Контакт

Daily news

Гоце Наневски: Анатомијата на уметноста во патологија на векот

Објавено пред

…Идеална почва за уметничко создавање, особено за оној кој сака да проговори, коментира и обликува дело што кореспондира и создава став  понатаму и идентитет. Уметниците не можат и не смеат да останат имуни на грешките во општествениот софтвер, и на висина на задачата се тогаш кога ќе успеат да инјектираат позитивен вирус, што можеби е мал чекор до историски промени. Тоа што суштествено го објаснува концептот и поривот, уметникот Наневски го изнесол во своето дело, но за сите оние филозофски и социјални прашања поврзани со креативноста и делувањето во општеството се обидовме да одговориме во интервјуто реализирано додека течеа последните подготовки пред изложбата.  

dobivaj vesti na viber

Смислата на раѓањето, судбинските околности и, конечно, „вампирските“ опструкции да се дооформи еден благороден животен простор се трите појдовни точки за реализација на концептуалната видеотрилогија на ликовниот уметник Гоце Наневски, насловена како „Анатомија на векот“. Од вечерва, во 20 часот, во Мала станица, посетителите ќе можат да го погледнат овој сложен и несекојдневен уметнички израз. Создаден како еден внатрешен импулс, со максимален ентузијазам и минимална поддршка од ресорното министерство, Наневски нуди еден „интимен универзум“ што треба да одговори на елементарните размисли што го измачуваат цивилизираниот човек во македонскиот микрокосмос. Во соочувањата со самите себе, дел од соговорниците (не)свесно доаѓаат до одговори, а креативно сложени во монтажата на Наневски градат конструктивна спротивставеност или дебата – толку многу кај нас потребна годиниве.

Станува збор за три индивидуални видеа кои имаат концепциско-документаторски карактер. Како што наведува кураторот на изложбата, „Наневски во оваа трилогија е социјално-политички ангажиран. Неговиот јазик не е буквален и директен, не е априорна реакција и критика на актуелното секојдневие туку преку малите суштествени наративи со многу генерална конотација укажува на мошне клучни деформации на општествената свест, кои ги дефинираат ликот и опачината на претставникот на едно трансформирачко општество без видлив расплет.“

ЖИВОТНИОТ ВЕК Е МИСТЕРИОЗНА СКУЛПТУРА

„Анатомија на векот“ е амбициозен наслов на едно уште поамбициозно дело. Од каде поривот и идејата за создавање на оваа креација, уште повеќе во една општествена атмосфера во која земјава се наоѓа подолго време?

– Времето во кое живееме е истовремено многу инспиративно, но многу тешко за создавање уметност, од проста причина што уметникот е на самите маргини, да не речам исфрлен од општеството. По некаква пирамидалност, човекот веројтно треба да ги задоволи сите оние биолошки потреби, па да стигне потребата да се консумира уметност, да си дозволи да ја купи. Низ таков еден процес  уметникот ќе може да живее од сопствениот продукт а и ке може да реинвестира во ре-продукција на нови дела. Тоа е едната страна на нештата, додека другата е дека времето и местото во кои живееме се ултра инспиративни, податливи за создавање. Поривот да создава, еден ликовен работник може да биде повеќеслоен. Исклучиво ликовен, емпириски, но може да биде и социјален, политички, психолошки, во поширока смисла кажано, ангажиран и едноставно може да бара  микро ии макро локации каде што ќе црпи и ќе обликува нешто што него го допира.

Она што мене ме провоцира е местото каде што ние живееме, се раѓаме и се обликуваме. Моето растење е проследено со многу несигурни моменти и неизвесности, со војниво околината,  и логично е  да исфрли некаков импулс- момент кој нè тера да работиме и да се осврнеме на сето тоа. Некако ми беше задоволство да го истражувам тоа низ еден ликовен контекст, низ ликовна патека и навистина уживав во тоа. Тоа што е важно е дека сум свесен и за евентуалните последици на сето тоа, но, да бидам искрен, тоа и не допира до мене.

 

УМЕТНИЦИТЕ САНКЦИОНИРАНИ СО МАРГИНАЛИЗАЦИЈА

 

Зошто сметате дека некој уметник би имал последици ако се изрази и ангажирано, ако толкува, критикува и, на крајот, создава уметност од сето тоа и, конечно, како би бил санкциониран?

– Затоа што е можно да биде стигматизиран како неподобен за “колективната свест”, “ неинтересен како автор” или дури и како  непријател на државата. Тоа можеби и се случува. Се разбира, може да биде и крајно маргинализиран. Нема да добива поддршка да работи. Секогаш поддршката за создавање била минимална, односно била низ призмата на откуп на ликовни дела, и толку. Никој не поддржува ликовна продукција, како што се финансираат продукциите на балетските претстави, филмските и театарските или музичките дела. Ликовната дејност во Македонија е ставена на страна од сите други уметнички дејности. Се случува да ви побараат дело за изложба надвор од земјата на која ќе ја претставите државата, меѓутоа вие не само што не добивате хонорар за истото туку не сте добиле ни денар за продукција на тоа дело. Во другите дејности тоа е многу подобро систематизирано и поддржано и од центрите на финансирање, односно од буџетот на културата. Ликовната дејност секогаш беше и остана некако настрана. На ликовниот уметник му остануваат неговите две раце, неговото име и презиме, и да руши армиран бетонски ѕид, што е речиоси невозможмо. Но, нештата во животот се работа на избор, ако решите да го работите тоа што најдобро го знете и го сакате, тогаш бидете подготвени на тие т.н. партизански методи.

 

Имавте ли прецизна идеја за тоа што ќе произлезе од разговорите вклучени во документарците или, пак, истражувањата сами по себе ја обликуваа?

 

– Се базираше на подолго истражување, за да се формира кастинг за учество на сите овие професионалци што требаше да учествуваат во еден сериозен ликовен проект. Беше макотрпен процес, од истражување до снимање, реализација. На темата раѓање разговарам со седуммина професионалци, тие се често спротивставени во исказите, но сите феноменолошки го објаснуваат раѓањето низ призма на сопствената професија. Тие некаде се негираат и е многу интригативно.  

 

Дали спротивставените мислења даваат конструктивен резултат?

 

Тоа го развива прашањето на дебата. Не смее во 21 век да не може да си го кажете ставот или за тоа да бидете казнети. Индивидуланоста е нешто неприкосновено, особено на човек што си го посветува животот на една проблематика, тој мора да биде слушнат, а тие кои имаат тесно поврзан интерес мора да се слушнат меѓу себе. Да се има мислење и ставови е основа на демократско општество, или подобро речено на сериозно општество. Треба да се држиме до системско градење на сопствениот идентитет. Не може да одберете каде ќе се родите, може во кралската палата во Англија, може во Зимбаве. Но,ако зборуваме за минимум емпирија во едно општество, минимум желба за создавање на физиономија едно општество, тогаш уметноста треба да ја даде таа физиономија, и таа уметност ќе биде на врвот на идентитетот. Немаме силна економија, индустрија ниту, пак, производство кое може да парира на другите пазари, но кога станува зборт за културен идентитет и за науката, ако се негува вистински, може да се биде на самиот врв.

 

ВРЕМЕ НА ВАМПИРИ БЕЗ ЕТИКА

 

Дали успеавте со ова концептуално истражување да направите пресек или, пак, навистина да оформите слика за тоа од што е создаден животниот век, што е смислата на битисување во нашиот македонски контекст?

– Кога се влегува во ваква приказна, навистина не знете до каков резултат ќе дојдете, буквално е еден процес на истражување во кој реално не ги знаете луѓето, освен дека се професионалци во својата област. Сите нивни искази кога влегоа во монтажа, за мене беа откритие за сознанието до кое сакав да дојдам. Поминуваа часови и ноќи за сето тоа да добие смисла, односно да ја обелодени вистината што ја посакував. Трите сегменти на трилогијата прават пресек на човековиот животен век. Сите три сегменти раскажуваат нешто интимно, но истовремено многу колективно. Раскажуваат многу интимни моменти, многу анагажирани моменти, за една средина каква што е нашата, неразвиена во многу сегменти. Значи моментот на раѓање, што е судбината и за повампирувањето. Задоволен сум од тоа што се изроди од текот на целата постапка.

 

 

Зошто го нарекувате „повампирување“, каква алузија има со општеството, која е аналогијата со вампирот?

 

– Еден од соговорниците вели, кога вампирите   ги пресретнувале селаните кај воденците каде што мелеле жито, на пример од петте вреќи на жито, една ќе му оставеле. Дури и вампирите имале некаква етика, а денешниот естаблишмент произлезен од народот нема никаква етика, и тоа е навистина така. Никој не поднесува одговорност за злоделата, така што прашањето на нивното санкционирање е опишано во третиот дел. Друго е прашањето на вампирџиите, луѓето што се справуваат со вампирите и се борат со нив. Нивното постоење во ангажирана смисла е многу интересен социјален феномен. Реално проектот прави еден фин пресек.

Ние живееме во едно време на релативност на вредности, па дури и легитимност на зло. Што може уметноста да придонесе за враќање на некои хумани нормативи, почитта, емпатијата?

– Ние постојано зборуваме за географските граници, а не успевме да изградиме морални, етички, социјални граници во кои условно е дозволено и треба да се движиме. Ние сведочиме на ад хок вредности што некој во еден момент ги смислил и ги наметнал. Во светот има тенденција општествата да ги негуваат таа етика, еколошката свет, вредности на однесувањето, културен идентитет, кај нас тоа престана да постои, или ако воопшто имаше некакви никулци тоа беше пребрзо збришано од наметнувањето на новите вредности.  Опшетството да ни понуди услови во кои ние ќе се најдеме себе си, услови кои ќе бидат исти за сите, без разлика на припадност од најширока смисла. За да се создава квалитет, треба почва, а нашата е многу сирова, едвај создаваме никулци и тие бегаат надвор.

Во сите општествени превирања, и уметниците не останаа на страна, па голем дел од нив се идолошки инволвирани во различни политички страни, па не ретко и се обвинуваат меѓусебе за различните политички убедувања  

– Не се согласувам со ставовите на некои мои колеги, нивен избор е како некоја нивна идеја ќе решат да ја провлечат низ системот, да ја канализираат низ оперативен систем, бидејки пред се верувам дека такви авторитети имаат моќ да создадат или развијат систем многу посупериорен од оној кој им е наметнат а кој е многу провиден и несуштествен, систем кој нема здрава иднина. Но тоа е нивен избор секако. Системот кој го заговаратеможе да ви биде компатибилен со оној наметнатиот, општествениот, но може и да не ви е. Дали ќе успеете системот да го инфицирате со некој позитивен вирус? Ако тоа успеете, вие сте завршиле голема работа, баш како историски победник.

 

Разговарала: Ана Василевска

 

(Од кураторите)

 

Во Раѓање, Неневски го обработува повеќеслојно аспектот на раѓањето видено низ разновидни призми, од најбазичната биолошко-физичка – предадена во разговор со доктор гинеколог и ембриолог (и бремената со прво дете); преку духовното раѓање и соживотот со Бога – во облик на есхатолошко-филозофски аспекти на еден православен свештеник – а всушност доктор по филозофија; онтологии за филозофското и општествено-социјално „раѓање“ и созревање – во ставовите на д-р по философија, професор и аналитичар на социополитичките состојби; па сѐ до женски наративи за физиологијата на жената-мајка – успешни професионалки во своите области, чии животи се менуваат со чинот на раѓање ново битие, што ги облагородува и ги прави подобри личности (без оглед дали станува збор за едно или за повеќе деца).

Судбина, пак, третира претставници на најранливата категорија граѓани во Македонија кои се комплетно маргинализирани – Ромите, а од друга страна и малцинство со кое се поврзува зборот судбина и во позитивна и во негативна конотација. Интегрирањето и еманципацијата на Ромите кај нас зема посебен замав во последното десетлетие, особено во полето на едукацијата и инкорпорацијата во општествените сфери, но, за жал, сѐ уште само Ромите ги среќаваме да просат на улиците (без оглед на возраста). Во видеото Наневски го проблематизира овој микросвет, со цел индиректно да критикува во два правци – и општеството што не се грижи доволно, но и решението на оваа заедница да се задоволи со стереотипите и да не се освести дека решението за судбината е во сечии индивидуални раце. Визуелно, ова видео е ослободено од колорит, т.е. е црно-бело, а во него е вклучена авторска музика, шумење од замрзнати видеофрејмови со ефект на снег, како и звуци и кадри кои се добиени со иреверзибилно течење на одредена видеосеквенција.

Во третото видео, Ние, вампирите, Наневски се занимава со сказните и преданијата на старите народи и македонските племиња што се пренесувале од колено на колено и во кои се верувало дека постојат вампири, за да прејде дијалогот постепено во анализа на актуелното општество и во персонифицирање на актуелните проблеми во политичкиот, економскиот, социјалниот и културниот свет како дело на вампири. Давајќи му една духовита димензија на целиот видеопреглед, всушност со многу критика и автокритичност, авторот  констатира дека сите ние сме вампири на денешното време и дека сите актуелни општествени малформации се случуваат благодарение на нас и се иницирани директно или индиректно од сите социјални фактори на една заедница. Еден интересен коментар на соговорникот Коста вели : „…вампирите четири вреќи ќе ти земат, ама една ќе ти остават, значи имале некаква етика…“, за разлика од „современите вампири“, кои немаат етика, а уште помалку морал и скрупули.

 

Видеата имаат и забавен елемент бидејќи играат на тенка линија помеѓу пренагласена сериозност-ангажираност и духовитост, продлабочени размисли наспроти модули кои имаат многу плитка животна философија итн. Наневски визуелно ја обликува личната перцепција за анатомијата на животот, т.е. за конструктивните аспекти на животот (како во скулптура) приоѓајќи им како на скелетон кој бара статичност и издржаност.

Видеата имаат и забавен елемент бидејќи играат на тенка линија помеѓу пренагласена сериозност-ангажираност и духовитост, продлабочени размисли наспроти модули кои имаат многу плитка животна филозофија итн. Наневски визуелно ја обликува личната перцепција за анатомијата на животот, т.е. за конструктивните аспекти на животот (како во скулптура) приоѓајќи им како на скелетон кој бара статичност и издржаност.

 



©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Daily news

Бислимовски – Лорковски: Реформите во енергетиката мора да продолжат

Објавено пред

Претседателот Марко Бислимовски, заедно со членовите и раководителите на секторите на Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад (РКЕ) остварија средба со Артур Лорковски, директорот на Енергетската заедница.

dobivaj vesti na viber

Реформите во енергетиката мора да продолжат, континуитетот е клучен – фокусот да се задржи на активностите поврзани со интегрирање на пазарите за електрична енергија, нивна транспарентност и интегритет, како и неопходните реформи на пазарот со природен гас, што ќе обезбедат фер пристап за сите учесници, согласно новите европски мрежни правила – се сложија соговорниците.

Претседателот Бислимоски му се заблагодари на директорот Лорковски за позитивниот наратив за работата на РКЕ при презентацијата на Извештајот за имплементација на законодавството на Енергетската Заедница за 2024 година за државава во Собранието.

„Во очекување на новиот Закон за енергетика, РКЕ во соработка со Министерството за енергетика континуирано работи на подготовка за имплементација на новиот енергетски пакет. Интегрираниот пристап помеѓу сите чинители досега покажа дека е клучен за квалитетна и успешна регулатива, која ќе биде основа за развој на енергетските пазари . Капацитетите со кои располагаме, професионалниот тим кој се гради со години наназад и овој пат може да одговори на сите предизвици кои претстојат. “ изјава Марко Бислимоски, претседател на РКЕ

Лорковски посочи дека Енергетска Заедница ќе остане партнер во понатамошните процеси и дека стојат на располагање за поддршка во делот на креирање на подзаконските акти, откако ќе се донесе новиот закон за енергетика. Процесот на транспонирање на ЕУ правилата е клучно за да осигура работата на РКЕ за стратешките прашања поврзани со обезбедување на сигурна, стабилна и континуирана испорака на енергија.

Прикажи повеќе...

Daily news

Измамници се претставувале како Бред Пит и навеле обожавателки да веруваат дека почнале романтична врска со него

Објавено пред

Во Шпанија уапсени се пет лица кои изнудиле 325.000 евра од две жени претставувајќи се како познатиот американски актер Бред Пит, соопшти денеска МВР на таа земја на својата официјална веб-страница.

dobivaj vesti na viber

Во текот на истрагата се покажа дека криминалците контактирале со своите жртви преку веб-страница за обожаватели на американскиот актер, ја добиле нивната доверба и ги навеле да веруваат дека почнале романтична врска со Бред Пит.

Потоа со лажно претставување ги натерале жртвите да инвестираат во комерцијални проекти.

Прикажи повеќе...

Daily news

Спаси жена што сакаше да скокне од мост, а со години бесплатно ги хранеше бездомниците: Џон Бон Џови ја враќа вербата во човештвото

Објавено пред

Познатиот рокер Џон Бон Џови пред десетина дена беше тема на сите светски медиуми кога убеди непозната жена да не скокне од мост. Овој потег не е единствениот што ја докажува неговата емпатија и хуманост кон луѓето што не ги познава.

dobivaj vesti na viber

Џон Бон Џови, американскиот музичар и фронтмен на познатиот бенд „Бон Џови“, на пешачкиот мост го снимал спотот за песната The People’s House кога од другата страна на оградата забележал жена.

На снимките од надзорните камери што ги сподели локалната полиција може да се види како Џон со член на својата екипа ѝ приоѓа на потресена жена. Потоа се потпрел на оградата и почнал да разговара со неа повикувајќи ја да се врати на безбедно по што ѝ помогнал да се прекачи преку оградата.

Бон Џови потоа ја прегрна и тие стоеја така околу една минута пред заедно да одат по мостот.

Полицискиот оддел Метрополитен во Нешвил го сподели видеото на нивниот канал на „Јутјуб“ и рече дека пејачот ѝ помогнал на очајна жена.

Секоја чест за Џон Бон Џови и неговиот тим што ѝ помогнаа на една жена на пешачкиот мост „Сејгенталер“ во вторникот вечерта.

„Бон Џови успеа да ја убеди да се симне од платформата на мостот на реката Камберленд на безбедно“, објави полицијата на платформата X.

Обожавателите на рокерот не беа изненадени од неговиот потег. Имено, тој во 2011 година основал непрофитна организација, односно синџир ресторани, каде што немало ценовници, а плаќањето на сметката било опционално.

Прикажи повеќе...

Најново

Македонија12 часа

Евроинтеграцијата е дијалог, а не диктат: Сиљановска-Давкова се обрати на Парискиот мировен форум

Претседателката Гордана Сиљановска-Давкова во рамки на учеството на осмиот Париски мировен форум, се обрати на сесијата посветена на младите и...

Македонија13 часа

(Видео) Митева: Јакимовски да објасни како е можно за една година со семејството да стане сопственик на две градежни парцели во најелитниот дел на Карпош, Жданец

„Како е возможно, за период од една календарска година, градоначалникот Јакимовски да се најде во ситуација каде со неговото семејство...

Македонија15 часа

Оставка на Сабахадин Рустеми од „Комунална хигиена“ за да не влијае на истрагата

В.д. директорот на ЈП „Комунална хигиена“ – Скопје, Сабахадин Рустеми, поднесе оставка од функцијата поради морални причини, соопшти неговиот адвокат...

Македонија16 часа

Царината заплени речиси три илјади парчиња стока: облека со потпис на заштитени трговски марки, алкохол, електронски цигари, автоделови

На граничните премини Блаце, Табановце, Богородица и Ново Село царинските службеници и мобилните тимови запленија речиси три илјади парчиња стока,...

Македонија16 часа

Орце Ѓорѓиевски по дебатата со Мециновиќ: Скопјани сакаат дела и резултати

Кандидатот за градоначалник на Град Скопје од ВМРО–ДПМНЕ, Орце Ѓорѓиевски, по синоќешната дебата со опонентот од Левица, Амар Мециновиќ, објави...

Македонија16 часа

Мециновиќ по дебатата: Ова е генерациска борба на непривилегираните

Кандидатот за градоначалник на Град Скопје од Левица, Амар Мециновиќ, по вчерашната прва дебата со неговиот противкандидат од ВМРО-ДПМНЕ, Орце...

Македонија16 часа

Обвинение за смрт на работник: камион паднал во Вардар возејќи на импровизирана патека, возачот останал заробен и починал

Основното јавно обвинителство Кавадарци поднесе Обвинителен акт против еден осомничен од Неготино за тешки дела против општата сигурност од член...

Македонија18 часа

Кривична против поранешен директор, заменик-директор и вработени во Агенцијата за храна и ветеринарство за проневера во службата

СВР Скопје до ОЈО Скопје поднесе кривична пријава против З.А., поранешен директор на Агенцијата за храна и ветеринарство поради сомнение...

Свет19 часа

Орбан е пред голема дилема: Трамп или руска нафта

Унгарскиот премиер Виктор Орбан се наоѓа во незавидна позиција – притиснат помеѓу неговата зависност од руската нафта и притисокот од...

Европа20 часа

Зеленски даде наредба: Украина почнува да извезува оружје

Украинскиот претседател Володимир Зеленски му нареди на украинското Министерство за одбрана да започне „контролиран извоз“ на украинско оружје во странство...

Свет20 часа

(Видео) Властите на Јамајка предупредуваат: Внимавајте се од крокодили

Јамајканските власти ги предупредија жителите за уште една опасност предизвикана од разорното уништување од ураганот Мелиса – крокодили кои можеби...

Свет21 час

Северна Кореја лансира крстосувачки ракети: летаа два часа

Северна Кореја тестираше крстосувачки ракети море-земја западно од Корејскиот Полуостров, објави државната новинска агенција KCNA, токму во време кога американскиот...

Свет21 час

(Видео) Страшниот ураган ја опустоши Јамајка: сега се движи кон Куба станувајќи сè посилен

Екстремнно моќниот ураган Мелиса се движи кон Куба откако ја опустоши Јамајка. Тоа е најсилната бура со која некогаш се...

Македонија1 ден

Еден од министрите, секој ден плаче и праќа пораки по дипломатските претставништва да ми реагираат да престанам до избори да говорам за криминалов, вели Арсовска

Градоначалничката на Скопје, Данела Арсовска, преку објава на социјалните мрежи го повикува Ислам Абази од Основното јавно обвинителство за организиран...

Македонија2 дена

(Видео) Илјадници пластични шишиња во Вардар, од Министерството за животна средина велат виновни се слабите комунални услуги

Министерството за животна средина и просторно планирање соопшти дека појавата на пластичен и друг амбалажен отпад во реката Вардар и...

Македонија2 дена

Обвинителството побара притвор за директорот и за управителот на „Комунална хигиена“

Скопското обвинителство побара притвор за в.д. директорот на ЈП „Комунална хигиена“ – Скопје, Сабахудин Рустеми, и за еден управител за...

Македонија2 дена

Голем е интересот за вакцинацијата против сезонскиот грип, од Здравство велат пријавени се повеќе од 70.000 граѓани

Министерството за здравство информира дека интересот за вакцинација против сезонскиот грип континуирано расте. Досега се пријавени над 70 илјади граѓани,...

Македонија2 дена

Мицкоски: Енергетиката е поставена високо на државната агенда – не како техничко прашање, туку како национален приоритет

Енергетиката е поставена високо на државната агенда, не како техничко прашање, туку како национален приоритети државна стратегија, рече премиерот, Христијан...

Топ2 дена

Во Кавадарци со тесла го убил својот помлад брат на неговиот роденден поради расправија за имот

Обвинителството ги откри мотивите за грозоморното убиство што се случи летово во Кавадарци. Утврдено е дека 43-годишникот го убил својот...

Свет2 дена

(Видео) Јамајка се подготвува за најлошиот ураган во историјата

Три лица веќе загинаа на Јамајка, додека островот се подготвува за најсилната бура во светот оваа година, а можеби и...