Македонија
Пресуда за Вељаноски, Ристовски, Јанакиески и Атанасовски – осудените плански го организирале упадот со цел да се зачува власта

Судот ги изрече пресудите за организаторите за упадот во Собранието на 27 април – поранешниот претседател на Собранието Трајко Вељаноски е осуден на шест години и шест месеци затворска казна, поранешните министри за транспорт и врски и за образование, Миле Јанакиески и Спиро Ристовски, на шест години и три месеци, а поранешниот директор на УБК, Владимир Атанасовски, на шест години.
„Виновни се затоа што по неуспешните преговори за формирање Влада, изготвиле план со намера да го загрозат уставниот поред и безбедност на Македонија со акти на насилство за да не се предаде мирно власта. Како отежителни околности се тежината на кривичното дело е позицијата на обвинетите, умислата на обвинетите, општествената опасност од таквиот вид кривични дела бидејќи се повреди сржта на претставничката демократија, степенот на кривична одговорност кои делувале како организатори, што се посегна по редовното функционирање на Собранието. Според судот, овој кривично правен настан е плански мотивиран, смислен, реален за да се зачува власта. Судот ги ценеше како отежителна околност и загрозувањето на животот на пратениците, дејствијата кои биле преземени. Ваквите отежителни околности ги доведе во корелација со олеснителните околности дека се родители на малолетни деца, фактот дека против обвинетите Ристовски, Вељановски, Атанасовски не се водат други кривични дела, однесувањето на обвинетите во постапката, соработката со судот, обезбедување голем број сведоци со оглед на краткиот рок на доставување судска постапка, изразеното жалење за настаните. Судот не можеше да не ја земе предвид дадената амнестија дадена со Законот за амнестија. Дел од амнестираните лица беа исто така високи лица во државата. Ова упатува за ублажување на казната“, рече судијата Илија Трпков читајќи дел од обвинението.
Тој даде објаснување за причините поради кои ја Судот ја донел пресудата.
„Случувањата на 27.4.2017 ќе бидат запаметени како настани без преседан. Четири години по настанот има правосилна пресуда за лицата кои извршија упад и насилно влегоа во Собранието. Во ова обвинение главен организатор е наведен Никола Груевски, кој е во бегство и бара азил. Да се врши насилен упад во пармалентот кој е испланиран и во тоа да учествуваат високи функционери е застрашувачко. Државата се брани со срце, ум, правилни потези. Времето и историјата ќе покажат што било правилно а што не. Државата не се гради, ниту брани со насилство. Дали ќе се случеше насилниот упад ако не беше испланиран? Се разбира дека не. Само со план можеше тоа да се случи. Советот ги ценеше сите докази на странките, секој поединчено. Само целината на доказите може да даде одговор на многу прашања. Не се суди на ВМРО-ДПМНЕ, СДСМ, друга партија, туку на конкретни лица“, рече Илија Трпков.
Судијата праша како судечкиот совет да подари верба на сведоците од ВМРО-ДПМНЕ, кога од пораките покажуваат нешто спротивно, потенцирајќи дека сведоците дале сведочење под заклетва.
„Како советот да поклони верба на сведоците, кога од изведените докази произлезе сосема поинакво нешто. Се изведоа пораки од кои се гледа како се барале труби и свирчиња. Загрозен беше уставниот поредок. Дали овие обвинети се терористи или не, истакнувам дека законот е тој што дава дефиниција и определба за дејствијата на лицата. Доколку некој биде осуден за ова кривично дело, како ќе биде нарекуван е најмалку важно. Најважно е да се утврди дали бил загрозен уставниот поредок, со акт на насилство преку дејствијата. Сите дејствија на обвинетите треба да се разгледуваат конкретно. Дали обвинетите се познаваат меѓу себе е прашање кое го наметна одбраната, но важно е дали нивните дејствија го исполниле битието на кривичното дело. Судската пракса на национално ниво тврди дека нема потреба организацијата да биде со добро организирана структура и континуирано комуницирање“, додаде Илија Трпков.
За Трпков, постапувањето на Трајко Вељановски било осмислен чин насочен кон загрозување на уставниот поредок.
„Според судот, тоа што не се преминало на друга точка во минатото, тоа за судот покажува дека немало потреба од тоа. Дека деловниот треба да се применува за да се обезбедат сите права на пратениците. Начинот на кој ја водел седницата, целта која сакал да ја постигне, последиците од настанот, активностите кои ги преземал, а произлегуваат од доказите, претставуваат дејствија директно насочени кон загрозување на уставниот поредок, како основа за исполнување на битието на кривичното дело. Постапувањето на обвинетиот било осмислен чин со намера да не се формира влада“, рече Трпков.
За Јанакиески и Ристовски пресудни за судот биле пораките кои ги разменувале, а беа докази во постапката, а даде верба и на сведоците Александар Василевски-Нинџа, Стефан и Михаил Младеновски.
„Кривичната одговорност на Миле Јанакиески и Спиро Ристовски не е во фактот само дека организирале собир со граѓаните и барале говорници да одржат говор за граѓаните да ја штитат Македонија од Тиранската платформа. Јанакиески и Ристовски давале насоки кон пратениците. Спиро Ристовски викал: ‘Појачајте од секаде до максимум’, а Јанакиески: ‘Качете се горе е Заев’. Од пораките кои беа презентирани, видна е комуникацијата меѓу Јанакиески и Канческа-Милевска. Пораките не одат во правец на одбраната на Јанакиески и Ристовски. Одбраната сакаше да докаже дека овие пораки се испратени многу порано од случувањата во собранието. Но, судот, освен што доказите ги цени секој засебно, ги цени и во целина. Ваквите пораки се во корелација на сведочењата на сведоците Стефан и Михаил Младеновски и Александар Василевски-Нинџа. Судот размислуваше дали да поклони верба на Александар Василевски-Нинџа. Постојат доволно докази, материјали и вербални од кои произлегува дека Василевски-Нинџа бил запознаен што се случува во седиштето на партијата, имал доволно информации кој бил таму“, рече судијата Трпков.
Судијата Трпков рече дека Атанасовски требало да преземе сè што може за да го спречи упадот.
„Неспорно се гледаат и дејствијата на Владимир Атанасовски. Обвинетиот тогаш како директор на УБК и обвинетиот Никола Бошкоски вработен во УБК ги мобилизирале членовите за да се спречи мирно предавање на власта. Па така, Василевски рече: ‘Сакам да нагласам дека известував на тие протести колку луѓе протестираат, можам да посочам каде се собираа некои групи. Тоа беа луѓе од градинки, училишта, а се потпишуваа кај претседателот на општинскиот комитет’. Неспорно е дека обвинетиот бил на чело на УБК, со работно искуство во МВР, па со самото тоа што имал сознанија упатува на тоа дека бил свесен за последиците од насилното влегување во Собранието. За него било јасно што значи влегувањето на толпа народ во Собранието. Кога располагал со информации за влез во Собранието, требало да преземе сè што е во рамки на негова надлежност“, рече Трпков.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
(Видео) Односите со „Вреди“ се коалициски, одлични, рече Мицкоски кој не планира владина реконструкција

Премиерот Христијан Мицкоски не планира реконструкција на Владата пред локалните избори.
Прашан од новинарите за оваа можност, а за која деновиве се зборува поради несогласувањата во коалицијата „Вреди“, Мицкоски кусо одговори „Не“.
Дополнително беше прашан и какви се односите со „Вреди“, на што одговори: „Коалициски, одлични“.
Претходно денес и вицепремиерот, Изет Меџити, беше прашан дали се планира реконструкција на Владата пред локалните избори. Тој одговори: „Ќе видиме тоа, ќе процениме кои се аргументите“.
Темата за можна реконструкција се отвори откако стана извесно постојат несогласувања помеѓу лидерите на политичките партии во „Вреди“ околу настапот на претстојните локални избори. Тројца од четворицата лидери, меѓу кои и Меџити, се согласни дека треба да настапат заедно на локалните избори, но Арбен Таравари од Алијанса за Албанците, кој е актуелен министер за здравство, размислува поинаку. Дополнителено лидерите не се согласуваат ниту за комуникацијата со ДУИ, што за Таравари не е спорна. Меџити денес изјави дека Таравари треба да расчисти со дилемите, бидејќи неприродно е и „Влен“ и соработка со ДУИ.
Македонија
Потребни се итни акции за спас на Преспанското Езеро, клучна соработката со владите во Грција и Албанија

Првиот вицепреммиер и министер за животна средина и просторно планирање, Изет Меџити, денеска беше домаќин на советодавната мисија Рамсар, предводена од Флоре Лафаје, која престојува во нашата земја за да даде стручни совети и препораки како да се третира и да се стопанисува со Преспанското Езеро.
Езерото од 1996 година е ставено на листата на заштитени подрачја, а намалувањето на водостојот на на Преспанското Езеро претставува сериозен проблем.
Министерот Меџити на средбата истакна дека Преспанското Езеро во последните неколку години се соочува со значително намалување на нивото на водата, што претставува сериозна закана за неговиот еколошки систем.
„Климатските промени, користењето на водата за наводнување и подземните истекувања се едни од најголемите закани со кои треба да се соочиме и да се обидеме да ги решиме. Овие проблеми не можат да чекаат и затоа се потребни итни и координирани акции“, рече Меџити, додавајќи дека државата прави значителни напори да ги исполни барањата на ЕУ и Зелениот договор за заштита на природата и климатските промени, како и за заштита на водите.
Меџити се заблагодари за одличната соработка со мисијата, која позитивно одговори на барањето на Министерството за животна средина и просторно планирање, и посака успех во работата. Мисијата ќе посети делови од Преспанското Езеро во Северна Македонија, Албанија и Грција, за да анализира зошто се случува овој феномен.
Претставникот на Рамсарската конвенција, Флоре Лафаје, рече дека е задоволна што има можност да престојува во Северна Македонија и изрази задоволство што Министерството за животна средина покажува зголемената загриженост и што спроведува бројни активности за заштита на животната средина.
„Сакам да изразам задоволство што владите на Северна Македонија, Албанија и Грција остваруваат исклучително добра соработка околу Преспанското Езеро, кое со својата биолошка разновидност важи за бисер на природата, и би сакала да продолжи овој тренд, и со зголемен придонес на ЕУ, УНДП и ГЕФ, во соработка со трите влади, да го решиме овој проблем“, изјави Лафаје.
Министерството за животна средина на Северна Македонија од Секретаријатот на Рамсарската конвенција побара посета на Советодавната мисија, а кон ова барање подоцна се приклучија и Албанија и Грција, претставени на средбата од претставничката од Албанија, Јула Селмани, раководител на секторот за испорака на проекти од Националната агенција на заштитени подрачја и од Грција, Лито Ппадопуло и Виви Румелиту.
Рамсарската конвенција е меѓународен договор воспоставен во 1971 година, додека прва заштитена област во Северна Македонија беше Преспанското Езеро со природниот парк Езерани во 1996 година, потоа Дојранското Езеро во 2008 година, додека во 2021 година на листата беа додадени Охридското Езеро и Студенчишко Блато
Македонија
Фетаи го поздрави конституирањето на Советот за соработка меѓу владата и Граѓанското општество

Вицепремиерот задолжен за политики на добро владеење, Арбен Фетаи, денеска учествуваше на првата седница на новиот состав на Советот за соработка меѓу Владата и граѓанското општество. Со ова, формално заврши повеќегодишниот бојкот на Советот од страна на граѓанските организации, започнат како реакција на непринципиелното распределување на јавните средства од страна на претходната влада.
Во своето обраќање пред членовите на Советот, Заменик претседателот Фетаи го потенцираше клучното место на граѓанскиот сектор како чувар на демократијата и како конструктивен партнер во креирањето подобри јавни политики.
„Граѓанското општество не е декор на демократијата, туку нејзин активен супервизор – гласот што предупредува кога се јавуваат појави како што се корупцијата и неправдата“, истакна Фетаи.
Тој додаде дека Владата има обврска не само да слуша, туку и да дејствува.
„Демократијата е континуиран процес на самокорекција. Вашата улога е суштинска во тој процес, а нашата должност е да го поддржиме тоа учество“, рече тој.
Осврнувајќи се на предизвиците со кои се соочува граѓанскиот сектор, Фетаи ги наведе ограничениот пристап до фондови, отсуството на системска поддршка и недоволно функционалната правна рамка.
„Знам што значи да се бараат фондови, да се известува детално за проектите и да се комуницира со институции кои често не нè разбираат“, рече Фетаи, додавајќи дека добро организирано и поддржано граѓанско општество има моќ да придонесе за суштински општествени промени.
Во таа насока, тој ја нагласи искрената намера на Владата да воспостави суштинска соработка со невладиниот сектор, посочувајќи ја неодамнешната одлука за вклучување на претставник од граѓанскиот сектор со право на глас во Меѓуресорското тело за координација на борбата против корупцијата.