Култура
Ноќни посети во лондонски Tate Britain со роботи

Проектот кој предвидува посети на лондонскиот музеј „Tate Britain“ со помош на роботи ја доби инаугуралната награда на овој музеј IK Prize за дигитални иновации во износ од 60 илјади британски фунти што може да овозможи оваа идеја еден ден да стане стварност, пишува The Guardian.
Зад проектот под наслов „After Dark“ стои уметничкиот колектив Workers кој го сочинуваат Томасо Ланза, Рос Каирнс и Давид де Дука, чијашто идеја се состои во тоа на посетителите да им се овозможи преку ноќ, управувајќи со роботи од својот дом, виртуелно да шетаат по галериите на музејот Tate Britain, и низ „очите“ на роботите ги разгледуваат таму изложените експонати. Роботите би можеле да се движат насекаде, а посетителите би можеле да зумираат сѐ што ги интересира.
Наградата наречена по филантропката Ирене Крејтмен, којашто со години волонтираше во овој лондонски музеј и давала парични прилози за галеријата, оваа година е доделена првпат, а во иднина ќе се доделува еднаш годишно за оригиналните идеи кој предлагаат поврзување на збирката на „Tate Britain“ со пошироката публика со помош на дигиталната технологија. Покрај финансиската поддршка за реализација на идејата, наградените уметници на свеченото доделување во четвртокот навечер во Лондон и десет илјади фунти. Наградениот труд добива и изложба на готовиот проект во „Tate Britain“, а проектот „After Dark“ ќе биде изложен кон крајот на летово.
Основачот на Wikipedia, Џими Велс, еден од членовите на жирито, изјави дека станува збор за навистина возбудлив и оригинален предлог чијашто мисија е ширењето дека достапноста на уметноста со помош на дигиталната технологија. „Тој проект на луѓето низ светот на единствен начин ќе им направи достапен период од половина век британската уметност“, вели Велс.
Покрај Велс, во жирито биле и уметникот Марк Леки, директорката на технолошкиот оддел во весникот The Guardian, Џемим Кис, внукот на Ирене Крејтмен, Џон Портер, креативниот директор на креативната лабораторија на американскиот технолошки гигант Google во Сиднеј, Том Аглоу и директорот во одделот за публика и медиуми во „Tate Britain“, Марк Сандс.
Практичната страна на проектот допрва траба да биде разработена, како на пример колку долго некој би можел да има контрола над својот робот или на кој начин би се правел распоредот на посетите. Меѓутоа, уметниците истакнуваат дека за реализација на идеите не е потребно да се развива ниту да се измислува некаква нова технологија.
Уметничкиот колектив Workers е формиран пред три години откако Ланза и Каирнс во 2011 година дипломирале на лондонскиот Royal College of Art. Во потесниот избор за наградата влегле уште три проекти избрани од подолгата листа од 51 предлог. Тројцата уметници сега, покрај другото, реализираа проекти и за лондонската Олимпијада во 2012 година и за Природонаучниот музеј во Берлин./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изведбата на моќното ремек-дело „Набуко“ од Џузепе Верди во рамките на 53. издание на Мајските оперски вечери

Моќното ремек-дело од Џузепе Верди, операта „Набуко“ ќе се изведе на сцената на Националната опера и балет на 19 мај со почеток во 20.00 часот во рамките на 53. издание на фестивалот „Мајски оперски вечери“. Операта ќе се изведе под диригентската палка на гостинот од Грција, Мирон Михаилидис, режијата е на Ренато Бонајуто (Италија), сценографијата и костимографијата се на Флавио Арбети и Артемио Кабаси од Италија, кореограф е Маја Митровска-Богојевска, концерт-мајстор е Јане Бакевски, хор-мајстор е Јасмина Ѓорѓеска, а светло дизајн, Милчо Александров.
Насловната улога (Набуко) ќе ја толкува, Луис Кансино од Шпанија, во улогата на Абигаиле ќе настапи Ханјинг Цо од Кина, Николина Јаневска ќе ја толкува улогата на Фенена, Уго Тарквини (Италија) ќе настапи како Исмаил, а во улогата на Захарие ќе настапи Џовани Пароди (Италија), во останатите улоги ќе настапат Диме Петров, Ана Ројдева, Дејан Стоев, хорот, оркестарот, балетскиот ансамбл на Националната опера и балет и ученици при ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“.
„Набуко“е лирско-драматична опера во четири чина, едно од најпопуларните дела на Џузепе Верди и е омилено кај публиката. Својата праизведба оваа опера ја имала во 1842 година во Миланска Скала. Тоа е третата опера на Верди за која што се смета дека трајно ја воспоставила неговата репутација како композитор. Темата на операта е тешката историја на еврејскиот народ, нападнати и поразени, протерани од својата татковина, иако историските настани се користат само како позадина на романтичниот и политички заплет. Верди во една ноќ ја напишал надалеку познатата хорска арија која станала драматуршки и музички столб на делото „Va, pensiero, sull’ali dorate“ („Летај на златести крилја”).
Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.