Свет
Се дига рампа за босанското млеко?

До јуни годинава во земјава влегле три милиони литри млеко од Босна, а надлежните служби го испитуваат нивното потекло поради сомневањата дека тоа е словенечко
До јуни годинава во земјава влегле три милиони литри млеко од Босна, а надлежните служби го испитуваат нивното потекло поради сомневањата дека тоа е словенечко
Слободниот увоз на млеко од Босна и Херцеговина во земјава е доведен во прашање. Поради големиот наплив на босанско млеко на македонскиот пазар, Владата денеска ќе дискутира за состојбите и ќе одлучи дали ќе воведе царина од 30 отсто и покрај Договорот за слободна трговија што го имаме со оваа земја.
Премиерот Владо Бучковски изјави дека Македонија ќе ја спушти рампата за босанското млеко ако се потврдат сомневањата дека во земјава се увезува алпско млеко, кое е само препакувано во Босна.
– Тоа ќе биде можност да се стабилизира состојбата со млечната криза во земјава – рече премиерот.
Според официјалните податоци, до јуни годинава во земјава влегле три милиони литри млеко од Босна. Според домашните млекари, ова се огромни количества и тие се сомневаат дека станува збор за словенечко млеко. Надлежните државни служби го испитуваат потеклото на млекото и ако се потврдат сомневањата, ќе се воведе царина.
– Ако се докаже дека млекото не ги исполнува правилата за потекло, за него треба да се плаќа полна царина. Во тој случај прашање е колку ќе го загрози домашното производство и колку ќе биде конкурентно на нашиот пазар – велат во надлежните институции.
Домашните млекари одамна реагираат дека во земјава секој ден влегуваат по 30-40 тони млеко од Босна, кое е двојно субвенционирано (при производство и при извоз) и им прави нелојална конкуренција. Тие укажуваат дека кај нас всушност влегува словенечко млеко, кое се пријавува како босанско за да се искористат царинските привилегии. По влезот на Словенија во Европската Унија, таа го изгуби повластениот третман за извоз во Македонија. Поради тоа за словенечките млекарници е исплатливо да го преселат во Босна делот за полнење на млекото и да го извезуваат во Македонија во босанска амбалажа. Експертите сметаат дека на тој начин Словенија се ослободува од вишокот млеко без да плаќа царина. Според извори од Владата, со ова се доведува во прашање точноста на ЕУР-сертификатот за потекло на увезената стока. Правилото за потекло предвидува алпското млеко увезено од Босна да потекнува од крави на Алпите, кои во Босна ги нема.
Трговска војна на Балканот
На повидок е трговска војна со млекото и месото на Балканот, која прва ја поттикна Босна и Херцеговина. Таа веќе не го почитува Договорот за слободна трговија со Србија и со Хрватска. Под изговор дека сака да ги заштити домашните производители, Босна воведе царина од 40 отсто за хрватското и за за српското млеко и месо.
Босна ги заостри мерките за увоз на млеко и млечни производи од Хрватска по одлуката на хрватските власти да го стават босанското млеко во карантин додека не завршат лабораториските проверки на квалитетот. Босна се закани дека ќе ја тужи Хрватска во ЕУ поради непочитување на Договорот за слободна трговија.
Србија очекува од Светската трговска организација да воведе арбитража и да овозможи спроведување на Договорот за слободна трговија со БиХ.
Српските медиуми коментираат дека договорите за слободна трговија помеѓу земјите од Западен Балкан одвреме-навреме се само мртва буква на хартија.
Александра Филиповска
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
„Борбата не е завршена“ – Нетанјаху решен да ги врати сите тела на заложниците

Израелскиот премиер Бенјамин Нетанјаху изјави дека Израел е решен да ги врати сите тела на заложниците што сè уште се во рацете на Хамас.
Тој ја повтори својата порака за време на одбележувањето на втората годишнина од нападот на Хамас велејќи:
„Борбата уште не е завршена, но едно е јасно – секој што ќе крене рака против нас, ќе плати висока цена“.
Израел го обвини Хамас за прекршување на договорот за примирје, според кој сите заложници – живи и мртви – требало да бидат предадени до понеделник. Хамас предаде 20 живи заложници и девет тела, но тврди дека за другите му е потребна специјална опрема за пребарување под урнатините.
Министерот за одбрана Израел Кац порача дека ако Хамас не го почитува договорот, Израел во координација со САД ќе ја продолжи офанзивата до целосен пораз на организацијата.
Свет
Мерц предлага заем од 140 милијарди евра за Украина, обезбеден со рускиот замрзнат имот

Германскиот канцелар Фридрих Мерц најави дека на претстојниот самит на ЕУ ќе предложи Украина да добие заем од 140 милијарди евра, гарантиран со замрзнатиот имот на Руската централна банка.
Средствата би биле наменети исклучиво за финансирање на одбраната, а Киев би ги вратил дури по добивањето репарации од Русија.
Планот е усогласен со иницијативата на Урсула фон дер Лајен за користење на руските средства како гаранција, без директно задирање во нив.
Свет
Официјалната истрага покажа дека подморницата „Титан“ имплодирала поради лоша конструкција

Американска истражна агенција утврди дека подморницата „Титан“ на компанијата „Оушенгејт“, која имплодира за време на нуркањето кај остатоците на бродот „Титаник“ во јуни 2023 година, беше уништена поради низа сериозни недостатоци во дизајнот и тестирањето, објави Би-би-си.
Во несреќата загинаа сите пет лица на бродот, вклучувајќи го и директорот на „Оушенгејт“, Стоктон Раш.
Според извештајот на Националниот одбор за безбедност на сообраќајот (НТСБ), процесот на инженерскиот развој на „Титан“ бил несоодветен, што довело до грешки што предизвикале подморницата да не ги исполни стандардите за цврстина и издржливост.
Националниот одбор за безбедност на сообраќајот тврди дека „Оушенгејт“ никогаш правилно не го тестирал „Титан“ и затоа не знаел колку всушност е силна подморницата. Покрај тоа, компанијата не била свесна дека бродот е оштетен и требало да биде повлечен од употреба пред фаталното нуркање.
„Титан“ исчезна во Северен Атлантик додека се обидувал да стигне до остатоците од „Титаник“, кои се наоѓаат на речиси 600 километри од канадскиот град Сент Џонс во покраината Њуфаундленд и Лабрадор.
Во август 2024 година крајбрежната стража на САД издаде посебен извештај во кој ја опишува несреќата како да можела целосно да биде спрачена и ја критикува „Оушенгејт“ за „сериозно погрешни безбедносни практики“.
Подморницата на своето последно патување ја управувал Стоктон Раш, а бил придружуван од познатиот истражувач на длабокоморските дна, Пол-Анри Наргеолет, британскиот милијардер Хамиш Хардинг и пакистанскиот бизнисмен, Шахзада Давуд, и неговиот 19-годишен син, Сулејман Давуд.
Сите платиле до 250.000 долари за да учествуваат во експедицијата.
За време на истрагата, НТСБ откри сериозни проблеми во безбедносната култура на „Оушенгејт“. Додека некои вработени тврдеа дека безбедноста е приоритет, други, вклучувајќи го и поранешниот директор за поморски операции и еден техничар, опишаа работна средина „во која безбедноста, а особено прашањата за дизајнот, систематски се игнорираат“.
Еден техничар рече дека имал забелешки на деловниот модел на „Оушенгејт“, особено на практиката патниците да се нарекуваат специјалисти за мисија за да се избегнат законски ограничувања. Според американските прописи, нелегално е да се превезуваат патници на експериментални подморници.
Техничарот рече дека го предупредил Раш велејќи: „Не можете само да ја смените титулата на некого ако сте платени за тоа“. Во подоцнежен разговор за истото прашање Раш наводно му рекол: „Ако крајбрежната стража стане проблем, ќе купам конгресмен и ќе го решам“.
фото: принтскрин