илузија, а трет благодарение на љубовта повторно се чувствува жив.
Режисерот Паоло Маџели, кој по 30 години се враќа да работи со МНТ, вели дека не е лесно да се работи текстот од Тургенев бидејќи тој лесно може да се банализира.
„Возбуден сум бидејќи во Скопје доаѓам по 30 години. Деновиве водев интензивен дијалог со овој град, а тоа ќе остане моја тајна, која е мрачна. Се надевам дека овдешниот театарски свет ќе има можност да се покаже и докаже. Среќен сум што се враќам во МНТ“, вели Маџели.
Авторот на музиката, Љупчо Костадинов, рече дека музиката ќе се изведува од самите актери, а процесот на работа не бил воопшто лесен. Актерот Ѓорѓи Јолевски, кој ја игра улогата на богат земјопоседник, вели дека првпат се сретнува со автор како Тургенев и го споредил со Чехов. Јолевски бил внимателен додека го градел ликот, а рече и дека со актерската екипа, која ќе ја изведува претставата, може да се рушат кинески ѕидови.
„Ликот што го играм е комплициран, ситуациите почнуваат комично, а завршуваат трагично. Секоја сцена е поинаква. Ова е трагикомедија која има силни последици врз самите актери. Таа е политичка бидејќи сцената е еден клавир ставен во сено, а претставува како целиот процес на европеизација е заглавен во трски“, рече Јолевски.
Меѓу актерите се и имињата на Сашко Коцев, Никола Ристановски, Тина Трпкоска, Дарја Ризова, Лука Софрониевски, Димитар Илијевски, Александар Цветковски, Дамјан Цветановски. Нино Леви, кој во претставата игра ролја на сосед, вели дека додека работел на претставата, го усовршил свирењето на гитара.
„Она што не ми успеа изминативе години, ми успеа сега. Ослабев 5 килограми“, рече Леви.
Младите актерски имиња беа воодушевени од работата со искусните колеги и режисерот на претставата, Паоло Маџели. Стефан Спасов вели дека работел на четири претстави во МНТ, а со подготвувањето на „Еден месец во село“ тој запознал многу нови колеги и стекнал нови искуства. Дека претставата била исполнета со многу љубов, говореше актерката Ана Стојановска, која ќе глуми слугинка.
„Со Паоло Маџели работев пред 30 години. Многу сакав да го повторам искуството. Драмски го испушти од раце, МНТ беше паметен, па го врати назад. Сите ќе се воодушевите од претставата и целата глума“, вели актерката Катерина Коцевска.
На сцената за време на преставата ќе проаѓаат луѓе што ќе се обидуваат да размислуваат, да мечтаат и да живеат. Ќе се обидуваат да се борат и да се надеваат. Тие истовремено ќе се тажни и смешни бидејќи условите во кои се среќаваат и во кои пропаѓаат нивните различно доживеани љубовни (не)прилики се тесни и досадни.
Премиерата на „Еден месец во село“ ќе се одржи на 29 септември, а првата реприза на 2 октомври во Македонскиот народен театар.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Марко Бањоли во Чифте амам
На 23 април во 19 часот во Националната галерија на Македонија – Чифте амам, Скопје ќе се отвори мултимедијалната изложбата „Тркало на времето“ на истакнатиот италијански уметник Марко Бањоли.
„Со оваа изложба ја објавуваме одлуката на Советот на Остен „Земја во фокус“ на Остен Биеналето Скопје 2024 да биде Италија“, велат од Остен.
Изложбата е организирана во соработка со Зеринтија, Асоцијација за современа уметност, а со поддршка на Италијанска амбасада во Скопје и Италијанскиот културен институт во Белград.
Култура
Настап на Дуња Иванова и концерт посветен на Кире Костов во изведба на Биг бендот на фестивалот „Крај Вардарот џез“
Во рамки на втората фестивалска вечер на „Крај Вардарот Џез“, утревечер на 23 април во Македонската филхармонија со почеток во 20 часот на пијано ќе настапи Дуња Иванова.
Нејзиниот концертен настап „Мирисот на липите“ ќе биде проследен со текст и нарација на Тина Иванова. Музичко-поетски проект, кој раскажува приказна за познатите урбани и скриени места на Општина Центар. Липите на улицата „Орце Николов“, панкот од гаражите на „Плочник“, дружбите во дворот на „Песталоци“, графитите на Кеј, паркот на Горан Стефановски, кафеаната „Наџак“…
Ќе бидат изведени композицијата „Свита за Скопје“ од македонската композиторка Ана Пандевска, и песната „Ние сме од Скопје“ на Мирко Попов, чиј аранжман за пијано го направи Пандевска. Получасовно патување низ симболите на Скопје, погледнати низ интимна, лична перспектива на авторите. Во музиката, како и во нарацијата, провејува нишка на носталгија, а во исто време и крик за подобро утре на градот во кој пораснавме и без чиј воздух не можеме да живееме. „Мирисот на липите“ симболично ќе прикаже, преку звук и говор, еден живот на жител од Центар. Поетскиот наратив е оригинално креиран за овој уметнички перформанс, кој промовира иновативен пристап со содржина која пак, претставува ,,жива“ материја, блиска до човечкото срце.
Минатиот месец за „ПМГ Џез“, како 44 издание, излезе албум во живо, концерт на пијано на Дуња Иванова, кој беше реализиран во рамки на музичката програмата „Крај Вардарот Сесии во Аудиокултура“, која изведе композиции од Ана Пандевска.
Веднаш потоа во 21 часот на истата сцена ќе започне долгоочекуваниот концерт на Биг Бендот со музика од Кире Костов. Концерт посветен на еден од стожерите на современата џез композиција Кире Костов, преку интерпретација на негови избрани дела во современ аранжман од страна на Биг Бендот под диригентската палка на Љупчо Мирковски. Костов е едно од најзначајните имиња во современата џез музика, чија работа опфаќа бројни ангажмани и дела, меѓу кои: солист и диригент на Танцовиот оркестар на РТВ Скопје, наградуван трубач во Југославија, претставник во Биг бендот на Европската радиодифузија, автор на околу педесетина композиции во оркестарска изведба од областа на џезот и 300 песни во популарната музика и реализатор на сите изданија на Скопскиот фестивал од 1991. Подеднакво значајна ќе биде и изведбата на селектираните дела од Костов на еден од нашите најзначајни оркестарски формации, чија историја датира од далечната 1961 година (Биг Бендот на МРТ), кој во 2013 година се возобновува и продолжува да работи во музичка формација водена од Љупчо Мирковски како диригент.
Фестивалот ќе биде заокружен на 27 април во едукативно културниот центар Лабораториум со концертен настап на „Macedonian Free Society“ и со еден од највозбудливите музички проекти „Поетроника“.
Фестивалот е поддржан од Министерство за култура на Р.С. Македонија и се реализира во соработка со Македонска филхармонија и Лабораториум. Концертот „Мирисот на липите“ се реализира со поддршка на општина Центар.
Книги
МАИ ги додели наградите за изданијата меѓу два Саеми на книга
Комисијата за доделување на наградите на Македонската асоцијација на издавачи за периодот меѓу два саема, по разгледувањето на апликациите и на примероците од книгите доставени од издавачите, на состанокот на 15.04.2024 г. донесе одлуки за доделување на наградите на МАИ меѓу двата саема во мај 2023 и април 2024 година.
Признание за најдобра едиција, при што основен критериум бил уредничкиот пристап, концептот на едицијата и унифицираниот изглед/дизајн, со 1. место наградена е едицијата „ПРОаЗА“ („Или-или“), со 2. место едицијата „Бранови“ („Антолог“) и со 3. место едицијата „Современи класици“ („Арс ламина“).
Признание за најдобар оригинален дизајн на корица добија „Не кажувам“ од Петар Андоновски, дизајнирана од Марко Трпески („Полица“), „Базирано врз речиси вистинити настани“ од Ѕвездан Георгиевски, дизајнирана од Наталија Лукомска („Бегемот“) и „Кабинет на чуда со ѕидови од огледала“ од Владимир Јанковски, дизајнирана од Марко Трпески („Антолог“).
Признание за најдобро ликовно-графички уредено издание добија „Варшава го исцртува Скопје“ од Кинга Нетман-Мултановска; автор на дизајнот: Петер Личковски („Бегемот“), „Костимот во Македонија од појавата на фотографијата до денес“ од Зорка Тодорова Младеновиќ; графичко уредување на „Арс ламина“ и „Гени, мени, сени“ од Владимир Лукаш (текст и илустрации), со графичко уредување на „Супрема“.
Признание за оригинални целосно илустрирани книги за деца (сликовници) добија „Си беше еднаш – Најубавите бајки на сите времиња“ (прир. Оливера Ќорвезироска, со илустрации на Наталија Лукомска) („Арс ламина “), „Момчето од зборови / Девојчето од ноти“ од Катерина Николовска („Чудна шума“) и „Рокчето“ од Никола Маџиров, со илустрации на Анета Илиевска („Арс ламина“).
Во категоријата најкреативно издание каде влегуваат оригинални изданија за возрасни или за деца, кои се издвојуваат по својата нестандардност, признанија добија „Момчето од зборови / Девојчето од ноти“ од Катерина Николовска („Чудна шума“), „Шарени ириси“ од Јована Матевска Атанасова, со илустрации на Симонида Филипова Китановска („Арс ламина“) и „Мојата прва библиотека“ од Деспина Мукоска („Арс ламина“).
Признанието за автор на годината го доби Лидија Димковска („Три“).