Филм
Македонскиот кандидат за Оскар „Ослободувањето на Скопје“ прикажан во Лос Анџелес

Филмот „Ослободувањето на Скопје“, македонско-хрватско-финска копродукција во режија на прославениот актер од поранешните југословенски простори Раде Шербеџија, кому ова му е режисерско деби, и неговиот син Данило Шербеџија, беше прикажан на посебна проекција во Лос Анџелес, пред номинациите за Оскар во категоријата најдобар странски филм.
Проекцијата е одржана пред самото гласање за потесниот избор од девет филмови, коешто заврши на 12-ти декември, а во коешто „Ослободувањето на Скопје“ учествува како македонски кандидат за оваа престижна американска филмска награда.
На проекцијата, покрај членовите на Американската академија за филмски уметности, присуствуваше и Анет Бенинг, добитничка на Златен глобус, која и самата повеќепати беше номинирана за Оскар. По проекцијата, режисерот Раде Шербеџија, одговараше на прашања на публиката.
Станува збор за филмска адаптација на култната театарска претстава на Душан Јовановиќ, драма во чие средиште е распаѓањето на семејната заедница во атмосферата на Втората светска војна. Во фокусот на сторијата е момченце кое живее со мајката под германската окупација, додека татко му се бори во партизани. За да го спаси од нацистите членот на семејството, неговата мајка се вработува кај германски офицер, со кој и покрај сé, сé повеќе се зближува.
Последните денови за овој филм се пишуваше доста во американските медиуми. А Шери Линден, критичарка на влијателниот магазин Hollywood Reporter го опишува како „добро раскажан и животен личен поглед на историјата“. Според неа, иако е раскажан од перспектива на дете, филмот ја избегнува сентименталноста и ја носи приказната за сојузништвата и предавствата од воените времиња, за долготрајните последици од колективната вина, а притоа успешно го комбинира хуморот со застрашувачката стварност на војната.
Филмот досега беше прикажан и на Меѓународниот фестивал на камерата во Битола, Пулскиот филмски фестивал, на Сараево филм фестивал, а особено позитивни критики доби на Меѓународниот филмски фестивал во Хелсинки, како и на неодамнешниот филмски фестивал во словачка Братислава, беше прикажан на филмската смотра во Загреб, а му претстојат учества на фестивалите Фест во Белград, Палм Спрингс, Монтевидео, Подгорица….
Покрај Раде Шербеџија, улогите ги толкуваат и познатиот филмски актер Мико Ноусиаинен, Луција Шербеџија, Силвија Стојановска и дебитира Давид Тодосовски кој на почетокот од декември на Мостар филм фестивал ја доби наградата за најдобар дебитант за, како што образложени жирито, „уверливоста на толкувањето на ликот кој содржи многу тешки актерски техники, кој како дете – натуршчик многу успешно ги искажал”. На истиот фестивал на Раде Шербеџија му беше доделено специјално признание за “креацијата која го премостува времето и служи за зачувување на сеќавањата на едно извонредно уметничко дело од сферата на театарот кое сега во филмски облик е сочувано од заборавот”.
Освен „Ослободувањето на Скопје“, за 89-та награда Оскар во категоријата на филм од неанглиско јазично подрачје, од регионот меѓу другите номинирани се и српскиот „Дневникот на машинистот“ од Милош Радовиќ, словенечкиот документарно –игран филм „Хјустон, имаме проблем1“ на Жига Вирц, хрватско-грузиската копродукција „Куќа на другите“ на режисерката Русусдан Глирјидзе, романскиот „Сиераневада“ на Кристи Пуи во кој Македонија учествува со малцински финансиски удел, додека истиот е копродукција помеѓу Романија, Франција, Хрватска, Македонија и Босна и Херцеговина. и исландскиот „Врапци“ на Рунар Ринарсон.
Изборот на кандидатите за најдобар филм на странски јазик ќе биде објавен на 24-ти јануари, а свеченото доделување се одржува на 26-ти февруари во Лос Анџелес.
Годинава за оваа категорија се пријавени 85 филмови, а меѓу нив се и веќе успешни филмови на светски прославени режисери како Пол Верховен, Ксавиер Долан, Марен Аде, Пабло Лариана, Џанфранко Роси, Педро Алмодовар./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.