Контакт

Daily news

Интервју: Милчо Манчевски – Шангај се сопна во Скопје

Објавено пред

„Радувај се што оваа земја создава квалитет, добро уметничко дело, а не барај да ти бидам пластичен хирург или психијатар“.

dobivaj vesti na viber

„Тој нов почеток денес дури и не зависи толку од власта колку од самите нас. Да почне Македонецот да се занимава со долгорочни вредности, а не со ситен ќар и потпикување. Да цени успех и да сака да го повтори. Да не се срами и да не калкулира по цел ден. Да се радува наместо да завидува. Иако се школував во Америка и долги години работам таму, моите играни филмови ги снимав во Македонија – јас се враќав за да работам во Македонија, носев дел од екипата и три четвртини од финансиите од странство затоа што сакав да работам тука. Сакав на овој начин да помогнам. Се обидоа да го забранат ‘Мајки’, ми праќаа полиција, ги запреа сите мои проекти во Македонија. Тоа што ме ставиле на црна листа мене ми е како орден. Јас ќе стојам зад секој мој филм и секоја моја изјава и по 50 години, и не е важно ако тоа што го кажувам им пречи на властодршците. Оние филмови што ги работев во Македонија беа подарок на македонскиот граѓанин, а не на македонскиот партиски бирократ. Знам дека сега сталинисти и рент-а-колумнисти ќе реагираат на ова, ама ако ги погледнете моите филмови и стари интервјуа ќе видите дека истото го кажувам со години во надеж за промени“, се само дел од искрените и возбудливи размислувања на Манчевски.

Деновиве се бранува јавноста со институционални препукувања на релација Кинотека и режисерот Милчо Манчевски. И не е првпат. Човекот што наспроти погрешните именувања на државата, употребата на референци, политичката криза, тешкиот пат на државотворност и транзициски скандали, во светот ја лансираше Македонија со „Пред дождот“, „Прашина“, „Сенки“, „Мајки“, одекна како амбасадор на културата на речиси секоја педа од планетава, а интересот не стивнува ни денес кога сериозни филмки институции и академии ги изучуваат неговите филмови на двете страни од хемисферата. Отворено без задршка, по долго време проговори за Макфакс, со цел, како што вели, „ Вистинската промена ќе биде кога ќе се занимаваме со конструктивни и позитивни луѓе и идеи, а ќе ги игнорираме корумпираните партиски мегафони и хистеријата што се обидуваат да ја покренат. 2017 има потенцијал да биде добар почеток, ама нема да биде лесно“.

Минатата недела Манчевски за првпат гостуваше на Факултетот за драмски уметности, каде што беше претесно за студентите кои сакаа да го слушнат досега највалоризираниот македонски режисер. Една недела подоцна Кинотеката на Македонија не сакаше да ги испрати неговите филмови во Кина, Шангај, со образложение дека тоа не е нивна работа

На овие административни задршки Манчевски одговори жестоко. Сепак, во интервјуто најдовме простор да проговориме и за убави нешта, за филмот, што во некои вонмакедонски околности би било единствена тема.

Повторно се соочивме со еден апсурд што доаѓа од македонската Кинотека (краток коментар), како се чувствува човек за кого Болоњската кинотека и светски реномирани академии и институции веќе повеќе од две децении прават ретроспективи и го истражуваат неговото творештво со ваква локална сопка?

„Неважни глупости. Не ме изненадува ни најмалку. Одамна ништо не очекувам од македонскиот културен естаблишмент од која било партија, затоа што јас му подарувам и дела и промоција и финансиска поддршка, додека тој бил и сѐ уште е механизам за приватен ќар и психијатриско лечење на разни копита кои страдаат од љубомора и комплекс на инфериорност. Како што велите, доволно признание е што добриот и паметниот му се радуваат на моето дело: моите филмови ги сака публиката, се изучуваат на над стотина универзитети, ги има во стотици кинотеки и во колекцијата на Критерион, Њујорк тајмс го вброи ‘Пред дождот’ во 1.000 најдобри филмови на сите времиња. Зарем по сето тоа некој нормален би се занимавал со проблемите кои некој партиски бирократ се обидува да ги исценира? Ништо од тоа не е ново. Па, тогашната власт се повлече од ‘Пред дождот’ додека ние го работевме, а и секој следен филм наидуваше на сопки, барања за мито, проблеми од естаблишментот – додека обичните луѓе помагаа и им се радуваа на филмовите. Не ми пречи тоа, оти разбирам дека не е насочено кон мене, туку оваа пакост е само отсликување на завидливиот однос на партиските и културни елити кон таа малку врвна уметност што произлегла од тука. Кинотеката или Агенцијата за филм или Министерството за култура не треба мене да ми прават никакви услуги – тие само треба да се занимаваат со својата законска обврска да го заштитуваат и промовираат културното наследство на земјата. Тие тоа не го прават во мојот случај, особено во последниве 7-8 години затоа што ме гледаат низ призма на партиски потреби. Се обидоа да го забранат ‘Мајки’, ми праќаа полиција, ги запреа сите мои проекти во Македонија. Тоа што ме ставиле на црна листа мене ми е како орден. Јас ќе стојам зад секој мој филм и секоја моја изјава и по 50 години, и не е важно ако тоа што го кажувам им пречи на властодршците. Оние филмови што ги работев во Македонија беа подарок на македонскиот граѓанин, а не на македонскиот партиски бирократ. Знам дека сега сталинисти и рент-а-колумнисти ќе реагираат на ова, ама ако ги погледнете моите филмови и стари интервјуа ќе видите дека истото го кажувам со години во надеж за промени.“

Во очекување на премиерата на новиот филм „Бикини мун“- приказна за Американка која се вратила од војната во Ирак. Колку се оддалечува од македонските теми?

„’Бикини мун’ е сторија за една Американка која се вратила од војната во Ирак и која сега поминува низ трауматичен период. Го снимивме во Њујорк, таму и го монтиравме. Јас во Њујорк живеам речиси цел свој возрасен живот. Иако се школував во Америка и долги години работам таму, моите играни филмови ги снимав во Македонија – се враќав за да работам во Македонија, носев дел од екипата и три четвртини од финансиите од странство затоа што сакав да работам тука. Сакав на овој начин да помогнам, да покренам теми за размислување, да поставам естетски урнек, да ја промовирам оваа педа земја, а сметав и дека ќе биде полезно за македонските филмаџии и глумци да имаат контакт со врвни професионалци од Оскар калибар како Бери Екројд, Дејвид Манс, Дариус Конџи, Марио Микисанти, Џозеф Фајнс или Адриан Лестер, на пример“.

Познавајќи ја Вашата досегашна филмска естетика, сигурно не може да се дефинира жанровски, но, сепак, во кој правец се развива овој пат режисерскиот ракопис?

„Да, баш така. Отсекогаш ме интересира играње со жанрови и, воопшто, играње со конвенцијата, реинтерпретирање и преизмислување. Без поставување прашања и играње нема иновација, особено не во уметноста. ‘Бикини мун’ ја истражува границата меѓу вистината и фантазијата, играното и документарното. Со оваа тема – гушкањето и борбата на вистината со приказната – се занимавам веќе подолго време, и ја обработувам во ‘Мајки’, во кусометражните ‘Четврток’ и ‘Крајот на времето’, а и во есејот што го презентирав во Ватикан. Во ‘Бикини мун’ го газам следниот чекор на оваа тема.“


Европската кинематографија и реализмот

Актуелната европска кинематографија, во која минативе години доминира романската, се занимава со некој хиперреализам, како гледате на развојот на европскиот филм и американскиот авторски филм?

„Стилот сам по себе не е ни добар ни лош, како и сите стилови, ама овој романски и турски хиперреализам знае да биде хипнотичен. Има неколку филмови во тој стил што се вистински мали ремек-дела. Добриот современ филм знае да биде упорен во својата намера, моќен, бескомпромисен и естетски и социјално. Во исто време ја отфрла старинската филмска стилизација, оперетската глазура – и тоа е тенденција која е во склоп со историските промени (во тој правец филмскиот стил се менува последните 100 години)“

Универзални кодови интригантни и за Далечниот Исток

Најавено е прво претставување на Вашето творештво во Шангај, сигурно поканата не Ве изненади со оглед на тоа што Вашите филмови досега се прикажувале во земји од Далечниот Исток? Кои универзални уметнички ( филмски) кодови во Вашите филмови (од досегашните прошетски по светов) се интригантни за публиката?

„Да бидам искрен, јас не го следам многу она што критиката или публиката има да го каже за моите филмови. Ниту имам време, ниту сакам да влијаат врз мојата работа. Не знам што е она во моите филмови што им се допаѓа на луѓето од Далечниот Исток, ама знам дека моите филмови се дистрибуирани во Јапонија, Кореја, Тајван и други земји во Азија, играле на фестивали во Хонгконг, Пусан, Токио итн., а се изучуваат на универзитети во овие земји. Директорот на Шангајскиот фестивал ми пиша дека во Кина ‘Пред дождот’ го сметаат за библија за структура во три чина. Затоа и поканата е од три различни институции – фестивалот (ретроспектива), академијата (предавање) и музејот (изложба на фотографии).“

Можеби, се провлекува низ векови, секој за своето актуелно време смета дека се живее во некоја криза, економска, духовна, културна. Какво ви е Вам чувството за нашево време, планетарно гледано?

„Треба човек да си ја најде радоста, да не мисли дека зависи од времето, или дури и од околината. Од друга страна, има некои работи денес што се мачам да ги разберам. На пример, од каде овој планетарен успех на лошотијата и глупоста? Луѓе веруваат на лаги како да се будалетинки од народни приказни или од Декамерон, гласаат и постапуваат од позиција на пакост и фрустрација, а мало дете може да види дека си штетат и себеси и на идните генерации. Во денешно време е тешко да си писател, оти вистината измислува поинтересни прикаски од тебе.“

Веројатно со секој уметнички израз со кој се занимавате (драмски, наративен, визуелен) го кажувате тоа што се акумулира како размислување, но по секое дело сте задоволни од реченото, искажаното, се јавува ли со заокружување на секоја нова приказна, нов мотив, произлегува ли еден од друг?

„По завршувањето на секој филм прво ми олеснува што воопшто сум го завршил, оти процесот е тежок. Секој сериозен филм е како механички диносаурус – многу пари, многу техника, многу разни луѓе и суети и интереси, а ти треба во сето тоа да најдеш душа. Јас сум човек за творење насамо, ама си ја земав бељата со филмот и сега нема бегање. Вистинската проценка за тоа колку е добро кое било мое дело јас успевам да ја направам дури по многу години. Треба голема дистанца за објективна проценка. И убаво е чувството кога знаеш дека си направил нешто мило а цврсто, нешто специјално што останува засекогаш, дури и ако никој не го види.“

Интимен македонски филм

Сите Ваши досегашни филмови на сосема специфичен поетски начин ги толкуваат македонската реалност, историја, дух. Кога би направиле сосема краток филм што ќе ја опише Македонија, онака интимно за Вас, како би изгледал?

„Кога би работел сосема краток филм за Македонија, тој би бил и експериментален и поетски во исто време и би се однесувал на некоја мала работа која може да се чита како универзална. Луѓе во Македонија често очекуваат моите филмови да ги задоволат нивните инфантилни потреби за себедефинирање. Им треба некој кој ќе ги фали. Ако сметаш дека поезијата – особено онаа која умее да заболи – може да ти го збогати животот, тогаш повели. Радувај се што оваа земја создава квалитет, добро уметничко дело, а не барај да ти бидам пластичен хирург или психијатар“.

Никако да излеземе од матрицата на поделби по секоја основа, етнички, политички, културолошки, што може да нè обедини?

„Добра волја, љубов, доблест, чесност.  Не е многу сложено. Во овие 10 години како Хуни и Авари да нѐ прегазиле, па сега ни трева не расте. Не беше најлошо крадењето, туку силувањето. Лагата, криминалот и лошотијата станаа стандард. Ги има во секое општество, ама бељата е што сега кај нас станаа редовна појава. Она што е добро во ова зло е дека поради сево ова се создаде потреба од рестарт, ре-бут. Граѓаните и власта имаат историска шанса најпосле да се изгради мериторен систем што ќе се базира на вредности и визија за квалитетна култура и живот. Тој нов почеток дури и не зависи толку од власта колку од самите нас. Да почне Македонецот да се занимава со долгорочни вредности, а не со ситен ќар и потпикување. Да цени успех и да сака да го повтори. Да се радува наместо да завидува. Има многу луѓе, од обете политички страни, на кои лошотијата им е поважна од идеологија, тема или партија. Глумат колумнисти, новинари, уметници или професори. Лошотијата е она што ги придвижува и здружува. Во својата потреба да мразат забораваат да прават разлика меѓу нечие (или нивно) работење за татковината или за заедницата и работење за режим или партија. Вистинската промена ќе биде кога ќе се занимаваме со конструктивни и позитивни луѓе и идеи, а ќе ги игнорираме корумпираните партиски мегафони и хистеријата што се обидуваат да ја покренат. 2017 има потенцијал да биде добар почеток, ама нема да биде лесно.“

Што гледа, слуша, чита Манчевски со големо задоволство?

„Го читам Лери Мек Муртри, поет на американскиот Запад, брутален, романтичен и смешен. Го слушам Николас Џар, ди-џеј од Њујорк/Чиле. Гледам НБА.“

Ана Василевска



©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Daily news

Бислимовски – Лорковски: Реформите во енергетиката мора да продолжат

Објавено пред

Претседателот Марко Бислимовски, заедно со членовите и раководителите на секторите на Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад (РКЕ) остварија средба со Артур Лорковски, директорот на Енергетската заедница.

dobivaj vesti na viber

Реформите во енергетиката мора да продолжат, континуитетот е клучен – фокусот да се задржи на активностите поврзани со интегрирање на пазарите за електрична енергија, нивна транспарентност и интегритет, како и неопходните реформи на пазарот со природен гас, што ќе обезбедат фер пристап за сите учесници, согласно новите европски мрежни правила – се сложија соговорниците.

Претседателот Бислимоски му се заблагодари на директорот Лорковски за позитивниот наратив за работата на РКЕ при презентацијата на Извештајот за имплементација на законодавството на Енергетската Заедница за 2024 година за државава во Собранието.

„Во очекување на новиот Закон за енергетика, РКЕ во соработка со Министерството за енергетика континуирано работи на подготовка за имплементација на новиот енергетски пакет. Интегрираниот пристап помеѓу сите чинители досега покажа дека е клучен за квалитетна и успешна регулатива, која ќе биде основа за развој на енергетските пазари . Капацитетите со кои располагаме, професионалниот тим кој се гради со години наназад и овој пат може да одговори на сите предизвици кои претстојат. “ изјава Марко Бислимоски, претседател на РКЕ

Лорковски посочи дека Енергетска Заедница ќе остане партнер во понатамошните процеси и дека стојат на располагање за поддршка во делот на креирање на подзаконските акти, откако ќе се донесе новиот закон за енергетика. Процесот на транспонирање на ЕУ правилата е клучно за да осигура работата на РКЕ за стратешките прашања поврзани со обезбедување на сигурна, стабилна и континуирана испорака на енергија.

Прикажи повеќе...

Daily news

Измамници се претставувале како Бред Пит и навеле обожавателки да веруваат дека почнале романтична врска со него

Објавено пред

Во Шпанија уапсени се пет лица кои изнудиле 325.000 евра од две жени претставувајќи се како познатиот американски актер Бред Пит, соопшти денеска МВР на таа земја на својата официјална веб-страница.

dobivaj vesti na viber

Во текот на истрагата се покажа дека криминалците контактирале со своите жртви преку веб-страница за обожаватели на американскиот актер, ја добиле нивната доверба и ги навеле да веруваат дека почнале романтична врска со Бред Пит.

Потоа со лажно претставување ги натерале жртвите да инвестираат во комерцијални проекти.

Прикажи повеќе...

Daily news

Спаси жена што сакаше да скокне од мост, а со години бесплатно ги хранеше бездомниците: Џон Бон Џови ја враќа вербата во човештвото

Објавено пред

Познатиот рокер Џон Бон Џови пред десетина дена беше тема на сите светски медиуми кога убеди непозната жена да не скокне од мост. Овој потег не е единствениот што ја докажува неговата емпатија и хуманост кон луѓето што не ги познава.

dobivaj vesti na viber

Џон Бон Џови, американскиот музичар и фронтмен на познатиот бенд „Бон Џови“, на пешачкиот мост го снимал спотот за песната The People’s House кога од другата страна на оградата забележал жена.

На снимките од надзорните камери што ги сподели локалната полиција може да се види како Џон со член на својата екипа ѝ приоѓа на потресена жена. Потоа се потпрел на оградата и почнал да разговара со неа повикувајќи ја да се врати на безбедно по што ѝ помогнал да се прекачи преку оградата.

Бон Џови потоа ја прегрна и тие стоеја така околу една минута пред заедно да одат по мостот.

Полицискиот оддел Метрополитен во Нешвил го сподели видеото на нивниот канал на „Јутјуб“ и рече дека пејачот ѝ помогнал на очајна жена.

Секоја чест за Џон Бон Џови и неговиот тим што ѝ помогнаа на една жена на пешачкиот мост „Сејгенталер“ во вторникот вечерта.

„Бон Џови успеа да ја убеди да се симне од платформата на мостот на реката Камберленд на безбедно“, објави полицијата на платформата X.

Обожавателите на рокерот не беа изненадени од неговиот потег. Имено, тој во 2011 година основал непрофитна организација, односно синџир ресторани, каде што немало ценовници, а плаќањето на сметката било опционално.

Прикажи повеќе...

Најново

Македонија8 часа

Мицкоски: Поединци од СДС потпалуваат за да има политички пожари, а го бранат и Коцевски како последен бастион за нивниот криминал

Христијан Мицкоски, претседател на ВМРО-ДПМНЕ и премиер на вечерашната трибина на тема „Реформи во здравството, ги градиме темелите на промените“...

Македонија10 часа

Повторно се разгоре на Готен, шест пожари активни во државата

Денес попладне повторно се разгоре пожарот над селото Подареш на планината Готен од радовишка страна, информира директорот на ДЗС, Стојанче...

Свет11 часа

Приземјени сите летови на поголемите аеродроми во Велика Британија поради „откажување на радарот“, туристите заглавени

Сите летови на главните аеродроми во Велика Британија се приземјени поради „откажување на радарот“ на контролата на воздушниот сообраќај. Илјадници...

Топ12 часа

Едно и пол годишно бебе донесено без знаци на живот на Детска клиника

Бебе од Скопје без знаци на живот било донесено на Детска клиника, соопшти полицијата. Имено вчера во 07.30 часот во...

Македонија13 часа

Ганиу ќе ја тужи Арсовска: Моите адвокати спремаат тужби за невистините што ги зборува за мене чесната жена од Град Скопје

Во Чаир нема 150 згради дивоградби, нема дивоградби изградени на државно земјиште и нема темели за 50 нови дивоградби, кажа...

Топ15 часа

Кривични пријави против две лица и една фирма за пожарот на депонијата во Шуто Оризари

Полицијата поднесе кривична пријава против двајца велешани и едно правно лице поради пожарот во нелегален отпад во Шуто Оризари Единицата...

Македонија15 часа

Во Тетово ќе се гради Меморијален парк за жртвите од пожарот во модуларната болница

Министерот за здравство, Азир Алиу, заедно со вицепремиерот за политики и добро владеење, Арбен Фетаи, повеќе пратеници и со семејствата...

Македонија18 часа

Водата нема сериозно да поскапи ако конечната цена ја одредува Регулаторната, уверува Бислимоски

Сегашниот сложен процес за одредување на цената на водата ќе се смени и одлуката за конечната цена на водата ќе...

Македонија18 часа

(Видео) Јанковиќ: Власта нема пари за младите спортисти, а има за ПР-агенции, Борко Ристовски да поднесе оставка

Срамната и понижувачка Младинска олимпијада со која Борко Ристовски ја изрезили државата пред целиот свет ја покажа целосната неговата неспособност,...

Свет19 часа

Земјотресoт на Камчатка силен како 15.800 атомски бомби фрлени врз Хирошима

Земјотрес со јачина од 8,8 степени, како оној на Камчатка, ослободува огромна количина енергија. За споредба, атомската бомба фрлена врз...

Македонија20 часа

Пожарот во Прилепско отежнат поради детонации – сè уште активни три пожари во земјата

На територијата на Република Северна Македонија во изминатото деноноќие биле регистрирани вкупно 28 пожари на отворен простор, од кои три...

Топ20 часа

Уапсен маж од Скопско, бил затекнат како пали оган во близина на автопатот Скопје – Тетово

Педесет и деветгодишен маж е уапсен рано утрово поради предизвикување пожар во близина на автопатот Скопје – Тетово. Според информациите...

Македонија21 час

ВМРО-ДПМНЕ по интерпелацијата на Коцевски: На Македонија ѝ треба обвинителство отпорно на политичко влијание

Социјалдемократскот сојуз и ДУИ, вчера здружно застанаа на браникот да го спасат Љупчо Коцевски, на кого веќе му е изгласана...

Свет21 час

(Видео) Земјотрес од 8,8 степени за време на операција, докторите останаа смирени

Силниот земјотрес со магнитуда од 8,8 степени го погоди полуостровот Камчатка на далечниот исток на Русија предизвикувајќи цунами високо до...

Свет22 часа

(Видео) Брановите удрија во брегот – први снимки од цунами по разорниот земјотрес во Русија

Првиот бран цунами ја погоди крајбрежната зона на Севернокурилскиот Регион откога Камчатка беше погодена од разорен земјотрес со магнитуда од...

Свет23 часа

(Видео) Силен земјотрес од 8,8 степени во Русија предизвика цунами, Јапонија и Хаваи наредија евакуација

Силен земјотрес со интензитет од 8,8 степени што го погоди рускиот Далечен Исток предизвика цунами, а Јапонија и Хаваи наредија...

Македонија1 ден

(Видео) Драчево бара лежечки полицајци на „Јустинијан Први“: Не утре, туку сега, пред да има мртви

„Колку животи треба да се изгубат на улица „Јустинијан Први“ за конечно да се преземе нешто? Денеска повторно автомобил излета...

Македонија1 ден

Три активни пожари во државата, чешкиот „Блек Хок“ слета во Скопје, утре ќе гаси на Готен

На територијата на државата има вкупно 20 пожари на отворен простор, информираат од ЦУК за состојбата до 18:30 часот. Според...

Свет1 ден

„Дедо, работи прво на Америка “: Медведев по ултиматумот на Трамп

Откако поранешниот претседател на Русија, Дмитриј Медведев изјави дека Доналд Трамп не може да му поставува ултиматуми на Владимир Путин,...

Македонија2 дена

Со 71 глас „за“, изгласана интерпелација на државниот обвинител Љупчо Коцевски

Собранието денес ја изгласа интерпелацијата на државниот обвинител Љупчо Коцевски, поднесена од партијата „Левица“. Со 71 глас „за“, без воздржани...