Daily news
Рецензија: „Кога денот немаше име“ на Теона Стругар Митевска: Катастрофален филм што засега една неразјаснета катастрофа
Четвртиот игран филм насловен „Кога денот немаше име“ на режисерката Теона Стругар Митевска е можеби најлошото филмско остварување во нашата мала кинематографија. Овие неполни два часа визуeлно тормозење не може да се простат ниту на филм сработен како студентска вежба. Доколку тој би бил тоа, сигурно студентот би внимавал барем на основните занаетски грешки. Но, тоа што исклучително навредува е неговото повеќеслојно безобразие упатено и кон обичниот филмски консумент, а за оние со поостро око едноставно неиздржливо. Манипулативен во секој поглед, наспроти искрената и солидна актерска игра на шесте натуршници.
Но, да одиме по ред. На премиерата не пристигна режисерката Теона Митевска, која долги години живее надвор од Македонија – имала проблеми со нејзината патна исправа. Во отсуство на Теона, продуцентката Лабина Митевска го образложи мотивот за снимање приказна инспирирана од еден неразјаснет трагичен настан – убиството на матурантите кај Смилковското Езеро. Како што рече таа, и во самото интро на филмот пишува, овој настан е само мотив да се проговори за некаква македонска реалност и животот на младите луѓе пораснати во транзиција и во дисфункционални семејства. Контроверзно од самиот почеток. За македонската реалност и безизлезот на младите луѓе небулозно и „смело“ авторизира и говори режисерка која не живее тука.
Повторно, Лабина образложува дека таа правела долги истражувања пред снимањето на овој филм, по што треба да поверуваме во нејзината веродостојност во приказот на македонската реалност. А приказот е следен. Трапаво на ниво на апсолутен дилетант, Митевска ни покажува фрустрирани декадентни момчиња во стапица на еден психопатолошки контекст, опседнати со девијантен секс и албанофобија. Да биде трагедијата поголема, едно од момчињата со инвалидност треба да биде антипод на целата оваа патетична психоза и да ни претстави дека истото е помалку инвалид од целиот осакатен систем. Оваа тема е одлична и сме ја виделе сработена во манирот на француската или скандинавската кинематографија каде што бунилото од тегобност навистина е пресликано во филм, но навистина во филм. Тука станува збор за подвижни слики, со грешки во монтажата и навредлив потконтекст. Грешките се евидентни и во сценариото, драматуршки неиздржани – во реплики каде што има приказ на млади луѓе кои разменуваат единствено вулгарни реченици влетува зборот „албанофоб“ па истите тие употребуваат израз „риболов“ па исто така нешто додаваат околу смислата на животот. Неизградени ликови, кои можеби требале да прозвучат документаристични, не знам.
А документарноста во случајов, вели продуцентката Митевска, е изземена, „станува збор за творечка слобода и авторски филм“. Да се нарече „Кога денот немаше име“ авторски филм е само обланда преку која може да се провлече овој лош филм. А тој, да, се продал во Камбоџа и на источниот пазар, нè информира продуцентката. На каков прием ќе наиде кај домашната публика, тоа очекуваме да го видиме по неговата кинодистрибуција. Со регуларна продукциска проценка, снимањето на овој филм ни одблизу не може да го впие буџетот од 2 милиони евра. Во кастингот има четири професионални актери, Лабина Митевска, Николина Кујача, Ратка Радмановиќ и Ана Костовска (која е на висина на задачата), се користи ентериер на една полуизградена куќа, некој распаднат објект сличен на студентски дом. Француската кинематограферка Ањес Годар се обидела да извади некои кадри и да ја доближи пораката, која се губи во лошите режисерски решенија. Како и да го прими домашната публика, дали тој ќе има политички импликации, колку ќе се спори за неговиот социјален контекст, ќе остане да покаже времето.
Во меѓувреме тој ќе биде оправдуван со разноразни манипулации или, сликовито кажано, ќе се правда како што би се оправдувало евидентно неверство. Видовме ама не е така како што нам ни се чини. Конечно, „Денот кога немаше име“ сериозно ја наметнува темата дали ќе дојде денот кога филмот кај нас ќе биде сериозно разбран, како скапа уметност која ќе се оддалечи од рацете на оние што не знаат што прават. Тој ден секако ќе добие свое име.
Ана Василевска
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Daily news
Награда за „Бизнисот на задоволството“ на фестивалот во САД, кој ги откри Спилберг и Џорџ Лукас
Долгометражниот филм „Бизнисот на задоволството“ на Гоце Цветaновски е добитник на наградата „Сребрено реми“ на „Хјустон интернешнал филм фестивал“ (WorldFest-Houston International Film Festival) во САД.
Овој значаен фестивал, кој постои цели 57 години е еден од најстарите во Америка и најстар во светот за независни филмови. Се гордее со тоа што во својата историја им ги доделил првите награди на легендарни режисери како што се Стивен Спилберг, Џорџ Лукас, Анг Ли, браќата Коен, Ридли Скот, Брајан де Палма, Оливер Стоун, Роберт Родригез, Спајк Ли, Дејвид Линч и уште многу други.
„Ова е голем успех. Да бидеш награден во конкуренција од над 4.000 филмови од 70 држави, е признание кое ја потврдува естетската вредност на филмот. Дефинитивно влеговме во убаво друштво, со оглед на тоа кој се’ е добитник на „Реми награда“ во историјата на фестивалот. И’ честитам на целата екипа којашто допринесе за меѓународниот успех на филмот и едвај чекам сите да се собереме повторно и во септември да го претставиме филмот пред македонската публика.“, рече режисерот Гоце Цветановски.
Наградата е деветта по ред на филмските фестивали во светот, а трета во САД, откако претходно „Бизнисот на задоволството“ го доби признанието за најдобар филм на „Риверсајд филм фестивал“ во Калифорнија и за највпечатлив филм во Седона, Аризона.
Улогите ги толкуваат Муса Исуфи, Слаѓана Вујошевиќ, Исмаил Касуми, Дамјан Цветановски, Осман Ахмети, Елени Декидис, Мендим Муртези, Егзона Салиху, Авни Далипи и Катерина Коцевска, а Цветановски го потпишува и сценариото. Продуценти на филмот се Дритон Рамадани, Богдан Јончевски и Гоце Цветановски.
Снимен е со поддршка на Агенцијата за филм.
Daily news
Прва правна конференција Tres Partes
На 26 декември година во хотелот „Континентал“, со почеток во 10 часот, ќе се одржи првата правна конференција Tres partes, во организација на „Јанаки знае“, а ќе биде поделена во три дела.
Првиот дел е со работен наслов „Дали е потребно укинување на извршителите?”, на кој ќе учествуваат Зоран Василевски, кој ќе ја застапува тезата ПРО укинување на извршителите, извршител Снежана Андреевска, која ќе ја застапува тезата КОНТРА укинување на извршителите и извршител и поранешен судија за извршување, Христо Јованов, кој ќе предава во делот на извршувањето пред да се укинат судиите извршители.
Вториот дел е со работен наслов „Дали се шаблонизира институтот надомест на нематеријална штета“, на која предавачи ќе бидат адвокатката Маруша Митровска, судијката Љубица Колиќ од Основен суд Скопје 2 и судијата Ѓорѓи Радојков од Апелациониот суд Скопје.
Третиот т.н. кривичен дел е со работен наслов „Неприменување на кривично-правните институти“, во кој предавачи ќе бидат адвокатот Јанаки Митровски, Никола Тупанчевски, редовен професор по казнено право при „Јустинијан Први“, Александра Деаноска, вонредна професорка по казнено право при „Јустинијан Први“, и Оља Ристова, судијка при Основниот суд Скопје 1.
Предвиден е и интерактивен дел со публиката преку поставување прашања и коментари од учесниците.
Daily news
Груевски оди во затвор – Апелација му ја потврди казната
Апелациониот суд Скопје, постапувајќи по кривичниот предмет познат во јавноста под името „Тенк“ по одржана јавна седница, донесе пресуда со која му ја потврди двегодишната затворска казна на премиерот Никола Груевски. „Жалбите на обвинетиот Никола Груевски изјавени лично и преку неговите бранители ги одби како неосновани, а првостепената пресуда ја потврди во целост, со што му ги потврди двете години затворска казна“, пишува во соопштението од судот.
Второстепениот суд делумно му ја уважи жалбата на Ѓоко Поповски и му ја намали казната на 4 години и 6 месеци, а во останатиот дел првостепената одлука ја потврди.
За Гордана Јанкулоска за „Тенк“ е издвоена во друга постапка и пресудата за неа, под обвинение дека ја злоупотребила службената положба и го натерала Поповски да го намести тендерот за „мерцедесот“ што го посакал Груевски, ќе биде изречена на 8 октомври.