Култура
Успешна премиера на „Баханалии“ во Велес
На најзначајниот ден за сите актери, режисери и театарски работници на Светскиот ден на театарот, „Баханалии“, вчеравечер во Велес ја доживејаа својата премиера. Преставата се базира врз мотивите на античката трагедија „Бахии“ од Еврипид, раскажана и одиграна на специфичен начин
од Дијана Саздова
Вечната битка меѓу доброто и злото зачинета со современ поглед на античките ликови е во фокусот на преставата „Баханалии“ од Горан Стефановски што на сцената на велешкиот народен театар ја постави режисерката Наташа Поплавска. Речиси две децении по неговото создавање текстот на Стефанов покажува дека е актуелен и денес.„ Битно е да се разберат работите но битно е и да се почуствуваат.Оваа е ансамбл престава, која ја писував во времето на распаѓањето на една држава кога небевме свесни што ни се случува.На нашиве простори и историски гледано ни се случувале сложени игри и човечки и божји и политички и историски. Исто тако што митот ни кажува за еден човек на кој му се случува трагедија и ја губи главата“, вели авторот Стефанов Танцот и песната споени со актерската игра „Баханалии“ ги преточи во единствено доживување на моќта на театарот . Со впечатливиот лик на богот Дионис, актерот Васил Зафирчев, го потврди своето враќање на матичната сцена.„Кој е Дионис, Дионис е секој од нас секој кој си го ппоставува прашањето лично индивидуално кој сме ние каде одим , преставата е токму за тоа луѓето да се запрашаат кој сме ние што не прави различно од Светот“, вели Зафирчев.Белото и црното се постоечки сили во секој човек, ако Дионис е црното, улогата на белото,добриот Пентеј, кралот на Теба на сцената го овековечи Маја Љутков.„Мислам дека дадов се од себе и полна со радост и задоволство дека се случи ваква престава со оваа екипа, преставата ќе ја чуваме и ќе ја надградуваме“, вели Љутков.Со раскошните костими на Александар Ношпал и дигитализираната сценографија преставата „Баханалии“ се потврди како авангарден чекор на македонската театарска сцена.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
„Емпатија во светлина“ – фотографска изложба на Милорад Милиќевиќ во Галерија Рудиќ
На 22 ноември (сабота) во 19 часот, во Галерија Рудиќ ќе биде отворена изложбата „Емпатија во светлина“ на фотографот Милиќевиќ. Портретите на Милиќевиќ не се студиски аранжирани кадри, туку сведоштва за луѓе вкоренети во својот простор, време и културна традиција на која ѝ припаѓаат.
Милиќевиќ не документира само лица – тој бележи приказни, традиција, верување, моменти на искреност кои не можат да се инсценираат. Неговите субјекти се спонтани, опуштени, прикажани во животни услови што ги дефинираат.
Портрет може да направи секој. Но добар портрет — оној што останува, што нè погодува таму каде што не сме очекувале — може да направи само оној што има вистинска емпатија кон другиот човек. Тоа не е прашање на занает, туку на карактер. Тоа или го носите во себе, или не. Милиќевиќ го носи. И го споделува со нас.
Изложбата „Емпатија во светлина“ ја опишува суштината на фотографскиот пристап на Милиќевиќ — тивка, но длабока присутност, каде светлината не е само визуелен елемент, туку медиум преку кој се открива човечноста, традицијата и искреноста на неговите субјекти.
Култура
Концерт „Од барок до современи македонски композитори“ во Даут-пашин амам
Во петок, 21 ноември 2025 година, со почеток во 19:30 часот, во Даут-пашин амам ќе се одржи концертот „Од барок до современи македонски композитори“, кој низ внимателно конципирана програма го следи развојот на музичката форма и израз – од барокната прецизност до современиот македонски звук.
Концертот ќе ги обедини делата на Купрен, Хендл, Марчело/Бах и Силоти, a во центарот на програмата се дуетите на Бах од мисите и кантатите (BWV 232, 236, 124, 91) – пример за суптилен контрапункт и дијалог меѓу два вокални гласа.
Вечерта продолжува со избор од современата македонска продукција: композиции на Димитрије Бужаровски, Горан Начевски и Томислав Зографски, чија „Суита за пијано“, оп. 27 го заокружува програмскиот лак од барокната структура до модерниот национален израз.
Изведувачи се Мимоза Ќека (пијано), Марија Ташевска (сопран) и Мариана Бошковска (алт).
Проектот е поддржан од Министерството за култура и туризам на Република Северна Македонија. Влезот е слободен.
Култура
„Куќата на границата“ во режија на Андреј Цветановски, вечерва на МОТ
„Куќата на границата“ на Регионалниот театар од Нови Пазар е на репертоарот на вториот ден (20.11.2025) на МОТ, дело на Славомир Мрожек, во режија на нашиот Андреј Цветановски.
„Куќа на граница е приказна која зборува за една фамилија која сака само да живее мирно, и одеднаш во нејзиниот дом се појавуваат дипломати кои сакаат да нацртаат граница која поминува насред куќата. Звучи познато нели? Оваа фамилијарна драма зборува за одземање сé што имаат, сонуваат, зборуваат и замислуваат, се додека не останат без ништо. Низ оваа горка комедија ќе видите многу паралели со начинот на кој денешниот свет функционира“ – вели Цветановски.
Претставата е одлична илустрација за тоа до кој степен сме способни да се понижиме себеси, слепо почитувајќи ги бесмислените бирократски норми на „новиот“ свет, кој од нас треба да направи покондурени господа.
Како креативен македонски тим на претставата покрај режисерот се и Димитар Андоновски автор на музиката и Сергеј Светозарев на сценографијата.
Претставата ќе биде изведена на сцената 25 Мај, МКЦ во 20 часот.
А пред неа во 19 часот во холот на МКЦ ќе биде поставена уметничката инсталација „Сценариум и имагинариум“ на архитектот и сценографот Костантин Трпеноски, која на границата помеѓу реалното и имигинарното нуди визуелно и сензорно доживување на просторот во холот на МКЦ. Настанот е воедно и ретроспективен поглед на неговите театарски сценографии „Чудна случка со кучето во ноќта“ (2023) и „Макбет“ (2019), двете наградени за најдобра сценографија на фестивалот „Војдан Чернодрински“ во Прилеп и приказ на други негови актуелни сценски дизајни.

